Toon posts:

Ruiten of ramen vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:14
Op mijn woonverdieping heb ik een hele zwik ramen (13m2) die, zover ik kan nagaan, ergens in de jaren '90 zijn geplaatst tijdens een renovatie. Al die ramen hebben eenvoudig dubbel glas (thermopeen), wat ik tijdens de koude dagen van afgelopen horror winter ( :P ) wel merk met de koudeval.

Om alle ruiten te vervangen door HR isolatieglas type Climaplus XN type 5-4 heb ik inmiddels een offerte liggen van €2910. Als ik ze geluidswerend wil maken, komt daar nog een som bij van €629 .

De kosten zijn inclusief het plaatsen op de 1e verdieping (en dat moet van buitenaf). Additionele kostenpost in de offerte zelf komt voort uit het feit dat verschillende van mijn ramen togen hebben (afgerond van boven).

Voor de vaste ramen is dit domweg de beste oplossing, maar ik heb ook nog 2 draairamen met een lelijk ventilatierooster erboven *en* een stijl in het midden.

De kozijnen zijn nog prima zo te zien en ik heb niet de intentie om die te laten vervangen.

Maar zou het een optie zijn om het stel draairamen te laten vervangen door telkens 1 volledig nieuw draairaam inclusief ventilatierooster? 1 vlak, zonder stijl.

Waar moet ik dan op zoeken? En hoe invasief is het verwijderen van de huidige ventilatieroosters? Moet ik dan een compleet nieuw kozijn laten plaatsen?

Inmiddels heb ik al besloten niet het glas te vervangen in de huidige (hoepel-kromme) balkondeur, maar daar een nieuwe in te plaatsen die meteen goed geïsoleerd is. Nou vraag ik me dus af of ik dit ook kan voor deze ramen.

Edit -
Of moet ik niet zo moeilijk doen en kan ik dit gewoon aan de glaszetter vragen die mij de eerste offerte heeft gegeven?

No drama

Alle reacties

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:58
Wat schiet je er mee op door de ventilatieroosters te verhuizen naar de ramen?
Zo te lezen, alleen een vermeende optische verbetering. Is dat al de extra kosten waard?

Het is op de nu getoonde foto's niet goed te zien, maar het lijkt er op dat de ventilatieroosters ook achteraf zijn ingebouwd door het plaatsen van een extra tussendorpel, vermoedelijk die nu boven het rooster zit.

Als je het rooster en die dorpel weer weghaalt en de roosters verplaatst naar de draairamen, dan wordt het glasoppervlak van die ramen een stuk kleiner.

Soms ben ik bijna gelukkig

• Wish
JukeboxBill schreef op zondag 28 maart 2021 @ 13:07:
Wat schiet je er mee op door de ventilatieroosters te verhuizen naar de ramen?
Zo te lezen, alleen een vermeende optische verbetering. Is dat al de extra kosten waard?

Het is op de nu getoonde foto's niet goed te zien, maar het lijkt er op dat de ventilatieroosters ook achteraf zijn ingebouwd door het plaatsen van een extra tussendorpel, vermoedelijk die nu boven het rooster zit.

Als je het rooster en die dorpel weer weghaalt en de roosters verplaatst naar de draairamen, dan wordt het glasoppervlak van die ramen een stuk kleiner.
Ik dacht juist glasoppervlak te winnen. Boven het ventilatierooster bevindt zich inderdaad een extra dorpel (ook te zien op de 1e foto. Mijn idee zou zijn om het ventilatierooster en de onderste dorpel te laten verwijderen. Dan het nieuwe raam tot die bovenste dorpel door te laten lopen en dus een raam te kiezen zonder stijl.

Als voorbeeld kijk ik naar dit soort ramen:

No drama

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:58
Aha, op die manier. Dan laat je dus ook de middenstijl vervallen?
Dat zal best kunnen. Ik vraag mij wel af of een glaszetter een dergelijke klus kan uitvoeren. Je komt dan al gauw terecht bij een klusbedrijf of timmerman.
Of als je zelf een beetje handig bent, zelf slopen en de nieuwe ramen bestellen bij een timmerfabriek o.i.d..

Soms ben ik bijna gelukkig

• Wish
Ik zie trouwens dat mijn buren het rooster er helemaal hebben uitgedaan. Dus inderdaad het raam laten doorlopen tot de bovenste dorpel.
Links het raam van de buren, rechts die van mij. Die groene unit boven de raampartij is dus het ventilatierooster. (Ja, ik heb de vraag al gesteld bij de buren inmiddels :) )

No drama

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee