Advies 90cm inductie kookplaat 2 of 3 fasen kiezen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_me_over
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16-04-2021
Hallo allen,

Ik ben op dit moment bezig met het aanschaffen van een nieuwe keuken. Ik wil op inductie gaan koken, waarbij ik op dit moment twee platen in gedachten heb:

1) https://www.siemens-home....ctiekookplaten/EZ907KZY1E

en

2) https://www.miele.nl/c/ko...&name=KM_7897_FL#item-3-3

De Siemens vind ik het mooist qua functionaliteit en vormgeving. Het grote verschil zit hem in het feit dat de Siemens 2-fase is met een aansluitvermogen van 7.4kW, terwijl de Miele een aansluitvermogen heeft van ~11kW (3-fase).

Ik heb geen ervaring met inductie koken, dus mijn vraag: is die extra fase nodig? Zijn er "normale" situaties waarin je merkt dat 7.4kW echt te weinig is?

Overige feitjes:
- Gezin bestaat nu uit twee maar later hooguit vier personen.
- De meterkast is op 3-fase voorbereid, en ik heb ook al de juiste kabel naar de keuken liggen voor een 3-fase aansluiting.

Graag jullie advies!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:37
Kook zelf ook met 7,4 KW op een zogenaamde kookgroep (1 fase aansluiting) en tot nog toe nog niets tekort gekomen qua vermogen. Is denk ik meer afhankelijk van hoe er gekookt wordt en of er vaak veel pannen op maximum vermogen moeten draaien.

Maar als je toch al een meterkast hebt die op 3 fase is voorbereid waarom dan niet je netbeheerder laten komen om het naar 3 fase te laten omzetten. Dat zijn de kosten dan ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:08
Ik heb zelf een Siemens met 3 fase. Ik zou niet zonder willen. Door 3 fases kan je aan beide zijde van de kookplaat vol vermogen(boost) gebruiken.
Ik vind dit zelf wel prettig. Komt ook om dat we geen quooker hebben en dus regelmatig 2 pannen water tegelijk koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_me_over
Ok duidelijk.

Wat mij betreft valt onder "normaal" koken: pan met water koken, steelpan met vlees, een pan met sperziebonen koken. Kan dit met dezelfde snelheid als op gas?

Wat ik online heb gelezen is dat een gewone gas 4-pitter (geen wokbrander) ongeveer maximaal 8 a 9kW verbruikt. Hierbij is het verlies wel 40%, wat een netto maximaal vermogen van 5.4 kW. Bij inductie zijn de verliezen minder, men zegt slechts 20%. Dit zou dan op 5.9 kW uitkomen voor een 7.4kW kookplaat. Lijkt me dan voldoende?

Maar voor het koken van 2 pannen met water is er dus 3 fase nodig? Of gaat dit meer om de snelheid van het koken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neyluzz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-05 15:19
tweak_me_over schreef op zondag 28 maart 2021 @ 21:38:
Ok duidelijk.

Wat mij betreft valt onder "normaal" koken: pan met water koken, steelpan met vlees, een pan met sperziebonen koken. Kan dit met dezelfde snelheid als op gas?

Wat ik online heb gelezen is dat een gewone gas 4-pitter (geen wokbrander) ongeveer maximaal 8 a 9kW verbruikt. Hierbij is het verlies wel 40%, wat een netto maximaal vermogen van 5.4 kW. Bij inductie zijn de verliezen minder, men zegt slechts 20%. Dit zou dan op 5.9 kW uitkomen voor een 7.4kW kookplaat. Lijkt me dan voldoende?

Maar voor het koken van 2 pannen met water is er dus 3 fase nodig? Of gaat dit meer om de snelheid van het koken?
Op 1 fase kan je prima twee pannen water op boost koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:33

Bob

Nee geen 3 fasen nodig om de 2 kanten op vol vermogen te kunnen laten werken. 7.4 kW platen kan je zien als een machine met 2 voedingen, elke voeding kan apart worden aangesloten (hoeft, niet kan ook op 1 kookgroep zoals het in NL heet) en als de aansluiting correct is zal elke ook op vol vermogen kunnen werken. Als je het fout doet gaan ze nog steeds op vol vermogen werken maar zal je zekering afslaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-05 20:51
Wij wilden een kookplaat van Bora met afzuiging in de plaat. Die is standaard <7.4 kW. Werkt meer dan prima. Onze vorige plaat was ook 7.4kW, ook nooit last van gehad. 2x boost is ongeveer 3400W per pan. Dat kan makkelijk...

Een wokbrander zou nog verschil kunnen maken, maar elektrisch is dat sowieso niet echt praktisch.

In combinatie met het prijsverschil zou ik het wel weten....
Ok duidelijk.

Ik denk dat je met dit geheel nog niet eens 5000kW gebruikt. En dat is op het piekmoment. In de regel staan nooit al je pannen tegelijk voluit, tenzij je van zwart vlees houdt.

[ Voor 37% gewijzigd door B-Bandit op 28-03-2021 21:48 ]

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:45
Ik denk dat je met 2 fase normaal gesproken prima uit de voeten kan.

De vraag met 3 fase is wat er allemaal voor moet gebeuren.
Als je nu een enkel fase groepenkast hebt dan zal je het volgende minimaal moeten laten doen:

1. De hoofdschakelaar van de groepenkast moet van een enkelfase naar een 3 fase worden gewisseld.
2. Die nieuwe hoofdschakelaar zal tijdelijk een kambrug onder in gestoken moeten worden tot de netbeheerder je aansluiting heeft omgezet naar 3 fase. (En gelijk die kamrail eruit haalt)
3. Je huidige groepen zullen over de 3 fasen verdeeld moeten worden.
4. Je hebt een 3 fase kookgroep erbij nodig.

De kosten om van enkelfase naar 3 fase te gaan die de netbeheerder rekent zijn € 325.
De aanvraag gaat via https://www.mijnaansluiting.nl/home

Daar komen de kosten nog bovenop voor bovenstaande actie om de groepenkast geschikt te maken als die dat nog niet is.
Dat zal door de arbeid die erin gaat ook al gauw €800 ~€ 1000 zijn, afhankelijk van wat er vervangen moet worden. Ze zijn al gauw een halve dag bezig en mogen dat niet alleen doen, er moet een collega bij zijn.

Bij 2 fase hoef je alleen een kookgroep in de groepenkast bij te plaatsen, veel minder werk, en omdat de hoofdzekering er niet uit hoeft beter zelf te doen. (Er vanuit gaande dat de hoofdzekering van de netbeheerder nog een smeltpatroon is welke achter zegel zit) Dus veel goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:45
Ok duidelijk.

Ik heb een 2 fase inductie kookplaat. Hiervoor altijd gas gehad.

Inductie is veel sneller met de het water aan de kook brengen. Je verhit de bodem van de pan, niet alles er omheen inclusief de handvatten van je pannen.

2 pannen met groente / aardappels en een koekenpan met vlees tegelijk gaat als een tierelier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:13
Mijn Boretti gasfornuis was te ver uit elkaar gevallen, en heb een Smeg fornuis met inductie kookplaat laten installeren. De drie fasen aansluiting door Liander was gratis - ik woon in een huis uit 1895 - de gietijzeren installatie in de meterkast met een 35 Ampere smeltzekering was in 1924 aangelegd volgens de uitvoerder. Maar ik moest idd wel een nieuwe groep in de meterkast en een leiding naar de keuken laten aanleggen - dat kostte ruim 800 euros, en ja er waren twee man ruim een halve dag mee bezig.

[ Voor 20% gewijzigd door martyw op 28-03-2021 22:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweak_me_over
Dank allemaal voor de inzichten en persoonlijke ervaringen.

Ik heb ondertussen ook nog aardig wat gegoogled en ben het volgende tegengekomen. Ter leering ende vermaecke:

1. De efficientie (trema er maar even bijdenken) van een gaspit is ongeveer 40% (het vermogen dat van de vlam uiteindelijk wordt gebruikt om de onderkant pan te verwarmen, die van inductie tussen de 80%-90%.

2. Een goede 5-pitter op gas heeft een maximaal vermogen van 15 kW (professionele natuurlijk meer, maar dit is een goede indicatie)

Op basis van bovenstaande punten heb ik het volgende geconcludeerd. 1.0 gas-kW is gelijk aan 0.5 inductie-kW (80%/40% = 2). Met andere woorden, een inductie kookplaat van 7.4kW is ongeveer gelijk aan een gasstel van 15kW.

Ik las online een review over de Siemens inductiekookplaat (zoals hierboven genoemd) dat twee pannen water koken op max vermogen ervoor zorgde dat de andere pannen geen warme meer kregen. Nu snap ik waarom dit gebeurt. Door de boost functie op twee pannen gaat er 3.7kW naar elke pan en is er geen capaciteit meer over. Maar je water kookt dan bijna 2x zo snel vergeleken met een gaspit kookstel. Dus dat is niet eerlijk vergelijken. Ik begrijp nu dat je prima twee pannen water kunt koken en twee andere pannen kunt laten sudderen zonder capaciteit te kort te komen.

Disclaimer is natuurlijk een speciale wokbrander...dan zou je alsnog naar 11kW willen, maar dan kun je niet met een ronde wok overweg. Hier zijn combi gas-inductie platen voor te vinden (gas voor wokbrander, de rest inductie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-05 19:35
B-Bandit schreef op zondag 28 maart 2021 @ 21:47:

Een wokbrander zou nog verschil kunnen maken, maar elektrisch is dat sowieso niet echt praktisch.

Ik denk dat je met dit geheel nog niet eens 5000kW gebruikt.
Ligt aan het gebruik. Wij hebben een ATAG HI9571SV. Deze heeft een plaat die met boost 5,5KW verstookt. Gebruiken we dat vaak? Nee, maar wel lekker om een grote pan soep ff snel aan de kook te brengen. Kan ook gebruikt worden om te wokken. Of je dan boven 7,4Kw uitkomt durf ik niet te zeggen. In de situaties waarin we de grote plaat max belasten gebruiken we eigenlijk ook alleen maar die plaat.

Nu moet ik zeggen dat we deze mogelijkheid gekocht hebben onder het mom van "je weet maar nooit". We hadden toch 3 fase perilex in de keuken liggen.

Edit: @tweak_me_over. Ik kijk nu even naar die Siemens die je op het oog hebt..... holy shit wat een adviesprijs :') Daar kan waarschijnlijk nog wel 40% vanaf, maar dan nog... Wel érg mooi spul _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door Hulleman op 29-03-2021 10:21 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_me_over
Hulleman schreef op maandag 29 maart 2021 @ 10:16:
[...]

Edit: @tweak_me_over. Ik kijk nu even naar die Siemens die je op het oog hebt..... holy shit wat een adviesprijs :') Daar kan waarschijnlijk nog wel 40% vanaf, maar dan nog... Wel érg mooi spul _/-\o_
Ja die adviesprijs is bizar. Heb in de offerte voor onder 3k, dat vind ik nog acceptabel.
Pagina: 1