pc doet helemaal niks meer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barthoesen
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 04-07-2021
Hallo,

vorige week heb ik een nieuw moederbord besteld. Nadat ik mijn het moederbord had vervangen met de andere sloot ik mijn pc weer aan op stroom. Toen ik hem aan wilde zetten deed hij helemaal niks meer, zelfs de fans begonnen niet te draaien. er is dus totaal geen reactie wanneer ik hem aan probeer te zetten.

wat ik al gedaan heb:

Ik heb een ander stopcontact geprobeerd.
ik heb een andere stroomkabel geprobeerd.
ik heb een oude psu van me erin gezet om te kijken ofdat deze wel werkt.
ik heb mijn oude moederbord er weer ingezet.
ik heb mijn processor omgewisseld met een oude processor van me (ik had al niet verwacht dat het hieraan zou liggen)
ik heb gekeken ofdat de pc piept wanneer ik het ram geheugen eruit haal en probeer op te starten.
ik heb hem geprobeerd op te starten wanneer er maar 1 van mijn 2 gpu's in de pc zit.
ik heb ook geprobeerd om hem op te starten zonder gpu.
ik heb zelfs een nieuwe case gekocht om te testen ofdat het aan de bedrading lag van mijn oude case.

aangezien niks hiervan heeft gewerkt en omdat ik zoals je kunt zien in mijn opsomming elk onderdeel behalve mijn hdd en ssd heb omgewisseld. (waar het naar mijn kennis niet aan zou kunnen liggen) ben ik tot einde raad gekomen en vraag ik hier om hulp.

Ik hoor wel een klein zoemend geluid bij beide psu's die ik aangesloten heb gehad

Hardware:

Moederbord: ROG strix b450-f gaming
Cpu: amd ryzen 5 3600x
Gpu's Nvidea gtx 1650 super gaming x en Nvidea gtx 1050
Psu: Corsair cx550m
Ram geheugen: 2x crucial 8gb DDr4-2666
Casing: Deepcool Matrexx 50

Ik hoop dat iemand hier nog een idee heeft wat ik kan doen.

M.v.d.

Bart Hoesen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:53

g0tanks

Moderator CSA
Heb je de aan- en uitknop wel goed aangesloten? Je kan altijd proberen de moederbordpins van je power switch handmatig te verbinden

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 10:05
Pagina 1-20 van je handleiding bekeken (de engelse versie) ?

https://www.bhphotovideo.com/lit_files/403638.pdf

Ik ga er vanuit dat je dit goed hebt gedaan? Het aansluiten van je powerknop enzo?

EDIT: @g0tanks was me voor. Maar zo klinkt het in ieder geval.

[ Voor 14% gewijzigd door sorted.bits op 29-03-2021 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barthoesen
@g0tanks Wat bedoel je met handmatig aansluiten van de aan/uit knop. Die aansluiting is toch 2pin aansluiting die je rechtsonder op dit moederbord moet zetten?

[ Voor 3% gewijzigd door Barthoesen op 29-03-2021 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:53

g0tanks

Moderator CSA
Barthoesen schreef op maandag 29 maart 2021 @ 16:39:
@g0tanks Wat bedoel je met handmatig aansluiten van de aan/uit knop. Die aansluiting is toch 2pin aansluiting die je rechtsonder op dit moederbord moet zetten?
Wat ik bedoel is dat je die twee pinnen ook handmatig met elkaar kunt verbinden om je computer aan te zetten. Dan kan je bepalen of je aan- en uitknop kapot is, danwel de kabels vanaf de pinnen.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metteko
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:02
zet eens een foto van de aansluiting van die powerknop op het moederbord. Dan kunnen we zien of je het goed deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barthoesen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tds8oaa5hVceAM6A6JrQmvrXjZo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ZxnHrQnXU790ZwwFjoVoRSj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
De schroef om het moederbord vast te zetten lijkt erg strak te zitten.
Zitten er spacers tussen moederbord en behuizing?

P_led doe ik altijd boven de HDD_led.
Er is geen resetknop in je behuizing?

Heb je een jumpstart geprobeerd? (PWR_SW eraf en de twee pinnen kortsluiten met een schroevendraaier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barthoesen
Heb net even gekeken, de schroef zit niet strak. ik heb mijn p_led boven de hdd_led gedaan. ik heb een jumpstart geprobeerd, maar het werkt niet. er zit geen reset knop in mijn behuizing nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:17

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Anders buiten de behuizing eens de boel testen dan weet je zeker dat er niet ergens een sluiting zit en ik neem aan dat je de extra 12v aansluiting aangesloten hebt?

Dan ben ik ook wel benieuwd wat er mis was met je oude moederbord.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barthoesen
Ik heb geprobeerd om het buiten de behuizing te starten en in een andere behuizing.
alles wat ik kan aansluiten zit aangesloten.

er was niks aan de hand met mijn oude moederbord maar hij was al best oud en ik wilde upgraden naar twee videokaarten en dat kon niet met mijn oude moederbord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:17

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Barthoesen schreef op maandag 29 maart 2021 @ 22:58:
Ik heb geprobeerd om het buiten de behuizing te starten en in een andere behuizing.
alles wat ik kan aansluiten zit aangesloten.

er was niks aan de hand met mijn oude moederbord maar hij was al best oud en ik wilde upgraden naar twee videokaarten en dat kon niet met mijn oude moederbord.
Doet het oude moederbord het nog wel? Anders lijkt het haast of er iets mis is gegaan met de cpu. Andere voeding heb je ook geprobeerd dan zou het eventueel ook nog een verkeerde bios kunnen zijn. Vanaf versie 2301 wordt de 3600x ondersteund.

https://rog.asus.com/nl/m...gaming-model/helpdesk_cpu

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Barthoesen schreef op maandag 29 maart 2021 @ 22:18:
Heb net even gekeken, de schroef zit niet strak. ik heb mijn p_led boven de hdd_led gedaan. ik heb een jumpstart geprobeerd, maar het werkt niet. er zit geen reset knop in mijn behuizing nee.
Heb je de spacers gebruikt om het moederbord van de kast af te monteren?

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barthoesen
tweakduke schreef op maandag 29 maart 2021 @ 23:27:
[...]

Doet het oude moederbord het nog wel? Anders lijkt het haast of er iets mis is gegaan met de cpu. Andere voeding heb je ook geprobeerd dan zou het eventueel ook nog een verkeerde bios kunnen zijn. Vanaf versie 2301 wordt de 3600x ondersteund.

https://rog.asus.com/nl/m...gaming-model/helpdesk_cpu
bij het andere moederbord gebeurt er ook niks. ik heb ook geprobeerd om mijn oude processor te gebruiken maar dan doet hij het nog steeds niet. dit is geen geval van een bios update want dat heb ik al eens gehad en toen startte de pc wel op maar kreeg ik geen beeld. nu is het zo dat de pc helemaal niks doet, zelfs de fans niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barthoesen
Frozen schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 00:50:
[...]

Heb je de spacers gebruikt om het moederbord van de kast af te monteren?
nee deze heb ik niet gebruikt. wat zou dat moeten verschillen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:58
Barthoesen schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 01:00:
[...]

Dan veroorzaak je waarschijnlijk kortsluiting met de pinnetjes die van de achterkant van het moederbord tegen de kast aan komen. Ik denk dat je moederbord en mogelijk ook de componenten daardoor defect zijn geraakt.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:54

Zorian

What the fox?

Barthoesen schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 01:00:
[...]

Dag en nacht. De spacers zorgen ervoor dat je moederbord geen contact maakt met je kast... Metaal geleid en de achterkant van je moederbord bestaat uit heel veel contactpuntjes. Worst case heb je beide moederborden nu gefrituurd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Barthoesen schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 00:59:
[...]

bij het andere moederbord gebeurt er ook niks. ik heb ook geprobeerd om mijn oude processor te gebruiken maar dan doet hij het nog steeds niet. dit is geen geval van een bios update want dat heb ik al eens gehad en toen startte de pc wel op maar kreeg ik geen beeld. nu is het zo dat de pc helemaal niks doet, zelfs de fans niet.
Wat zij zeggen:
DutchKel schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 01:07:
[...]

Dan veroorzaak je waarschijnlijk kortsluiting met de pinnetjes die van de achterkant van het moederbord tegen de kast aan komen. Ik denk dat je moederbord en mogelijk ook de componenten daardoor defect zijn geraakt.
Zorian schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 01:07:
[...]

Dag en nacht. De spacers zorgen ervoor dat je moederbord geen contact maakt met je kast... Metaal geleid en de achterkant van je moederbord bestaat uit heel veel contactpuntjes. Worst case heb je beide moederborden nu gefrituurd...
Mijn advies is als volgt:
Haal de PC zo snel mogelijk van de spanningsbron af, laat hem 12 uur rusten (mochten bepaalde dingen geladen zijn, dan sloop je hopelijk geen andere componenten), monteer de spacers en monteer daar het moederbord op. Veel plezier met testen, hopelijk leeft hij nog en anders is het een gevalletje all-risk inboedel.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het kan zijn dat de spacers er al wel in zitten. Bij deze unboxing zijn ze ook pre-installed:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barthoesen
Verwijderd schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 01:40:
Het kan zijn dat de spacers er al wel in zitten. Bij deze unboxing zijn ze ook pre-installed:

[YouTube: DEEPCOOL MATREXX 50 ATX Mid Tower Unboxing]
De spacers zater er inderdaad al in, dus dit kan het niet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Barthoesen schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 08:35:
[...]

De spacers zater er inderdaad al in, dus dit kan het niet zijn.
En je hebt geen "extra" spacer onder je mobo zitten (op een plek waar geen schroefgat zit) die nu kortsluiting maakt?
Als spacers pre-installed zijn, staan ze niet altijd perse in de juiste positie

Op je foto zie ik bijvoorbeeld al dat er sowieso één schroef van je mobo mist, niet dramatisch maar ook niet bepaald best practice

Het beste is je mobo er even uit halen en controleren of alle spacers op de juiste positie zitten t.o.v. de schroefgaten en of je er geen te veel of te weinig hebt

Als het dan nog niet werkt je moederbord even op een stuk karton leggen en alles weer aansluiten, kijken of het dan werkt

[ Voor 29% gewijzigd door ImNotnoa op 30-03-2021 09:15 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_aimy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-09 23:15
Ik heb ongeveer een maand geleden mijn oude PC overgebouwd in een andere kast, hier waren de spacers ook pre-installed op ATX grootte.
Naderhand wilde mijn PC ook niet meer opstarten bij toch een correcte installatie.
Toen gingen mijn fans, drives en LED's op moederbord/GPU ook niet branden, compleet niks dus.

Ik heb toen mijn PSU getest middels paperclip en vervolgens nogmaals met aangesloten fans via fancontroller.
Deze gingen toen draaien.
Vervolgens weer alles aangesloten maar nog steeds niks.

Uiteindelijk heb ik het CMOS batterijtje vervangen, omdat ik toch wist dat deze al een eind leeg was maar vanwege het armour rond heel het moederbord verwijderd moest worden om eraan te komen had ik hier nog geen zin in gehad.

Vervolgens getest op een oud moederborddoos met alleen CPU, CPU koeler, moederbord en RAM geinstalleerd en vervolgens pas terug in de kast getest, want na vervangen van CMOS batterij zat er weer leven in.

Nu is dat een nieuw moederbord dus zou niet leeg mogen zijn, maar zo'n batterijtje zijn de kosten niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

J_aimy schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 09:50:

Vervolgens getest op een oud moederborddoos met alleen CPU, CPU koeler, moederbord en RAM geinstalleerd en vervolgens pas terug in de kast getest, want na vervangen van CMOS batterij zat er weer leven in.

Nu is dat een nieuw moederbord dus zou niet leeg mogen zijn, maar zo'n batterijtje zijn de kosten niet.
Volgens mij helpt een CMOS batterij daar niet bij. Met lege batterij krijg je alleen dat je instellingen steeds naar standaard gaan, maar start alles nog prima op.

Al wel een CMOS clear al eens geprobeerd? Ik heb het ook wel eens gehad namelijk, 's avonds PC uitgezet, volgende dag start er niets meer. Alles uit elkaar gehaald, laten testen, weer stap voor stap opgebouwd, etc. Bleek dat alleen een clear genoeg was geweest en alles draaide weer als een zonnetje.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_aimy
Ex Nunc schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:34:
[...]

Volgens mij helpt een CMOS batterij daar niet bij. Met lege batterij krijg je alleen dat je instellingen steeds naar standaard gaan, maar start alles nog prima op.

Al wel een CMOS clear al eens geprobeerd? Ik heb het ook wel eens gehad namelijk, 's avonds PC uitgezet, volgende dag start er niets meer. Alles uit elkaar gehaald, laten testen, weer stap voor stap opgebouwd, etc. Bleek dat alleen een clear genoeg was geweest en alles draaide weer als een zonnetje.
Dat dacht ik ook maar het enige wat veranderd is is de batterij.
Ook verlichting in buttons op moederbord deden het voor vervanging niet en erna wel.
Buttons zoals clear CMOS, power/reset op moederbord en Q code display.

Het is voor mij ook een raadsel maar toch is dat het enige wat vervangen is.
Qua aansluiting 24 pin en 8 pin is misschien 100 gechecked voordat de gehele boel eraf ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_aimy
Signs of CMOS Battery Failure

Incorrect computer date and time settings. ...Your PC occasionally turns off or doesn't start.Drivers stop working.You may start to get errors while booting that say something like “CMOS checksum error” or “CMOS read error“.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barthoesen
ImNotnoa schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 09:07:
[...]

En je hebt geen "extra" spacer onder je mobo zitten (op een plek waar geen schroefgat zit) die nu kortsluiting maakt?
Als spacers pre-installed zijn, staan ze niet altijd perse in de juiste positie

Op je foto zie ik bijvoorbeeld al dat er sowieso één schroef van je mobo mist, niet dramatisch maar ook niet bepaald best practice

Het beste is je mobo er even uit halen en controleren of alle spacers op de juiste positie zitten t.o.v. de schroefgaten en of je er geen te veel of te weinig hebt

Als het dan nog niet werkt je moederbord even op een stuk karton leggen en alles weer aansluiten, kijken of het dan werkt
Heb het geprobeerd, er zitten geen ongebruikte spacers meer in de pc en op karton werkte hij ook niet.
Ik snap er echt helemaal niks meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barthoesen
ik snap gewoon niet wat er mis is gegaan, voordat ik het nieuwe moederbord erin deed werkte mijn pc prima, en het nieuwe moederbord gaat erin en hij doet het niet meer. zelfs het oude moederbord geeft geen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Voeding stuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barthoesen
nee voeding doet het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barthoesen
Ik heb zojuist opnieuw geprobeerd om mijn oude moederbord te gebruiken, en op wonderbaarlijke wijze begon de cpu fan te draaien, er ging een lichtje aan bij de aan/uit knop. ik heb er daarna een van mijn videokaarten op gezet en ook die begon te draaien en gaf licht zoals normaal. Maar de fans van de behuizing draaien nog steeds niet. Heeft iemand dit al eens gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barthoesen
Ik heb het voor elkaar gekregen om de fans licht te laten geven, maar het lukt mij niet om ze draaiende te krijgen. ik kan de aansluiting van de fan die achtering de behuizing zit op het moederbord aansluiten maar dat is het ook wel. ik heb op mijn oude moederbord 1 aansluiting voor een fan. Weet iemand hoe ik ze alle 4 draaiende kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
Eerst het systeem maar eens laten booten. Die fans komen later wel.

Had je al buiten de behuizing getest op een stuk karton?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barthoesen
Uszka schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 21:01:
Eerst het systeem maar eens laten booten. Die fans komen later wel.

Had je al buiten de behuizing getest op een stuk karton?
het lukt om te booten ik heb zelfs een game op kunnen starten, maar de fans werken nog niet. De case die ik nu heb heeft een hele wirwar van kabels die voor de led verlichting en beweging van de fans zorgen. ik kan met een sata kabel de led verlichting activeren maar de fans beginnen niet met draaien wanneer ik hem aanzet. het lukt wel om de achterste fan te laten bewegen wanneer ik de kabel van die op het moederbord aansluit. nou heeft mijn oude moederbord niet genoeg aansluitingen voor alle 4 de fans en mijn nieuwe moederbord wel. maar daar ben ik achtergekomen dat er een ijzer stukje in een van de sockets zit dat kortsluiting veroorzaakt. hierdoor is er ook één pinnetje van mijn cpu afgebroken. deze cpu heb ik ook gebruikt bij het booten en hij leek prima te werken. Dus ik ga het moederbord terug sturen naar waar ik hem gehaald heb en ga ik het proberen met een nieuw moederbord die wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
Mogelijk dat niet alle functies werken door die afgebroken pin. Dual channel bijvoorbeeld of een van de geheugensloten.

Je kunt meerdere fans op één header aansluiten met een fansplitter of je gebruikt een fancontroller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:50
schakelaar van de voeding op 'uit'?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spierenburg
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 13:32
De 3600 is pas ondersteunt voor de ASUS ROG STRIX B450-F vanaf de volgende BIOS versie:

Versie 2301
2019/05/15

Hoogst waarschijnlijk heb jij een oudere versie van de BIOS en moet deze geupdate worden voordat de PC überhaupt kan opstarten met deze opstelling.
Pagina: 1