Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• malmostoso
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18-05 20:16
Hallo, ik heb een 3e generatie Nest-thermostaat die een Remeha ketel bestuurt via Heatlink in OT-modus. Heatlink zit bij de ketel, thermostaat zit in de woonkamer vast aan de muur. Ze liggen ongeveer 10 meter uit elkaar met daartussen twee verdiepingen.

De thermostaat verliest soms de verbinding met de Heatlink (meestal 's avonds) en vindt deze na enige tijd automatisch weer terug.

Ik heb over Thread gelezen en vroeg me het volgende af: als ik andere Nest-producten (met name rookmelders) zou kopen en deze tussen thermostaat en Heatlink zou plaatsen, zou de verbinding dan verbeteren, aangezien ik Thread-knooppunten aan het mesh-systeem zou toevoegen?

Ik zou heel graag willen voorkomen dat de thermostaat op een standaard staat.

Dank je!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliootje
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-05 18:48
Hallo,

Ik ervaar dezelfde problemen, en wil dit oplossen voordat de verwarming echt weer nodig is.

Ik heb eens zitten na te denken hoe dit op te lossen...

Misschien is het volgende een optie:
Op zolder (waar wellicht, iig bij mij, de CV hangt) is er een dun draadpaar om de thermostaat bedraad aan te sturen. Als je de heatlink nou eens beneden hangt aan dit draadpaar (OT1 en OT2).
De afstand tussen de Nest en de Heatlink is dan veel kleiner, en zullen storingen (hopelijk) tot het verleden behoren.
Nu lees ik dat er 42 volt door de aansluitingen van OT1 en OT2 gaan, en dit kan misschien teveel zijn voor die dunne draadjes, waar er normaliter maar 12 volt doorheen gaat.
Ik hoop dat iemand met verstand van zaken hier op kan reageren.

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-05 12:36
Ik had hier ook last van, CV op zolder, 2e verdieping en nieuwbouw beton. Geen goede combi.

Vanuit de CV ruimte had ik gelukkig nog een loze leiding liggen naar de (inpandige) garage. Hier 2x een kabel getrokken (die je ook voor je Nest gebruik) waardoor er een kabel van de CV-ketel naar de Heatlink in de garage gaat, en vervolgens een kabel van de Heatlink terug naar zolder om aan te sluiten op de kabel naar de Nest beneden.

Deze draadlengte is (blijkbaar 😀) geen probleem voor de Heatlink en/of Nest. De Heatlink hangt nu een meter of 6 van de Nest af, maar 1x een betonnen muur ipv 2x een betonnen vloer. De verbinding is nu wel stabiel.

Misschien heb je de mogelijkheid om de Heatlink ergens anders op te hangen zoals ik dat ook gedaan heb, meterkast bijvoorbeeld. Succes!

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.