-
[ Voor 99% gewijzigd door wooshx op 10-07-2022 20:21 ]
[ Voor 99% gewijzigd door wooshx op 10-07-2022 20:21 ]
"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn
Bij een gemeenschap van goederen kan je niets vastleggen. Alle gezamenlijke bezittingen van voor het gemeenschap (dus de woning) vallen in het gemeenschap. Dan zou je een samenlevingscontract of huwelijkse voorwaarden moeten gaan.wooshx schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 11:25:
Kan dit nog ergens ( samenlevingscontract of gemeenschap van goederen) vastgelegd worden, dat mocht er in de toekomst wat gebeuren dat ik hier nog wat aan heb?
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Je lijkt op twee gedachten te hinken. Je wilt aan de ene kant "alles samen", dus in gemeenschap van goederen en dus ook het nieuwe huis 50/50 eigendom, maar je wilt ook spaargeld wat je al hebt buiten de relatie en buiten de gezamenlijke hypotheek houden want dat wil je niet kwijt zijn als de relatie later klapt. Je wilt dus "alles samen" maar toch ook weer niet.wooshx schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 12:14:
Helder, thanks!
Mijn vriendin en ik hebben het wel zo gedaan, alles 50/50 laten vastleggen, maar wel met de notitie dat zij x-bedrag extra heeft ingelegd verkregen door een schenking.downtime schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 12:50:
[...]
Je lijkt op twee gedachten te hinken. Je wilt aan de ene kant "alles samen", dus in gemeenschap van goederen en dus ook het nieuwe huis 50/50 eigendom, maar je wilt ook spaargeld wat je al hebt buiten de relatie en buiten de gezamenlijke hypotheek houden want dat wil je niet kwijt zijn als de relatie later klapt. Je wilt dus "alles samen" maar toch ook weer niet.
Ik zou even nadenken wat je echt wilt en dan een keuze maken. Daarna pas een huis kopen.
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Ik vind het nogal oneerlijk om van een investering in vastgoed een lening richting een partner te maken.Ardana schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 22:53:
Wij hebben dit toentertijd ook gedaan, met 50/50 eigendom. En 6 jaar later uit elkaar gegaan.
Met als gevolg dat me toen eigenlijk pas duidelijk werd dat ik de helft van dat geld feitelijk bij mijn partner geleend had. En dat ik hem dat dus nog terug moest betalen.
Maak haar alsjeblieft heel erg duidelijk dat het een feitelijke lening bij jou betreft - en spreek af hoe ze die aan jou gaat aflossen.
Daarom zou ik ook niet het eigendom procentueel aanpassen, maar gewoon vastleggen dat jij 25k meer heb ingebracht. De overwaarde (ook over die 25k) deel je dan.Remcoder schreef op zondag 28 maart 2021 @ 09:33:
[...]
Als de woning meer waard wordt heeft degene met minder geld daardoor juist minder risico gelopen want de lening is minder waard geworden t.o.v. de woning.
Iedere versie is natuurlijk voor iemand oneerlijk.Remcoder schreef op zondag 28 maart 2021 @ 09:33:
[...]
Ik vind het nogal oneerlijk om van een investering in vastgoed een lening richting een partner te maken.
Als de woning minder waard wordt heeft degene met meer geld daardoor minder risico gelopen, want de lening moet wel terugbetaald worden.
Als de woning meer waard wordt heeft degene met minder geld daardoor juist minder risico gelopen want de lening is minder waard geworden t.o.v. de woning.
Festina lente
Dit hebben wij dus gedaan en dat betekende dat ik, na daling van de waarde van de woning, niet alleen 50% van de waarde-daling moest dragen, maar ook 50%van het geld dat hij had ingebracht.Johan Bogle schreef op zondag 28 maart 2021 @ 09:39:
[...]
Daarom zou ik ook niet het eigendom procentueel aanpassen, maar gewoon vastleggen dat jij 25k meer heb ingebracht. De overwaarde (ook over die 25k) deel je dan.
Dat veranderd niet inderdaad. Alleen je hebt dan wel de potentiele upside. Zeker goed om dit duidelijk uit te leggen aan de partner en vast te leggen.Ardana schreef op zondag 28 maart 2021 @ 10:17:
[...]
Dit hebben wij dus gedaan en dat betekende dat ik, na daling van de waarde van de woning, niet alleen 50% van de waarde-daling moest dragen, maar ook 50%van het geld dat hij had ingebracht.
Precies zoals we vooraf vastgelegd hadden, alleen had ik me dat 2e deel niet gerealiseerd.
Dat is toch prima, en juist helemaal niet oneerlijk? Als je meer inbrengt stel je meer geld bloot aan de huizenmarkt dus loop je een groter risico. Wel zo eerlijk dat je dus ook wat meer van de overwaarde krijgt.Honesty schreef op zondag 28 maart 2021 @ 09:47:
[...]
Bij een verdeling van 60/40 huis heeft 1 van de 2 meer winst of verlies dan de ander mocht het huis vekocht worden.
[ Voor 26% gewijzigd door Lapa op 28-03-2021 16:21 ]
Ja, die is er. Op basis van MIJN inkomen had ik nooit de helft van de hypotheek EN de lening bij m'n partner aan kunnen gaan. Maar omdat de bank er niet zo naar kijkt, en niemand je er op wijst dat je feitelijk geld bij je partner leent, kon ik dus wél gewoon € 40.000 meer lenen dan (zelfs toen nog) redelijk was.GeeEs schreef op zondag 28 maart 2021 @ 16:18:
Is er verschil tussen een lening van je partner of als je dit bij willekeurig ieder ander of bij een bank zou hebben geleend?
Ik heb inderdaad een hele goede deal gekregen bij m'n ex, dat is (100% oprecht, geen sarcasme) misschien wel de liefste man die er rond loopt op de wereld. Ik mocht idd aflossen wat en wanneer ik wilde, zonder rente. (Overigens heb ik mijn schuld aan hem binnen 2 jaar volledig afgelost, dus heel veel rente heeft 'ie niet mis gelopen).Zakelijk maakt het toch niks uit? Of mis ik dan wat? Belasting technisch misschien?
Lijkt me zelfs dat je met een (ex) partner misschien zelfs betere deals kan maken dan met een bank, als beide partijen daar goed instaan natuurlijk. En ja, natuurlijk leg je dit zo goed mogelijk vast.
Weet niet goed wat echt eerlijk is... maar gemeenschap van goederen is waarschijnlijk niet voor niets afgeschaft als default keuze?
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq