Hoe zie ik mijn andere netwerk in mijn main router?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03:33

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Ik heb een Experiabox V10 van KPN waarvandaan een utp kabel is getrokken richting een andere wifi router. Beide hebben een dhcp server draaiende, maar ieder op hun eigen netwerk.

Experiabox: 192.168.2.X netwerk
Asus Wifi router: 192.168.1.X netwerk

De reden daarvoor is omdat ik in mijn kantoor mijn eigen Pihole heb draaien die dan ook is ingesteld als dns server in de Asus wifi router die allerlei ads/instagram/facebook etc. blokkeert. De rest van het huis (vrouw en kinders) gebruiken dit netwerk niet omdat zij wel gebruik maken van Instagram/FB en al die andere meuk. Hun gebruiken dus de Experiabox netwerk.

Maar aangezien ik op mijn Asus wifi router mijn NAS systeem heb gekoppeld welke ik nu in gebruik wil nemen als Plex server kunnen de vrouw en kinderen deze niet zien in hun netwerk. Want de NAS server heeft een 192.168.1.X IP en hun zitten op het 192.168.2.X netwerk.

Hoe kan ik de Experiabox zo instellen dat deze ook het 192.168.1.X netwerk 'ziet'? Zodat de vrouw en kinderen ook het Asus Wifi netwerk af kunnen scannen naar de Plex server?

Mijn dank is groot :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Je moet even kijken of je op die Experiabox een statische route in kan stellen. Dat zou dan in de trant moeten van 192.168.1.0 255.255.255.0 192.168.2.A (waarbij A het ip adres is van je Asus Wifi router in het 192.168.2.0 subnet. Je zegt hiermee tegen je experiabox dat om 192.168.1.0/24 te bereiken hij naar het ip adres moet van de Asus wifi router. Niet elke Experiabox ondersteund dit volgens mij echter.

Mocht dat niet kunnen zou je eventueel ook de netwerken gewoon samen kunnen trekken (DHCP uit op de Asus wifi router en lan poort ipv wan poort gebruiken) en op je eigen devices handmatig je DNS server veranderen naar je Pihole.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 25-04 15:53
Hoe is de Asus aangesloten aan de experiabox, via de wan of lan? Via de wanzijde heb je zowieso last van de firewall van de asus.
Kun je de plex server überhaupt benaderen als je die pingt vanuit de experiabox Lan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faifz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-04 00:30
Als die Experiabox geen static routes toelaat, heb je twee alternatieven. De eerste is dat je static routes op de host toevoegt, dus bv op windows is het: route add 192.168.1.0 mask 255.255.255.0 192.168.2.100 (WAN IP van Asus router).

De tweede is dat je een eigen DHCP server opzet die static routes uitdeelt.

Edit: 3de mogelijkheid. Totaal vergeten, maar lijkt me het gemakkelijkste. Laten we ervanuit gaan dat het WAN adres 192.168.2.100 is op de Asus router. Port forward 53/udp/tcp naar je PiHole server. En zorg ervoor dat iedereen op het Experia netwerk 192.168.2.100 als DNS heeft.

[ Voor 30% gewijzigd door Faifz op 27-03-2021 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Faifz schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 17:27:
Als die Experiabox geen static routes toelaat, heb je twee alternatieven. De eerste is dat je static routes op de host toevoegt, dus bv op windows is het: route add 192.168.1.0 mask 255.255.255.0 192.168.2.100 (WAN IP van Asus router).

De tweede is dat je een eigen DHCP server opzet die static routes uitdeelt.
Met static routes kun je nog steeds niet browsen op het andere segment, of scannen, zoals de TS het noemt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faifz
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 17:31:
[...]

Met static routes kun je nog steeds niet browsen op het andere segment, of scannen, zoals de TS het noemt
Het draait allemaal om routing en IP is een routing protocol. Van een subnet naar een andere subnet, heb je routing nodig. Met de correcte routes zou alles moeten werken.

[ Voor 8% gewijzigd door Faifz op 27-03-2021 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Faifz schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 17:59:
[...]

Het draait allemaal om routing en IP is een routing protocol. Van een subnet naar een andere subnet, heb je routing nodig. Met de correcte routes zou alles moeten werken.
Nope. DLNA is broadcast based en broadcasts gaan niet door een router

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faifz
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 19:52:
[...]

Nope. NDLA is broadcast based en broadcasts gaan niet door een router
Bedoel je DLNA? Dat is een layer 7 protocol dat helemaal niks te maken heeft met layer 2 ARP (bv broadcast, unicast of multicast).

Trouwens, je hebt het hier strict over layer 3 aangezien je alleen maar met routing bezig bent en omdat je van subnet naar subnet wil communiceren. Het klopt dat routers broadcast domeinen breken. Maar layer 2 is niet van belang en dat "DLNA broadcast based is" heeft ook helemaal geen correlatie met layer 2 broadcasts.

Layer 2 broadcasts worden gebruikt binnen een broadcast domein om een IP adres te resolven naar een MAC adres. Dit gebeurt enkel alleen op layer 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:26
Optie 1:
Je verschillende subnets verwijderen en 1 plat netwerk maken. De computers die moeten gebruik maken van pihole statisch instellen op dns

Optie 2
Nas verplaatsen naar experiabox. Nu kan iedereen er bij, enige verschil is dat jij er niet meer via discovery/broadcast bij kan maar \\ipvannasopexperiasubnet gaat gewoon werken vanuit je asus netwerk
Verwacht wel mindere snelheden aangezien je asus moet gaan routeren

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1