Vraag

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:11
Elk jaar krijg ik netjes kinderopvang toeslag.
Meestal krijg ik nog wat extra nav de aangifte die je medio april doet.

Nu heb ik een keer wat meer inkomen, en heb ik niks doorgegeven. (denk dat ik alsnog wat terug krijg) Want ik denk: Toeslag loopt wel door, en dar wordt in juni/juli wel verekend met mijn aanslag medio april.

Echter lees ik nu dit:
https://www.belastingdien...slagen/boete/verzuimboete

IS dat echt zo streng? Ook qua uren? Ik ben minder gaan werken. MAAR nog wel genoeg om de KDV uren te ontvangen. Is het dan 'okee' zo?

Oftewel: eerst 40 uur. Stel recht op 240 uur, maar neem er maar 100.
Nu 32 uur, recht op 180, alsnog neem ik maar 100.

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:48
Nee niet oke, zo snel mogelijk doorgeven.

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-03 11:53

Honesty

kattenneus!

Ik help vrijwillig veel mensen met aanvragen van toeslagen en ik heb nog nooit(mijn collega's ook niet) een verzuimboete gezien. Natuurlijk zo snel mogelijk veranderen en aanpassen maar volgens mij moet je aardig je best doen(misschien als je op die zwarte lijst stond) om die verzuimboete te krijgen.
Ik heb voor mijn moeders verhuizing destijds de toeslagen(huur en zorg) veranderd maanden van te voren en die kreeg ook gewoon nog een paar maanden huurtoeslag dus zelf werken ze ook niet zo snel.

festina lente

• meermarco
Het vreemde is. Inkomen kan ik wijzigen. Maar het aantal uren dat ik werk niet. Of is dat niet relevant, zolang het maar 'genoeg' uren zijn?

Ik zie dat mijn inkomen alsnog hoger is, dan ik ga verdienen. Ik zie dat elk jaar het inkomen netjes aangepast wordt door de BD zelf?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:30
meermarco schreef op zondag 28 maart 2021 @ 15:15:
Echter lees ik nu dit:
https://www.belastingdien...slagen/boete/verzuimboete

IS dat echt zo streng? Ook qua uren? Ik ben minder gaan werken. MAAR nog wel genoeg om de KDV uren te ontvangen. Is het dan 'okee' zo?
Waarschijnlijk is het zo streng als je op de shitlist terecht bent gekomen. Probleem is echter dat je op dat laatste geen invloed hebt en het dus neerkomt op volstrekte willekeur.

• meermarco
Oh ik zie dat het vooral is als je TEVEEL hebt gekregen. Alsnog krijg ik vaak per jaar te weinig. Had altijd hoog inkomen opgegeven dus alsnog ‘te weinig’ toeslag.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
meermarco schreef op zondag 28 maart 2021 @ 15:50:
Oh ik zie dat het vooral is als je TEVEEL hebt gekregen. Alsnog krijg ik vaak per jaar te weinig. Had altijd hoog inkomen opgegeven dus alsnog ‘te weinig’ toeslag.
Ik denk dat dit m.n. het punt is, als staartje van de 'bulgarenfraude' waartegen toen hard opgetreden moest worden. Zo lang je je inkomen 'te hoog' opgeeft is er volgens mij niets aan de hand. Dat doe ik al jaren. Ik had zelfs bewust het aantal afgenomen uren lager ingeschat de eerste 1,5 jaar.

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
99ruud99 schreef op zondag 28 maart 2021 @ 15:20:
Nee niet oke, zo snel mogelijk doorgeven.
En waar is dit op gebaseerd als ik vragen mag?

Ja, je bent zelf "verantwoordelijk" om de juiste gegevens aan te dragen. Maar laatst kreeg ik een brief (en velen met mij), om je inkomen bijv. 10% hoger te zetten, zodat je niet achteraf hoeft terug te betalen, mocht er onverhoopt iets wijzigen en je dit vergeet door te geven. Was gewoon een brief van de Belastingdienst / Toeslagen.

Zolang je minder uur KDV gebruikt, dan waar je recht op hebt is er weinig aan de hand.

De verzuimboete geldt met name andersom. Als je opgeeft dat je kinderen maandag t/m vrijdag opvang nodig hebben, maar je alleen op maandag en dinsdag werkt. Hierdoor krijg je te veel toeslagen en die wijzigingen dien je wel direct door te geven.

Maar als je bijv. maar 1 dag in de week opvang afneemt en je "recht" (ik vind het meer een luxe dat het deels vergoed wordt) gaat van 4 dagen naar 3 dagen, is er niks aan de hand.

Eind van het jaar, wordt op basis van de definitieve belastingaangifte vastgesteld wat het verzamelinkomen is en wordt er gekeken op welk bedrag je recht had het afgelopen jaar. Eventuele delta's (positief en negatief) worden dan verrekend.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:48
Zolang je minder ontvangt dan je mag krijgen is het oke, maar geef wijzigingen zo snel mogelijk door. Denk niet "het is wel oke om geen wijzigingen door te geven". Dan krijg je soms problemen omdat er TOCH iets doorgegeven had moeten worden.

dat je een boete krijgt is weer het andere kant van het spectrum - dat zal niet zo snel gebeuren, maar er zit nog veel tussen "het hoeft niet " en "je krijgt een boete".
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee