Desolderen erg kleine pads

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proditaki
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-09 13:03
Ik doe af en toe, voor bekenden, dingen als een nieuwe oplaadpoort op een laptop zetten of dingen zoals kleine reparaties aan een tablet e.d.
Waar ik vaak tegenaan loop is dat het desolderen van hele kleine trough-hole pads op een pcb het bijna niet te doen is om die gaten vrij te krijgen op de PCB.

Ik heb 2 desoldeerpompen en verschillende soorten desoldeerlint (chemwick goot wick etc) en gebruik flux (amtech).

Maar soms is het gewoon vrijwel niet te doen om gat vrij te krijgen.

Ik zie wel eens mensen die electrische desoldeerpompen gebruiken en misschien is dat iets wat helpt.
Maar zijn er nog andere tips die mensen kunnen geven om dit makkelijker te maken?

Elke tip wordt gewaardeerd :)

PSN: proditaki specs

Beste antwoord (via proditaki op 29-03-2021 10:02)

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-09 14:48

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Oh dan low-melt soldeer gebruiken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik heb (uit pure frustratie) wel eens through-hole gaatjes opengeboord met een heel klein boortje. Het werkt maar ik zou het niemand eigenlijk aanraden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:15

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Desoldeerlitze ingesmeerd met extra flux werkt best goed.

[ Voor 3% gewijzigd door memphis op 29-03-2021 09:36 ]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Bij mij is dit ook nog wel eens een ergernis. Desoldeerpompjes hebben ook wel hun beperkingen, en met litze lukt het ook lang niet altijd. Zeker als de pinnen in het gat bijna even groot zijn als het gat zelf.

Een goed desoldeerstation vindt ik nog wat duur, dus ik heb recent onderstaande oplossing gekocht. Echt testen heb ik nog niet gedaan omdat hij nogal stinkt bij de eerste keer aanzetten :)

https://www.aliexpress.com/item/1005001287301606.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:00
Preheaten, en dan gewoon veel soldeer en je component valt er zo af. ;)
https://www.eleshop.nl/aoyue-853a-preheater.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Low-melt soldeer inmengen, dan wordt het vanzelf zoveel simpeler :) Daarnaast: het component slopen zodat je maar 1 pin tegelijk hoeft te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proditaki
jeroen3 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 09:55:
Preheaten, en dan gewoon veel soldeer en je component valt er zo af. ;)
https://www.eleshop.nl/aoyue-853a-preheater.html
haha :)

Het probleem is niet zozeer het component eraf krijgen,
maar het gat op de PCB daarna goed vrij te krijgen om het nieuwe component te plaatsen.

Met 90% van de gaten lukt dat prima. Maar wat Superkris ook zegt, erg kleine pads, vooral waarbij het gat bijna het hele pad opvult.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proditaki
sebastius schreef op maandag 29 maart 2021 @ 09:58:
Ok dat ga ik proberen tnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:00
proditaki schreef op maandag 29 maart 2021 @ 09:57:
[...]

maar het gat op de PCB daarna goed vrij te krijgen om het nieuwe component te plaatsen.
Nog steeds. Preheaten, soldeerdeerbout erop, beetje loodhoudend tin erbij, even wachten tot de temperatuur niet meer daalt. Dan de tinzuiger erop, en het gat is leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 19:28
proditaki schreef op maandag 29 maart 2021 @ 09:57:
[...]

Met 90% van de gaten lukt dat prima. Maar wat Superkris ook zegt, erg kleine pads, vooral waarbij het gat bijna het hele pad opvult.
Soldeer in het gat verwarmen en dan snel uitblazen met een blaasbalgje. Werkt hier altijd.

Wel oppassen: Het vloeibare tin wat word weggeblazen zal stollen en kan op je print komen. Na het blazen dus ff een check doen ivm kortsluiting

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:09
De lastigste pads om schoon te krijgen zijn altijd de ground pads, zeker als er veel dissipation is zoals bij forse connectors. Wat ik dan doe is met de hot-air gun van onderen over de pads laten blazen, en van bovenaf met litze + extra flux gebruiken. Dat werkt een stuk beter dan zonder hetelucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proditaki
zzattack schreef op maandag 29 maart 2021 @ 17:33:
De lastigste pads om schoon te krijgen zijn altijd de ground pads, zeker als er veel dissipation is zoals bij forse connectors. Wat ik dan doe is met de hot-air gun van onderen over de pads laten blazen, en van bovenaf met litze + extra flux gebruiken. Dat werkt een stuk beter dan zonder hetelucht.
Mja kan ik me voorstellen.
Ik heb helaas (nog) geen hetelucht soldeerstation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-09 13:05

Nutral

gamer/hardware freak

Ik heb er ook vaker last van gehad. wat hogere temperatuur nodig voor zilver soldeer (loodvrij).

Wat ik doe is flux erop, opwarmen, met soldeerpomp een keer zuigen. daarna lager temp lood soldeer toevoegen, en opnieuw met soldeerpomp.

Handigste is inderdaad een hetelucht blazer, omdat je dan bijv beide pads kunt opwarmen en daarna het onderdeel eruit kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrGlm
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 28-01-2024
Hallo,

Afhankelijk van de situatie (en wat voorhanden is) gebruik ik verschillende manieren.

Zoals hierboven al opgemerkt; flux en/of low melt tin van tevoren toevoeren. We hebben in de werkplaats
gelukkig een fatsoenlijke desoldeer pomp staan. Maar in echt lastige situaties wil dan de toepassing van
die zogenaamde desoldering needles;
https://hackaday.com/2017...ried-desoldering-needles/
nog wel eens helpen. Het metaal van de holle naalden neemt geen soldeer aan.

Met perslucht tijdig doorblazen doe ik intussen liever niet meer, te vaak restanten ergens anders op de print weer terug gezien.

Vanaf 1 kant hot air en van andere kant soldeerbout en litze gaat ook meestal zoals al was vermeld.

Soms vind ik mezelf terug in Afrika en daar heb ik op wat dingetjes na die ikzelf heb meegebracht, niet veel mogelijkheden. Daar gebruik ik nog wel eens een dun houten coctail prikkertje, om weer een soort van gaatje te maken in de verwarmde tin. Om dat vervolgens met flux en zuiglitze weer verder te leeg zuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proditaki
Heb wat low melt solder gekocht. Daarmee is het gelukt :)

Pagina: 1