Nieuwe PC voor mijn vader

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakari
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 23-04 13:26
Mijn vader is aan een nieuwe PC toe. Zijn huidige PC is niet meer vooruit te branden en hij wil graag een nieuwe. Veel eisen heeft hij niet. Als hij zijn oude foto's maar kan digitaliseren, wat kan internetten en zijn boodschappen online kan bestellen. Huis tuin en keuken gebruik dus.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Huis tuin en keuken gebruik. Internet bankieren, internet, mail, foto's digitaliseren en af en toe een spelletje

Wat mag het systeem gaan kosten?
Niet echt een budget, moet gewoon een systeem zijn waar hij weer een tijd mee vooruit kan

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, zijn huidige systeem is op en geen eer meer aan te behalen ;)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Behalve toetsenbord en muis, alles.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee. Persoonlijk wel omdat ik meer eis van mijn systemen, maar voor mijn vader maakt het niet zoveel uit.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik vind een tower model wat overdreven in een klein appartementje en vindt zo'n lief kleine deskmini denk ik wel een uitkomst .

Ga je overklokken?
Welnee

Wat verwacht je van ons?
Heb al aardig wat systemen gebouwd en samengesteld, maar een deskmini is een first voor mij. Dus graag advies of dit iets is, ook gezien koeling, en waar ik eventueel nog op moet letten

Dit is wat ik tot nu toe heb samengesteld:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-10400 (SRH78 / SRH3C) Boxed€ 155,-€ 155,-
1BarebonesASRock DeskMini H470 Series€ 162,65€ 162,65
1MonitorenSamsung F22T450FQU Zwart€ 114,45€ 114,45
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9I chromax.black€ 49,-€ 49,-
1Geheugen internKingston HyperX Impact HX424S14IB2K2/16€ 92,32€ 92,32
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 105,-€ 105,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 678,42

An unexpected error has occurred

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:19
Misschien een gekke vraag: maar als de specs niet veel uitmaken, waarom niet een compleet systeem zoals deze: https://www.mediamarkt.nl...gb-256gb-1tb-1685262.html.

Je hebt ook nog Windows nodig, die post zie ik niet in het lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:16
Waarom zou je meer uitgeven aan een zwarte koeler als je helemaal niets van dat ding ziet. pricewatch: Noctua NH-L9i Bruin is al duur zat. Ik bestel voor zoiets een Jonsbo HP400 bij Ali. Goedkoper, koelt iets beter en wat stiller.

Geheugen naar pricewatch: Kingston 16GB DDR4 2666MHz want sneller voor een lagere prijs.

Wat monitor betreft zou ik minimaal 24" nemen. pricewatch: MSI Pro MP242P Zwart of pricewatch: Iiyama ProLite XUB2493HSU-B1 Zwart bijvoorbeeld.
gron74 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 10:33:
Misschien een gekke vraag: maar als de specs niet veel uitmaken, waarom niet een compleet systeem zoals deze: https://www.mediamarkt.nl...gb-256gb-1tb-1685262.html.
Omdat die kast 10x zo groot is?

[ Voor 24% gewijzigd door Uszka op 29-03-2021 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakari
gron74 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 10:33:
Zoals ik aangaf in mijn openingspost vindt ik een tower model te overdreven in zijn situatie. En bovendien vindt ik het leuker om zelf iets in elkaar te knutselen dan een kant en klaar systeem aan te schaffen. Daar komt nog eens bij dat ik persoonlijk geen goede ervaringen heb met kant en klare systemen. Ik wil niet zeggen dat het allemaal ruk is, maar mijn voorkeur heeft het niet in ieder geval.
Uszka schreef op maandag 29 maart 2021 @ 10:35:
Waarom zou je meer uitgeven aan een zwarte koeler als je helemaal niets van dat ding ziet. pricewatch: Noctua NH-L9i Bruin is al duur zat. Ik bestel voor zoiets een Jonsbo HP400 bij Ali. Goedkoper, koelt iets beter en wat stiller.

Geheugen naar pricewatch: Kingston 16GB DDR4 2666MHz want sneller voor een lagere prijs.

Wat monitor betreft zou ik minimaal 24" nemen. pricewatch: MSI Pro MP242P Zwart of pricewatch: Iiyama ProLite XUB2493HSU-B1 Zwart bijvoorbeeld.
Goeie tips, ga ik zeker meenemen. Vooral die zwarte cooler is wat zonde inderdaad.
Dan zou het zoiets gaan worden. Groter scherm en nog goedkoper ook.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-10400 (SRH78 / SRH3C) Boxed€ 155,-€ 155,-
1BarebonesASRock DeskMini H470 Series€ 162,65€ 162,65
1MonitorenMSI Pro MP242P Zwart€ 126,65€ 126,65
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i Bruin€ 38,99€ 38,99
1Geheugen internKingston 16GB DDR4 2666MHz€ 87,-€ 87,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 105,-€ 105,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 675,29

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kilomeester
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01-02-2024
Mocht je willen besparen dan zeg ik: voor het beoogde gebruik lijkt me eigenlijk de cpu, de hdd en de monitor allemaal een stapje overkill. Maar goed, in het kader van "weer even vooruit kunnen" is dat niet erg natuurlijk. (En je moet ook nog een Windows licentie erbij rekenen.)

Als klein een pré is, al aan zo'n lief klein Intel NUC'je gedacht?

[ Voor 17% gewijzigd door Kilomeester op 29-03-2021 11:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Nuc Nuc Nuc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
En waarom geen laptop? De Acer Swift 3 SF314-42-R2MP uit de laatste Best Buy guide past prima bij je vaders wensen en woningtype, is ongeveer even duur, en neemt nog minder ruimte in dan elke nuc, deskmini, of andere barebone met een scherm en toetsenbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
14" of 24" scherm scheelt nogal wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Uszka schreef op maandag 29 maart 2021 @ 13:19:
14" of 24" scherm scheelt nogal wat.
Zeker ouderen hebben meer aan 24" of 27" met slechts 1080p dan een highres monitor of laptop scherm met hoge ppi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakari
Kilomeester schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:57:
Mocht je willen besparen dan zeg ik: voor het beoogde gebruik lijkt me eigenlijk de cpu, de hdd en de monitor allemaal een stapje overkill. Maar goed, in het kader van "weer even vooruit kunnen" is dat niet erg natuurlijk. (En je moet ook nog een Windows licentie erbij rekenen.)

Als klein een pré is, al aan zo'n lief klein Intel NUC'je gedacht?
Klopt, licentie komt er nog bij inderdaad. HW lijkt inderdaad wat overkill, maar heb ik zo gekozen met het oog op de toekomst en "weer even vooruit te kunnen".

NUCje wel aan gedacht maar (nog) niet serieus overwogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakari
martyw schreef op maandag 29 maart 2021 @ 12:51:
En waarom geen laptop? De Acer Swift 3 SF314-42-R2MP uit de laatste Best Buy guide past prima bij je vaders wensen en woningtype, is ongeveer even duur, en neemt nog minder ruimte in dan elke nuc, deskmini, of andere barebone met een scherm en toetsenbord
14" is te klein. Ik weet zo even niet uit mijn hoofd wat voor display hij nu heeft staan, maar is wel iets groter dan dat. Hij wil juist een groter scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kilomeester
Een full size normaal keyboard of zo'n opgepropt laptop keyboardje scheelt ook. Voor mij althans. En ik weet niet hoe het met je vader zit, maar ik ben zelf best wel oud (41 :) ) en ik tik toch al zo'n jaartje of 35 vele uren per dag op een fullsize keyboard. Ik heb het met allerlei laptops geprobeerd, maar ik kan gewoon niet meer wennen aan laptop keyboardjes... Mijn volledige hand/arm motoriek is afgestemd op fullsize + mid section + numpad, en elk toetsenbord wat daar niet mee klopt krijg ik domweg niet meer in mijn systeem.

De Surface Pro die ik nu heb heeft nog het beste keyboard, maar zelfs dat is eigenlijk vervelend, ik neem altijd een los keyboard mee als ik meer moet doen dan een PPT presentatie doorklikken :)

Maar goed, back on topic... Als een grote monitor belangrijk is, maar je wilt niet al te veel uitgeven, en het is voor een ouder persoon die er niet dag en nacht achter zit, waarom dan niet eerder een 60 fps 27"? Mijn moeder van 68 is bijvoorbeeld erg tevreden met de pricewatch: HP 27y Zwart. 60 fps ipv 75, maar dat verschil ziet ze niet met de kantoortoepassingen, en het verschil tussen FullHD en 4K ziet ze ook niet zonder heel nauwkeurig te kijken, maar de 27" is een verademing om iets verder vanaf te kunnen zitten.

Zo'n NUCje is echt best wel de moeite waard om eens nader te bekijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-05 21:34
Ik kan je echt een nuc aanbevelen. SSdtje erin, geheugen erin, windows erop. Ik heb er 5 jaar geleden eentje geinstalleerd voor mijn zwager. Hij is er nog steeds tevreden over.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakari
Kilomeester schreef op maandag 29 maart 2021 @ 15:40:
Een full size normaal keyboard of zo'n opgepropt laptop keyboardje scheelt ook. Voor mij althans. En ik weet niet hoe het met je vader zit, maar ik ben zelf best wel oud (41 :) ) en ik tik toch al zo'n jaartje of 35 vele uren per dag op een fullsize keyboard. Ik heb het met allerlei laptops geprobeerd, maar ik kan gewoon niet meer wennen aan laptop keyboardjes... Mijn volledige hand/arm motoriek is afgestemd op fullsize + mid section + numpad, en elk toetsenbord wat daar niet mee klopt krijg ik domweg niet meer in mijn systeem.

De Surface Pro die ik nu heb heeft nog het beste keyboard, maar zelfs dat is eigenlijk vervelend, ik neem altijd een los keyboard mee als ik meer moet doen dan een PPT presentatie doorklikken :)
Zit je nu hier te beweren dat ik met mijn 43 een oude l** ben? :D

Zelf zit ik voor het werk op een 15" laptop te werken maar hier een groot scherm en losse toetsenbord en muis aangekoppeld precies om dezelfde reden. Voor eventjes gaat het wel, maar de hele dag is geen doen.

Ik ga toch maar eens naar een NUCje kijken dan jongens, als jullie zo aandringen. :P
Hoewel ik ben erg eigenwijs en als ik iets in mijn kop heb.... hahah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-05 17:01
Misschien even een alternatieve gedachte:
Waarom niet een 2e hands oude bedrijfscomputer?

Ik zit toevallig voor mijn oma te kijken naar een nieuwe.
Ze doet alleen vrij weinig bijzonders met haar computer (internetten en mailen + de sinterklaasgedichten...).
D'r huidige computer is meer dan 10 jaar oud, dus alles is beter.

Ik kijk nu naar een oude bedrijfspc, bijvoorbeeld deze: https://dealstunter.nl/pr...4590-8gb-128gb-ssd-win10/ (wordt ook via V&A aangeboden hier op Tweakers).
Voldoet dat niet al en dan voor een kwart van de prijs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J_aimy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-03 16:38
dakari schreef op maandag 29 maart 2021 @ 15:52:
[...]

Zit je nu hier te beweren dat ik met mijn 43 een oude l** ben? :D

Zelf zit ik voor het werk op een 15" laptop te werken maar hier een groot scherm en losse toetsenbord en muis aangekoppeld precies om dezelfde reden. Voor eventjes gaat het wel, maar de hele dag is geen doen.

Ik ga toch maar eens naar een NUCje kijken dan jongens, als jullie zo aandringen. :P
Hoewel ik ben erg eigenwijs en als ik iets in mijn kop heb.... hahah
Een 24" is ideaal, ik heb voor mijn vader ook een pc samengesteld waar hij 24" aan gehangen heeft (weliswaar 2 maar gewoon qua grootte is 24" ideaal).
PC case is gewoon een tower, heb kleiner geprobeerd maar airflow-oeh, zelf heeft hij er minder verstand van maar toch naar advies luistert hij ook niet echt :P
Als hij al kleiner gaat lijkt me de keuze tussen mini en nuc niet echt belangrijk, zolang hij de functies maar doet zoals hij vraagt en het jou ligt om te bouwen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakari
Iemand ervaring met het aanschaffen van Windows via Enjoy2day?
Ik kende ze niet en de prijzen zijn interessant. Is dit legit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-04 17:28
Mijn oude heer heeft sinds vorig jaar een Lenovo IdeaCenter All-in-one en dat was voor hem eigenlijk de ideale oplossing. Geen snoertjes meer en het is meer als snel genoeg en is voorzien van een mooi 24" scherm.
dakari schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 09:54:
Er zijn redelijk wat websites waar je voor 1 a 2 tientjes een licentie kunt kopen, dus ja. Ik heb dit zelf ook gedaan voor mijn prive-pc pas.

[ Voor 42% gewijzigd door zzzzz op 30-03-2021 10:07 ]

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Zie dit artikel van de buren voor wat achtergrond over goedkope Windows keys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Windows 10 Pro keys koop ik altijd bij g2play of windowslicentiespuntnl. Heb ook eens een key gekocht bij AliExpress voor €1,80 om te proberen en die draait nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mendelson
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 25-05-2021
Windows 10 Pro keys koop ik altijd bij g2play of windowslicentiespuntnl. Heb ook eens een key gekocht bij AliExpress voor €1,80 om te proberen en die draait nog steeds.
Windowslicentie.nl lijkt gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kilomeester
mendelson schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 12:53:
Windowslicentie.nl lijkt gesloten
... en door te linken naar de reguliere webshop van Microsoft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dakari
Noem me eigenwijs, maar ik ga toch voor de Deskmini. :P

Onderdelen zijn inmiddels besteld.
Dus ik heb dit weekend wat te knutselen voor die ouwe. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kilomeester
Veel plezier! :)
Pagina: 1