Vloerverwarming lijkt altijd aan. Hoe testen & aansprakelijk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CU2morO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-08 11:56
Ik woon in een 3-kamer appartement in Amsterdam met Stadswarmte. Dat houd in dat ik warm water direct via Nuon (nu Vattenval) binnenkrijg. Dit warm water wordt gebruikt voor kraan, douche, maar ook vloerverwarming. Er is geen gas.

Nu merk ik al een paar weken (maanden?) dat het oncomfortabel warm is. Niets extreems, maar ~24 graden. Het is een hoog appartement op de 8e verdieping met veel glas, dus de zon doet ook wel wat, maar nooit zo veel in het verleden.

Ik ben de afgelopen maanden niet veel thuisgeweest en dit was ook geen reden tot zorg, totdat ik naar het warmwater verbruik keek. Dit is hoger in de afgelopen 6 maanden dan mijn jaarlijks gemiddelde van de afgelopen 4 jaar!

Ik heb dus sterk het vermoeden dat de vloerverwarming 'open' staat, maar kan dit niet bewijzen. Ik wordt al de hele ochtend van het kastje naar de muur gestuurd, maar ben bang dat als ik een monteur laat komen en er blijkt niets aan de hand te zijn dat ik voor de kosten mag opdraaien.

Is er een manier dat ik dit zelf kan onderzoeken? Zie hier onder een foto van de verwarmingsinstallatie (iig, dat denk ik :) ). Ik weet niet zeker of deze installatie ook de kranen 'aanstuurt' of alleen de vloer doet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gi4ke_i08k_PHc7aH9tmqTyyuPc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fl3ZFy3qK7Vpej5kImpJAaDv.jpg?f=fotoalbum_large

Het lijkt er op alsof die pomp constant draait (zwart met groene + oranje lampjes). Is het een optie om simpelweg de stekker er uit te trekken en te kijken of het kouder wordt in de woning na een paar dagen? Of kan dit schadelijk zijn?

Mocht het nou blijken dat deze installatie al langere tijd stuk is, is er dan mogelijkheid om deze extra verbruikskosten te verhalen op de verhuurder? Aangezien zij verantwoordelijk zijn voor het onderhoud.

EDIT: De thermostaat staat uiteraard uit / laag op 18 graden. :+ Als ik hem hoger draai (>24) dan springt ie wel aan (vlammetje) maar dat lijkt dus weinig verschil te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door CU2morO op 29-03-2021 13:53 ]

Beste antwoord (via CU2morO op 01-04-2021 21:13)

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:01
Stadsverwaming werkt vaak met een 2weg zoneklep. Dat betekent: open of dicht. Hij wordt gereguleerd door je thermostaat. Als die op 22 graden staat, en het is 24graden binnen, dan gooit ie de klep dicht (immers, het is warm genoeg). Als die op 24 graden staat, en het is 22 graden, dan gooit ie de klep open (immers, het moet warmer worden).

Vaak is het een Honeywell, zo'n ding: https://www.comwo.nl/nl/1...7aXhjpyA2ndcaAsSkEALw_wcB

Zie je die ergens? En waar staat je thermostaat nu op en hoe warm is het binnen? Als het goed is heb je ook een warmtewisselaar (die warmte wisselt tussen verwarmen en douchen/kraan). Daar zit hij vaak in de buurt, ik zou daar eens kijken :)

Edit: om antwoord te geven op je vraag: ja, je VV pomp staat altijd aan omdat het water moet circuleren. Bij stilstand krijg je kalkvorming of slibt de boel dicht en dan heb je helemaal geen verwarming meer. Daarom moet je water altijd circuleren en zal je pomp 24/7 aan staan (of aan/uit als je een pompschakelaar hebt, maar die heb jij zo te zien niet (zit in je stopcontact dan..)

[ Voor 28% gewijzigd door ID-College op 29-03-2021 14:16 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:37
Geen idee of het zo is, maar pompt hij niet altijd wat rond? Als ik de oranje lampen geloof zou hij op 50 tot 75% capaciteit draaien.
Wil niet zeggen dat hij warm wordt natuurlijk want dit is alleen wat er rond gepompt wordt in het circuit.Zou dan eerder ergens gaan zoeken in het gedeelte waar warm en koud gemixed gaat worden lijkt.

Maar goed ben geen vloerverwarmingsmonteur. dus geen idee of dit zo zou moeten zijn dan.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zou de verhuurder inschakelen en het risico nemen je kan op deze systemen behoorlijk financieel leeglopen

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Aangezien je aangeeft dat het eerder 'niet' was lijkt er dus iets niet goed en zou ik in eerste instantie je verhuurder inschakelen dat er iets niet goed is met je installatie.

Beginnen over schadevergoeding kan altijd nog, maar zou ik zeker ook niet over beginnen. Kleine kans dat ze daar iets mee doen, maar kan wel je relatie op een snelle fix verstoren....

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:28

Haan

dotnetter

Je kunt voelen bij de 'A' sticker (ik neem tenminste aan dat de 'A' voor aanvoer staat en de 'R' voor retour :+ ) of het warm is.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
Stadsverwaming werkt vaak met een 2weg zoneklep. Dat betekent: open of dicht. Hij wordt gereguleerd door je thermostaat. Als die op 22 graden staat, en het is 24graden binnen, dan gooit ie de klep dicht (immers, het is warm genoeg). Als die op 24 graden staat, en het is 22 graden, dan gooit ie de klep open (immers, het moet warmer worden).

Vaak is het een Honeywell, zo'n ding: https://www.comwo.nl/nl/1...7aXhjpyA2ndcaAsSkEALw_wcB

Zie je die ergens? En waar staat je thermostaat nu op en hoe warm is het binnen? Als het goed is heb je ook een warmtewisselaar (die warmte wisselt tussen verwarmen en douchen/kraan). Daar zit hij vaak in de buurt, ik zou daar eens kijken :)

Edit: om antwoord te geven op je vraag: ja, je VV pomp staat altijd aan omdat het water moet circuleren. Bij stilstand krijg je kalkvorming of slibt de boel dicht en dan heb je helemaal geen verwarming meer. Daarom moet je water altijd circuleren en zal je pomp 24/7 aan staan (of aan/uit als je een pompschakelaar hebt, maar die heb jij zo te zien niet (zit in je stopcontact dan..)

[ Voor 28% gewijzigd door ID-College op 29-03-2021 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 16:19
Je kan even voelen aan de balken en blauwe slangen met de thermostaat een uurtje aan en na een paar uurtjes uit. Dan weet je snel genoeg of het systeem permanent draait. Het zou kunnen dat je 2weg indd permanent open staat al dan niet een stukje.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CU2morO
Wow! Thanks voor al de snelle reacties! _/-\o_
Ok. Dus de stekker uit de pomp trekken is zeker geen goede diagnostische optie! :9

Dit is de stadswarmte installatie van Nuon Vattenfall in de kast ernaast. Deze heeft idd de klep die jij beschrijft. Ik gok dat het warme water daardoor van boven naar beneden gaat en dan bij de vloerverwarming op de eerste pic omhoog komt en gemengd wordt.

De thermostaat staat nu op 24.5. Als ik deze naar 27 draai springt ie inderdaad aan. Hoor ik een klik en lijkt er idd water te stromen. De rode buis lijkt iets warmer te worden dan ie was, zodat ie niet meer vast te pakken is.

Het is nu 15 min verder, maar de vloerverwarming buizen en koppelingen (eerste pic) lijken niet warmer te worden. Enige dat warm (heet!) is, is de rode aanvoerbuis rechts op de eerste pic, maar die was al heet voordat ik de thermostaat aan zette

Het is nu 60 min verder, en de vloerverwarming buizen lijken idd een stukje warmer te worden. Ik gok dat ie het redelijk gelijk mengt voordat het door de vloer gaat. Meestal duurt het uren voordat je enig verschil merk in temperatuur in de woonkamer.

Ik blijf het raar vinden dat de aanvoer van de vloerverwarming warm was terwijl de thermostaat uit stond. Ik ga denk ik toch proberen om de warme kraan hendel boven de klep uit te zetten voor 24 uur om te kijken of dat verschil maakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/54LjsTCvHWCrRWnkHlNeQK7I4aI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eDIGrHbeE24OsaPHwL2PuEGn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door CU2morO op 29-03-2021 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
CU2morO schreef op maandag 29 maart 2021 @ 14:33:
Wow! Thanks voor al de snelle reacties! _/-\o_

[...]

Ok. Dus de stekker uit de pomp trekken is zeker geen goede diagnostische optie! :9

Dit is de stadswarmte installatie van Nuon Vattenfall in de kast ernaast. Deze heeft idd de klep die jij beschrijft. Ik gok dat het warme water daardoor van boven naar beneden gaat en dan bij de vloerverwarming op de eerste pic omhoog komt en gemengd wordt.

De thermostaat staat nu op 24.5. Als ik deze naar 27 draai springt ie inderdaad aan. Hoor ik een klik en lijkt er idd water te stromen. De rode buis lijkt iets warmer te worden dan ie was, zodat ie niet meer vast te pakken is.

Het is nu 15 min verder, maar de vloerverwarming buizen en koppelingen (eerste pic) lijken niet warmer te worden. Enige dat warm (heet!) is, is de rode aanvoerbuis rechts op de eerste pic, maar die was al heet voordat ik de thermostaat aan zette

Zou de volgende diagnostische stap kunnen zijn om de rode waterkraan hendel boven de klep dicht te draaien? Dan blijft de pomp draaien, maar krijgt ie geen warm water meer.

[Afbeelding]
Het principe is heel simpel. Er zit een Honeywell klep die maar 2 dingen kan: open of dicht. Hiermee reguleer je de VV / radiatoren.
Als de klep dicht zit, kan er geen warm water doorheen (logisch) dus is de buis niet warm. Als de klep open gaat, wordt de buis warm (immers, er kan warm water doorheen).

Jij weet hoe de leidingen lopen en als de thermostaat aan zet (temperatuur hoger zetten dan je huidige setpoint) dan hoor je je 2weg klep ook klikken en je hoort het water ook meestal stromen (zit genoeg druk op). Als het stokt bij de VV dan zit daar je probleem, maar het verklaart niet dat het warm is in jouw appartement. Je zegt enerzijds dat de buizen/koppelingen niet warmer lijken te worden als de klep open gaat, maar anderzijds vind je het te heet in de kamer.. Iets klopt er dus niet ;)

Zoek eerst uit wat je issue is. Als je VV niet warm wordt, wordt het kouder in je appartement (niet warmer). Het klopt dus niet met wat je zegt. Het gros van je verbruik gaat op aan verwarmen, niet aan SWW, dus ook dat klopt niet helemaal met je verhaal, want dan zou je VV pomp het juist wel doen (en dan wordt het idd warmer dan je zou willen + dito hoger verbruik).

Bottom-line: je verhaal klopt ergens niet vermoed ik dus probeer eerst uit te zoeken wat je probeert op te lossen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-08 08:54
@CU2morO : Over welke mate van "hoger" spreken we?
Heb je nu 5% meer gebruik dan het jaarlijkse gemiddelde, of is het 50%?

De grootste warmtevraag van woningen is normaliter ook in de afgelopen 6 maanden.
De komende maanden zul je nagenoeg alleen warm water gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CU2morO
ID-College schreef op maandag 29 maart 2021 @ 15:15:
[...]

Het principe is heel simpel. Er zit een Honeywell klep die maar 2 dingen kan: open of dicht. Hiermee reguleer je de VV / radiatoren.
Als de klep dicht zit, kan er geen warm water doorheen (logisch) dus is de buis niet warm. Als de klep open gaat, wordt de buis warm (immers, er kan warm water doorheen).

Jij weet hoe de leidingen lopen en als de thermostaat aan zet (temperatuur hoger zetten dan je huidige setpoint) dan hoor je je 2weg klep ook klikken en je hoort het water ook meestal stromen (zit genoeg druk op). Als het stokt bij de VV dan zit daar je probleem, maar het verklaart niet dat het warm is in jouw appartement. Je zegt enerzijds dat de buizen/koppelingen niet warmer lijken te worden als de klep open gaat, maar anderzijds vind je het te heet in de kamer.. Iets klopt er dus niet ;)

Zoek eerst uit wat je issue is. Als je VV niet warm wordt, wordt het kouder in je appartement (niet warmer). Het klopt dus niet met wat je zegt. Het gros van je verbruik gaat op aan verwarmen, niet aan SWW, dus ook dat klopt niet helemaal met je verhaal, want dan zou je VV pomp het juist wel doen (en dan wordt het idd warmer dan je zou willen + dito hoger verbruik).

Bottom-line: je verhaal klopt ergens niet vermoed ik dus probeer eerst uit te zoeken wat je probeert op te lossen :)
Haha ja ik realiseer me dat het een warrig verhaal geworden is. Sorry!

Als ik zeg dat ik de VV niet warm voel worden, bedoel ik het rode frame, koppelingen en de blauwe plastic buizen die direct de grond in gaan op mn eerste foto. Voor zover ik kan Googlen, wordt het water gemengd tot slechts 25-30 graden. Het is niet zo dat kokend water direct onder je vloer loopt. Dat kan de reden zijn dat ik weinig verschil voelde tussen aan en uit.

Als die schakelklep idd binair is (aan of uit) zoals jij zegt, dan denk ik dat daar het probleem zit. De rode aanvoer rechts op de eerste foto was heet, terwijl de schakelklep uit stond (thermostaat laag). Pas nu ik de rode waterkraan boven de schakelklep heb dichtgezet (2e foto) is de rode aanvoer afgekoeld. Er vloeit nu dus geen warm water meer de VV in.

Lijkt mij dat als die klep goed zou werken, hij volledig dicht zou moeten zitten als ie uit staat. Dat lijkt dus niet het geval te zijn.

Hoop dat dit het wat beter uitlegd en niet nog complexer maakt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Let er wel op dat je VV verdeler uiteindelijk bepaalt of er water door je systeem heen gaat. Als jij de aanvoer instelt op 40 graden (op je pomp) dan zorgt je verdeler of er water bij komt (of niet), zolang die 40 graden maar gehandhaafd blijft. Is het water al 40 graden dan gebeurt er niks. Is het water iets onder de 40 graden, dan gooit ie er een beetje water bij van je stadsverwarming.. Dat de klep open staat is niets meer een regulering dat er water hij KAN. Of het MOET is aan je pomp zelf, die blijft gewoon circuleren met reeds aanwezig water of nieuw toegevoegd water..

Anders zou je ineens 80 graden (?) van je stadsverwarming door je pomp gaan jagen, met alle gevolgen van dien. Normaliter zit er ook een tweede draaiknop op om je retour te temperen. Anders gaat je hete water er net zo hard uit als erin. Dan "verstook" je wel veel maar effectief gaat het water weer net zo snel eruit als erin zonder dat het überhaupt door je vloer heen gaat. Kortom: ik zou als ik jou was eerder wat scenario's gaan afdraaien ipv direct de klep aan te wijzigen als schuldige. Die dingen gaan niet snel stuk dus ik vraag mij af of dat echt de boosdoener is om eerlijk te zijn.. meet eens wat erin komt en eruit gaat zodat je zeker weet wat er gebeurt of laat toch iemand komen om het te laten meten als je het niet vertrouwt.. :)

[ Voor 13% gewijzigd door ID-College op 29-03-2021 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CU2morO
Sure. Maar er is geen communicatie tussen de thermostaat en de verdeler. Die zal idd statisch afgesteld zijn zodat als er heet water aanvoer is, meng het tot x graden (30, 40?).

De thermostaat bepaalt dan, via de klep, dat dat heet water aanvoer er ook daadwerkelijk is.

Als de thermostaat, en dus de klep, al weken (!) uitstaan en er toch warm water lijkt te lopen door de aanvoerbuis (= heet), lijkt dat toch te hinten op een issue met de klep? Of zeg ik nu iets heel raars? :D

Of zou het kunnen zijn dat hij altijd een beetje warm water doorlaat? Klep dicht = 10%, klep open = 100%.

Thanks iig voor het meedenken en de uitgebreide reacties! Zal denk ik toch maar iemand laten komen om er naar te kijken. Heb zelf geen tools om flow te meten, behalve om te voelen of iets warm word met de hand :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CU2morO
Vandaag toch maar iemand laten komen en die heeft gelijk besloten de klep te vervangen. Schijnt een veel voorkomend slijtage probleem te zijn met dit soort installaties.

Lijkt nu geen warm water meer door te lekken in de vloerverwarming. Hopelijk is dit het einde van het issue!

Thanks in ieder geval voor het wijzen in de goeie richting :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firetrooper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:34
ik zou de pomp gelijk een standje (nu 3) lager zetten (de 3 oranje bolletjes). Deze kan je ook op 1 of 2 zetten.

handleiding is vast op internet te vinden, bespaart je toch een beetje in de energie rekening (en geluid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
CU2morO schreef op maandag 29 maart 2021 @ 18:15:
Sure. Maar er is geen communicatie tussen de thermostaat en de verdeler. Die zal idd statisch afgesteld zijn zodat als er heet water aanvoer is, meng het tot x graden (30, 40?).

De thermostaat bepaalt dan, via de klep, dat dat heet water aanvoer er ook daadwerkelijk is.

Als de thermostaat, en dus de klep, al weken (!) uitstaan en er toch warm water lijkt te lopen door de aanvoerbuis (= heet), lijkt dat toch te hinten op een issue met de klep? Of zeg ik nu iets heel raars? :D

Of zou het kunnen zijn dat hij altijd een beetje warm water doorlaat? Klep dicht = 10%, klep open = 100%.

Thanks iig voor het meedenken en de uitgebreide reacties! Zal denk ik toch maar iemand laten komen om er naar te kijken. Heb zelf geen tools om flow te meten, behalve om te voelen of iets warm word met de hand :+
Het kan altijd natuurlijk :) dat is makkelijk te checken met een meter. Klep dicht dan moet het vanzelf afkoelen. Als ie dicht zit en het water blijft na de klep warm dan gaat er idd iets mis! Hopelijk is het nu opgelost :)
Het zou wel je verbruik verklaren idd!

Heet die man t btw nog gecheckt voor je toen ie je klep verving? Stond ie idd iets open? Als dat niet zo is is je issue wellicht niet opgelost :)

[ Voor 5% gewijzigd door ID-College op 02-04-2021 08:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CU2morO
ID-College schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 08:34:
[...]

Het kan altijd natuurlijk :) dat is makkelijk te checken met een meter. Klep dicht dan moet het vanzelf afkoelen. Als ie dicht zit en het water blijft na de klep warm dan gaat er idd iets mis! Hopelijk is het nu opgelost :)
Het zou wel je verbruik verklaren idd!

Heet die man t btw nog gecheckt voor je toen ie je klep verving? Stond ie idd iets open? Als dat niet zo is is je issue wellicht niet opgelost :)
Hij was binnen 10 min weer weg, maar wel heel zeker van zn zaak :9

Ik heb hem zelf nu een paar keer gecycled: thermostaat aan: VV aanvoer wordt warm. Thermostaat uit: VV aanvoer koelt weer volledig af.

Dit lijkt dus idd het probleem op te lossen.

Ben wel benieuwd wat de schade gaat zijn met de jaarafrekening in Oktober. Aan het verbruik te zien verwacht ik wel enkele honderden euros ;w

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
Dit bevestigd voor mij maar weer dat ik blij ben geen stadswarmte te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blauwschaap
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-09 21:38
ID-College schreef op maandag 29 maart 2021 @ 14:08:

Sorry voor het offtopic gaan, maar hoe werkt dit dan met vloerverwarming zonder aparte pomp? Dus waar het warme water direct vanuit de CV de vloer in wordt gepompt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-09 20:08
Pizza_Boom schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 13:15:
Dit bevestigd voor mij maar weer dat ik blij ben geen stadswarmte te hebben.
Nou mag je op zich blij zijn dat je geen stadsverwarming hebt hoor, maar deze klep in kwestie moet je vzviw meer zien als de draaiknop op een radiator; ook als het warm water van een eigen ketel (of warmtepomp natuurlijk) af zou komen, zou er waarschijnlijk een soortgelijk regelsysteem aanwezig moeten zijn. Dat dit stadsverwarming is, maakt de schade gewoon wat groter (want duurder), maar neemt niet weg dat een kapotte tweewegklep ook in een andere opstelling een behoorlijke schadepost opleveren kan.

[ Voor 16% gewijzigd door iceheart op 02-04-2021 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Blauwschaap schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 13:29:
[...]

Sorry voor het offtopic gaan, maar hoe werkt dit dan met vloerverwarming zonder aparte pomp? Dus waar het warme water direct vanuit de CV de vloer in wordt gepompt?
Ligt er net aan wat je hebt. Het kan allemaal, dus wel/niet een aparte pomp. Ik heb hem zelf in mijn WP zitten dus geen eigen pomp op de verdeler, maar toen ik nog stadsverwarming had, heb ik met pomp gehad en zonder.. Beide werkte.. Met een cv zal het niet anders zijn.. Het ligt er net aan hoeveel je moet overbruggen en of je pomp sterk genoeg is (en hoeveel lussen je hebt en diameter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

CU2morO schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 12:40:
[...]

Hij was binnen 10 min weer weg, maar wel heel zeker van zn zaak :9

Ik heb hem zelf nu een paar keer gecycled: thermostaat aan: VV aanvoer wordt warm. Thermostaat uit: VV aanvoer koelt weer volledig af.

Dit lijkt dus idd het probleem op te lossen.

Ben wel benieuwd wat de schade gaat zijn met de jaarafrekening in Oktober. Aan het verbruik te zien verwacht ik wel enkele honderden euros ;w
Misschien, maar misschien ook niet. Ik grap me vrienden wel eens dat je kan stoken op 20 of 30 graden, het maakt niet uit met stadswarmte. Ik ben de hele winter thuisgeweest (hallo covid) en heb in een tshirtje gelopen, mijn verbruik is iets van 3.5 gigajoule. Goed voor pak 'm beet 70 euro. Het vastrecht is ruim 400 euro. Die marginale kosten vallen best mee heb ik het idee.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwschaap
ID-College schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 14:13:
[...]

Ligt er net aan wat je hebt. Het kan allemaal, dus wel/niet een aparte pomp. Ik heb hem zelf in mijn WP zitten dus geen eigen pomp op de verdeler, maar toen ik nog stadsverwarming had, heb ik met pomp gehad en zonder.. Beide werkte.. Met een cv zal het niet anders zijn.. Het ligt er net aan hoeveel je moet overbruggen en of je pomp sterk genoeg is (en hoeveel lussen je hebt en diameter)
Het werkt dus wel gewoon bij mij, maar ik vraag me af of er niets gaat dichtslibben omdat hier dus 8 maanden per jaar geen water de vloer ingaat vanuit de CV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
CU2morO schreef op maandag 29 maart 2021 @ 13:50:

Ik ben de afgelopen maanden niet veel thuisgeweest en dit was ook geen reden tot zorg, totdat ik naar het warmwater verbruik keek. Dit is hoger in de afgelopen 6 maanden dan mijn jaarlijks gemiddelde van de afgelopen 4 jaar!
Dat hij verwarmt als het al 24 graden is hoort natuurlijk niet. Maar dit is nog niet heel schrikbarend ofzo. De afgelopen 6 maanden waren de koudste maanden van het jaar, beetje afhankelijk hoeveel/hoe lang er wordt gedoucht natuurlijk, maar je zal normaal veel minder verbruiken de komende zes maanden.

Overigens is voor mij 24 graden binnen wel een standje tropisch :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:35
Thermostaat klep is defect.. waarschijnlijk zit er ergens een grijze Honeywell.

Check eens het aantal liters dat over jou stadsverwarmings set gaat als je geen warmte vraagt. Die hoor op 0 te staan bij geen vraag.

Sorry had alleen de op gelezen.

Je kan wel een verbruiksonderzoek laten instellen door Vattenfall en dan kan je zien vanaf welke datum jou verbruik veranderd is en dan de claim bij de verhuurder neerleggen.

[ Voor 33% gewijzigd door Technofreakz op 02-04-2021 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09-09 07:45
Je kan voor een euro of 15 een simpele IR thermometer kopen. Hiermee kan je snel zien waar de warmte vandaan komt: meet op de muur bij de thermostaat, op de vloer en ook bij de verwarming s toe en afvoerleidingen.

Voor spiegelende oppervlaktes wel even een stukje schilderstape erop plakken voor een nauwkeurige meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Blauwschaap schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 15:31:
[...]

Het werkt dus wel gewoon bij mij, maar ik vraag me af of er niets gaat dichtslibben omdat hier dus 8 maanden per jaar geen water de vloer ingaat vanuit de CV.
Als het goed is draait je pomp altijd.. dat is bij mij ook. Dat je cv niet aan staat maakt niet veel uit. Mijn WP staat ook veel uit maar het water circuleert gewoon. Als je flowmeters hebt op je verdeler kan je het makkelijk zien, maar ik kan je op een briefje geven dat hij gewoon draait..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwschaap
ID-College schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 21:02:
[...]

Als het goed is draait je pomp altijd.. dat is bij mij ook. Dat je cv niet aan staat maakt niet veel uit. Mijn WP staat ook veel uit maar het water circuleert gewoon. Als je flowmeters hebt op je verdeler kan je het makkelijk zien, maar ik kan je op een briefje geven dat hij gewoon draait..
Misschien leg ik het niet goed uit maar ik heb dus geen pomp op mijn vloerverwarming. Het water gaat direct uit de cv ketel de vloer in. Dus als er geen warmtevraag is, gaat de cv ketel niet aan en is er dus ook geen flow naar de vloerverwarming. Ik weet dus zeker dat er zo'n 8 maanden per jaar geen water circuleert in mijn vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Blauwschaap schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 10:14:
[...]

Misschien leg ik het niet goed uit maar ik heb dus geen pomp op mijn vloerverwarming. Het water gaat direct uit de cv ketel de vloer in. Dus als er geen warmtevraag is, gaat de cv ketel niet aan en is er dus ook geen flow naar de vloerverwarming. Ik weet dus zeker dat er zo'n 8 maanden per jaar geen water circuleert in mijn vloerverwarming.
Weet je dat zeker? Ik heb een WP, geen pomp op mijn verdeler en toch circuleert het water als mijn WP uit staat :) er is gewoon flow. De pomp werkt onafhankelijk van de binnenunit.. het is niet zo dat de pomp alleen aan gaat als de cv aan gaat. Er gaat alleen geen warm water doorheen maar circuleert gewoon het koude water..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

Weet je zeker dat je CV pomp draait als er geen warmte vraag is? Ik weet nl zeker dat (in de CV ketel tijd en nu in de WP tijd) de CV pomp niet draait als er geen warmtevraag is. Toen ik een CV ketel had draaide die wel even een paar minuten per dag (ik vermoed om vastlopen te voorkomen) maar niet constant.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:41
ID-College schreef op maandag 29 maart 2021 @ 14:08:

Dat is niet helemaal waar je kan er een pompschakelaar tussen zetten zonder zorgen dat de boel "dicht slipt" die zorgt ervoor dat eens in de 24u de pomp even gaat draaien om vastlopen te voorkomen, ook zorgt de pompschakelaar ervoor dat de pomp aanspringt als er warmwater aangevoed wordt.

Ook de vloerverwarmingspomp wat ik daar zie kan gewoon uit met een pompschakelaar er tussen.
Het lost het warmteprobleem niet op nee maar wel een besparing op energierekening.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 03-04-2021 12:57 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Stadsverwarming heeft ook gewoon een verbruikmeter ertussen zitten en dat kan je aflezen, zodoende weet je of het systeem aan staat of niet want dan zul je een dagverbruik zien, meestal zit die meter in de meterkast.

Ook blokverwarming heeft dat(als je de digitale meters hebt), een bewoner kan dat altijd aflezen.
Vraag anders even aan je leverancier hoe je het verbruik kan aflezen dan weet je het snel genoeg.

En het is vloerverwarming wat je hebt dat komt langzaam op gang en zul je niet direct merken.

[ Voor 21% gewijzigd door mr_evil08 op 03-04-2021 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Blauwschaap schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 10:14:
[...]

Een passieve verdeler heet dat en kan prima maar ook daar stroomt eens in de 24u (koud)water doorheen omdat er een beveiliging op zit ter voorkoming van dat de pomp vastloopt, dat regelt jouw CV ketel ondanks de thermostaat helemaal laag staat zal die dat toch doen eens in de 24u voor 2 minuten de pomp laten draaien.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 03-04-2021 13:01 ]

Pagina: 1