• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:16

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Topicstarter
Vergeef me als ik dit in de verkeerde omgeving hier op Tweakers zet, maar ik kon nergens een vergelijkbare vraag of discussie vinden.

Ik ben op zoek naar hoe je zelf fotopapier maakt. Ik werk met een professionele printer (Epson SC-P900) met pigmentinkten. Fotopapier heeft een coating, waardoor de inkt niet in het papier wordt gezogen, maar op het papier ligt (glans) of in de coating wordt opgenomen (mat), waardoor het er niet vanaf geveegd wordt.

Nu wil ik graag voor creatieve doeleinden zelf ‘fotopapier’ maken. ‘Fotopapier’ tussen aanhalingstekens omdat ik me niet tot papier alleen wil beperken. Het kan krantenpapier als ondergrond zijn, maar bijvoorbeeld ook een stukje triplex of trespa of wat dan ook.

Belangrijk is dat de inkt nu niet door het materiaal wordt opgenomen. er moet dus een coating op komen die dat opzuigen voorkomt en die –in het geval van een matte afdruk, wat ik meestal wil– de inkt opneemt. Een gladde laklaag voldoet dus niet. Soms wil ik de onderlaag er doorheen zien en moet het dus een beetje of helemaal helder zijn, een andere keer hoeft dat niet en wil ik het liefst een witte ondergrond hebben waar de structuur van het onderliggende materiaal zichtbaar blijft.

Mijn vraag is of iemand weet hoe je dit doet.
  1. Waarmee beperk je het opzuigende effect van gewoon papier.
  2. Als je papier behandelt, hoe droog je het dan zonder dat het gaat bobbelen.
  3. Wat voor toplaag gebruik je om inkt in op te nemen zodat het in elk geval niet uitveegt, maar liefst ook een beetje watervast is. Dat laatste is de minst belangrijke, omdat je er misschien ook een fixeer overheen kunt spuiten?
Ik ben erg benieuwd naar suggesties!

Taal is makkelijker als je denkt...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:08

Tens

fits the description

Geen idee, probeer eens een hete strijkbout.
Al dan niet eerst natmaken, met water, of een watervaste behanglijm.

triplex egaal inktopnemend (of juist niet) maken lijkt me erg lastig.
trespa voorbehandelen alsof je gaat schilderen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Is het niet handiger om wat te gaan experimenteren met transferpapier? Doorgaans wordt dat gebruikt op textiel, maar er is ook wel voor op hout verkrijgbaar.

Soms ben ik bijna gelukkig

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Topicstarter
JukeboxBill schreef op zondag 28 maart 2021 @ 13:24:
Is het niet handiger om wat te gaan experimenteren met transferpapier? Doorgaans wordt dat gebruikt op textiel, maar er is ook wel voor op hout verkrijgbaar.
Hmm, dat zou ik eens kunnen proberen, maar ik verwacht dat dit gaat tegenvallen in kwaliteit bij het gebruik van pigmentinkten.

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Topicstarter
Tens schreef op zondag 28 maart 2021 @ 13:10:
Geen idee, probeer eens een hete strijkbout.
Al dan niet eerst natmaken, met water, of een watervaste behanglijm.
Je bedoelt die strijkbout om het bobbelen van het papier tegen te gaan? Ik ga het eens proberen, maar heb zo mijn twijfels.

En die watervaste behanglijm klinkt als een goede tip. Ik wist niet van het bestaan!
triplex egaal inktopnemend (of juist niet) maken lijkt me erg lastig.
trespa voorbehandelen alsof je gaat schilderen.
Bij die triplex kan ik dan mss ook met watervaste behanglijm proberen.

En ‘voorbehandelen alsof je gaat schilderen’, waarmee zou je dan voorbehandelen? Grondverf? Zou dat geschikt zijn om op te printen?

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Topicstarter
Maar ik ben vast niet de eerste die zoiets probeert. Ik ben dus erg nieuwsgierig naar ervaringen van anderen.

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Als ik snel zoek kom ik uit op dit artikel waarbij aangegeven wordt dat de precieze samenstelling/proces een fabrieksgeheim is, maar dat er in meerder lagen heel nauwkeurig bepaalde diktes worden aangebracht. Als drager gebruiken ze stevig papier, wat waarschijnlijk specifiek gemaakt wordt om het oprimpelen te voorkomen. Door met grote stukken te werken zullen ze dat ook wel kunnen voorkomen.

Bij Aquarel schilderen wordt het (wat dikkere) papier vaak "opgespannen" om het bobbelen tegen te gaan, maar ook dan krijg je niet een 100% vlak resultaat.

Ik denk dus dat het erg lastig is om een dergelijke coating "even zelf" na te bootsen op hout. Wel zijn er de nodige DIY technieken te vinden om een print over te zetten op hout, onder andere met overzetting vanaf een folie.

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Als je op verschillende materialen wilt printen zou je ook naar een A2+ UV inkt flatbedprinter kunnen gaan uitkijken. Hout, glas, metaal, kunststof en papier noem maar op.

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Topicstarter
vj_slof schreef op zondag 28 maart 2021 @ 14:57:
Als je op verschillende materialen wilt printen zou je ook naar een A2+ UV inkt flatbedprinter kunnen gaan uitkijken. Hout, glas, metaal, kunststof en papier noem maar op.
Als je goed had gelezen had je gezien dat ik een Epson SC-P900 printer gebruik. Dat is een A2+ printer en die kan flatbed printen op panelen. Vandaar mijn zoektocht en vragen.

Ik kan me niet voorstellen dat ik de eerste ben die dit soort dingen zelf hobbymatig wil gaan doen.

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Raakt de printer ergens de bovenkant van het stuk? Gezien de coatings gemaakt lijken om de inkt "op te zuigen" kun je wellicht experimenteren om op drogende lak (waterbasis?)te printen. Je hebt dan een relatief vlak oppervlak wat niet zuigt maar wel de inkt vast houdt als het eenmaal uitgehard is.

• vj_slof
  • Nu online
Hippe Lip schreef op zondag 28 maart 2021 @ 23:26:
[...]

Als je goed had gelezen had je gezien dat ik een Epson SC-P900 printer gebruik. Dat is een A2+ printer en die kan flatbed printen op panelen. Vandaar mijn zoektocht en vragen.

Ik kan me niet voorstellen dat ik de eerste ben die dit soort dingen zelf hobbymatig wil gaan doen.
Je printer, flatbed of niet heeft helaas geen geschikte inkt om op de door mij genoemde oppervlakken direct te printen. Daar is UV-curable inkt geschikter voor. En voor die prijsklasse van je SC-P900 vind je geen flatbedprinter met curable UV-inkten. Je printer is een flatbed-scanner, geen flatbed printer trouwens. Wil je vlakbed printen: kijk naar een SureColor SC-V7000. Maar die kost zo een halve ton.

[Voor 24% gewijzigd door vj_slof op 29-03-2021 10:47]

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Topicstarter
vj_slof schreef op maandag 29 maart 2021 @ 07:54:
[...]

Je printer, flatbed of niet heeft helaas geen geschikte inkt om op de door mij genoemde oppervlakken direct te printen. Daar is UV-curable inkt geschikter voor. En voor die prijsklasse van je SC-P900 vind je geen flatbedprinter met curable UV-inkten.
Ah, nu snap ik wat je bedoelt met je UV-inkten.
Je printer is een flatbed-scanner, geen flatbed printer trouwens.
Nee, dan heb je toch niet gekeken naar de printer die ik heb. Dat is geen flatbed scanner. Sterker nog: er zit helemaal geen scanner in/op/aan die printer. Het is een professionele printer met mogelijkheid tot fladbed printen.

• vj_slof
  • Nu online
Hippe Lip schreef op maandag 29 maart 2021 @ 22:36:
[...]

Ah, nu snap ik wat je bedoelt met je UV-inkten.

[...]

Nee, dan heb je toch niet gekeken naar de printer die ik heb. Dat is geen flatbed scanner. Sterker nog: er zit helemaal geen scanner in/op/aan die printer. Het is een professionele printer met mogelijkheid tot fladbed printen.
Weet je zeker dat je printer vlakbed kan printen want ik kan er niks over vinden?

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Topicstarter
@vj_slof
Zie gebruikershandleiding pagina 32 en verder.

Of de brochure, laatste pagina: Dikte: Recht pad voorzijde: 0,7 - 1,5 mm.

• vj_slof
  • Nu online
Hippe Lip schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 14:52:
@vj_slof
Zie gebruikershandleiding pagina 32 en verder.

Of de brochure, laatste pagina: Dikte: Recht pad voorzijde: 0,7 - 1,5 mm.
1.5 mm dik papier printen maakt het natuurlijk geen vlakbedprinter. Je printer kan op dik karton printen.

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Topicstarter
@vj_slof
De essentie is (voor mij) dat ik op onbuigbaar materiaal kan printen. Er zit ook een plastic plaat bij waarin een CD/DVD geklemd of gelegd kan worden om daarop te printen. Dat geheel is dacht ik nog iets dikker dan die 1,5 mm.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee