Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08-05 19:51
Ik sta op het punt om een paar voedingen aan te schaffen maar vraag me af of ik wel de juiste uitgangsberekening toepas.

Een apparaat heeft een voeding nodig van 12v en 60 Watt om te kunnen functioneren.

Om de hoeveelheid Ampère te berekenen moet ik dan van de 12v of de 220v uitgaan?

Berekenen doe ik overigens altijd bij rapidtabels

cheerz!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:19

Esumontere

Floep, banaan.

Als je de voeding aanschaft staat er ook aangegeven wat het output-vermogen is. Dat heb je nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
De output is wat de voeding maximaal kan leveren, me dunkt.

Ik wil weten hoeveel ik nodig heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

In dit geval 60/12=5. Dus 5 Ampere.

[ Voor 9% gewijzigd door AlexanderB op 29-03-2021 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Je hebt 5A op de uitgang nodig. 12V * 5A = 60W

Wat er in gaat moet je negeren, alleen heel erg achterdochtig worden als dat opeens minder is dan 60W (of minder dan 261mA bij 230V) ;)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
Hoezo 5,5? Met rapidtables kom ik op 5

En betekend dat al je 4x (in dit geval TEC1-12706 Heatsink Thermo-elektrische Koeler Cooling Peltier Plate Module 12V 60W), 20 Ampère nodig heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Dacht al dat die formulering niet duidelijk ging zijn, heb m'n post aangepast.

En ja, dan heb je 20 Ampere nodig, en een voeding die dat minimaal kan leveren.

240W (12V, 20A) voedingen bestaan, maar ik zou in dat geval een 300W (12V, 25A) voeding overwegen, dan heb je wat meer marge.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 57381

.

[ Voor 137% gewijzigd door Anoniem: 57381 op 01-11-2023 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-06 09:10
tweakn00b schreef op maandag 29 maart 2021 @ 16:30:
Hoezo 5,5? Met rapidtables kom ik op 5

En betekend dat al je 4x (in dit geval TEC1-12706 Heatsink Thermo-elektrische Koeler Cooling Peltier Plate Module 12V 60W), 20 Ampère nodig heb?
Ik zou toch eens wat duidelijker uitleggen wat je precies probeert te doen.

Is de bedoeling dat je 4 stuks 12V/60W peltier elementen van stroom wil voorzien? Heb je nog andere eisen, en worden er nog andere zaken aangsloten?

Je zou namelijk ook kunnen overwegen de peltier elementen in serie aan te sluiten. Volgens mij kan dit omdat het gewoon een weerstand is, maar wellicht kan iemand dat bevestigen.

Je kan bijvoorbeeld 4 stuks in serie zetten en met 48V en 5A voeden.
Of 2 in serie en die 2 serieschakelingen parallel en dit voeden met 24V en 10A.

Dit is beter omdat hoge stromen niet fijn zijn voor de elektronica. Alles moet dan veel zwaarder worden uitgevoerd. Ook zijn je verliezen dan veel groter, en met 20A heb je toch al redelijk dikke bedrading nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:26

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Dus je gaat bij een 12v voeding met een 5A output continu op zijn maximale grens belasten. Ik zou dat niet doen, ook eventuele aanlooopstromen kunnen de 5A voorbij schieten. Ik zou toch wat ruimer denken.

Niet dat ik je een overkill will aanbevelen maar de markt ligt vol met HP server voedingen de DP600 en DP750 en ze worden voor een scheintje aangeboden.Kan je alle 4 tegelijk mee voeden en blijft de voeding nog steeds "uit zijn neus peuteren".

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
@memphis ik heb even gekeken wat er aan 2de-hands wordt aangeboden maar prijzen v.a. 50€ daar heb ik 3x 30A -12v voedingen voor op aliexpress. Tevens, de pc voedingen maken teveel geluid en zijn erg groot. Voor mijn doel, wel een dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:33
tweakn00b schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:04:
@memphis ik heb even gekeken wat er aan 2de-hands wordt aangeboden maar prijzen v.a. 50€ daar heb ik 3x 30A -12v voedingen voor op aliexpress. Tevens, de pc voedingen maken teveel geluid en zijn erg groot. Voor mijn doel, wel een dingetje.
Way in over your head...

Maar goed. Wat jij zoekt is een simpele adapter die 12V levert met 5A. Voor 25 euro: https://www.onlinekabelsh...itoren-van-diverse-merken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
Ohja, en blijf weg van 30A gelijkstroom voedingen van ali-express.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
@Playa del C. well, dan moet ik er 4 van kopen en dan heb ik nog niets marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:54

TTLCrazy

Listen to Frankie

Als gewoon even googled dan vind je vanzelf wat je wilt, of dat nu een 12V 20A voeding is of wat lagers. Als alles goed is bedraad, kan beide.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
tweakn00b schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:19:
@Playa del C. well, dan moet ik er 4 van kopen en dan heb ik nog niets marge.
Had het stukje van 4x niet gelezen. Dan koop je uiteraard een 12V 20A voeding (of een 48V 5A voeding).

Er is verder geen marge nodig... het element werkt gewoon volgens specificatie en een adapter/voeding is juist effectief en bedoeld om te gebruiken volgens de specificaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

.

[ Voor 113% gewijzigd door Anoniem: 57381 op 01-11-2023 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
@Hasse, doel is een klein vertrek (2m2) tijdens de hele hete dagen wat verkoelen. Ik ben bekend met het peltier element. Ventilatie kanalen om de hete lucht te exporteren heb ik reeds geïnstalleerd (uiteraard met heatsinks en ventilators (geldt voor de koude kant overigens ook)). Warmte en kou worden via deze constructie volledig gescheiden. Dan kan ik, vanwege de luifel waarin zoiets geïnstalleerd kán worden. I.g.v. een muur wordt het toch een stuk lastiger.

Regelen? Nee. Het is aan of uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SuperKris
tweakn00b schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 13:26:
@Hasse, doel is een klein vertrek (2m2) tijdens de hele hete dagen wat verkoelen. Ik ben bekend met het peltier element. Ventilatie kanalen om de hete lucht te exporteren heb ik reeds geïnstalleerd (uiteraard met heatsinks en ventilators (geldt voor de koude kant overigens ook)). Warmte en kou worden via deze constructie volledig gescheiden. Dan kan ik, vanwege de luifel waarin zoiets geïnstalleerd kán worden. I.g.v. een muur wordt het toch een stuk lastiger.

Regelen? Nee. Het is aan of uit.
Oeiii... Ik heb vrijwel geen kennis over het koelen van grote ruimtes, maar in dit geval durf ik wel stellig te zeggen dat dit absoluut niet gaat werken! Je gaat 240W aan hitte genereren. Hoeveel warmte je tegelijkertijd onttrekt durf ik niet te zeggen maar dat zal vast niet heel erg veel zijn. Als je alles mega efficient afvoert (wat echt heel moeilijk is) zal je echter niet snel meer afvoeren dan je binnen krijgt via muren, luchtstroom, etc. Nee, ik geloof echt niet dat je ook maar 0,1 graden kan koelen, en acht het zelfs waarschijnlijker dat je de boei eerder verder zal opwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

.

[ Voor 114% gewijzigd door Anoniem: 57381 op 01-11-2023 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
@SuperKris het is idd maar de vraag of het gaat lukken. Maar een echte airco is geen optie. En omdat de kamer echt klein is, is er een stille hoop. Uiteraard zal het niet aangenaam koel zijn. Maar een combi ramen dicht + zonnescherm hoog ik het een paar graden te koelen.

@Anoniem: 57381, ik was sowieso van plan de kabels heel kort te houden (ivm de warmte). Ik heb nog wel een bundel koperkabels (groen,bruin,blauw) die normaliter door pvc buizen worden getrokken liggen. Ook heb ik nog een buitenkabel liggen. Reeds een voeding besteld bij aliexpress die 30A 12V kan leveren. Ik had begrepen dat bij opstart van de peltiers 6A verbruik mogelijk is. Daar zit ik met de 30A nog afdoende onder.

Ik laat wel weten hoe dit gaat eindigen. Hoe dan ook, alles om de hitte straks een beetje dragelijker te maken grijp ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:54

TTLCrazy

Listen to Frankie

SuperKris schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:23:
[...]

Oeiii... Ik heb vrijwel geen kennis over het koelen van grote ruimtes, maar in dit geval durf ik wel stellig te zeggen dat dit absoluut niet gaat werken! Je gaat 240W aan hitte genereren. Hoeveel warmte je tegelijkertijd onttrekt durf ik niet te zeggen maar dat zal vast niet heel erg veel zijn. Als je alles mega efficient afvoert (wat echt heel moeilijk is) zal je echter niet snel meer afvoeren dan je binnen krijgt via muren, luchtstroom, etc. Nee, ik geloof echt niet dat je ook maar 0,1 graden kan koelen, en acht het zelfs waarschijnlijker dat je de boei eerder verder zal opwarmen.
Ik denk ook dat het nooit voldoende is om de ruimte te koelen, maar als de meest warmte wordt afgevoerd heb je in ieder geval een lekker koud briesje, ik weet alleen niet of dat genoeg is :)

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
ik weet het ook niet @TTLCrazy
wat ik in ieder geval wel weet, niks doen == het apen zweten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 15:18
Ik zou toch eens nakijken hoeveel dit gaat koelen voordat je alle moeite voor niets doet ;) 240W aan peltier vermogen 'verpompt' 80W aan warmte weg. Je moet daarvoor 320W aan warmte afvoeren. 80W aan koeling lijkt me echt niet veel......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

240w aan TEC's voert misschien 80w aan warmte af aan de koude kant en dat is bij vrijwel geen temperatuurverschil tussen in en uit. De voeding van de TECs dumpt al meer warmte, en zelfs zonder zou je maar een paar % van wat er via het dak binnenkomt kunnen afvoeren.

Als je serieus wilt koelen, zijn er wel opties. Radiator+ventilator in de kamer, en ergens anders een zwembad neerzetten wat je opwarmt met de warmte uit de kamer. Of ventileren met lucht die via de kelder of kruipruimte loopt. Of toch maar wel een echte airconditioning, die een factor 30-40 meer kou genereert dan 4 van die TEC's. Je kan ook experimenteren met verdampen van water, dat koelt ook de ruimte, maar verhoogt de luchtvochtigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 57381 op 01-11-2023 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
Als het niet genoeg is kan ik het uitbouwen. Heb hier 20 TEC's liggen.

En anders installeer ik de voeding buiten.
Kom maar op met de hitte! B-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik zou wel iets van een waterafvoerbakje aan de koude kant plaatsen ook. Dit gaat aardig condenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
pagani schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 15:11:
Ik zou wel iets van een waterafvoerbakje aan de koude kant plaatsen ook. Dit gaat aardig condenseren.
Aan de koude kant een waterblok en dit water door een radiator pompen is sowieso een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
Zien jullie mij straks ook heerlijk fris en fruitig opstaan? Terwijl jullie een nacht hebben doorstaan waar zelf de kamelen van in paniek raken? B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
@pagani ik komen wel heatsinks aan de beide kanten + ventilators
Dus wellicht dat de condensatie wel zal meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:01
Ik ben eigenlijk nu wel benieuwd naar de ruimte die je hebt voorbereid en installatie die je gemaakt. Heb je toevallig foto's om te showen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 57381 op 01-11-2023 01:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:12

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik wil je niet begrenzen in je enthousiasme en vindingrijkheid, maar het idee wat je nu hebt is helaas kansloos. 80W ruimtekoeling levert niks op. Je moet dan al héél erg goed gaan opletten dat de warmte van de voedingen en peltierelementen niet deels je ruimte inkomt om de effectiviteit verder af te remmen.
Ik weet niet wat je al geprobeerd hebt om warmte buiten te houden, maar dat gaat vele malen effectiever zijn.

Ter vergelijk, een middelmaat wand-airco heeft een koelcapaciteit van ca 3,5kW. Dat is ruimte 40x zo veel :).
Stel, lineair gezien, dat die airco de ruimte van 26 graden naar 16 graden kan koelen, en zo houden. Dan zou jouw oplossing de ruimte van 26 graden naar 25,75 graden koelen.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 135% gewijzigd door Anoniem: 57381 op 01-11-2023 01:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:36

heuveltje

KoelkastFilosoof

SuperKris schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:23:
[...]

Dit !
Zelfs als het enigzins werkt, ga je enorm veel betalen aan stroom.

[ Voor 4% gewijzigd door heuveltje op 31-03-2021 16:56 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Van 240W aan koelvermogen voel je absoluut helemaal niets, tenzij je je hand op het koelelement legt.
Ik heb ooit een oude koelkast op deze manier gebruikt (radiator buiten, condensor binnen met een fan er op) en dat deed gevoelsmatig echt helemaal niks.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
Anoniem: 57381 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:47:
Zoiets moest natuurlijk al vaker gedaan zijn dacht ik. Dus even gegoogled en volgens mij lijkt jouw project wel veel op dit:
YouTube: Build a Air Conditioner Using Peltier

Als je zoiets nou op maat maakt zodat je het in je raam opening kan zetten......

Op zich ook wel leuk is deze:
YouTube: How To Make Air Cooler using Peltier
Ik zou alleen mijn koelblok dat warm wordt niet met hotglue vastzetten.... maar het idee om de warmte in een bak water (bv een koelbox) op te slaan die je leeg kunt gooien als hij vol is.... heb je in ieder geval je warmte afvoer opgelost zonder door de muur heen te moeten of een raam open te zetten.

Als je tot slot nog wilt lachen, kun je hier nog even kijken.
Daarom is mijn aanpak beter. De luifel bestaat uit 2 houten wanden met daartussen glaswol. 1x Ventilatie intake en 1 x outtake. Een behuizing die hermetisch tegen de buitenwant (uiteraard met buiten roosters) komt te zitten. De binnen muur (~50mm vanaf de buiten muur) komt de koude kant met ventilators + heatsicks + behuizing.

Mij is vaker verteld dat iets kansloos is, bijvoorbeeld een paar simple PWM ventilators aan een rooster hangen voor ventilatie. Nou, ik slaap sindsdien met kersverse buitenlucht, iedere nacht. En geen herrie omdat het raam open moest. Vanwege serieuze allergie -kon- ik niet de ramen niet sluiten.
Nu, the best of both worlds!

ps. genoeg voor vandaag, nu eerst maar eens een lekker koud :9B :9B :9B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
@tweakn00b Heb je je al eens ingelezen over de wet van behoud van energie?

In een utopische theorie kun je een dynamo en een motor zowel mechanisch als elektrisch met elkaar verbinden. In een ideale situatie geef je er een zwier aan en blijft het tot in de eeuwigheid draaien... In theorie zal het geheel snel tot stilstand komen omdat je meer vermogen in de motor moet voeren dan dat de dynamo op kan wekken. Er gaat namelijk heel veel verloren in de verschillende omzettingen en weerstanden. (Zowel elektrisch als mechanisch).

Het meeste wat er verloren gaat, is warmte die opgewekt wordt door wrijving (van de bewegende delen) of weerstand.

Nu terug naar jouw projectje... Natuurlijk kun je alle muren in je vertrek behangen met die elementen. En natuurlijk kun je zorgen dat je de hitte goed afvoert. En de voedingen leg je netjes buiten neer. Allemaal mogelijk. Maar reken eens uit wat je IN het systeem stopt en wat je er UIT haalt, ofwel je rendement.

Volgens mij ga jij een vermogen aan stroom er in steken om die ruimte minimaal te koelen. Een standaard airco is dan stukken efficienter. En dan heb je ook niet het probleem waar je je voedingen laat. Want guess what, die moeten ook gekoeld worden. En ze buiten in de zon leggen... vinden ze niet zo heel erg tof!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Been there, done that...
Grote bak water in de badkamer, 20 meter slangwerk naar een werkkamer waar het eerst >40 graden werd (lekker werken :+), aan de badkamer kant een 1080 radiator die nog over was van de pc waterkoeling-dagen en een 240 rad in de werkkamer, simpel pompje er tussen en elk uur ijs in de bak water gooien.
Resultaat: niks...
En dan lekt mijn versie ook nog eens vrijwel geen hitte in de werkkamer terwijl het met peltiers flink wat meer zal 'lekken'...
Zou zeggen bespaar je de moeite, koop voor een klein bedrag een waterkoeler (ventilator waar je icepacks in kan zetten)...
Als je die 20 elementen allemaal tegelijk inzet kom je ergens, maar moet je ook tegelijk ruim 1200 watt aan hitte afvoeren, succes daarmee :+

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Dit topic heeft als titel 'Ampère berekenen'. Dat lukte TS niet zelf. Een voeding/adapter regelen voor iets simpels lukt niet.

Tijd om de waarheid maar te zeggen hier. TS, ga eerst eens een degelijke (zelf)studie doen. Dan hoef je niet steeds het wiel uit te vinden en tijd en energie te verspillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
i am gonna proof you wrong :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Waar woon je ongeveer?

Dan weet ik tenminste of ik moet investeren in noodstroomvoorzieningen…
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 57381 op 01-11-2023 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Misschien ook even een cursus engels erbij :+

Nah, maar even serieus.
Er is een reden dat Peltier elementen niet worden gebruikt voor het koelen van een leefruimte.
Ze zijn afgrijselijk inefficient, dus heel veel stroom nodig voor een klein beetje koeling. Je gaat je blauw betalen aan electriciteit.

Uit een wand stopcontact kan je maximaal 3680watt trekken (230v * 16A), voordat je de stoppen er uit blaast.
Peltiers zijn op z'n best zo'n 15% efficient. (en slechter naarmate je dichter bij de max input power komt) Dat maakt 552watt aan koel vermogen op 1 stopcontact. En dan hebben we nog niet naar omzettingsverliezen gekeken van de transformator/voeding. Stel dat je een 80+ Platinum computer voeding zou gebruiken, verlies je daar ook nog eens 2 tot 10%, afhankelijk van waar je in de powercurve van de voeding zit.
Dan komen er nog ventilatoren bij om het hot-side koel element te koelen en de koele lucht te verspreiden aan de cold-side.
Dus zeg dat je op z'n best 500watt koelvermogen hebt als je 1 stroomgroep van je huis gebruikt.

Een rustend mens produceert 100-120watt aan warmte. Eén persoon heeft nauwelijks impact op de temperatuur in een kamer. 5 personen die samen gezellig een pintje zitten te drinken verhogen de temperatuur in een kamer ook nauwelijks.
Kortom, 500watt aan koelvermogen is peanuts.

En dit alles is nog zonder rekening te houden met het probleem van isolatie.
Echt, er zijn betere, energie efficientere oplossingen te bedenken. Denk aan evaporatieve koeling. Water verdampen om een temperatuur verschil te produceren.
Kijk voor de lol hier eens naar: YouTube: Solar Powered Air Conditioner!

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
McKaamos schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:59:
[...]

Misschien ook even een cursus engels erbij :+

Nah, maar even serieus.
Er is een reden dat Peltier elementen niet worden gebruikt voor het koelen van een leefruimte.
Ze zijn afgrijselijk inefficient, dus heel veel stroom nodig voor een klein beetje koeling. Je gaat je blauw betalen aan electriciteit.

Uit een wand stopcontact kan je maximaal 3680watt trekken (230v * 16A), voordat je de stoppen er uit blaast.
Peltiers zijn op z'n best zo'n 15% efficient. (en slechter naarmate je dichter bij de max input power komt) Dat maakt 552watt aan koel vermogen op 1 stopcontact. En dan hebben we nog niet naar omzettingsverliezen gekeken van de transformator/voeding. Stel dat je een 80+ Platinum computer voeding zou gebruiken, verlies je daar ook nog eens 2 tot 10%, afhankelijk van waar je in de powercurve van de voeding zit.
Dan komen er nog ventilatoren bij om het hot-side koel element te koelen en de koele lucht te verspreiden aan de cold-side.
Dus zeg dat je op z'n best 500watt koelvermogen hebt als je 1 stroomgroep van je huis gebruikt.

Een rustend mens produceert 100-120watt aan warmte. Eén persoon heeft nauwelijks impact op de temperatuur in een kamer. 5 personen die samen gezellig een pintje zitten te drinken verhogen de temperatuur in een kamer ook nauwelijks.
Kortom, 500watt aan koelvermogen is peanuts.

En dit alles is nog zonder rekening te houden met het probleem van isolatie.
Echt, er zijn betere, energie efficientere oplossingen te bedenken. Denk aan evaporatieve koeling. Water verdampen om een temperatuur verschil te produceren.
Kijk voor de lol hier eens naar: YouTube: Solar Powered Air Conditioner!
Get gaat om slechts 2m2.... dus dat is wel even anders dan een kamer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Tadango schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:03:
[...]

Get gaat om slechts 2m2.... dus dat is wel even anders dan een kamer ;)
Iemand gaat zichzelf opsluiten in een kledingkast? :?

Met alle nodige isolatie en afdichting loop je een aardig risico op verstikking.... :+

[ Voor 15% gewijzigd door McKaamos op 01-04-2021 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-06 22:38

M2M

medicijnman

Ik zou het gewoon doen. Maak even foto's van hoe je het aansluit zodat wij kunnen vertellen of de boel een groot risico loopt om in de fik te vliegen en zet 'm uiteraard enkel aan wanneer je er zelf bent.

En dan kun je meten. Ik ben benieuwd.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
McKaamos schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:04:
[...]

Iemand gaat zichzelf opsluiten in een kledingkast? :?
Het is een oppervlakte he, best een aardige kast dan :) Klinkt als het oppervlakte van een bed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Tadango schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:07:
[...]

Het is een oppervlakte he, best een aardige kast dan :) Klinkt als het oppervlakte van een bed ;)
Ja, een 1 persoons bed is 2m2
Een beetje kledingkast is vrij dicht bij dezelfde vloeroppervlakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-06 22:38

M2M

medicijnman

McKaamos schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:08:
[...]

Ja, een 1 persoons bed is 2m2
Een beetje kledingkast is vrij dicht bij dezelfde vloeroppervlakte.
Is jouw kledingkast dan een meter diep en twee meter breed? Ik heb hier een halve meter breed en 40cm tot mijn beschikking. De overige 90% is door iemand anders in gebruik

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

M2M schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:12:
[...]

Is jouw kledingkast dan een meter diep en twee meter breed? Ik heb hier een halve meter breed en 40cm tot mijn beschikking. De overige 90% is door iemand anders in gebruik
3 deuren, redelijke diepte. Volledig voor mezelf.
Goed, het zal iets minder diepte zijn dan de breedte van een 1p bed, maar t komt in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
Totaal oppervlakte 6,8m. Hoogte 2,4m.
Een andere ruimte (ongeveer even groot) waar een split unit hangt is zwaar over kill, dat wordt een vrieskist. Dus dat is ook geen optie. Koele lucht uit de kelder pompen is geen optie. Een zwembad aanleggen, nope.
In het verleden heb ik een mobiele airco gehad. Maar die heb ik nog sneller geretourneerd dan dat ie geleverd werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

tweakn00b schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:44:
Totaal oppervlakte 6,8m. Hoogte 2,4m.
Een andere ruimte (ongeveer even groot) waar een split unit hangt is zwaar over kill, dat wordt een vrieskist. Dus dat is ook geen optie. Koele lucht uit de kelder pompen is geen optie. Een zwembad aanleggen, nope.
In het verleden heb ik een mobiele airco gehad. Maar die heb ik nog sneller geretourneerd dan dat ie geleverd werd.
Kortom, een goeie 16m3.
Dat ga je niet redden met peltiers.

Een split unit lijkt me inderdaad wel vette overkill, maar een mobiele zou toch moeten kunnen? Waarom heb je die geretourneerd?
En anders een water/ijswater chiller? zoals dit: https://www.luuqx.com/pro...ampaign=Google%20Shopping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 101% gewijzigd door Anoniem: 57381 op 01-11-2023 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
McKaamos schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:58:
[...]

Kortom, een goeie 16m3.
Dat ga je niet redden met peltiers.

Een split unit lijkt me inderdaad wel vette overkill, maar een mobiele zou toch moeten kunnen? Waarom heb je die geretourneerd?
En anders een water/ijswater chiller? zoals dit: https://www.luuqx.com/pro...ampaign=Google%20Shopping
Heb ook wel eens van die ijsblokken diy koelers gezien. Daar lijkt het op.

En wat denken jullie van water op het dak pompen en de afvoer dicht zetten? Mss. een temperatuur meter er in en dat na x temp. vervangen? Uiteraard volledig automatisch raspberry of arduino.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Anoniem: 57381 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:02:
Aangezien jouw kamer zo groot is als een diepvries.....
Je kunt wellicht ook een (oude) diepvries met de afmeting van de deur in de deurpost zetten met de deur open.... eventueel zelfs alleen de achterkant van de diepvries gebruiken ter vervanging van de deur van je kamer. Compressie/expansie is namelijk veel efficiënter....
Erh, vergeet t maar.
Niet genoeg koelvermogen. Koelkasten en vriezers vertrouwen op luchtdichtheid en isolatie. De koelcapaciteit is onzinnig laag.
Daar kan je een low-end PC niet eens mee koelen, laat staan een slaapkamer van 16m3
tweakn00b schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:09:
[...]

Heb ook wel eens van die ijsblokken diy koelers gezien. Daar lijkt het op.

En wat denken jullie van water op het dak pompen en de afvoer dicht zetten? Mss. een temperatuur meter er in en dat na x temp. vervangen? Uiteraard volledig automatisch raspberry of arduino.
De buitenkant afkoelen? Sja kan helpen. Of je zet gewoon een sprinkler aan die je tegen de buitenmuur of over het dak laat sproeien. Waarom moelijk doen met een arduino/raspberry?

[ Voor 29% gewijzigd door McKaamos op 01-04-2021 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
Afmeting luifeldak 3m²

[ Voor 6% gewijzigd door tweakn00b op 01-04-2021 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Het water moet verdampen wil het energie afvoeren.... maar het was toch zo goed geïsoleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
Tadango schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:13:
Het water moet verdampen wil het energie afvoeren.... maar het was toch zo goed geïsoleerd?
Water op het dak is om te voorkomen dat het op warmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

tweakn00b schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:16:
[...]

Da's niet hoe t werkt ;)
Thermische massa toevoegen kan je dan ook doen door een laag beton te storten e.d.
Je wil een temperatuurverschil veroorzaken zodat er daadwerkelijk iets afkoelt. En dat doe je door het water te verdampen. En dan is het veel handiger en trefzekerder om gewoon een sproeier op het object te mikken en het constant nat te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-06 21:52
tweakn00b schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:16:
[...]

Deze manier van verdampings koeling word wel toegepast, en zou ook moeten werken, water verdampt namelijk ook zonder dat het 100 graden hoeft te zijn, als het geen 100% luchtvochtig is buiten.
Wikipedia: Evaporative cooler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

sjaakwortel schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:20:
[...]

Deze manier van verdampings koeling word wel toegepast, en zou ook moeten werken, water verdampt namelijk ook zonder dat het 100 graden hoeft te zijn, als het geen 100% luchtvochtig is buiten.
Wikipedia: Evaporative cooler
Precies, en je wil de totale massa laag houden, anders ben je je watermassa aan het afkoelen voordat je je object afkoelt.
Een spray is effectiever.

En dan kom je weer bij t punt: wil je t hele object koelen of vooral de lucht die er in zit? want dan ben je beter af met een indoor water verdampende chiller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
McKaamos schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:19:
[...]

Da's niet hoe t werkt ;)
Thermische massa toevoegen kan je dan ook doen door een laag beton te storten e.d.
Je wil een temperatuurverschil veroorzaken zodat er daadwerkelijk iets afkoelt. En dat doe je door het water te verdampen. En dan is het veel handiger en trefzekerder om gewoon een sproeier op het object te mikken en het constant nat te houden.
Een vorm van isolatie? Wat niet warm wordt behoeft geen afkoeling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

tweakn00b schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:22:
[...]

Een vorm van isolatie? Wat niet warm wordt behoeft geen afkoeling...
Een bak water op je dak is geen isolatie.
Plus, ook isolatie wordt uiteindelijk warm.
Je wil actief koelen door een faseomzetting. Vloeibaar water naar gas.
Je kan die hele bak water op t dak wel laten verdampen, maar dan ben je ook de warmte absorptie van het water aan het koelen. Een grotere thermische massa, en dat doet je koeling vrij snel teniet.
Plus, je wil t op t dak leggen? En de dakisolatie die al aanwezig is dan? Hoeveel van je koeling red het naar binnen toe?

Kort samengevat: als je de buitenkant wil afkoelen, doe je er goed aan om constant te sproeien ipv een grote massa water er op te leggen. Dat is echt veel effectiever.
En als je specifiek 1 kamer wil doen, is het water-efficienter om gewoon een evaporatieve koeler te kopen bij de bouwmarkt.

[ Voor 18% gewijzigd door McKaamos op 01-04-2021 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
Dan is er nog de bak mij ijs en ventilator. Volgens mij hetzelfde principe als die Nedis COOL115CWT waar je linkte. Alleen verbruikt het eerste geen 80W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

tweakn00b schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:31:
Dan is er nog de bak mij ijs en ventilator. Volgens mij hetzelfde principe als die Nedis COOL115CWT waar je linkte. Alleen verbruikt het eerste geen 80W.
Klopt, maar zo'n chiller heeft ook nog een waterpomp en een reservoir zodat je niet elke keer zelf ijs/water hoeft toe te voegen. En wat regelende electronica die zorgt dat het membraam vochtig blijft, de temperatuur in de gaten gehouden wordt, etc. En aangegeven vermogen is piek, niet constant.
Maar als DIY optie, sure why not. Een bak ijs met ventilatoren werkt prima als je geen behoefte hebt aan regulering.

Er zijn ook wel zuinigere modelletjes trouwens. Deze bij de Hornbach b.v.: https://www.hornbach.nl/s...-3-5/8228511/artikel.html

65watt of 80watt is niet echt veel. Een rits peltiers met het vermogen van een hele stroom groep koelt fors minder :+

[ Voor 38% gewijzigd door McKaamos op 01-04-2021 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
McKaamos schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:34:
[...]

Klopt, maar zo'n chiller heeft ook nog een waterpomp en een reservoir zodat je niet elke keer zelf ijs/water hoeft toe te voegen. En wat regelende electronica die zorgt dat het membraam vochtig blijft, de temperatuur in de gaten gehouden wordt, etc. En aangegeven vermogen is piek, niet constant.
Maar als DIY optie, sure why not. Een bak ijs met ventilatoren werkt prima als je geen behoefte hebt aan regulering.

Er zijn ook wel zuinigere modelletjes trouwens. Deze bij de Hornbach b.v.: https://www.hornbach.nl/s...-3-5/8228511/artikel.html

65watt of 80watt is niet echt veel. Een rits peltiers met het vermogen van een hele stroom groep koelt fors minder :+
Meh, gaat hem niet worden. Reviews over dit soort apparaten zijn vrij duidelijk, leuke ventilator geen koeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
tweakn00b schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:48:
[...]

Meh, gaat hem niet worden. Reviews over dit soort apparaten zijn vrij duidelijk, leuke ventilator geen koeling.
Mensen vergelijken een 65W opnamen met een 4000W opnamen van een mobiele airco unit.... ja dan doet hij niet zoveel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-06 19:44

remco_k

een cassettebandje was genoeg

tweakn00b schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:48:
[...]
Die ervaring ga je ook krijgen met je Peltier elementen.

Ik mis nog even je antwoord waarom je in het verleden een mobiele airco hebt geretourneerd.
Alhoewel die niet zo efficiënt zijn als normale split units, zijn ze veel efficiënter dan Peltier elementen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
remco_k schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:52:
[...]

Ik mis nog even je antwoord waarom je in het verleden een mobiele airco hebt geretourneerd.
Alhoewel die niet zo efficiënt zijn als normale split units, zijn ze veel efficiënter dan Peltier elementen.
Maakte te veel herrie en warmde net zo hard als dat hij koelde. Die had ik hem aan een speciaal aangelegde lucht afvoer aangesloten. In een volledig geïsoleerde ruimte, geen ramen, zwevende vloer en muren + plafond van 2x gipsplaat en 8cm steenwol platen, massieve deur met tochtstrippen.
Resultaat koeling: 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Tadango schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:51:
[...]

Mensen vergelijken een 65W opnamen met een 4000W opnamen van een mobiele airco unit.... ja dan doet hij niet zoveel :)
Exactly.
Evap koeling helpt een paar graden, het wordt geen ijskou.
remco_k schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:52:
[...]

Yeh, dat vraag ik me ook nog af idd.
tweakn00b schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:01:
[...]

Maakte te veel herrie en warmde net zo hard als dat hij koelde. Die had ik hem aan een speciaal aangelegde lucht afvoer aangesloten. In een volledig geïsoleerde ruimte, geen ramen, zwevende vloer en muren + plafond van 2x gipsplaat en 8cm steenwol platen, massieve deur met tochtstrippen.
Dan had je een defecte unit? Of een afvoer die verstopt zat?
Een mobiele airco hoort het goed fris te maken.

[ Voor 27% gewijzigd door McKaamos op 01-04-2021 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
tweakn00b schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:01:
[...]

Of verkeerd aangesloten, of defect. Zolang je die warme lucht afvoert via een geïsoleerde buis koelt dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
Tadango schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:02:
[...]

Of verkeerd aangesloten, of defect. Zolang je die warme lucht afvoert via een geïsoleerde buis koelt dat prima.
Kan weinig verkeerd gaan, dus was niet goed of gewoon troep. De herrie was too much.

[ Voor 0% gewijzigd door tweakn00b op 01-04-2021 13:05 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
tweakn00b schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:05:
[...]

Kan weinig verkeerd gaan, dus wat niet goed of gewoon troep. De herrie is too much.
Klopt, lawaai maken ze vaak wel, vooral de goedkopere. Je moet immers flink wat lucht verplaatsen voor een goede werking, 2x zelfs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Fair enough. De herrie klopt wel. Dat het niet werkte moet aan je situatie hebben gelegen of defecte unit.

Die dingen koelen normaal gesproken prima.

Als je het hebt over het zo goed mogelijk koel(houden!) van je ruimte en het dak is één van de grootste warmte lekken, dan loont het om daar water op te sproeien zonder dat er water op blijft staan. Dus net aan nat houden.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
Voor de slaapkamer is dat simpelweg geen optie. En ik kan prima tukken met ventilatie geluid maar die moet dan wel constant zijn. En is bij een airco geen optie.

Ik denk dat ik een aantal test casussen opzet. Een combi zal me door de aller heetste dagen moeten loodsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
remco_k schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:09:

Als je het hebt over het zo goed mogelijk koel(houden!) van je ruimte en het dak is één van de grootste warmte lekken, dan loont het om daar water op te sproeien zonder dat er water op blijft staan. Dus net aan nat houden.
Het dak van onze uitbouw met volle zon erop voel je na een paar uur lekker afstralen binnen. 1 uur een waterspray erop en het was merkbaar minder binnen. Het water wat van het dak af liep was ook lekker warm. Daar gaan we deze zomer meer mee doen. Dan moet het warme water naar het zwembad afgevoerd worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
remco_k schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:09:
Fair enough. De herrie klopt wel. Dat het niet werkte moet aan je situatie hebben gelegen of defecte unit.

Die dingen koelen normaal gesproken prima.

Precies! En het raam. Ik meette afgelopen zomer 65 C graden. Ik heb folie om de zon tegen te houden maar die hebben niet echt effect want dan is de warmte al binnen. Dus heb ik een zonnescherm geïnstalleerd. Het dak is nu het grootste oppervlak waar de zon op zal gaan bakken. Ik denk dat door water er tijdelijk op te zetten wel zou kunnen werken. Water zal natuurlijk op warmen. Maar als het een bepaalde temperatuur bereikt heeft dan deze vervangen. Een soort van voetbadje :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tadango
Gek idee.... maar als je een licht dicht / reflecterend doek over je dak spant op zeg maar 20cm van het dak dan warmt je dak niet meer op. Warmte er tussen zal weg kunnen. Zonnewering voor je dak :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 14:23
tweakn00b schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:04:
Brrr... Geen dingen die (continu) op 220v zitten, zelf uit China importeren. Zeker niet als je naaar budget kijkt (=Ali) Ik vertrouw kleine voedinkjes al niet, net iets te veel zien doorfikken, (met de nadruk op fik) laat staan de grotere.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Tadango schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:22:
Gek idee.... maar als je een licht dicht / reflecterend doek over je dak spant op zeg maar 20cm van het dak dan warmt je dak niet meer op. Warmte er tussen zal weg kunnen. Zonnewering voor je dak :)
Ik heb zonnepanelen op het platte dak staan. Fungeert als zonnewering voor dat dak én levert stroom op. :)

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
@Mistraller ook de voedinkjes die je uit de NL shop koopt komen uit china. Daarnaast wordt alles met een zekering aangesloten en gemonitord. Het is niet dat ik de boel aanzet en vervolgens een weekendje weg ga.

En daar waar het over grote hoeveelheden Ampères gaat zet ik er een relay tussen met een MQ137 rook detector, bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
@remco_k dat is voor een huur huisje geen optie. Anders zou ik ook zoiets overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 57381 op 01-11-2023 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
Anoniem: 57381 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 15:04:
[...]

Goed om over veiligheid na te denken. Veiligheid moet je op kunnen vertrouwen dat het werkt! Als die nodig is, moet het ook echt werken! Dus je relais zou default open moeten zijn. Ik zou het ook niet aan de secundaire kant doen, 20A schakelen met een relais is vrij ruig. Bovendien zou je dan je voeding niet mee pakken in de veiligheid. Dus 230V schakelen. Daar zijn al wel diverse bestaande oplossingen voor (wel zo veilig). Toch moet je je beseffen dat als het eenmaal brand/rookt, dan kan het al te laat zijn!

Zoals je weet: elektronica werkt op rook, als de rook er uit is, dan werkt het niet meer! :+
Monitoring doe ik altijd en bij voorkeur met een IR meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Even los van dat dit idee totaal onhaalbaar is: Zie mijn eerdere post over het in serie zetten van de peltier elementen.

Zonder begrip van elektriciteit zal het vast lastig voor je zijn om het echt te snappen, maar je kan veeeeeel beter voeden met 48V en 5A dan met 12V en 20A. Dat is veiliger, efficiënter, en goedkoper. 24V en 10A is ook een optie.

Daarnaast krijg ik van een klein beetje onderzoek al snel het idee dat je een peltier element niet graag op vol vermogen gebruikt. De CoP bij lagere stromen (per element) is veel hoger:

https://www.meerstetter.c...eltier-element-efficiency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
SuperKris schreef op donderdag 1 april 2021 @ 15:24:
Even los van dat dit idee totaal onhaalbaar is: Zie mijn eerdere post over het in serie zetten van de peltier elementen.

Zonder begrip van elektriciteit zal het vast lastig voor je zijn om het echt te snappen, maar je kan veeeeeel beter voeden met 48V en 5A dan met 12V en 20A. Dat is veiliger, efficiënter, en goedkoper. 24V en 10A is ook een optie.

Daarnaast krijg ik van een klein beetje onderzoek al snel het idee dat je een peltier element niet graag op vol vermogen gebruikt. De CoP bij lagere stromen (per element) is veel hoger:

https://www.meerstetter.c...eltier-element-efficiency
The current should not be larger than 0.7 times Imax because then the COP becomes too small— the Peltier element is very inefficient.

Over hoeveel vermogen hebben we dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
tweakn00b schreef op donderdag 1 april 2021 @ 15:46:
[...]

The current should not be larger than 0.7 times Imax because then the COP becomes too small— the Peltier element is very inefficient.

Over hoeveel vermogen hebben we dan?
Wat zijn de specs van die je hebt liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:41

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Kijk eens de video's van Technology Connections over verwarmen en koelen, hij legt behoorlijk goed uit wat de pro's en con's zijn van verschillende systemen.

Het idee met Peltiers gaat in ieder geval niet werken. Je wilt 16m3 afkoelen. Stel de ruimte is goed geïsoleerd, dan moet je dit met een rekenfactor 30 vermenigvuldigen om tot het benodigde koelvermogen te komen, dat zou dus 480W zijn (als je een airco zou plaatsen) (zie hier voor de achterliggende tekst). Dat is niet het verbruik, dat is de hoeveelheid warmte die daadwerkelijk afgevoerd wordt. Dat is een factor 6 hoger dan je met je peltiers gaat halen, maar je stookt wel 200 W weg.

Het idee is leuk en creatief, maar bij voorbaat gedoomd te mislukken. De thermodynamische wetten werken domweg in je nadeel.

Peltiers zijn geschikt voor het koelen van kleine, afgesloten ruimten, als in, kleine koelkastjes e.d van minder dan een m3 inhoud.. Niet voor het koelen van een leefruimte.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 14:23
tweakn00b schreef op donderdag 1 april 2021 @ 14:10:
@Mistraller ook de voedinkjes die je uit de NL shop koopt komen uit china. Daarnaast wordt alles met een zekering aangesloten en gemonitord. Het is niet dat ik de boel aanzet en vervolgens een weekendje weg ga.
Ik kan je verzekeren dat Ali meuk andere kwaliteit levert dan om het zo maar te noemen, Conrad.
Ik koop veel bij Ali, maar nooit spullen die aan de netspanning hangen. Ik heb teveel troep gezien inmiddels. Dat uit zich in te dunne bedrading, matig tot slecht soldeerwerk, brakke elco's, spoelen die slecht gelakt draad hebben, heet worden en op den duur dus sluiting veroorzaken etc. Pas daar écht mee op. Zeker bij vermogenselectronica.

NB: Over rook: 2 weken terug was hier in de straat een brand; bleek een haardroger in de badkamer. Brand was zo geblust, maar brandschadeherstelbedrijf is een meerdere dagen bezig geweest voor de bewoners terug konden. Als een rookmelder afgaat, is de schade reeds een feit.

[ Voor 15% gewijzigd door Mistraller op 01-04-2021 16:10 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
Mistraller schreef op donderdag 1 april 2021 @ 16:07:
[...]

Ik kan je verzekeren dat Ali meuk andere kwaliteit levert dan om het zo maar te noemen, Conrad.
Ik koop veel bij Ali, maar nooit spullen die aan de netspanning hangen. Ik heb teveel troep gezien inmiddels. Dat uit zich in te dunne bedrading, matig tot slecht soldeerwerk, brakke elco's, spoelen die slecht gelakt draad hebben, heet worden en op den duur dus sluiting veroorzaken etc. Pas daar écht mee op. Zeker bij vermogenselectronica.

NB: Over rook: 2 weken terug was hier in de straat een brand; bleek een haardroger in de badkamer. Brand was zo geblust, maar brandschadeherstelbedrijf is een meerdere dagen bezig geweest voor de bewoners terug konden. Als een rookmelder afgaat, is de schade reeds een feit.
zal ik doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
deepbass909 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 15:53:
Kijk eens de video's van Technology Connections over verwarmen en koelen, hij legt behoorlijk goed uit wat de pro's en con's zijn van verschillende systemen.

Het idee met Peltiers gaat in ieder geval niet werken. Je wilt 16m3 afkoelen. Stel de ruimte is goed geïsoleerd, dan moet je dit met een rekenfactor 30 vermenigvuldigen om tot het benodigde koelvermogen te komen, dat zou dus 480W zijn (als je een airco zou plaatsen) (zie hier voor de achterliggende tekst). Dat is niet het verbruik, dat is de hoeveelheid warmte die daadwerkelijk afgevoerd wordt. Dat is een factor 6 hoger dan je met je peltiers gaat halen, maar je stookt wel 200 W weg.

Het idee is leuk en creatief, maar bij voorbaat gedoomd te mislukken. De thermodynamische wetten werken domweg in je nadeel.

Peltiers zijn geschikt voor het koelen van kleine, afgesloten ruimten, als in, kleine koelkastjes e.d van minder dan een m3 inhoud.. Niet voor het koelen van een leefruimte.
Dan zal ik dit idee laten varen
Pagina: 1