Toon posts:

productieproces op bijv. 0.15 bij processor etc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Iedereen, mijn vraag is zeg maar hoe het kan als het een processor met bijv 0.11 micron sneller in MHZ is dan bijv. 0.15 micron productieproces. Hoe zit dat in elkaar, heeft het met de warmte te maken?

Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel, graag reacties.

gr. Stefan

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:35

Cr3ator

1 bar is geen bar

Hoe kleiner, hoe meer transistors erop passen en hoe ingewikkelder je de cpu kan maken. Dit betekend dus ook meer Mhz'en.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
En meestal ook een reductie van de warmte

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Dommel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:53

Dommel

Professioneel Software Sloper

Op woensdag 15 augustus 2001 21:51 schreef Stevio4u het volgende:
Hoi Iedereen, mijn vraag is zeg maar hoe het kan als het een processor met bijv 0.11 micron sneller in MHZ is dan bijv. 0.15 micron productieproces. Hoe zit dat in elkaar, heeft het met de warmte te maken?
Momenteel is het kleinste wat ze kunnen maken 0.13 micron. Intel in ieder geval al, AMD dacht ik dat er pas volgend jaar mee begint. De vorige spoorbreedte was 0.18 micron. Als je nagaat dat er op iedere vierkante cm een heleboel, (echt veel), transistoren zitten dan kun je wel nagaan wat het verschil is op het moment dat je de spoorbreedte kleiner wordt er meer transitoren op kunnen, de snelheid neemt daardoor toe.
Helaas neemt de warmteontwikkeling op zo'n moment ook toe. Dat is ook de reden dat ze verschillende soorten koelers produceren.
Voorbeeldje: met een P1 koeler hoef je niet te proberen om een P3 te koelen want dat gaat vrij slecht.

Lego Taj Mahal te koop --> https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2109838

Verwijderd

Topicstarter
Hoeveel is een micron eigenlijk? bijv hoeveel mm is 1 0.13 micron?

En een transistor, wat is dat nou precies? Ik denk dat het een soort schakeling is die de warmte geleid o.a , klopt dit?

Verwijderd

Topicstarter
Niemand?

• WieMie
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

WieMie

WieMie Actief

* WieMie pakt BiNaS erbij, ehm, -meter, deci-, centi- milli-, micro-, nano-, nopes, geen Micron.

• WieMie
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

WieMie

WieMie Actief

Oké:
500 micron (half millimeter)
Dus 1 micron == 1 micrometer == 0,001 millimeter == 0,000001 meter

• Arjan Scholl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-08 23:44
Een micron is een micrometer...

edit: kut, net weer te laat :)

Verwijderd

Ga eens op rondleiding Bij ASML in veldhoven... Be amazed!

Wat die daar maken gaat bijna je verstand te boven!

Om een chip te maken; moet ie belicht worden, maar een chip heeft wel 131 lagen, dus belichten; uit het apparaat, behandelen, terug in het apparaat en precies boven de vorige laag een nieuwe laag belichten op een precieze vele malen hoger dan de spoordikte...

• ubermaestro
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-11-2025
Op vrijdag 17 augustus 2001 22:15 schreef WieMie het volgende:
Oké:
[..]

Dus 1 micron == 1 micrometer == 0,001 millimeter == 0,000001 meter
Dat is best klein :+

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Klippy

Still Game

Op vrijdag 17 augustus 2001 22:21 schreef Masta-T het volgende:
Ga eens op rondleiding Bij ASML in veldhoven... Be amazed!

Wat die daar maken gaat bijna je verstand te boven!

Om een chip te maken; moet ie belicht worden, maar een chip heeft wel 131 lagen, dus belichten; uit het apparaat, behandelen, terug in het apparaat en precies boven de vorige laag een nieuwe laag belichten op een precieze vele malen hoger dan de spoordikte...
Wil ik wel eens doen. Stond laatst op school iets van dat je kon gaan kijken, ik meteen vragen wie meeging verklaarden ze me voor gek :?

Maarja.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Meuk
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-07 13:08
Op donderdag 16 augustus 2001 00:55 schreef Christus het volgende:

[..]

Momenteel is het kleinste wat ze kunnen maken 0.13 micron.
in productie ja
in een lab kunnen ze al kleiner -> problemen -> de lithografie... je moet gaan werken met een steeds kleinere golflengte en op een gegeven moment wordt het zaakje radio actief.... maar daar vinden ze vast wel weer wat op :)
het minimum zit geloof ik op 0.03 micron omdat je anders te weining atomen hebt om je electronen te transporteren....

ASUS TUF Gaming Z690-PLUS WIFI D4, Intel Core i5-12600KF, Kingston Fury Beast KF432C16BB1K2/32, Gigabyte AORUS GeForce RTX 3070 Master, Lexar NM790 2TB

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:40

Jag

Gemoved vanuit HA.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op zaterdag 18 augustus 2001 02:42 schreef Meuk het volgende:

[..]

je moet gaan werken met een steeds kleinere golflengte en op een gegeven moment wordt het zaakje radio actief.... maar daar vinden ze vast wel weer wat op :)
Een koeler van lood :?

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-07 16:21
het lijkt mij dat je met licht tot een minimum spoordikte kunt komen van een foton (= licht) lijkt mij. Begrijp het niet verkeerd maar ik heb het dus over de TUSSENRUIMTE tussen de atomen want zover ik nog weet na deze vakantie was een foton kleiner dan een atoom enzo. DAmn, waarom bakken we geen chips van quarks ofzo? :P

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

Verwijderd

Op zaterdag 18 augustus 2001 10:48 schreef Dr.Q het volgende:
het lijkt mij dat je met licht tot een minimum spoordikte kunt komen van een foton (= licht) lijkt mij. Begrijp het niet verkeerd maar ik heb het dus over de TUSSENRUIMTE tussen de atomen want zover ik nog weet na deze vakantie was een foton kleiner dan een atoom enzo. DAmn, waarom bakken we geen chips van quarks ofzo? :P
Het probleem is echter niet dat de spoordikte van licht niet klein genoeg is, maar bij een golflengte van kleiner dan 120 nanometer zijn er geen optische materialen meer die volledig transparant zijn. Een groot probleem is dus de lens die tussen het ic-patroon en de wafer zit. Vandaar dat men met allerlei nieuwe lithografietechnieken aan 't experimenteren is op dit moment.

Verwijderd

Topicstarter
Interessant :) dat jullie dat allemaal weten, hoe weet je nou zoiets? over atomen etc.

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Op zaterdag 18 augustus 2001 14:45 schreef Stevio4u het volgende:
Interessant :) dat jullie dat allemaal weten, hoe weet je nou zoiets? over atomen etc.
Natuurkunde op VWO leer je heel wat over atomen en dergelijke :) Best ingewikkeld allemaal, had zelf ook maar een 4 voor natuurkunde op VWO (Heb dan ook het hele jaar geen reet gedaan :))

webOS all the way!

Pagina: 1