Toon posts:

[Car] subwoofer niet hoorbaar bij lager volume

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Cyberdemon
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 15-12-2022
Mijn vraag

Ik heb gisteren eindelijk mijn auto installatie laten installeren. Focal compo set op een Rockford versterker en een kicker 500 watt woofer die nu op 4 ohm staat op een Phoenix gold ti3.
Maar de bas is een beetje teleurstellend eerlijk gezegd.
Zeker bij een lager volume hoor je de woofer bijna niet. De woofer moet normaal op 2 ohm staan volgens de specs van kicker. Deze staat nu op 4 ohm omdat de versterker dan 750 watt uitspuugt. Wat niet té veel is. 1000 watt op 2 ohm. Maar dat is het dubbele van de woofer.
Kweet niet goed wat ik moet doen nu.
Kan ik de woofer op 2 ohm zetten met 1000 watt zonder hem op te blazen?
Of moet ik kijken voor een andere versterker?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Phoenix gold ti3 1300 watt monoblock
500 watt Kicker woofer

Alle reacties

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:47
Cyberdemon schreef op zondag 28 maart 2021 @ 13:01:

Terug gaan naar degene die het geïnstalleerd heeft?

Roomba E5 te koop

• Cyberdemon
sig69 schreef op zondag 28 maart 2021 @ 13:03:
[...]

Terug gaan naar degene die het geïnstalleerd heeft?
Dit is in bijberoep gedaan. Ik heb het gevraagd voor ik dit topic opende maar hij zegt dat ik de woofer ga opblazen met 1000 watt vermogen.
Ik wacht ff op meer reacties.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:49
Heb je op de versterker al met de instellingen gespeeld? Bijvoorbeeld het 'level' knopje omhoog draaien?
Overigens is het inderdaad redelijk overkill om zo'n versterker achter zo'n subwoofer te hangen, maar dat terzijde. En als je inderdaad 1000W richting de subwoofer gaat sturen dan gaat ie geen lang leven hebben tenzij je dus alles netjes inregeld (gain omlaag en zoveel mogelijk naar beneden schroeven) maar of je dan zo'n versterker moet gebruiken, dat lijkt me nogal zonde.
En heb je op de headunit (je radio) al met de subwoofer instellingen gespeeld?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:35

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Topic titel aangepast naar iets wat de lading iets beter dekt, een titel als "Mijn audio installatie topic" is wel erg algemeen. Mocht er iets anders gewenst zijn, let me know.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• bullitkatcher
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-03 09:14
Zeker bij een lager volume hoor je de woofer bijna niet.
Dit is best normaal voor een sub in de auto, mede door dingen zoals rijgeluid ed. Enige wat je er echt tegen kunt doen is spelen met eq/loudness, of natuurlijk je volume hoger zetten :+
De woofer moet normaal op 2 ohm staan volgens de specs van kicker. Deze staat nu op 4 ohm omdat de versterker dan 750 watt uitspuugt. Wat niet té veel is. 1000 watt op 2 ohm. Maar dat is het dubbele van de woofer.
Kan ik de woofer op 2 ohm zetten met 1000 watt zonder hem op te blazen?
Of moet ik kijken voor een andere versterker?
Allereerst zou je een erg bijzondere woofer hebben als je deze tussen 2 en 1 Ohm kunt schakelen. Kiezen tussen 4 en 1 Ohm komt vaker voor.
Verder denk ik niet dat het veel uit maakt, omdat je woofer max 500 kan hebben (RMS of piek?). Je kunt er altijd wat meer doorheen sturen, maar dat moet wel voorzichtig gebeuren. En dan denk ik nog steeds dat het weinig voordeel heeft.

Enige wat ik mij nog kan verzinnen is dat je versterker te weinig input krijgt om je sub aan te sturen op lage volumes, maar dat is meer een theoretisch probleem. Heb namelijk nog nooit gehoord dat dit echt is gebeurd bij mensen.

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:59
Als de woofer 500 watt op 4ohm kan is dat toch mooi, je versterker kan 821 watt @4ohm leveren zie ik.
Zet de Radio aan en speel muziek op een volume waarbij de speakers nog net zuiver klinken.
Alle eq moet uit staan en de gain op de subwoofer helemaal op min stand.
Draai dan de gain op de subwoofer versterker open tot de bas van de subwoofer ook nog net zuiver is.
Dan staat het goed afgesteld al neem ik aan dat het zo al gedaan is door degene die het spul in heeft gebouwd.

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:14
Hoe staat je crossover ingesteld?

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• DonJunior
Peenutzz schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 19:53:
Hoe staat je crossover ingesteld?
Als de crossover verkeerd staat hoor je hem niet op harder volume wel en op lager volume niet lijkt me?

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:14
Ik had mijn crossover ooit te hoog staan, lekker vette bas bij hogere volumes, maar omdat het dan dus al vrij snel vet klinkt, gaat de gain niet zover open als bij een lager ingestelde crossover, bij lagere volumes miste er dus toch wel het één en ander aan lage tonen.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:05
De instelling 2 of 4 ohm zou volgens mij voor het output volume niets uit moeten maken en werkt zover ik het heb begrepen als een soort begrenzer van de versterker (om opblazen daarvan te voorkomen). De opgegeven impedantie wil ook niet zeggen dat die in de praktijk een vaste waarde heeft. De impedantie fluctueert en daarmee ook het benodigde vermogen om tot een bepaald volume te komen. Lagere impedantie = meer benodigd vermogen voor X volume en dit alles gaat dan over maxima. Die subwoofer vraagt niet constant 500w, maar slechts op maximaal volume en waarschijnlijk ook enkel op de laagste frequenties.

Ons gehoor is minder gevoelig voor lage frequenties dan voor middenhoge frequenties. Kans bestaat dus dat je op het lagere volume onder deze gehoorgrens komt voor de laagste frequenties. Dat kun je compenseren door de gain van de subwoofer versterker te verhogen.

De crossover wordt hierboven ook al genoemd, als die te laag staat mis je ook bepaalde frequenties die daardoor niet door de subwoofer, maar ook niet door de speakers worden weergegeven. Hier kun je ook nog mee spelen.

• DonJunior
LA-384 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 18:48:
..
De crossover wordt hierboven ook al genoemd, als die te laag staat mis je ook bepaalde frequenties die daardoor niet door de subwoofer, maar ook niet door de speakers worden weergegeven. Hier kun je ook nog mee spelen.
De crossover bepaalt toch vanaf welke frequentie de speakers moeten spelen en dus vanaf welke frequentie de subwoofer het over moet nemen.
Als men de crossover instelt op 100Hz speelt de subwoofer alles vanaf 100Hz en lager, de reguliere speakers (mid en hoog) starten dan pas vanaf 100Hz.
Dus hoe kan het als de crossover 'te laag' staat je de subwoofer niet hoort?? Dan moet ie al ver onder de 50Hz staan ofzo?

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:05
DonJunior schreef op donderdag 1 april 2021 @ 20:04:
[...]

De crossover bepaalt toch vanaf welke frequentie de speakers moeten spelen en dus vanaf welke frequentie de subwoofer het over moet nemen.
Als men de crossover instelt op 100Hz speelt de subwoofer alles vanaf 100Hz en lager, de reguliere speakers (mid en hoog) starten dan pas vanaf 100Hz.
Dus hoe kan het als de crossover 'te laag' staat je de subwoofer niet hoort?? Dan moet ie al ver onder de 50Hz staan ofzo?
Dat klopt. Maar is idd wat minder waarschijnlijk.

Het kan twee kanten op werken:
1. Crossover te laag, zeg 50hz, terwijl speakers pas mee kunnen doen vanaf 100hz, dan mis je de lage frequenties tussen 50-100hz. Als de subwoofer dan ook nog niet voldoende volume produceert, mis je eigenlijk het gros onder 100hz.
2. Crossover te hoog, zeg 150hz èn volume subwoofer te laag, dan doen èn de speakers niets <150hz èn de subwoofer niets.

Met de juiste crossover produceren de speakers iig nog lage frequenties tot daar waar ze kunnen, maar het volume van de subwoofer blijft wel het belangrijkste punt.

• wampa-one
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-03 10:17
Draai de plus en de min op je sub eens om. Dit kan zonder problemen

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Welke radio heb je? Sommige radio's hebben een optie 'loudness', waarmee de lage en hoge tonen iets harder worden gezet wanneer je op laag volume luistert. Maar dat daar zou ik pas later naar kijken, want uit je omschrijving maak ik op dat de radio en versterker gewoon nog niet goed zijn ingesteld.

[Voor 100% gewijzigd door TBTL op 03-04-2021 10:10]

• p43rw
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01-12-2022
voordat ik een antwoord kan geven heb ik aantal vragen, namelijk:

wat voor auto? hoe zijn de subwoofers geplaatst in de auto, ramen open of dicht, is er iets gedaan met loudness en of eq? wat voor head unit heb je? heb je geluiddempende of anti dreunmaten gebruikt?

de reden waarom ik dit vraag is omdat resonantie en accoustics ook een rol kunnen spelen.
en je kan een 1kw versterker altijd gebruiken, als je die goed heb ingesteld en gebalanceerd op je subwoofer.

• Cyberdemon
Sorry voor late reply.
Ik heb besloten om 2 woofers te gebruiken.
Normaal zijn dit er 2 maar had er maar 1 van gebruikt door de beperkte plaats (Suzuki alto) Dit heb ik nu opgelost door men achterbank eruit te gooien.
Ook ga ik eens langs bij een professioneel om te kijken of alles juist staat ingesteld. Ben een beetje bang om zonder kennis aan die knopjes te draaien.
Om een antwoord te geven op de vragen,
Ik rijd altijd met de ramen dicht. De radio die ik heb is een pioneer sph 10bt.
Deze wil ik binnenkort vervangen door een betere. Ik heb geen demping gebruikt.

[Voor 31% gewijzigd door Cyberdemon op 05-04-2021 22:42]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee