SMEG afzuigkap kaduuk? Waar begin ik?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:34

Wish

ingwell

Topicstarter
Sinds een jaar of 4.5 heb ik een SMEG kat900hxe afzuigkap. Nu viel het me gisteren op dat de stoom van het eten niet door het filter verdween, maar gezellig langs de kap de woning in dwarrelde.

Vetfilters even verwijderd en dan vallen me twee dingen op:
1. Bij het ophogen van de ventilatiestand (+ drukken) gaat hij niet door naar 4, maar blijft de indicatie op 1 staan.
2. De motor zuigt niet. Hij slaat aan en is wel warm, maar er is geen zuiging te bekennen.

Normaliter zou ik gewoon een monteur langs laten komen, maar die hebben het blijkbaar erg druk. Dus eerst maar eens kijken of ik het euvel kan vinden.
De handleiding maakt me eigenlijk niet veel wijzer, dus waar te beginnen?

Overigens is de afzuigkap aangesloten op de afvoer, dus dit is niet de recirculatie variant.

No drama

Beste antwoord (via Wish op 02-04-2021 11:55)

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het is op zich wel snel maar vraag jezelf wel af of je geld gaat stoppen in een afzuigkap van 5 jaar oud. die monteur voor de deur kost al gauw 75 tot 100 en zal ook de kap van de muur af halen. Je kan kijken of je online een nieuwe motor kan kopen (goede indicatie of hij te demonteren is). Persoonlijk zou ik mijn verlies nemen en hem vervangen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:06
Als de motor wel warm word maar niet start denk ik aan een defecte condensator. Als je voorzichtig bent en er bij kan zou je de motor een zetje kunnen geven. Dat lost natuurlijk niet een kapotte condensator op maar kan je wellicht wel uitsluiten dat de motor defect is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Het is op zich wel snel maar vraag jezelf wel af of je geld gaat stoppen in een afzuigkap van 5 jaar oud. die monteur voor de deur kost al gauw 75 tot 100 en zal ook de kap van de muur af halen. Je kan kijken of je online een nieuwe motor kan kopen (goede indicatie of hij te demonteren is). Persoonlijk zou ik mijn verlies nemen en hem vervangen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBTM
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-12-2024
Lekker een nieuwe kopen, tegen de tijd dat er een monteur bij komt en die vervangt het een en ander zit je gauw al op de helft van een nieuwe. Het is maar wat je zelf wilt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
Michieas schreef op maandag 29 maart 2021 @ 12:34:
Als de motor wel warm word maar niet start denk ik aan een defecte condensator. Als je voorzichtig bent en er bij kan zou je de motor een zetje kunnen geven. Dat lost natuurlijk niet een kapotte condensator op maar kan je wellicht wel uitsluiten dat de motor defect is.
Dit heb ik met mijn oude Bauknecht kap ook gehad. Een nieuwe opstartcondensator plaatsen en euvel was opgelost. Voor nog geen tientje was ik klaar. Kap draait intussen alweer 9 jaar vrolijk door.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
EdwinC schreef op maandag 29 maart 2021 @ 13:06:
[...]

Dit heb ik met mijn oude Bauknecht kap ook gehad. Een nieuwe opstartcondensator plaatsen en euvel was opgelost. Voor nog geen tientje was ik klaar. Kap draait intussen alweer 9 jaar vrolijk door.
De motor maakt wel herrie, dus denk dat het opstarten wel goed gaat? Maar for arguments sake... waar zit de opstartcondensator?

En ja, ik ben al aan het kijken naar nieuwe alternatieven. Vind het alleen een beetje zonde geld natuurlijk. Maar ja, het is natuurlijk een redelijk intensief gebruikt apparaat.

Edit: volgens mij krijg ik de motor er al onmogelijk uit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7S1YIcYWFlDI9C-OjlldTRdfPI8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GeKijwjBYAaOS7Re62R4GqlZ.jpg?f=fotoalbum_large

Of, zoals de montage instructie doet denken, moet ik de hele kap verwijderen om bij de motor te komen die in de muur is gemonteerd? #noob

[ Voor 32% gewijzigd door Wish op 29-03-2021 13:55 ]

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Dat is het probleem het is allemaal gepopt kan je prima los krijgen maar is tijdrovend als je het zelf wil doen kan het best maar kost tijd en is een vies werkje want alles is vet al lijkt dat bij jouw mee te vallen. Maar als die kap van de muur is is nieuwe ophangen ook een klein werkje zou hem rustig van de muur halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
Yep helemaal ervan af halen en dan moet je hem wel kunnen vinden.

Afbeeldingslocatie: https://www.uploadarchief.net/files/download/resized/pcb%20whirlpool%20zuigkap.jpg
Het ronde ding Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/205256/files/140773406/image.jpg

Maar eerst even testen of de ventilator wel rond gaat als je hem een klein beetje helpt.

[ Voor 58% gewijzigd door EdwinC op 29-03-2021 14:25 ]

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Met dank aan de insights van @Frogmen en @BBTM vandaag een nieuwe (2ekans) besteld. Morgen maar eens monteren dan :)

No drama

Pagina: 1