Schutting en paal-verdeling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:20

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Ik ga een schutting zetten van 6.80 meter. Bij een kennis kan ik planken kopen van 3 meter en 4 meter. Nou zit ik een beetje te rekenen en te schetsen hoe ik de verdeling het beste kan doen. Ik wil uiteraard niet allemaal korte stukjes overhouden. Mijn idee is om de verdeling zo te doen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fgt1yim.png

In het blauw de geplande plaats voor de palen. Planken gaan aan voor- en achterkant van de palen om en om. In de breedte kan ik een plank van 4m en een plank van 3m combineren en gooi ik slechts stukjes van 20cm weg. Dat is praktisch niks. Nadeel is dat de vlakken tussen de palen niet helemaal gelijk zijn, maar hoe storend is dat?

Of kan dit slimmer?

[ Voor 20% gewijzigd door P_Tingen op 28-03-2021 21:03 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-08 12:30
Als die palen er goed in staan, heb je niet zo gek veel aan dat baksteenverband. Je kan beter gewoon links alle 4 meters doen, heb je 1 cleane naad van boven naar beneden, en die valt dan ook op een paal.

Daarbij vergeet je nu de paaldikte mee te nemen in je berekening. Stel je neemt een 6x6cm paal, dan heb je 1,29m tussen elke paal en komt de overgang tussen de 1e en 2e plank op 3,87m, zo moet je van beide planken iets afzagen, maar heb je wel maximale controle over afwijkingen (en kan je het ook oplossen!).

In mijn voorbeeld moet je alleen de 4e paal heel precies plaatsen. De tussenliggende palen heb je speling (afwijking zie je op t oog niet). Dan vanaf de 4e paal naar links en rechts je planken uitmeten, past het altijd.

Bedenk je dat planken vaak niet exact 3 of 4 meter zijn. Afhankelijk van waar je ze vandaan haalt zijn ze vaak ietsje langer, maar vaak moet je ze ook eerst weer even 'schoon' zagen. Op de centimeter plannen is niet handig als je de kwaliteit van het spul dat je koopt niet kent (been there, done that).

Maar teken het zelf even uit, rekenfoutje heb ik zo gemaakt.

[ Voor 53% gewijzigd door WeetIkHetNou op 28-03-2021 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Hmm, klinkt aannemelijk. De schutting aan de achterkant is van de achterbuurman en die heeft het ook niet in baksteen motief. Ik dacht dat gewoon recht boven elkaar lelijk was, maar dat valt best mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Ik zou dat baksteenmotief wel doen en dan nog een kruis maken tussen die palen waar het motief op plaatsvindt, dus precies in het midden.

Steviger = beter :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
Ik zou ook zeker het baksteenmotief doen.
Heb al meermaals schuttingen gezien met 1 naad die op die naad knikken.

Wat voor planken neem je?
Bij zweeds rabat doe ik altijd een paal per meter.
Dit omdat zweeds rabat anders gaat kieren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:04
Als je geen verband toepast, dan heb je bij de paal met alle naden, constructief gezien, een scharnier. Dat is altijd zwakker, ook als de palen er goed in staan. En dat laatste is nooit gegarandeerd.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2024 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
De palen gaan geseald worden voor ze de grond in gaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clements
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:30
‘Normale’ / klassieke (of ouderwetse)😜 tuinschermen zijn 180cm breed. Je palen staan met 120 en 140 cm dicht genoeg op elkaar en ik zou ze er zo inzetten zoals je schetst.
Je moet je paal redelijk diep in de grond zetten, afhankelijk van de grond zo 60/70 cm. Dan staat het stevig zat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geezer1986
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-04 16:12
clements schreef op zondag 28 maart 2021 @ 22:56:
‘Normale’ / klassieke (of ouderwetse)😜 tuinschermen zijn 180cm breed. Je palen staan met 120 en 140 cm dicht genoeg op elkaar en ik zou ze er zo inzetten zoals je schetst.
Of je bedoeld de ouderwetse met houten paal die ik altijd scheef in tuinen zie staan of je hebt het over de schutting met een betonpaal.

Wat ik steeds te horen kreeg was dat er bij gebruik van hardhouten palen een afstand van 75 tot 100cm aangehouden moest worden. Anders kan het zijn dat de planken gaan "golven"

Ik zelf ben nu ook een dichte schutting aan het zetten. Daarbij gebruik ik 85x85 betonpalen die ik op 100cm afstand in beton zet, daaraan monteer ik een houten balk zodat ik de planken kan schroeven.
Het is iets duurder maar de basis blijft altijd goed in de grond staan en heb ik geen omkijken naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBTM
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-08 16:05
Ik heb een aantal jaar geleden de schutting bij mijn ouders vervangen en heb toen ook stukken van 3 meter en 1~ en een beetje gebruikt zonder baksteenmotief.. Nooit geen last van gehad dat het niet stevig is of dergelijken. Een zaterdagje werk en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:00
clements schreef op zondag 28 maart 2021 @ 22:56:
Je moet je paal redelijk diep in de grond zetten, afhankelijk van de grond zo 60/70 cm. Dan staat het stevig zat
Ik zou hier wel rekening mee houden en betonpalen zetten. Betonpalen gaan veel langer mee.

En mocht je over een x aantal jaren zoiets hebben van ik wil snel klaar zijn dan zet je dan bestaande schuttingpanelen ertussen. Dan ben je in een uurtje ongeveer klaar.

Ik heb het in mijn vorige woning beide gedaan. De houten palen waren echter binnen 3 jaar omgewaaid, die dingen kun je niet in de grond zetten ivm rotten en de ijzeren pinnen die de buurman zo graag gebruikte was troep. De betonnen palen stonden er al meer dan 25 jaar (maar die buurman wilde de palen ook verplaatst hebben en vond houten palen wel prima). Ook het vervangen van de schuttingpanelen is zo gedaan als de betonnen palen er staan. Even de houten panelen eraf schroeven en de nieuwe ertegenaan schroeven (wel waterpas erop schroeven). Na die 3 jaar zijn de houten palen weer vervangen door betonnen palen, de panelen waren nog prima dus die zijn er weer op geschroefd.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clements
Bij mijn vader hebben we de palen met slotbouten in een stalen hoeklijn geplaatst. De hoekprofielen iets can 80x80x5 en gaan ook al heel lang mee. 20 jr ofzo en ik denk dat ze nog een tijdje mee kunnen

Enige probleemzone is rond de overgang grond/lucht. De rest van de schutting gaat langer mee dan dat je m leuk vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Betonpalen klinkt leuk, maar gaan we niet doen; budget-technisch worden het houten palen en om ze te verduurzamen gaan we die sealen. Ik kende dat niet en was aanvankelijk van plan van die metalen punten te gebruiken waar je dan de houten palen inzet, maar volgens mijn houtboer is dat niet stevig genoeg. We gaan nu palen van zo'n 2.70 meter 90cm de grond in doen waardoor er 1.80 mtr bovengronds overblijft.

De leverancier van het hout garandeert me ook dat het hout minimaal 20 jaar staat en heeft ook voorbeelden waar op die manier een schutting gezet is. Dat geloof ik ook wel; ik ga het wel onderhouden dus zal wel blijven staan.

Mijn voornaamste probleem was de verdeling in vlakken en ik ben er nog steeds niet over uit of het nou wel of niet in baksteenmotief moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clements
Gewoon kiezen wat je mooi vind. Met losse scherm delen heb je helemaal geen verband en die blijven (met 90cm) in de grond ook echt wel staan.

Je zou evt kunnen overwegen om onder de grond een hardhouten plank langs de palen te bouten. Heb ik al een paar keer gedaan en dat staat stevig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Gisteren overleg gehad met de houtman in kwestie. Hij zet normaal gesproken de palen op 1.80 uit elkaar, zodat je later inderdaad ook nog standaard schermen er tussen kan zetten. In mijn geval vond hij de verdeling zoals in mijn eerste post nog niet zo gek omdat je dan goed uitkomt met planken van 3 en 4 meter. Hij hanteert overigens ook altijd baksteenmotief, want steviger.

De palen worden voorzien van een seal. Ik heb ze gisteren gezien, het is een soort zwarte verf die je er op smeert. Ik had meer kunststof verwacht denk ik, maar het schijnt goed te beschermen tegen verrotting. Deel wat in de grond gaat + 10cm insmeren.

Aangezien hij 20+ jaar ervaring heeft, ga ik maar uit van zijn advies.
En als eea gezet is zal ik jullie nog wel verblijden met een foto als dank voor het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:31

Theo

moederbord

Ik zou voor de schutting voor een derde rij een 3 meter plank verzagen in twee stukken van 1.40 meter waarmee je een schutting in verband kan leggen. DAnheb je per rij nog steeds maar 20 cm aan afval, maar hier ontkom je uiteraard niet aan. In paint even quick and dirty:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/akhCvoJhJ794pTWZnqJzDo7Y0ME=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZLb1p9WcwNdtkEWPbfWF2uxD.png?f=user_large

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Theo schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 13:26:
Ik zou voor de schutting voor een derde rij een 3 meter plank verzagen in twee stukken van 1.40 meter waarmee je een schutting in verband kan leggen. DAnheb je per rij nog steeds maar 20 cm aan afval, maar hier ontkom je uiteraard niet aan. In paint even quick and dirty:
[Afbeelding]
Damn, daar had ik nog niet aan gedacht, maar zeker een goede tip!

Pagina: 1