Toon posts:

Hoe een tweede PV installatie aan te sluiten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• joeyey
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 04-03 06:47
Ik heb nu een PV installatie liggen van met 20 panelen totaal 7000 WP op een Growatt 7000. Dak orientatie Zuid/schuin. Omvormer staat 40m van meterkast en heeft een 5 x6mm2 kabel. Aansluiting net 3 x 25A. En PV installatie is afgezekerd met 16A aardlekautomaat.

Klopt mijn veronderstelling dat op piek momenten --> de maximale stroom geleverd
(Wattage 7000 / 3) en dat dan weer delen door 230 Volt = 10 A per fase is?

Bij uitbreiding --> Uitgaande van bij plaatsen additionele omvormer op dezelfde plaats waar de huidige omvormer nu staat. Wat zou additionele omvormer aan vermogen mogen hebben ivm totaal aan stroom?
En 2e vraag hoe zou eea aangesloten kunnen worden wat is daar voor nodig. Extra verdeelkast, hoofdschakelaars?

Beste antwoord (via joeyey op 03-04-2021 23:09)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:00
hangt een beetje af van wat je zelf denkt van selectiviteit

als je van mening bent dat je die moet volgen

Dan zou je max 16A op 25A via dezelfde kabel kunnen doen dat is dus ~11KW
in dat geval zou je een slectieve aardlek moeten plaatsen in de meterkast
en dan bv aardlekautomaten voor de 7kW en de nieuwe (3fase) 4 kW in een pv verdeler

Als je niet in selectiviteit geloofd of het minder van belang is omdat je bv automaten hebt als hoofdstop
zou je het zelfde kunnen doen maar bv dan met 20a automaat in de meterkast en dan kom je totaal op 13,8KW wat dus plaats zou bieden voor een licht begrensde 7kW omvormer

Het alternatief een extra kabel is gewoon 25A totaal dus ~17,25 kW wat dus plaats zou bieden voor een 10kW omvormer op een eigen groep en een eigen kabel in de hoofd verdeler.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:00
hangt een beetje af van wat je zelf denkt van selectiviteit

als je van mening bent dat je die moet volgen

Dan zou je max 16A op 25A via dezelfde kabel kunnen doen dat is dus ~11KW
in dat geval zou je een slectieve aardlek moeten plaatsen in de meterkast
en dan bv aardlekautomaten voor de 7kW en de nieuwe (3fase) 4 kW in een pv verdeler

Als je niet in selectiviteit geloofd of het minder van belang is omdat je bv automaten hebt als hoofdstop
zou je het zelfde kunnen doen maar bv dan met 20a automaat in de meterkast en dan kom je totaal op 13,8KW wat dus plaats zou bieden voor een licht begrensde 7kW omvormer

Het alternatief een extra kabel is gewoon 25A totaal dus ~17,25 kW wat dus plaats zou bieden voor een 10kW omvormer op een eigen groep en een eigen kabel in de hoofd verdeler.

• joeyey
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 04-03 06:47
Dankje, ik kies voor de selectiviteit. Extra 4 kW omvormer en dan dezelfde kabel gebruiken.
Ik zal een miniverdeler in kast opstellen waarbij ik de 2 omvormers bijelkaar laat komen. Dit is voor de toekomst.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:25
Ik ben geen expert. Maar als je een onderverdeler gebruikt, kan die 5*6 mm2 kabel dan niet hoger worden afgezekerd?

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee