• Flupke123
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-03 13:20
Situatie

Het dak ligt op het zuidoosten. De boom gaat nog weg dus daar hebben we geen last van. De schaduw is er wel van de schoorsteen en dakkapel.

Foto van het dak.

Foto van het dak met de situatie bij de buren.

Rechts langs de schoorsteen is 3m tot aan de rand van het dak.
Links langs de dakkapel is er 1.5m ruimte tot aan de buren.
Boven de dakkapel 3.4m
(7 pannen in de breedte is 1.5m 5 pannen in de hoogte is 1.55m)

Jaarverbruik

Ons jaarverbruik ligt nu ronde de 2500 Kwh maar we willen wel op de toekomst voorbereid zijn dus zoveel mogelijk panelen op het dak leggen.

Huidige elektriciteitsaansluiting

We hebben een 3 fase aansluiting. Afgezekerd op 25A
Sommige hebben aangegeven dat de meterkast vervangen moet worden andere niet. Aangezien het een oude meterkast betreft word deze voor er panelen komen waarschijnlijk al vernieuwd.

Budget en doel

We hebben de bovenverdieping verbouwd en nu is er nog wat budget vrij en willen we dit gebruiken voor de aanschaf van zonnepanelen. Zover we nu de prijzen hebben willen we waarschijnlijk het dak vol leggen.

Wie gaat het project uitvoeren

We willen alles laten installeren.

Bijhouden van data

Standaard app/portal voldoet voor ons.

Regio

Brabant, Heeswijk-Dinther

Offertes

Lokaal 1

14x Q cells Qpeak duo BLK G8+ 335-350 kwp
14x Solaredge p404 poweroptimizers
1x solaredge omvormer se4k
Garantie
12 jaar installatie / omvormer.
20 jaar montage materiaal
Panelen + optimizers 25 jaar productie en vermogensgarantie

Prijs
6473,45 incl btw
5349,96 ex btw
Opbrengst geschat op 4900 Kwh

(volgens mij passen er geen 14 van deze panelen op mijn dak volgens hun wel. Ze zijn hier wezen kijken.)

Lokaal 2

12x canadian solar w315wp full black
12x optimizer solar edge
1x omvormer solaredge se3680h 1-fase

Prijs

3976 ex btw.

Zonneplan

12x 325wp
Omvormer zonneplan ONE
3641 kwh opbrengst

4192,99 incl btw
3545,28 exl btw

Ik heb nog 2 offertes in aanvraag staan maar die heb ik nog niet binnen. 1 bij coolblue en nog een lokale installateur. De laatste heb ik via de andere buren die komen ze binnenkort al leggen.

Ik heb zelf nog wat samengesteld op de solarbouwmarkt. Geen idee of dit allemaal klopt en kan.

Graag wat advies of goede ideeen.

Alvast bedankt voor jullie moeite!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Tip: zet de prijs per WP excl. BTW er eens bij. Dat maakt het gemakkelijker vergelijken. Verder zou ik offerte 2 overslaan. De ruimte op je dak is beperkt, dus ik zou panelen met een hogere WP doen.

Coolblue zou ik niet eens op wachten, die komen ongetwijfeld met een duurdere offerte.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Die 365 Wp Longi's hebben een Isc van 11.28 A. P404 mag tot 11 A.
Dan heb je dus P505 optimisers nodig als je SolarEdge wilt.

SolarEdge lijkt me overigens niet echt de kosten waard bij dit dak.
Een stringomvormer heeft ook schaduwmanagement.
YouTube: Laat schaduw de pret niet bederven

Hoeveel ruimte heb je precies boven de dakkapel? Kun je het precies meten en in tekenen?
Er bestaan langere en kortere panelen, tot 330 Wp is doorgaans net iets korter dan 350 Wp en meer.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
De energiemeter moet overigens vervangen worden, die heeft terugdraaiblokkering.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Natuma Stevensbeek
Sun-solar Oss

Mijn handjes jeuken bij het zien van de groepenkast. ;)

Op noord west is ook nog plek he?

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Flupke123
Ik heb gemeten vanaf onder tegen de nok tot aan het dakleer heb ik 3.7m. De buurman heeft longi panelen van 350wp. Deze hebben dezelfde maten als de 365wp die ik heb gekozen dus zouden moeten passen. Dan kan ik ze hetzelfde leggen alleen met een extra panaal langs de dakkapel.

Meterkast en energiemeter worden vervangen dus dat komt goed.

Als ik voor een stringomvormer zou gaan wat zouden jullie dan aanraden? En heb ik de optimizers dan nog nodig?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:49
Optimizers heb je dan niet meer nodig.

Zowel goodwe als SMA heeft schaduw management waarbij die laatste veel vaker per uur scant ITT de goodwe die dat 1x per uur doet. De SMA kun je ook lokaal uitlezen. de goodwe verloopt via een Chinese server.

Beide prima dingen.

• busscherski
  • Nu online
Oké ja ik vroeg me inderdaad af welke maat de panelen van de buren zijn.
Je legplan lijkt me prima.

Met 14x365 Wp zou je een 4 of 5 kW 3 fase model naar keuze kunnen kiezen. Misschien gaan voor 5 kW, dan kan het andere dak er later ook op.

YouTube: SMA OptiTrac Global Peak: Laat schaduw de pret niet bederven

String omvormers doen ook aan schaduwbeheer. Optimisers lijken me niet nodig.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Met een tigo gateway zou je wel een paar tigo's kunnen toepassen.
YouTube: Installation TS4-R / SUNNY TRIPOWER (en)

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Flupke123
De meterkast komen ze volgende week vernieuwen. Verder nu toch aan het oriënteren om beide daken te voorzien van panelen. Als ik voor 24x 360 wp longi panelen ga via de solar bouwmarkt kom ik op ongeveer 5700 euro netto.

Hoe bereken ik welke omvormer ik hiervoor kan toepassen? De panelen hebben nooit allemaal de volle opbrengst. Ik heb nu met de Goodwe gw6k gerekend. Dit ivm langere garantie dan een sma.

Evt kan ik nog bij enkele panelen de tigo gateway toepassen. Maar ik verwacht dat dit niet nodig is. Met deze opstelling heb ik al een hele grote opbrengst tegen over mijn verbruik.

Graag nog wat bruikbare tips :)

• AUijtdehaag
  • Niet online
https://www.sma-benelux.com/extra-5y-garantie.html
Maar solar bouwmarkt is te duur met de SMA's. Kijk eens bij winkelman hengelo

Sunnydesignweb
Kies rode knopje nieuw project (links onder)
vul lokatie in
handmatige planning
etc

Makkelijk loggen met een SMA
https://snapshot.raintank...9qExO7J55zbWYelP4mKeQk871

[Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-04-2021 19:33]

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-03 01:54

Gerco-M

mijn tornado res.

Beide daken dus ZO en NW beide volleggen bedoel je? Goed bezig!
Ik heb zelf ook ZO en NW en dat geeft een heel mooie opbrengst spreiding hoor.
Wat is je dakhoek? Volgens mij rond de 40 - 50 graden als ik het goed zie?

Ik zou inderdaad ook niet investeren in Tigo's of andere elektronica op je dak. Met tig panelen heb je al een heel mooie opbrengst en de panelen en omvormers kunnen ook wel redelijk omgaan met de schaduw die je hebt. Ik heb hier ook een schoorsteen en een dak van de buren wat soms schaduw geeft, maar als je voldoende panelen in een string hebt dan dan kan de string er zelf altijd nog wel wat moois van maken.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Flupke123
AUijtdehaag schreef op donderdag 22 april 2021 @ 19:22:
https://www.sma-benelux.com/extra-5y-garantie.html
Maar solar bouwmarkt is te duur met de SMA's. Kijk eens bij winkelman hengelo

Sunnydesignweb
Kies rode knopje nieuw project (links onder)
vul lokatie in
handmatige planning
etc

Makkelijk loggen met een SMA
https://snapshot.raintank...9qExO7J55zbWYelP4mKeQk871
Via Sunnydesign heb ik het leg plan gemaakt daar komt dit uitrollen.

Winkelman is te ver uit de regio helaas, die komen hier niet installeren. De prijs scheel ook maar een klein beetje.

Bij de solar bouwmarkt kom ik met de SMA 5kw omvormer op 5865 euro ex btw uit.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee