Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:09

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Topicstarter
Voor de SE kenners hier een beetje theoretisch vraagje: Ik heb een SE16K omvormer klaarliggen en 26x P850 voor in totaal 44 panelen. Dat zijn 36 350W panelen en 8 300W (bifacial) panelen.

Nou is het zo dat die laatste 8 panelen meer last van harde schaduw zullen hebben, waarbij 1 paneel vooral geraakt wordt. Nou is mijn idee om 36 panelen aan te sluiten "zoals het hoort", met in totaal dus 18x P850, maar die andere 8 panelen wil ik eigenlijk voorzien van ieder een eigen P850 zodat ik niet onnodig andere panelen onderuit haal.

De SE documentatie laat 2 dingen toe:
  1. Het aansluiten van slechts 1 paneel per P850, in de hele string.
  2. Het aansluiten van slechts 1 paneel op de overgebleven P850 als je een oneven aantal panelen hebt.
Nou vraag ik mij dus af wat het probleem zou kunnen zijn als er meerdere optimizers slechts 1 paneel hebben terwijl het merendeel er 2 heeft. Het enige wat ik mij kan bedenken is dat de Vmp/Voc voor die optimizers anders zal zijn, maar dat kan 1 P850 blijkbaar aan, waarom dan niet meerdere? Voor het vermogen is het niet anders dan alsof die 8 panelen een lager vermogen hebben of de hele dag in de schaduw liggen. Ik zou denken dat dat exact de reden is dat SE kan helpen. Je kan het zelfs vergelijken met het gebruiken van compleet verschillende soorten panelen in 1 string.

Iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Beste antwoord (via Rimco op 27-05-2021 19:47)

• Hytsky
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22-11 17:17
De optimale werking voor dit systeem blijft een gok, aangezien je niet voldoet aan de eisen van het aantal optimizers per richting.

Dus garantie dat het optimaal gaat werken zul je niet krijgen, omdat het van teveel mogelijkheden afhankelijk is.

Zuid krijgt niet voldoende stringspanning, ook al doe je ze individueel (wat wel aan te raden is in dit geval)
Zodat je gegarandeerd 8 x 80V = 640V hebt, maar zelf heb je het over soms maar 4 panelen in de zon, dat is dus maar 320V, bij ons zakt een optimizer tot 5V, dat is dan 340V, dan moest west toch best veel compenseren.

Voordeel individuele optimizer is dat een west paneel wat per 2 zit maar de helft aan vermogen hoeft te krijgen voor eenzelfde optimizer spanning af te geven.
Voordeel dat alles relatief plat ligt is dat zuid en west, niet een gigantisch piek verschil in vermogen hebben.

Dit kan dus goed gaan, maar ik zou het absoluut niet durven garanderen dat je geen clippende optimizers krijgt. (ik heb zelf het idee dat het clippen de levensduur van de optimizers niet ten goede komt, al is dit waarschijnlijk in beperkte mate / korte duur geen probleem)

Of er een paneel per optimizer kan, dat is inderdaad mogelijk. dat hebben wij momenteel 2 keer in 1 string. Waarbij die dus de helft aan vermogen / optimizer spanning levert als een naast gelegeven optimizer met 2 panelen. Zolang het paneel maar voldoet aan de ingang criteria van de optimizer. (als 2 voldoen, dan voldoet 1 ook)

[ Voor 12% gewijzigd door Hytsky op 29-03-2021 21:02 ]

Alle reacties

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:22
Rimco schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 22:32:
Nou is het zo dat die laatste 8 panelen meer last van harde schaduw zullen hebben, waarbij 1 paneel vooral geraakt wordt. Nou is mijn idee om 36 panelen aan te sluiten "zoals het hoort", met in totaal dus 18x P850, maar die andere 8 panelen wil ik eigenlijk voorzien van ieder een eigen P850 zodat ik niet onnodig andere panelen onderuit haal.
Kan je dan niet beter díe 'schaduw' panelen samen op een p850 zetten... of is dat fysiek niet haalbaar?

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:47
Voor de SE kenners hier een beetje theoretisch vraagje: Ik heb een SE16K omvormer klaarliggen en 26x P850 voor in totaal 44 panelen. Dat zijn 36 350W panelen en 8 300W (bifacial) panelen.

2. Het aansluiten van slechts 1 paneel op de overgebleven P850 als je een oneven aantal panelen hebt.
Nou vraag ik mij dus af wat het probleem zou kunnen zijn als er meerdere optimizers slechts 1 paneel hebben terwijl het merendeel er 2 heeft. Het enige wat ik mij kan bedenken is dat de Vmp/Voc voor die optimizers anders zal zijn, maar dat kan 1 P850 blijkbaar aan, waarom dan niet meerdere? Voor het vermogen is het niet anders dan alsof die 8 panelen een lager vermogen hebben of de hele dag in de schaduw liggen. Ik zou denken dat dat exact de reden is dat SE kan helpen. Je kan het zelfs vergelijken met het gebruiken van compleet verschillende soorten panelen in 1 string.

Een opstelling met die dubbele optimisers is erg tricky qua aantal optimisers per string. Je hebt al snel teveel vermogen per string of te weinig optimisers per string.
Ik raad je aan om het even goed in SolarEdge designer te simuleren.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Hytsky

Het is aan te raden de "beste" panelen individueel te voorzien van een optimizer in de string met de schaduw 300WP panelen. Anders heb je kans dat de beste panelen gaan clippen doordat de vereiste stringspanning 750V niet wordt gehaald in de string. De 300WP panelen zullen algemeen minder vermogen leveren en daardoor ook niet clippen. (1 paneel in plaats van 2 is letterlijk de helft in optimizerspanning bij de P850)

Tevens heb je bij een zuid installatie minimaal 2 stringen nodig aangezien het maximaal vermogen van 1 string maximaal 15750WP is volgens de datasheet.

Voor 2 strings heb je dan weer te weinig optimizers, omdat er in de laatste datasheets van de P850 optimizer over minimaal 14 optimizers in een string wordt gesproken in plaats van 13 enkele jaren terug.

Ofwel zoals eerder aangegeven, dien je een simulatie te maken om te bepalen hoe je de strings kunt opzetten / wat het vermogen wordt.

Ter info:
Momenteel hebben wij 1 string van 17280WP vermogen op 24 P800S (P800S = hernoemt naar de P850, specificaties zijn identiek) maar dit is volledig Noord en "goedgekeurd" door de Solar Edge designer.

Ofwel doorrekenen met de designer heeft voordelen.

• busscherski
@Rimco
Inderdaad zoals @Hytsky aangeeft.
Misschien kom je er niet onderuit om 1 string te maken met P850 en een string met P401 of P505.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Topicstarter
Even kijken of ik niemand mis, bedankt voor de feedback tot zover @Rouske @busscherski @Hytsky. Ten eerste heb ik inderdaad het hele spul in de SE designer gegooid. Daaruit komt 1 string met alle 46 (38+8 want had even niet goed geteld) panelen en dus 23 optimizers. 2 strings met de P850 gaat niet lukken en vond het overdreven om voor dit probleem andere optimizers te pakken voor een andere string. Het maximale DC vermogen volgens de tool is 14,82 kW, dus het mag allemaal wel op 1 string.

Groot voordeel is wel dat met 23x (of 27x) 80V er niet gauw clipping zal zijn. Het is ook zo dat die 8 panelen redelijk vlak op zuid liggen en die andere 38 op west (met een stuk meer en minder helling). Met 8 losse optimizers voor die 8 op zuid zou ik dan ook al eerder aan een hogere spanning kunnen komen. In die 8 is het dus ook 1 paneel wat altijd een stuk schaduw zal hebben vanwege een balkon. Dat zijn dan ook de 8 panelen van 300W (wel bifacial) en die liggen allemaal bij elkaar.

Simpelste oplossing is wat opbrengst opofferen door een tweede paneel in serie te zetten met het schaduwpaneel. Met 4 optimizers in de zon zouden alle andere 38 panelen ieder 84W moeten genereren om geen beperking te vormen, maar liever gebruik ik dus 8 optimizers voor dit stuk want dan is het nog maar 21W per paneel. Dan zou het geheel dus beter moeten werken (om zuid op tijd op te starten). Weet iemand trouwens wat de minimale uitgangsspanning van een optimizer is, is dat zo goed als 0V? Zo ja dan zouden de "echt slechte" panelen tenminste geen probleem moeten vormen.

Ik heb trouwens ook bij SE deze vraag uit staan om te kijken of zij mij nog kunnen vertellen wat er mis zou gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Rimco op 28-03-2021 22:45 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• busscherski
Kun je de SE designer simulatie als serie screenshots delen?

Ik weet niet of wat je wil ondersteund wordt

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:00

Termy

valt er nog wat te fragge?

Hoezo is het nu opeens een optie om niet een optimizer voor elk paneel te gebruiken bij SolarEdge?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Rouske
Termy schreef op maandag 29 maart 2021 @ 10:20:
Hoezo is het nu opeens een optie om niet een optimizer voor elk paneel te gebruiken bij SolarEdge?
Wel goed lezen :F , de P850 is bedoeld om 2 panelen in serie er op aan te sluiten,
Voor de 8 (zuid) panelen zou dat 4x p850 optimizers zijn, echter wil TS er voor elk van deze 8 panelen een aparte p850 plaatsen (vanwege schaduw en opstart), de vraag is of dat kan/mag van SE....

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:00

Termy

valt er nog wat te fragge?

Rouske schreef op maandag 29 maart 2021 @ 10:29:
[...]

Wel goed lezen :F , de P850 is bedoeld om 2 panelen in serie er op aan te sluiten,
Voor de 8 (zuid) panelen zou dat 4x p850 optimizers zijn, echter wil TS er voor elk van deze 8 panelen een aparte p850 plaatsen (vanwege schaduw en opstart), de vraag is of dat kan/mag van SE....
Dank voor de vriendelijke reactie.

Ik zag dat nergens staan en ik dacht ook in het PV topic te zijn waar ik gewoon zo'n vraag kan stellen. Blijkbaar is het nu opeens een eigen topic geworden? Beetje vreemd.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Rouske
Is verplaats door mod vanwege topic warning:

Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic.

Acties:
  • Beste antwoord

• Hytsky
De optimale werking voor dit systeem blijft een gok, aangezien je niet voldoet aan de eisen van het aantal optimizers per richting.

Dus garantie dat het optimaal gaat werken zul je niet krijgen, omdat het van teveel mogelijkheden afhankelijk is.

Zuid krijgt niet voldoende stringspanning, ook al doe je ze individueel (wat wel aan te raden is in dit geval)
Zodat je gegarandeerd 8 x 80V = 640V hebt, maar zelf heb je het over soms maar 4 panelen in de zon, dat is dus maar 320V, bij ons zakt een optimizer tot 5V, dat is dan 340V, dan moest west toch best veel compenseren.

Voordeel individuele optimizer is dat een west paneel wat per 2 zit maar de helft aan vermogen hoeft te krijgen voor eenzelfde optimizer spanning af te geven.
Voordeel dat alles relatief plat ligt is dat zuid en west, niet een gigantisch piek verschil in vermogen hebben.

Dit kan dus goed gaan, maar ik zou het absoluut niet durven garanderen dat je geen clippende optimizers krijgt. (ik heb zelf het idee dat het clippen de levensduur van de optimizers niet ten goede komt, al is dit waarschijnlijk in beperkte mate / korte duur geen probleem)

Of er een paneel per optimizer kan, dat is inderdaad mogelijk. dat hebben wij momenteel 2 keer in 1 string. Waarbij die dus de helft aan vermogen / optimizer spanning levert als een naast gelegeven optimizer met 2 panelen. Zolang het paneel maar voldoet aan de ingang criteria van de optimizer. (als 2 voldoen, dan voldoet 1 ook)

[ Voor 12% gewijzigd door Hytsky op 29-03-2021 21:02 ]

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Topicstarter
@busscherski Was dit topic even uit het oog verloren, maar hier alsnog even wat screenshots van het "normale" plan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2SvejheMhwaXZzFsxWuoEQV0PHg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/JhlsAmGQEoQiLiHDl7AdLMrb.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WK7nXhHW8LsYgaSw3KQgSEnVIEE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/NgFlznqw9lpDiYPl2LAzVAYK.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8IC0O5wqQnxnQv3aJTkv8P1OcC4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/lJ1LJYnkFJPOdFXyESG0S8wE.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mbnmFH2-LdSn8rJiwIxcQ2l2vxU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/rV6UmUdR7Ktcw8YvGpXnS4wF.png?f=fotoalbum_tile

En dan heb ik ook nog een keer de SE overtuigd door de 8 panelen op zuid te splitsen in 2 panelen met de helft van de opbrengst (handmatig paneeleigenschappen ingevoerd):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aqdaNomZSWDrerlV5hITfIx66bM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/QHrXH8WJCvePr4TkJbeyM7V6.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jdNMykRhXnN6HWnoUkUizVYX1lk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/lbNa3NQTHlsIh55f9oP26WaZ.png?f=fotoalbum_tile

Daarbij zie je dat de tool het in principe accepteert (al weet hij niet de die 2 panelen in werkelijkheid er maar 1 is). Dat toont ook aan dat de eis van 2 panelen op 1 optimizer eigenlijk te kort door de bocht is.

@Hytsky Ik ben niet zo bang voor clipping vanwege het hoge aantal optimizers in 1 string en 80V per optimizer. Het ligt ook allemaal niet heel erg steil. De schaduw op zuid is eigenlijk maar beperkt tot 1 paneel (tenzij bomen, maar dan is de zon sowieso al redelijk west), dus het zou dan nog 7*80+5 = 565V zijn. De andere 12 optimizers moeten dan samen tot 185V komen, met dan ongeveer 60W per 2 panelen (zuid is dan max 300-400W (bifacial) per optimizer, dus zelfs op vol vermogen kan west al snel meedoen).

Vooral je laatste opmerking is waardevol en volgens mij exact waar het op neerkomt: Het kan sowieso wel, maar je moet nóg beter opletten dat je nergens optmizers gaat laten clippen door zo'n constructie. Met in totaal 27x80V optimizers in 1 string verwacht ik sowieso niet snel clipping.

Om met goed nieuws af te sluiten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jrjw02_gIh8HX3qB4lINhiL-GZc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eSb01voZwhcezib6wuDuyBSS.png?f=fotoalbum_large

De eerste 20 panelen liggen sinds vandaag, morgen hopelijk alle 38 op west compleet zodat we kunnen starten *O*

• busscherski
Is het toeval dat het maximaal te behalen DC vermogen 13.5 kW is?
Dat getal staat hier namelijk ook bij Maximum Nominal Power per String.
https://www.solaredge.com...r-optimizer-datasheet.pdf
Blijft dat 13.5 kW als je 1 paneel toevoegt of verwijderd?

Op het moment dat de 4 platte optimisers zon krijgen en de rest nog niet zullen de andere optimisers: (750 V - 4 * 80 V) / 18 = 23.9 V doen.
Dus die 4 optimisers kunnen dan, per optimiser, maximaal (80 V / 23.9 V = 3.3x) het vermogen van de andere panelen kunnen leveren.
Enige clipping kun je denk ik dus niet uitsluiten. Maar slechts een beperkt deel van de installatie is er door getroffen.
Maar dit effect treed alleen vrij vroeg in de ochtend op, dus op momenten dat die plat dak panelen toch nog niet zoveel opbrengen. Je verliest dus een deel van iets dat toch al niet veel is. Qua dagopbrengst zal dat effect denk ik niet significant zijn. Prima systeem denk ik.

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Topicstarter
@busscherski Die 13,5kW blijft inderdaad constant met nog een extra paneel (of 2). Ik zal zien of hij daar op blijft hangen of dat ik toch nog verder kom op basis van de quote:
with P850/P800p up to 15,750W and with P950/P1100 up to 18,500W per string may be installed when the maximum power difference between each string is 2,000W
"each string" is wat vaag als er maar 1 string is, maar later zeggen ze alleen dat je 2 strings nodig hebt met P950 en hoger, dus dat hoeft blijkbaar niet met P850.

Sowieso vond ik het wat vaag als je kijkt naar de spanning en stroom. Nominal voltage is 750V en P850 doet max 18A. Daarmee kom je dus exact op die 13,5kW. Echter... de omvormer heeft ook nog een "Maximale DC-spanning" van 900V. Op die manier zou je dan ook echt 16,2kW kunnen bereiken (en dat zou ook verklaren waarom je dan geen ongelijke strings wilt hebben want dan is het moeilijk een goede spanning te bepalen. We gaan het gewoon meemaken :)

En jouw voorbeeld laat dus ook zien waarom 4 extra optimizers op zuid volgens mij zal helpen, simpelweg om het totale voltage wat op te krikken.

• busscherski
De nominale 750 V DC in je systeem heeft een lineair verband met het netvoltage. Je SolarEdge omvormer kan dat volgens mij niet zomaar verhogen maar volgt het net.
13.5 kW omvormer vermogen is overigens ook niet erg weinig voor 16.1 kWp in 2 richtingen.

Ik weet overigens niet of je meerdere optimisers met 1 paneel mag hebben.

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Topicstarter
@busscherski dat laatste is exact de kern van dit topic. SE geeft aan van niet, maar in de SE designer is het dan wel al weer prima als je 2 halve panelen aan elkaar knoopt.

Met andere woorden kan een optimizer never nooit weten of er 1 of 2 panelen in serie aan hangen. Het lijkt er dus simpelweg op dat ze dit niet willen ondersteunen omdat je dan wellicht nog sneller last van clipping krijgt.

@Hytsky heeft al laten zien dat het bij hem werkt met 2 losse panelen in 1 string met P850. Ik zal hier later laten weten hoe het hier loopt met 8. Worst case zet ik ze alsnog per 2 in serie en heb ik een paar optimizers reserve.

• Hytsky
In de datasheet staat ook aangegeven dat als je met een ongelijk getal uitkomt je 1 paneel op de P850 mag aansluiten.
Datasheet P850 punt 6:
"in a case of odd number of PV modules in one string it is allowed to install one P650/P701/P730/P850/P800p/P801/P950/P1100 power optimizer connected to one PV module."

Momenteel hebben wij ook clipping, vooral in de ochtend en avond, omdat we 4 panelen op oost (2 X P850) en 4 op west (2 X P850) hebben in de noord string met 39 panelen op noord (20 X P850).
Voor ons niet is het niet de moeite waard om elk paneel van oost en west een eigen optimizer te geven. Aangezien ze ook vaak in de schaduw liggen van de buren en ons eigen huis

Eerder hebben we een string gehad met 6 optimizers zuid, 6 noord en 2 oost en 2 west, dan krijg je wel veel clipping en optimizers die naar 0V springen. Dit hebben we toen na 3 dagen aangepast. (solaredge gaf aan de telefoon toen aan dat het beter was deze string uit te zetten, zodat de optimizers niet stuk gingen)

Vandaar dat ik het aangeef, wil niet zeggen dat het niet werkt / clipping absoluut niet mag.

Hoop dat je over aantal weken enkele fotos kan delen van het resultaat en optimizer spanningen. Waarbij het hopelijk goed gaat en geen of weinig clipping geeft. (Voornamelijk de huidige heldere dagen moet je het zien, bewolking zal het zeker goed werken) Voor nu ziet het er goed uit.

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wv17CXXw5KNJi0o4x96qmh3O97Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9yd2CJuJqj2zAwTpoyX27DLj.jpg?f=fotoalbum_large

*O*

De 38 op west liggen, gewoon netjes met 19 optimizers. @Hytsky De uitbreiding op zuid laat nog even op zich wachten (pergola moet ik nog bouwen en het hout moet nog geleverd worden), dan kom ik hier later terug met de data.

Het stukje over oneven aantal panelen is ook de reden waarom ik denk dat het wel kan. Of het er nou 1, 2 of 8 zijn... Je mag het zelfs voor allemaal doen, maar dat is dan weer het andere uiterste.

Tegen zonsondergang zat ik een beetje te klooien met de activatie. Wilde de app niet gebruiken zodat ik nog de oude FW heb waarbij ik de poorten weer kan open zetten om data via LAN te krijgen, maar daardoor zat ik een tijdje met "Please activate" in de webinterface. Met een factory reset en opnieuw het land instellen lijkt dit nu verholpen, maar had niet genoeg zonlicht meer om de optimizers te pairen.

Heeft iemand hier meer ervaring met de activatie zonder de app? Is het instellen van het land genoeg? De omvormer staat nu in "Night mode".

Pagina: 1