.mov en .wav synchroniseren niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marczorge
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 29-03-2021
Ik heb een iPhone X waarmee ik in een kerk weleens een filmpje opneem van het orgelspelen. Hier wordt een .mov bestand van gemaakt. Audio neem ik op met mijn ZOOM-apparaat. Eenmaal thuis importeer ik het .mov en .wav bestand in mijn Apple MacBook Air (2020) met Catalina. Via iMovie (versie 10.1.15) importeer ik het .mov .wav bestand en probeer ik die te synchroniseren. Aan het begin gaat dat goed, op het eind vertraagt de video iets t.o.v. de audio.

Voor deze nieuwe MacBook Air had ik een oudere MacBook Air en nam ik video op met een videocamera of fototoestel en wel met hetzelfde ZOOM-apparaat. Dit heeft het altijd naar behoren gedaan.

Wat kan ik doen om .mov en .wav synchroon te laten lopen oftewel om het .mov bestand 'iets' te versnellen?

Ik hoor graag z.s.m. omdat ik wel wat bestanden heb liggen!

Alvast bedankt en fijne dag verder.

Marc

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:24

FeaR

In GoT we trust

AUD > MS

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Als je zoekt naar imovie audio out of sync vind je al de nodige mogelijke oplossingen. Vaak voorkomend probleem is dat de audio samplerate verschillend is (44.1 kHz vs 48 kHz). Als je dat gelijk trekt zou dat je probleem kunnen oplossen. Heb je dat al geprobeerd?

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Om 44.1 kHz (of 48 kHz of wat dan ook) aan te houden zit er een kristal in je computer dat programmeerbaar is met een frequentie. Helaas zijn deze dingen een beetje temperatuursgevoelig, dus als je laptop of iPhone warmer wordt vanwege de moeite die encoding kost, kan de frequentie net voldoende veranderen dat het merkbaar wordt bij langere filmpjes. Mogelijk is dit een verschil ten opzichte van je vorige opnamemethodiek.

Mogelijk kan je een audio-naar-Lightning-dongle gebruiken om de audio ook via de iPhone X op te nemen.

Als je weet hoeveel % de audio korter of langer moet kan je met ffmpeg -i origineel.m4a -filter:a "atempo=0.991" nieuw.m4a de audio aanpassen voordat je de twee bij elkaar muxt. (vervang 0.991 door de daadwerkelijke scaling factor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-06 22:42
Het komt omdat je iPhone standaard in Amerikaans NTSC formaat filmt met 29,97 of 59,94 frames per seconden.

In iMovie zal je project op Europees formaat staan 25 of 50fps, als je daar dus een video met andere framerate in gooit zal het qua timing never nooit gaan matchen.

Dus om dit te verhelpen moet je met 1 standaard gaan werken, en met goede software.
iMovie is een beetje de Windows Movie maker van Apple, Consumenten rommel (leuk voor je Facebook of Insta filmpje)

Op de Mac zou ik dan gewoon Final Cut aanraden, of de versie van gratis DaVinci Resolve, daarmee kan je meer dan het basis montage werk.

Of gebruik op je iPhone een goede app waarbij je de framerate en wat betere audio settings kan instellen (met eventueel een microfoon zodat je het hele losse Zoom verhaal achterwege kan laten.

Om te filmen met je iPhone gebruik: Filmic Pro
Om te monteren met je iPhone gebruik: LumaFusion

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!