• Essie689
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-09-2022
Ik ben de laatste weken opnieuw aan het denken gezet. Ik heb ondertussen ruim 16 jaar ervaring als developer, maar ik merk steeds meer dat ik steeds minder plezier in mijn werk heb...

Na lang denken ben ik tot de conclusie gekomen, dat ik gewoon geen voldoening meer uit mijn werk haal, omdat het enige doel eigenlijk geld verdienen is (voor mijn baas, voor de klant, noem het maar op), maar het levert niks op voor de maatschappij.

Als gevolg hiervan ben ik eens gaan informeren omtrent docent, maar ook bv bij de politie. Helaas ben ik tot de conclusie gekomen dat je daar met een niet afgeronde HBO opleiding niet aan het soort werk ga komen, wat me leuk lijkt. Natuurlijk kan ik alsnog een HBO-opleiding gaan doen, maar op mijn leeftijd is dat niet echt de eerste keuze (vanuit het kosten oogpunt, gezin die ook aandacht wil, etc)..

Ik ben dus benieuwd of iemand anders nog ideeën heeft waar je qua werkt maatschappelijk gezien echt iets toevoegd en waar ik mijn 16 jaar ervaring als developer nuttig kan toepassen.

Ik hoop dat iemand de goude tip heeft of iig een richting waar ik eens verder zou kunnen kijken.

[Voor 14% gewijzigd door Essie689 op 27-03-2021 20:31]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:21
Er zijn vast instanties of bedrijven waarvan jij vindt dat ze maatschappelijk goede zaken doen, die developers nodig hebben. Belastingdienst, ANWB, Rode Kruis, Erasmus MC, whatever jij een goede zaak vindt :)

The devil is in the details.

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:03

Matis

Rubber Rocket

Of inderdaad bij bedrijven die apparatuur voor de medische industrie maakt.
Philips Medical etc..

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• bcome
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-06 20:46
Overheidswerk is een goede manier om iets voor de maatschappij te doen. Over het algemeen wordt wel HBO werk en denk niveau gevraagd, maar met ruim 16 jaar ervaring zou dat toch geen probleem mogen zijn. Neem eens een kijkje op https://werkenbijdeoverheid.nl, wellicht zit er iets tussen wat je aanspreekt. Een gesprek kost niets en je kan er alleen maar beter van worden.

• Ahrnuld
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:05
Is parttime lesgeven een optie? Dat je bijv. 4 dagen in de week blijft developen en 1 dag in de week lesgeeft op een hbo instelling?

Niets...

• Essie689
Hahn schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 19:48:
Er zijn vast instanties of bedrijven waarvan jij vindt dat ze maatschappelijk goede zaken doen, die developers nodig hebben. Belastingdienst, ANWB, Rode Kruis, Erasmus MC, whatever jij een goede zaak vindt :)
Bedankt voor de tip.
Matis schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 19:50:
Of inderdaad bij bedrijven die apparatuur voor de medische industrie maakt.
Philips Medical etc..
Bedankt voor de tip.
bcome schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 19:51:
Overheidswerk is een goede manier om iets voor de maatschappij te doen. Over het algemeen wordt wel HBO werk en denk niveau gevraagd, maar met ruim 16 jaar ervaring zou dat toch geen probleem mogen zijn. Neem eens een kijkje op https://werkenbijdeoverheid.nl, wellicht zit er iets tussen wat je aanspreekt. Een gesprek kost niets en je kan er alleen maar beter van worden.
Bedankt voor de tip, ik zal daar eens gaan kijken.
Ahrnuld schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 19:56:
Is parttime lesgeven een optie? Dat je bijv. 4 dagen in de week blijft developen en 1 dag in de week lesgeeft op een hbo instelling?
Van wat ik heb zitten lezen is voor zij-instromer docent nog steeds een HBO-diploma vereist? > https://www.rijksoverheid...nstromer-in-het-onderwijs . Het lijkt mij dat dit ook gewoon voor deeltijd telt?

• Ahrnuld
  • Laatst online: 22:05
Essie689 schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 20:01:

[...]

Van wat ik heb zitten lezen is voor zij-instromer docent nog steeds een HBO-diploma vereist? > https://www.rijksoverheid...nstromer-in-het-onderwijs . Het lijkt mij dat dit ook gewoon voor deeltijd telt?
Dat hangt ervan af. Voor veel docententaken heb je inderdaad een HBO diploma en vaak ook een bevoegdheid nodig. Als het gaat om alleen lessen/workshops geven over actuele onderwerpen dan valt er vaak nog wel wat te regelen. Dan gaat het echt vooral om kennis & ervaring, en niet om het diploma.

Het verschilt natuurlijk ook per school of ze daarvoor open staan.

Niets...

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Milieudefensie, greenpeace, wereld natuurfonds, amref flying docters. Kijk bij de postcodeloterij even welke instanties zij sponsoren en wat bij je past?
Verder zie je in de medische wereld vrij veel developers in de datahoek. Werken met computer vision om bijvoorbeeld kanker in een vroeg stadium te herkennen, etc.
Moet vast wel iets te vinden zijn.

Overheid zou ik links laten liggen. Door hun eigen beleid zijn ze gebonden aan beheermethodes als asl en bisl en het watervalmodel en dat staat haaks op devops etc.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:43
Kijk ens naar een functie bij een leerplatform als Squla?

• bcome
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-06 20:46
The Eagle schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 20:09:
...

Overheid zou ik links laten liggen. Door hun eigen beleid zijn ze gebonden aan beheermethodes als asl en bisl en het watervalmodel en dat staat haaks op devops etc.
Ik werk voor de overheid en we zijn hier al een jaar over op devops en agile. Dat ligt ongetwijfeld aan bij welke organisatie je zit, maar het hoeft niet allemaal een stofnest uit het jaar nul te zijn gelukkig.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:55
Ik weet niet wat voor werk je doet natuurlijk, maar (zolang je niet voor een flash broker oid werkt althans), heeft je werk waarschijnlijk toch wel degelijk toegevoegde waarde voor de maatschappij. Er is schijnbaar vraag naar het product wat je maakt, dus mensen zullen toch echt wel blij zijn met wat je doet (anders gingen ze wel naar de concurrent). Het feit dat je andere mensen het leven makkelijker maakt, of zelfs dat anderen een (betere) boterham kunnen verdienen dankzij de producten die jij maakt, is toch toegevoegde waarde? Dat er ook een directeur of aandeelhouders zijn die van je werk profiteren is geen schande, zo zit onze maatschappij (bij gebrek aan een beter systeem) nou eenmaal in elkaar.

Als je dat alsnog niet zo voelt zou ik als eerste eens denken wat je zelf nou leuke (ICT) producten vindt. Bijvoorbeeld omdat je ze zelf ook nodig hebt voor een hobby of whatever. Dat maakt het een stuk persoonlijker.

Je kunt natuurlijk ook direct bij Greenpeace solliciteren of zo, maar die zijn ook weer afhankelijk van tientallen ICT dienstverleners en leveranciers.

• Essie689
Ahrnuld schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 20:06:
[...]

Dat hangt ervan af. Voor veel docententaken heb je inderdaad een HBO diploma en vaak ook een bevoegdheid nodig. Als het gaat om alleen lessen/workshops geven over actuele onderwerpen dan valt er vaak nog wel wat te regelen. Dan gaat het echt vooral om kennis & ervaring, en niet om het diploma.

Het verschilt natuurlijk ook per school of ze daarvoor open staan.
Ja precies, ik denk wel dat ik uit eindelijk het liefste helemaal over zou gaan naar een andere baan. Ik heb wel al een detacheerder gevonden die alles qua opleiding wil betalen, maarja dan zit je weer zolang aan zo'n partij vast en ik ben eigenlijk van mening dat ze een hoop stuk maken (kosten opdrijven voor scholen).
The Eagle schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 20:09:
Milieudefensie, greenpeace, wereld natuurfonds, amref flying docters. Kijk bij de postcodeloterij even welke instanties zij sponsoren en wat bij je past?
Verder zie je in de medische wereld vrij veel developers in de datahoek. Werken met computer vision om bijvoorbeeld kanker in een vroeg stadium te herkennen, etc.
Moet vast wel iets te vinden zijn.

Goede tip van die goede doelen. Dat is zeker wel een manier om mogelijk de juiste partijen te vinden.
com2,1ghz schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 20:12:
Kijk ens naar een functie bij een leerplatform als Squla?
Persoonlijk zijn voor mij dergelijke partijen niet heel veel anders dan mijn huidige werkgever. Maar heel erg bedankt voor de tip.
mcDavid schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 20:18:
Ik weet niet wat voor werk je doet natuurlijk, maar (zolang je niet voor een flash broker oid werkt althans), heeft je werk waarschijnlijk toch wel degelijk toegevoegde waarde voor de maatschappij. Er is schijnbaar vraag naar het product wat je maakt, dus mensen zullen toch echt wel blij zijn met wat je doet (anders gingen ze wel naar de concurrent). Het feit dat je andere mensen het leven makkelijker maakt, of zelfs dat anderen een (betere) boterham kunnen verdienen dankzij de producten die jij maakt, is toch toegevoegde waarde? Dat er ook een directeur of aandeelhouders zijn die van je werk profiteren is geen schande, zo zit onze maatschappij (bij gebrek aan een beter systeem) nou eenmaal in elkaar.

Als je dat alsnog niet zo voelt zou ik als eerste eens denken wat je zelf nou leuke (ICT) producten vindt. Bijvoorbeeld omdat je ze zelf ook nodig hebt voor een hobby of whatever. Dat maakt het een stuk persoonlijker.

Je kunt natuurlijk ook direct bij Greenpeace solliciteren of zo, maar die zijn ook weer afhankelijk van tientallen ICT dienstverleners en leveranciers.
Ik zit nu echt in een bedrijf dat niks anders doet dan software maken voor andere bedrijven (maatwerk oplossingen). Doel is dus echt niks anders dan geld verdienen. Das was tot nu toe prima, maar ik merk dat ik ondertussen meer wil.

Vandaar dus ook dat ik docent overwogen heb, waarbij ik andere mensen weer dingen leer. Of bij de politie, voor een stukje veiligere wereld.. Een hele tijd terug heb ik een keer iemand gesproken die een ict bedrijfje had, waarbij het doel was om mensen weer terug in de arbeidsmarkt te krijgen (de uitgevoerde opdrachten waren uit eindelijke ondergeschikt, alhoewel hun klanten over het algemeen zeer tevreden waren). Het zou me ook best leuk lijken om binnen zo'n soort bedrijf mensen te begeleiden.. En ja het klinkt voor veel mensen misschien naïef en misschien ook wel vreemd. Maar ik denk echt dat ik uit dit soort werk veel meer voldoening haal.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Een move naar een ander subforum kan je via een TR doen @Essie689 . Gelukkig deed @Hahn Dit voor je :)

Jack of all trades | Screener | Tweakers Gallery | Spotify!
Zoekt nieuwe collega's in omgeving Twente

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:55
Essie689 schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 20:28:
[...]

Ik zit nu echt in een bedrijf dat niks anders doet dan software maken voor andere bedrijven (maatwerk oplossingen). Doel is dus echt niks anders dan geld verdienen. Das was tot nu toe prima, maar ik merk dat ik ondertussen meer wil.

Vandaar dus ook dat ik docent overwogen heb, waarbij ik andere mensen weer dingen leer. Of bij de politie, voor een stukje veiligere wereld.. Een hele tijd terug heb ik een keer iemand gesproken die een ict bedrijfje had, waarbij het doel was om mensen weer terug in de arbeidsmarkt te krijgen (de uitgevoerde opdrachten waren uit eindelijke ondergeschikt, alhoewel hun klanten over het algemeen zeer tevreden waren). Het zou me ook best leuk lijken om binnen zo'n soort bedrijf mensen te begeleiden.. En ja het klinkt voor veel mensen misschien naïef en misschien ook wel vreemd. Maar ik denk echt dat ik uit dit soort werk veel meer voldoening haal.
Het doel is dan toch bedrijfsprocessen van je klanten verbeteren, zodat die ook weer een betere bijdrage aan de maatschappij kunnen leveren? Dat er ook geld mee verdient wordt is geen schande.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het heel goed dat je nadenkt over je maatschappelijke impact en zou je (als je dat zoekt) ook zeker aansporen om bij een activistische of maatschappelijk betrokken organisatie te gaan werken. Maar commercieel bezig zijn sluit niet uit dat je ook een positieve bijdrage levert aan de maatschappij. Ook in een tot het bot commerciële organisatie kan gewoon een positieve bijdrage leveren. Doe jezelf wat dat betreft niet te kort.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
bcome schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 19:51:
Klopt, je zou naast de overheid kunnen kijken bij eventueel de gemeente of provincie.
bijvoorbeeld:
https://www.werkenbijutrecht.nl/
https://www.werkeningelderland.nl/

Is vaak vraag naar goed opgeleide IT'ers, zeker voor vaste dienst. Vaak ingewikkelde processen/wetgeving die omgezet/gerealiseerd dient te worden in software.

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Heb vroeger wel eens wat voor tacticaltech.org gedaan - misschien is dat wat voor je. (Zie nu wel dat ze verhuist zijn van Amsterdam naar Berlijn - maar afhankelijk van de functie zal dat niet zoveel uitmaken.)

• Essie689
mcDavid schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 20:41:
[...]

Het doel is dan toch bedrijfsprocessen van je klanten verbeteren, zodat die ook weer een betere bijdrage aan de maatschappij kunnen leveren? Dat er ook geld mee verdient wordt is geen schande.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het heel goed dat je nadenkt over je maatschappelijke impact en zou je (als je dat zoekt) ook zeker aansporen om bij een activistische of maatschappelijk betrokken organisatie te gaan werken. Maar commercieel bezig zijn sluit niet uit dat je ook een positieve bijdrage levert aan de maatschappij. Ook in een tot het bot commerciële organisatie kan gewoon een positieve bijdrage leveren. Doe jezelf wat dat betreft niet te kort.
Nee precies, vandaar dat ik nu dus ook heel goed aan het kijken ben naar wat ik echt wil. Dat een bedrijf geld verdiend vind ik helemaal niet erg. Ik werk zelf ook om mijn boterham te verdienen ;). Maar ik vind het wel fijn als er nog een ander doel is dat maatschappelijk gezien ook echt nog iets bijdraagt aan de samenleving. Het liefst dus een bedrijf dat eerst maatschappelijk iets bij wilt dragen en daarna pas geld verdienen.
Viper® schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 20:46:
[...]

Klopt, je zou naast de overheid kunnen kijken bij eventueel de gemeente of provincie.
bijvoorbeeld:
https://www.werkenbijutrecht.nl/
https://www.werkeningelderland.nl/

Is vaak vraag naar goed opgeleide IT'ers, zeker voor vaste dienst. Vaak ingewikkelde processen/wetgeving die omgezet/gerealiseerd dient te worden in software.
Top ik ga er zeker eens doorheen bladeren. Van complexe vraagstellingen geniet ik alleen maar :).
NielsFL schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 20:46:
Heb vroeger wel eens wat voor tacticaltech.org gedaan - misschien is dat wat voor je. (Zie nu wel dat ze verhuist zijn van Amsterdam naar Berlijn - maar afhankelijk van de functie zal dat niet zoveel uitmaken.)
Thanks ik zal er eens gaan kijken, alhoewel een verhuizing naar Berlijn hier thuis niet geaccepteerd zal worden door de kids ;).

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:44
ik stuur je effe een DM anders moet ik teveel persoonlijke info in je topic zetten :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Politie is ook op zoek naar goed personeel trouwens
https://www.politie.nl/ni...trekken-it-personeel.html

• Essie689
Ik heb met meerdere mensen bij de politie contact gehad en keer op keer werd aangegeven dat je of de politie opleiding gevolgd moet hebben, of dat je (voor de functies die dat toestaan) minimaal een afgeronde HBO-opleiding moet hebben. Helaas heb ik mijn opleiding niet afgerond.

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-06 19:14
Puur voor de maatschappelijke betrokkenheid, ga op zoek naar passende vacatures bij partijen die maatschappelijk wat toevoegen. Hierboven zijn al een aantal opties genoemd, maar je kan ook denken aan waterschappen, wateradviesbureau's, ingenieurbureau's en dergelijke.

Ik zelf ben ruim twee jaar geleden op basis van een vacature bij een wateradviesbureau terechtgekomen. Ik had geen weet van deze hele branche, maar het is zeker maatschappelijk relevant. In Nederland vanwege de dagelijkse omgang met waterstanden in rivieren, stormvloeden vanaf de Noordzee. Voldoende waterafvoer wanneer het nat is, maar ook genoeg opvang voor de droge periodes. Al deze zaken hebben veel IT er achter zitten. Van de monitor stations die op afstand uitgelezen moeten worden (en centraal verwerkt), tot hydrodynamische simulaties op basis van weersverwachtingen om voorspellingen te kunnen doen over waterstanden.

Het zal van de organisatie afhangen of ze kijken naar je kunnen, of kijken naar het papiertje. Bij de kleinere partijen (mijn werkgever) is het vooral kijken naar het kunnen. Anders was ik als schoolverlater uberhaupt niet uitgenodigd op gesprek. Bij een bureau als Royalhaskoning DHV zullen ze waarschijnlijk ook naar het papiertje kijken.

Dus de andere optie is, naast je huidige baan de schoolbanken weer in, om dat HBO papiertje te halen. Of kijken of er op universitair niveau deeltijd studie dingen mogelijk zijn. Dan doe je zelf veel kennis op, je haalt een papiertje, en je zit vrij dicht op de bron waar veel maatschappelijk relevant onderzoek wordt gedaan.

• Essie689
Wolfensteijn schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 21:50:
Puur voor de maatschappelijke betrokkenheid, ga op zoek naar passende vacatures bij partijen die maatschappelijk wat toevoegen. Hierboven zijn al een aantal opties genoemd, maar je kan ook denken aan waterschappen, wateradviesbureau's, ingenieurbureau's en dergelijke.

Ik zelf ben ruim twee jaar geleden op basis van een vacature bij een wateradviesbureau terechtgekomen. Ik had geen weet van deze hele branche, maar het is zeker maatschappelijk relevant. In Nederland vanwege de dagelijkse omgang met waterstanden in rivieren, stormvloeden vanaf de Noordzee. Voldoende waterafvoer wanneer het nat is, maar ook genoeg opvang voor de droge periodes. Al deze zaken hebben veel IT er achter zitten. Van de monitor stations die op afstand uitgelezen moeten worden (en centraal verwerkt), tot hydrodynamische simulaties op basis van weersverwachtingen om voorspellingen te kunnen doen over waterstanden.

Het zal van de organisatie afhangen of ze kijken naar je kunnen, of kijken naar het papiertje. Bij de kleinere partijen (mijn werkgever) is het vooral kijken naar het kunnen. Anders was ik als schoolverlater uberhaupt niet uitgenodigd op gesprek. Bij een bureau als Royalhaskoning DHV zullen ze waarschijnlijk ook naar het papiertje kijken.

Dus de andere optie is, naast je huidige baan de schoolbanken weer in, om dat HBO papiertje te halen. Of kijken of er op universitair niveau deeltijd studie dingen mogelijk zijn. Dan doe je zelf veel kennis op, je haalt een papiertje, en je zit vrij dicht op de bron waar veel maatschappelijk relevant onderzoek wordt gedaan.
Bedankt voor de uitgebreide reactie. Het is niet dat ik niet alsnog mijn HBO papiertje wil halen. Het is meer het feit dat ik naast een fulltime baan, ik ook nog graag wat tijd overheb voor mijn kinderen. Ik ben bang dat als ik nu naast mijn baan ook nog een opleiding oppak dat dat dan ten koste gaat van de kinderen. Helaas zijn wij als gezin volledig afhankelijk van mijn inkomen. En daarnaast kom je op een kostenpost uit van 30-50k?

• PomPomPom
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-05 16:20
Voor maatschappelijk zinvol werk kun je ook verder kijken dan goede doelen en overheid.

Bv
Omroepen
https://vacatures.vpro.nl/backend-developer-1

Universiteiten
https://trifork.homerun.co/lms-lead-java-developer

NS?

Veel succes!

• Essie689
PomPomPom schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 22:19:
Voor maatschappelijk zinvol werk kun je ook verder kijken dan goede doelen en overheid.

Bv
Omroepen
https://vacatures.vpro.nl/backend-developer-1

Universiteiten
https://trifork.homerun.co/lms-lead-java-developer

NS?

Veel succes!
Bedankt voor de tips :).

Ik heb heel wat te doen morgen :) haha.. Ik had niet verwacht zo snel zoveel ideeën te ontvangen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
geworsteld met hetzelfde vraagstuk, uiteindelijk 'opgelost' door 2 dagen in de week mij gratis in te zetten als vrijwilliger bij een stichting en 3 dagen in de week te blijven werken 'voor het grote geld'

voor mij een prima combinatie als ZZP'er. verdien genoeg geld in die 3 dagen om rond te komen en ik heb nog een vrouw die 4 dagen in de week werkt.

en ik haal er veel voldoening uit uit die 2 dagen vrijwilligerswerk, je komt altijd erg dankbaar thuis op die dagen. ik heb althans nog nooit een klant gehad die mij uitzwaaide bij vertrek en 'ontzettend bedankt voor je inzet' tegen je roept als je de poort verlaat.

heerlijk!

A wise man's life is based around fuck you

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:38

Yucon

*broem*

Essie689 schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 20:28:
[...]

Klopt dat wel? Misschien zit je gewoon toch bij het verkeerde bedrijf. Als het zo weet te spelen dat je in een omgeving terechtkomt waar focus ligt op prettig werkende software maken maak je het leven van de gebruikers een stuk aangenamer. Gare ouwe software kan de levensvreugde van mensen enorm bederven.

• Lethalis
  • Niet online
Tsja ik heb ook weleens een vacature gezien bij een energieleverancier die helemaal gefocust is op groene energie etc.

Misschien is dat iets voor je?

Ik heb er zelf niet zo'n last van. Sterker nog, ik ben fulltime programmeur geworden, omdat het makkelijk geld verdienen was _O-

Programmeren heb ik altijd leuk gevonden hoor, maar oorspronkelijk zou ik werktuigbouwkunde gaan doen. Alleen toen ik van de havo kwam, zaten we vlak voor de dotcom bubble en leek programmeren de betere keuze :D

Soms heb ik spijt overigens. Ik was misschien een betere ingenieur geweest dan developer. Ik mis het uitrekenen van dingen etc. Wiskunde B en Natuurkunde waren mijn favoriete vakken op school.

Als developer ben ik in mijn loopbaan toch altijd meer bezig geweest met het ondersteunen / automatiseren van bedrijfsprocessen. Nu vind ik dat ook niet vervelend (heb ook weleens bedrijfskunde overwogen), maar in de beta vakken was ik simpelweg beter / kwam ik beter tot mijn recht.

Eigenlijk zou ik als developer in een technische sector moeten gaan werken.

[Voor 19% gewijzigd door Lethalis op 28-03-2021 09:33]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:38

RedFox

Heb je een OV ofzo?

Om nog maar een optie toe te voegen: social enterprises. Vaak commerciële bedrijven, maar die ondernemen om een maatschappelijke impact te maken. Bijvoorbeeld Tony Chocolonely (slaafvrije chocolade) of Dopper (minder plastic flesjes). Op bijvoorbeeld https://www.social-enterprise.nl/onze-leden vind je een hele lijst.

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
De essentiële vraag is wat je maatschappelijk relevant noemt. Want dat is voor iedereen anders. Als je dat weet kun je daar organisaties aan koppelen.

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-06 21:44
Ik was bijna 25 jaar professioneel software ontwikkelaar. Achteraf gezien heb ik dit te lang gedaan. Ik ervaarde hetzelfde wat jij nu beschrijft. Uiteindelijk ben ik hierdoor in een burn-out (of was het een bore-out) terecht gekomen.

Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om docent te worden. Ondertussen ben ik nu 3 jaar hogeschool docent bij een HBO instelling. Ik kan je vertellen: dat had ik veel eerder moeten doen :)

• Essie689
Zwelgje schreef op zondag 28 maart 2021 @ 06:48:
geworsteld met hetzelfde vraagstuk, uiteindelijk 'opgelost' door 2 dagen in de week mij gratis in te zetten als vrijwilliger bij een stichting en 3 dagen in de week te blijven werken 'voor het grote geld'

voor mij een prima combinatie als ZZP'er. verdien genoeg geld in die 3 dagen om rond te komen en ik heb nog een vrouw die 4 dagen in de week werkt.

en ik haal er veel voldoening uit uit die 2 dagen vrijwilligerswerk, je komt altijd erg dankbaar thuis op die dagen. ik heb althans nog nooit een klant gehad die mij uitzwaaide bij vertrek en 'ontzettend bedankt voor je inzet' tegen je roept als je de poort verlaat.

heerlijk!
Ik heb er ook serieus over nagedacht om ZZP'er te worden, mijn probleem is alleen dat het commerciële deel mij niet zo goed ligt. Maar dat zou idd veel meer ruimte geven om ook zaken op te pakken die ik belangrijk vind.
Yucon schreef op zondag 28 maart 2021 @ 08:33:
[...]

Klopt dat wel? Misschien zit je gewoon toch bij het verkeerde bedrijf. Als het zo weet te spelen dat je in een omgeving terechtkomt waar focus ligt op prettig werkende software maken maak je het leven van de gebruikers een stuk aangenamer. Gare ouwe software kan de levensvreugde van mensen enorm bederven.
Ja dat is misschien wel zo, maar dat is niet het doel waar ik naar opzoek ben.
Lethalis schreef op zondag 28 maart 2021 @ 09:26:
Tsja ik heb ook weleens een vacature gezien bij een energieleverancier die helemaal gefocust is op groene energie etc.

Misschien is dat iets voor je?

Ik heb er zelf niet zo'n last van. Sterker nog, ik ben fulltime programmeur geworden, omdat het makkelijk geld verdienen was _O-

Programmeren heb ik altijd leuk gevonden hoor, maar oorspronkelijk zou ik werktuigbouwkunde gaan doen. Alleen toen ik van de havo kwam, zaten we vlak voor de dotcom bubble en leek programmeren de betere keuze :D

Soms heb ik spijt overigens. Ik was misschien een betere ingenieur geweest dan developer. Ik mis het uitrekenen van dingen etc. Wiskunde B en Natuurkunde waren mijn favoriete vakken op school.

Als developer ben ik in mijn loopbaan toch altijd meer bezig geweest met het ondersteunen / automatiseren van bedrijfsprocessen. Nu vind ik dat ook niet vervelend (heb ook weleens bedrijfskunde overwogen), maar in de beta vakken was ik simpelweg beter / kwam ik beter tot mijn recht.

Eigenlijk zou ik als developer in een technische sector moeten gaan werken.
Zou kunnen, maar voor nu ga ik eerst eens kijken bij wat andere tips uit dit topic.
RedFox schreef op zondag 28 maart 2021 @ 09:45:
Om nog maar een optie toe te voegen: social enterprises. Vaak commerciële bedrijven, maar die ondernemen om een maatschappelijke impact te maken. Bijvoorbeeld Tony Chocolonely (slaafvrije chocolade) of Dopper (minder plastic flesjes). Op bijvoorbeeld https://www.social-enterprise.nl/onze-leden vind je een hele lijst.
Bedankt voor de tip. Dat zijn idd de voorbeelden waarna ik opzoek ben.
Roenie schreef op zondag 28 maart 2021 @ 10:21:
De essentiële vraag is wat je maatschappelijk relevant noemt. Want dat is voor iedereen anders. Als je dat weet kun je daar organisaties aan koppelen.
Yes, al heel veel ideeën opgedaan uit dit topic.
maniak schreef op zondag 28 maart 2021 @ 13:48:
Ik was bijna 25 jaar professioneel software ontwikkelaar. Achteraf gezien heb ik dit te lang gedaan. Ik ervaarde hetzelfde wat jij nu beschrijft. Uiteindelijk ben ik hierdoor in een burn-out (of was het een bore-out) terecht gekomen.

Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om docent te worden. Ondertussen ben ik nu 3 jaar hogeschool docent bij een HBO instelling. Ik kan je vertellen: dat had ik veel eerder moeten doen :)
Ja dit lijkt me ook nog steeds de beste keuze. Jammer alleen dat ik na het afstuderen te lang bij mijn werkgever ben blijven hangen (eerst even een halfjaartje om de opdracht af te ronden, toen nog een jaartje en uit eindelijk niet meer terug gegaan naar school). Helaas, maar daardoor kom ik niet in aanmerking voor het zij instroom traject.

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-06 12:29

dlmh

Lo-Fi

@Essie689 ik werk als freelance software (frontend) developer bij een stichting die actief is in de duurzame energiesector voor sociale woningbouw. Omdat ik niet via een detacheerder of werkgever daar zit hoeft het tarief ook niet ontzettend hoog te zijn om toch leuk te verdienen. Op deze manier kan ik maatschappelijk bijdragen en toch mijn vak uitoefenen wat ik leuk vind en waar ik goed in ben.

Helaas kiezen werkgevers en detacheerders alleen voor opdrachten bij grote (internationale) bedrijven omdat dat lekker verdient maar waar jij zelf misschien niet zo'n voldoening uit haalt. Dit is uiteindelijk ook de reden dat ik weg ben gegaan bij mijn vorige werkgever (detacheerder). Na een aantal keer bij een bank, verzekeraar of automotive bedrijf gezeten te hebben had ik dat echt wel gezien.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

• The Eagle

The Eagle

Welke regio zoek je trouwens? Staat me bij dat je naar het zuiden wilde verhuizen (ik herken de nick ;) ). ZIt je daar inmiddels?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Essie689
dlmh schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:14:
@Essie689 ik werk als freelance software (frontend) developer bij een stichting die actief is in de duurzame energiesector voor sociale woningbouw. Omdat ik niet via een detacheerder of werkgever daar zit hoeft het tarief ook niet ontzettend hoog te zijn om toch leuk te verdienen. Op deze manier kan ik maatschappelijk bijdragen en toch mijn vak uitoefenen wat ik leuk vind en waar ik goed in ben.

Helaas kiezen werkgevers en detacheerders alleen voor opdrachten bij grote (internationale) bedrijven omdat dat lekker verdient maar waar jij zelf misschien niet zo'n voldoening uit haalt. Dit is uiteindelijk ook de reden dat ik weg ben gegaan bij mijn vorige werkgever (detacheerder). Na een aantal keer bij een bank, verzekeraar of automotive bedrijf gezeten te hebben had ik dat echt wel gezien.
Klinkt als een prima manier van werken. Als ik een dergelijke mogelijkheid tegen kom dan zou dat ook zeker intressant zijn.
The Eagle schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 12:27:
Welke regio zoek je trouwens? Staat me bij dat je naar het zuiden wilde verhuizen (ik herken de nick ;) ). ZIt je daar inmiddels?
Ja, dat is alweer bijna 2 jaar terug. Het bevalt hier prima. Alleen een beetje vervelend van de Corona, want daardoor valt een nieuwe sociaal leven opbouwen een beetje tegen. In het begin nog wel regelmatig naar meetups geweest, etc... maar dat stopte dus al snel.

Liefst in de regio Breda, Tilburg, Den Bosch, maar voor de ideale baan wil ik ook best naar Utrecht of Eindhoven reizen. (Zeker als ik bijvoorbeeld buiten de spits kan reizen of 1 a 2 dagen remote werken).

[Voor 42% gewijzigd door Essie689 op 30-03-2021 17:41]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Roenie schreef op zondag 28 maart 2021 @ 10:21:
Dat dus. Voor de één is het werken met gehandicapte kinderen of eenzame bejaarden. Voor de ander is een baan bij een gemeente of op een ministerie al maatschappelijk relevant genoeg.

Ik werk zelf bij een instelling die zeker maatschappelijk relevant is maar in de dagelijkse praktijk merk ik daar als IT’er weinig van. Inhoudelijk is mijn werk niet veel anders dan bij een commerciele partij. Dat is dus een heel ander soort “maatschappelijk relevant” dan bijvoorbeeld een baan voor de klas of aan het bed in een ziekenhuis.

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:17
Je zou ook nog hogescholen of universiteiten kunnen proberen. Die hebben ook gewoon hun eigen IT ontwikkelteams.

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-01 14:38

Basszje

Reisvaap!]

Je kan ook nog kijken naar de EU / OCSE / VN / Transparency International etc. In de ontwikkelende wereld zijn er vrij veel anti-corruptie projecten / digitale overheid. Die vragen ook regelmatig personeel, maar je zal wel goed moeten zoeken voor iets dat past.

offtopic:
Hier vragen ze bijvoorbeeld iemand voor alle programmeertalen, gezellig in Bishkek, je kan er vast eentje :+

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• Essie689
Basekid schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:24:
Je zou ook nog hogescholen of universiteiten kunnen proberen. Die hebben ook gewoon hun eigen IT ontwikkelteams.
Bedankt voor de tip.
Basszje schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:24:
Je kan ook nog kijken naar de EU / OCSE / VN / Transparency International etc. In de ontwikkelende wereld zijn er vrij veel anti-corruptie projecten / digitale overheid. Die vragen ook regelmatig personeel, maar je zal wel goed moeten zoeken voor iets dat past.

offtopic:
Hier vragen ze bijvoorbeeld iemand voor alle programmeertalen, gezellig in Bishkek, je kan er vast eentje :+
Bedankt voor de tips. Ik zal daar eens gaan rondkijken. Mbt die vacature :P haha ik denk niet dat mijn partner en de kids dit gaan waarderen 8)7

[Voor 4% gewijzigd door Essie689 op 31-03-2021 19:03]

• The Eagle

The Eagle

Je zou eens bij ennatuurlijk (wrmtenetten, energietransitie) kunnen kijken.
Ik zag hier ook iets wat op je pad zit denk ik: https://www.werkenbijhumantotalcare.nl/it-and-care

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee