luidklok toonhoogte veranderen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 10:44
Hoi,

Wij hebben onlangs een mooie oude bel gekregen en aan de tuindeur opgehangen.
Heel handig voor gasten, maar het geluid is nagenoeg gelijk aan de bel die de buren ook hebben voor hun deur. Het is bijna niet uit elkaar te houden.

Ik heb geprobeerd met antislip plakkers (voor onder stoelpoten) het geluid wat te veranderen, maar dit had nauwelijks effect en ze vielen er ook snel weer vanaf.

Ik zit er nu aan te denken om wat gootjes binnen de bel te slijp in de hoop dat dit de akoestiek wat wijzigt.

Hebben jullie ervaring of een idee?

Het is dit soort bel (dit alleen even ter voorbeeld):
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/MZ6V9XypE7QG/550x801.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Mir schreef op maandag 29 maart 2021 @ 15:38:
Ik zit er nu aan te denken om wat gootjes binnen de bel te slijp in de hoop dat dit de akoestiek wat wijzigt.
De akoestiek wijzigt dan inderdaad, het is alleen de vraag of er ook een mooie toon uit de bel komt. Grote klokken worden op die manier afgestemd, dus je hebt kans dat je straks een bel hebt waar een scheve toon uit komt. Maar hij zal zeker anders worden dan de bel van de buren.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Klepel hoger/lager doen zou misschien makkelijker zijn? Desnoods met een ander materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:34
je kan natuurlijk gewoon de klok zwaar vergroten/verkleinen, dan wordt de toon anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:59
Kan je niet gewoon wat lood plakken zoals ze doen bij het balanceren van autostoelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:49

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

de combinatie lood en plakken geeft zeker een heel ander geluid, maar ik denk dat dat tegenvalt (dof, zacht en klinkt niet meer als klok). De klank komt uit de klok zelf, dus ik kan me nauwelijks voorstellen dat de toonhoogte verandert door de klepel anders te maken.

Ik zou bij de kringloop of op marktplaats een andere klok zoeken en die er aan hangen. Ze worden per kilo verkocht op marktplaats.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 10:44
Zo te lezen is wat groeven slijpen en goede poging .. En anders en nieuwe klok inderdaad, het gaat toch voornamelijk om de hanger

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-05 13:19
Onderste randje van de bel afslijpen?
Pagina: 1