Vraag

• freeco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-02 22:14
Vorige zomer verving ik m'n Synology DS414 door een QNAP TS453D, incl nieuwe disks.
M'n DS414 met 3x WD40EFRX in RAID5 gebruik ik nu nog als backup voor de QNAP.

Een tijd terug gaf de maandelijkse SMART check van 1 van de disks aan dat er 2 'drive reconnections' en 22 'drive re-identifications' geweest waren. Gezien het enkel over backup data gaat, en ik in RAID5 gerust 1 van de 3 disks kan verliezen, maak ik me er allerminst zorgen over. Maar ik hou het wel in het achterhoofd dat ik moet uitkijken voor een vervanging.

Ik zat even in de pricewatch te kijken en zie dat er recent een 2de model WD Red Plus uitgebracht is, die iets goedkoper, sneller en zuiniger zou moeten zijn: de WD40EFZX.
Wat de technische verschillen tussen het oude en nieuwe model zijn, kan ik maar gokken: naast de verdubbelde cache wellicht minder maar grotere platters??

Zou ik er stom aan doen om 1 van dit nieuw model te combineren met 2 van de oude?
Ideaal zal het niet zijn, maar ga ik het echt merken?

Alle reacties

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-03 22:23
Beide CMR disks en lijkt hetzelfde aantal RPM, dus zou op zich prima zijn.

Maar waarom niet insturen voor garantie bij WD en wachten totdat je een nieuwe krijgt (waarschijnlijk van dezelfde serie)?

/edit: ook de Qnap HDD compatibility list bekeken?

[Voor 11% gewijzigd door rookie no. 1 op 27-03-2021 16:39]

• freeco
Garantie? Die is na ~7 jaar al lang verlopen hoor. ;-)
M'n DS414 gebruikt 3 de oorspronkelijke disks van in 2014, m'n QNAP 4 nieuwe Seagate 6TB disks.

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-03 22:23
Ah, niet goed gelezen dat je het ook over je oude NAS had. Dan wordt het de nieuwe schijf bestellen :)

• DevNulls
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23-09-2022
Mochten mensen zich dit afvragen, dit werkte prima in mijn qnap 5-bay (raid-5) (EFRX vervangen voor een WD40EFZX)

• freeco
Met mn DS414 ook. Die heeft nu een raid5 met 2 disks van het nieuwere model en 1 van mn oude disks.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-03 12:51
@freeco, je hebt nu 3 van 4 posities bezet in je 414?

Zo ja kan je ook gaan om je huidige set uit te breiden met een hotspare.
Kan je de drive bij plaatsen wanneer die binnen komt, en laat je de verdachte drive of afsterven of je trekt hem eruit als de stats je wel zorgen gaan baren.

WoWs-id dionvdc_ wows numbers wows referral

• freeco
Klopt, da's altijd zo geweest in m'n DS414: 3x 4TB in RAID5, en 1 vrije bay. Met 8TB had ik voldoende ruimte.
Zoals in de eerste post uitgelegd: m'n DS414 doet sinds vorig jaar enkel nog dienst als backup voor m'n nieuwe TS453D. Ik ken het concept van een hot spare, maar ik hecht weinig belang aan dit raidvolume. De 'echte' data staat op de QNAP. Ik wissel de disks wel wanneer nodig...
Na de eerste disk gaf trouwens ook snel een 2de disk problemen. De 3de houdt het ondertussen nog vol.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-03 12:51
freeco schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 11:19:
Klopt, da's altijd zo geweest in m'n DS414: 3x 4TB in RAID5, en 1 vrije bay. Met 8TB had ik voldoende ruimte.
Zoals in de eerste post uitgelegd: m'n DS414 doet sinds vorig jaar enkel nog dienst als backup voor m'n nieuwe TS453D. Ik ken het concept van een hot spare, maar ik hecht weinig belang aan dit raidvolume. De 'echte' data staat op de QNAP. Ik wissel de disks wel wanneer nodig...
Na de eerste disk gaf trouwens ook snel een 2de disk problemen. De 3de houdt het ondertussen nog vol.
Misschien dan de disken tzt los in gaan zetten en een beetje creatief met backup destinations omgaan.
Dit heb ik gedaan voor mijn backup DS. Geen GB kwijt aan redundantie binnen de DS (want meerdere DSsen)

WoWs-id dionvdc_ wows numbers wows referral

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee