Riool ontluchting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamma_ed
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-10-2023
We hebben een schoorsteen tot op dak niveau afgebroken. Door deze schoorsteen gaat de afzuigkap 125mm pvc buis en een 40mm rioolontluchter buis. Welke uitkwamen boven op de schoorsteen.

Nu heb ik de afzuigkap afvoer buis en rioolontluchter buis met een T-koppelstuk aan elkaar gezet op een hoogte van denk ik 6 meter en vervolgens op een dakpan doorvoer naar buiten. Ik heb dit zo gedaan wegens ruimte gebrek.

Maar wat valt mij op, als ik de afzuigkap aanzet, dat ik de riolering hoor rommelen, zelfde geluid hoor ik ook bij de afzuigkap.

Ik vraag me af, kan ik dit nou zo laten zitten of is dit een risico dat er straks rioolwater door de afzuigkap komt?

Ruimte voor een extra dakpan doorvoer is er helaas niet. Maar zijn er mss andere slimme oplossingen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-05 12:06
Je hebt een waterstraalpomp gemaakt, maar dan met lucht. Vet!
Zie: Venturi-effect :)

[ Voor 17% gewijzigd door Meester_J op 29-03-2021 17:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die dingen zijn niet voor niks gescheiden :D
Door de trek van boven trek je de nare luchtjes uit het riool. Als je nu de afzuigkap aanzet zorg je voor drukverschil richting boven waardoor je een ongewenst effect krijgt.
Het valt me stiekem nog mee dat je niet klaagt over stank in huis, dat had ook zomaar gekund namelijk.

Ik snap dat je ruimtegebrek hebt, maar zoals jij het nu gedaan hebt wil je eigenlijk niet - of liever: nooit.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:27

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Is dat gerommel wat je hoort niet het borrelen van je sifons doordat je (zoals @Meester_J aangeeft) onderdruk creëert in je rioolsysteem? Zo lang het bij borrelen blijft niet zo'n ramp (behalve dat het irritant is), als je op die manier je sifons leegzuigt is het minder handig, want dan krijg je dus overal riool lucht uit je afvoeren.
The Eagle schreef op maandag 29 maart 2021 @ 17:32:
Het valt me stiekem nog mee dat je niet klaagt over stank in huis, dat had ook zomaar gekund namelijk.
Op zich verdwijnt die lucht meteen uit de schoorsteen in dit geval natuurlijk. Maar als de afzuiging uitstaat heb je wel kans dat er rioollucht via dat kanaal terug naar beneden komt natuurlijk.

Hoe dan ook niet echt een wenselijke situatie zo :P

[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 29-03-2021 17:44 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Gewoon die afzuigkap door je voor/achtergevel heen? Desnoods met plattebuis systeem opzij.

Dit samen met rioolontluchting doen is slim bedacht, maar niet wenselijk, geur kan ook terugvallen. (warme/koude lucht e/o tocht)

[ Voor 43% gewijzigd door Vorkie op 29-03-2021 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamma_ed
Ik heb bij de afzuigkap een terugslag klepje geplaatst. Desondanks dat ik eigenlijk al een maand lang niks heb geroken.

Venturi effect is wat er ontstaat inderdaad, maar hoe hoog kan hij het riool water omhoog trekken? Dat het water hoger komt te staan, dat is prima, zolang ik maar geen rioolwater in m'n soep krijg.

Sifonnetjes blijven vol staan, ik heb buiten langs het huis de oprit met het een der water afvoerputje, dat zal denk ik daar wel rommelen.

Afzuigkap zou 700m3/uur moeten kunnen afvoeren. En doordat de af zuigbuis al een goede 7 meter is, heb je ook nog eens natuurlijke trek.

Maar een beluchter plaatsen er tussen plaatsen, is dat mss een oplossing?

Ik weet eigenlijk niet of ik nou te maken heb met onderdruk of bovendruk, omdat ze dit hebben gemaakt zo. Dus weet niet zo goed of een beluchter de oplossing is

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Je moet gewoon je beunoplossing terugdraaien. Beluchting riool kan ook achter een willekeurige andere pan uitkomen?

Wat denk je met de terugslagklep te bereiken? Het gaat op het dak (of bij het T-stuk) mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamma_ed
Terugslagklep had ik gedaan om evtueel riool lucht tegen te gaan.

OK, Ik ga een aparte afvoer plaatsen, wordt een vervelende klus

Ik heb nog wel zo'n bolletje liggen die ik door een dakpan kan boren. Maar hoe boor je het beste door een dakpan heen zonder dat de dakpan helemaal breekt. En dan met een flexibele buis op het bolletje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:05
Is het overtollige lucht afvoeren van je riool is het ontluchten anders is het beluchten. Zorgen dat je geen vacuüm trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Misschien moet je het aan een professioneel overlaten.
Voor riool be/ontluchting zijn speciale dakdoorvoeren.
En een buis 40 is niet voldoende.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Er zijn gewone dakdoorvoeren zo groot als een pan, die haal je zo bij de @Gamma_ed

Verder vraag ik me serieus af waarom die schoorsteen uberhaupt van het dak af moest. Is terugplaatsen een optie? Zo nee: daar zaten ooit twee pijpen, die kunnen nu toch gewoon terug of niet dan?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamma_ed
Schoorsteen veroorzaakte lekkage en werd vroeger gebruikt voor de cv installatie maar werd al snel vervangen voor een dakpan doorvoer. Dus tientallen jaren ongebruikt. En vroeger was hier blijkbaar de regel dat een afvoer boven het dak uit moest steken. Dat is niet meer zo.

Nu dat de schoorsteen weg is, hebben we een dakkapel geplaatst. Dus vandaar dat er weinig ruimte is voor maar 1 dakpan doorvoer.

Maar wil je zeggen dat er een schoorsteen nodig is voor rioolontluchting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
vroeger lieten ze de PVC buis van het riool ook gewoon onder een pan uit komen..
of het mocht? en mag weet ik niet :o

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:23
Even los van bijzondere luchtjes; in theorie kunnen er ook lichtontvlambare gassen uit het riool* omhoog komen toch, bijv. methaan?

Is het dan geen risico dat er een keer dusdanig warme lucht door je afzuiger gaat dat het geheel een keer boem doet?

offtopic:
* Grote boem

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamma_ed
Hey, tis geen varkenskot 🤣 boem

Zit al 40 jaar zo naast elkaar, en voorheen ook nog eens cv ketel schoorsteen. Ging ook goed.

En hoezo 40mm niet genoeg? Het gaat blijkbaar al 40 jaar goed zo.

En ja, dat het venturi effect water omhoog trekt in de riool ontluchterbuis, lijkt me logisch. Maar of het 6 meter omhoog kan trekken heb ik vraagtekens bij. Onlangs ontdekte ik dat als het flink regent, denk aan een waterhoos, dat via de loofafscheiders het water eruit komt spuiten. Maar ja, het hele land is niet uitgelegd om een waterhoos aan te kunnen. Maar dan is een ontluchterbuis in huis niet wenselijk die kan overlopen.

Dus ja, ik heb zo'n ontluchterbol voor door de dakpan liggen, die gaat er ergens op. Zal niet makkelijk worden deze klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 31-05 13:00
Gamma_ed schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:55:
Hey, tis geen varkenskot 🤣 boem

Zit al 40 jaar zo naast elkaar, en voorheen ook nog eens cv ketel schoorsteen. Ging ook goed.

En hoezo 40mm niet genoeg? Het gaat blijkbaar al 40 jaar goed zo.

En ja, dat het venturi effect water omhoog trekt in de riool ontluchterbuis, lijkt me logisch. Maar of het 6 meter omhoog kan trekken heb ik vraagtekens bij. Onlangs ontdekte ik dat als het flink regent, denk aan een waterhoos, dat via de loofafscheiders het water eruit komt spuiten. Maar ja, het hele land is niet uitgelegd om een waterhoos aan te kunnen. Maar dan is een ontluchterbuis in huis niet wenselijk die kan overlopen.

Dus ja, ik heb zo'n ontluchterbol voor door de dakpan liggen, die gaat er ergens op. Zal niet makkelijk worden deze klus.
die ontluchterbol moet je weggooien. die vreet je pan aan.
en gaat lekken. ik heb er meerdere vervangen.
een losse doorvoer onder het dak oppervlak goot ook niet werken,
je moet een nieuwe riool doorvoerpan kopen.
https://www.vanwalraven.c...gspan/groups/g+c+p+a+view

en mocht het niet in je pannandak passen ? wat ik een beetje uit dit topic begrijp.
dan kan je hem altijd nog in je dakkapel zetten. een beetje uit de randt natuurlijk.
dan kan je hem inplakken. mischien iets minder fraai. maar het is wel opgelost.
https://www.ventilatiesho...et-kunststof-kap-70-80mm/

edit en ja een 40mm riool beluchting is wat krap. niet helemaal je van het.
probeer het te vergroten maar gaat het niet, sluit het goed aan, met de juiste spullen.
en geen 90 graden bochten gebruiken. 3 of 4 x 45 graden en je kan alle kanten op.

aanvuling 2 hier het bewijs dat zo,n bolletje niet werk.
https://www.werkspot.nl/o...ntluchter-riool-aanpakken

[ Voor 11% gewijzigd door miciel op 30-03-2021 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-05 15:45
SMSfreakie schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:43:
vroeger lieten ze de PVC buis van het riool ook gewoon onder een pan uit komen..
of het mocht? en mag weet ik niet :o
Dat wil je eigenlijk ook niet, grote kans op condensvorming onder de dakpannen met lekkage e.d. tot gevolg.

Vroegah was 40-50mm riool ont-/beluchting heel normaal, tegenwoordig moet (regelgeving) de grootste diameter aangehouden worden.
Dat wil zeggen dat meestal de grootste diameter 110mm is van het toilet, dus de ont-beluchting moet ook 110mm worden bij nieuwbouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

Freeaqingme schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:43:
Even los van bijzondere luchtjes; in theorie kunnen er ook lichtontvlambare gassen uit het riool* omhoog komen toch, bijv. methaan?

Is het dan geen risico dat er een keer dusdanig warme lucht door je afzuiger gaat dat het geheel een keer boem doet?

offtopic:
* Grote boem
De zelfonbrandingstemperatuur van methaan is boven de 500 graden. Dan is de plastic buisjes al lang gesmolten ;) (of zelf gaan branden.) Zou met weinig zorgen maken. (concentraties zijn sowieso extreem laag dat het nooit zal branden.). Stank overlast, smerige zwavellucht, is een groter en vervelender risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Gamma_ed schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:39:
Schoorsteen veroorzaakte lekkage en werd vroeger gebruikt voor de cv installatie maar werd al snel vervangen voor een dakpan doorvoer. Dus tientallen jaren ongebruikt. En vroeger was hier blijkbaar de regel dat een afvoer boven het dak uit moest steken. Dat is niet meer zo.

Nu dat de schoorsteen weg is, hebben we een dakkapel geplaatst. Dus vandaar dat er weinig ruimte is voor maar 1 dakpan doorvoer.

Maar wil je zeggen dat er een schoorsteen nodig is voor rioolontluchting?
Echte schoorsteen: nee.
Aparte pijp het huis uit: ja. Moet ie op het googste punt zitten: weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Gamma_ed schreef op maandag 29 maart 2021 @ 20:05:

Ik heb nog wel zo'n bolletje liggen die ik door een dakpan kan boren. Maar hoe boor je het beste door een dakpan heen zonder dat de dakpan helemaal breekt. En dan met een flexibele buis op het bolletje.
Met een steenboor in een normale boormachine, geen klopboormachine of wat dan ook. Gewoon rustig duwen, goed toeren maken, en dan ben je er zo doorheen.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Widow schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 15:21:
[...]

Met een steenboor in een normale boormachine, geen klopboormachine of wat dan ook. Gewoon rustig duwen, goed toeren maken, en dan ben je er zo doorheen.
boor / machine het werk laten doen inderdaad

des te sneller je wilt, des te groter de kans dat t fout gaat :P

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:09
Meester_J schreef op maandag 29 maart 2021 @ 17:30:
Je hebt een waterstraalpomp gemaakt, maar dan met lucht. Vet!
Zie: Venturi-effect :)
Is het niet het Coanda effect?

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d6/Coanda_effect_1.jpg/800px-Coanda_effect_1.jpg

wiki

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 30-03-2021 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crillius
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-05 15:31

Crillius

Goed gek is ook niet verkeerd

volgens mij zorgt de afzuigkap gewoon voor overdruk in het kanaal, en daardoor gaat her en der een sifon borrelen.
maar volgens mij zorgt dat niet voor lege sifons (dan zou het de andere kant op moeten gaan) en dus ook niet voor nare luchtjes

los van de geluiden lijkt me dat er geen problemen op zullen treden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gamma_ed
Ik heb een bolletje geplaatst door een dakpan heen geboord, vervolgens geplaatst. Bolletje extra afgedicht met kit.

Zie een reactie van iemand dat het bolletje niet zo'n goed idee is. Hoop maar dat het niet gaat lekken want kan er moeilijk bij...

Het werkt overigens wel perfect, hoor de sifonnetjes niet meer. En de badkamer had af en toe een lucht. Dat is ook opgelost. Afzuigkap is nu veel stiller en lijkt ook wel beter af te zuigen.

Dank jullie voor jullie reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 31-05 13:00
e ja je riool lucht vreet je pan op. vanaf de buitenkant. met een paar jaar heb je een lekage.
je zou een stukkje lood kunnen plaatsten onder het bolletje. lood kan wat beter tegen rioollucht.
(ja ik snap dat het bolltje weer los moet omdat te kunnen doen maar dat is wel beter.)
gewoon met tool een gat maken in het lood. speedboor ofzo je bent er zo doorheen.

ook regelmatig het mos verwijderen. en schoonmaken scheelt een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_aimy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20-05 00:02
Gamma_ed schreef op maandag 29 maart 2021 @ 18:41:
Ik heb bij de afzuigkap een terugslag klepje geplaatst. Desondanks dat ik eigenlijk al een maand lang niks heb geroken.

Venturi effect is wat er ontstaat inderdaad, maar hoe hoog kan hij het riool water omhoog trekken? Dat het water hoger komt te staan, dat is prima, zolang ik maar geen rioolwater in m'n soep krijg.

Sifonnetjes blijven vol staan, ik heb buiten langs het huis de oprit met het een der water afvoerputje, dat zal denk ik daar wel rommelen.

Afzuigkap zou 700m3/uur moeten kunnen afvoeren. En doordat de af zuigbuis al een goede 7 meter is, heb je ook nog eens natuurlijke trek.

Maar een beluchter plaatsen er tussen plaatsen, is dat mss een oplossing?

Ik weet eigenlijk niet of ik nou te maken heb met onderdruk of bovendruk, omdat ze dit hebben gemaakt zo. Dus weet niet zo goed of een beluchter de oplossing is
Het rommelen zal mogelijk veroorzaakt worden doordat ergens in je rioolsysteem, door venturiwerking, lucht uit het riool getrokken wordt.
Het terugstromen van die lucht zorgt mogelijk voor een golvende werking op het rioolwater en kan zo af en toe de luchtstroom afsluiten door sloop liggen, vervolgens verbreekt dat waterslot (door niveau van rioolpijp) even en dan kan het mogelijk rommelen lijkt me.

Het terugkomen van rioolwater om via de afzuipkap in je soep te komen lijkt me niet reeel.
Je hebt wel sifons, maar deze zorgen voor een waterslot zodat je via die afvoer geen lucht terugkrijgt in je huis.
Als je rioolwater omhoog zou trekken zou door de hydrostatische druk deze eerst op lagere punten terug omhoog stromen.
Als je verder geen aansluitpunten op het riool hebt kun je dat inderdaad gewoon vergelijken met hevelen.
Denk aan je putjes buiten, wc begane grond etc.
Dus over die soep zou ik me geen zorgen maken.

Het luchtje in de badkamer is misschien te verklaren doordat de afvoer van de lucht dichtbij de badkamer ligt waardoor je die vaak naar binnen trekt via een raam bijvoorbeeld?

Dat de afzuigkap beter afzuigt kan natuurlijk liggen aan design, omdat je door het samenvoegen van de afvoeren die de afzuigdruk beinvloedt door de venturiwerking.
Pagina: 1