Toon posts:

LP's (vinyl) bestellen / pre orders uit VS of niet

Pagina: 1
Acties:

• Zmp
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09-12-2022
Zijn er ook vinyl-bestellers op dit forum? En zo ja hoe pak je het aan kleine oplages of gewilde releases? Bij releases die ik erg graag wil bestel ik nu toch maar uit de VS. Bij sommige platen is het zo snel uitverkocht dat ik de bijkomende kosten dan toch maar incasseer....

Maar vroeg me af hoe andere platen-bestellers dat doen? Via de lokale platenzaak laten importeren met het risico dat je de boot mist als ze niet op tijd achter de knoppen zitten? Of zijn er (online) bekende verkoopkanalen in Europa die ook kunnen importeren bij niet gigantisch grote labels en daar dus ook op tijd bij zijn? Wachten op shipping vind ik niet zo erg zolang ik maar weet dat het er uiteindelijk aankomt.

Even een voorbeeldje: Laatst heb ik via Fatwreck Chords uit de VS een boxset van de band Bad Astronaut gekocht. Boxset kost 80 dollar, daar komt dan 70 dollar shipping overheen en als de postNL straks voor de deur staat mag ik natuurlijk ook nog invoerzooi en BTW betalen. Was binnen een dag uitverkocht dus ben al lang blij dat ik er eentje heb maar dit kan ik natuurlijk niet voor iedere toffe plaat die uitkomt doen 8)7 .

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:21
Voila, een heel topic vol vinylliefhebbers 😊👍🏻 Het Grote Vinyl Topic Deel 3

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:05
Discogs in de gaten houden, daar zitten handelaren die inkopen en soms met winst weer doorverkopen, maar bij obscure bandjes is de aanhang vaak groot genoeg om achter het net te vissen.

• Zmp
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09-12-2022
pman63 schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 13:34:
Discogs in de gaten houden, daar zitten handelaren die inkopen en soms met winst weer doorverkopen, maar bij obscure bandjes is de aanhang vaak groot genoeg om achter het net te vissen.
Ja precies dat is ook mijn ervaring.... vaak zitten die handelaren ook in VS als het om de wat minder bekende platen gaat, dus dan loop je tegen hetzelfde probleem aan met verzend, import en BTW kosten...

• Mrs Redhair
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:30
Zmp schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 15:36:
[...]

Ja precies dat is ook mijn ervaring.... vaak zitten die handelaren ook in VS als het om de wat minder bekende platen gaat, dus dan loop je tegen hetzelfde probleem aan met verzend, import en BTW kosten...
Die invoerrechten en btw over de spullen plus de verzendkosten is wat oneerlijk, want verzendkosten. Waarom moet daar nog btw over geheven worden?

Goed, ook vanuit andere landen gaat dit spelen, het is niet anders, dan blijft maar 1 ding over, alleen maar via shops in de EU bestellen.

Instagram:Ambitielozemeisjes | Путин, иди на хуй

• ABD
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-03 20:11
Ik koop over het algemeen alleen koopjes buiten de EU waarmee ik de kosten onder €22 hou.

Bij aankopen van dit soort bijzondere edities van kleine platenlabels in kleine oplage die snel zijn uitverkocht zul je de extra kosten moeten slikken, zolang de speciaalzaak het niet voor je kan importeren. Het lijkt het mij wel waard, toch, want je hebt nu iets speciaals wat weinigen hebben.

Overigens kunnen verzendkosten lager, als het via normale post met track & trace wordt verstuurd ipv met een koerier, waardoor je de btw- en inklaringskosten soms ontloopt. Dat mazzeltje heb ik zo nu en dan.

Er is verder weinig aan te doen, behalve wanneer je de wet wil overtreden en het zwart gaat laten versturen.
Mrs Redhair schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 18:43:
[...]

Die invoerrechten en btw over de spullen plus de verzendkosten is wat oneerlijk, want verzendkosten. Waarom moet daar nog btw over geheven worden?
De Belasting Dienst redeneert dat verkopers als truc de verzend- en verpakkingskosten kunstmatig zouden kunnen verhogen, zodat zij de kostprijs van het product kunnen verlagen waarmee jij de btw kunt ontlopen. Om dit tegen te gaan gaat het btw over het totaalbedrag.

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
ABD schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 20:06:
De Belasting Dienst redeneert dat verkopers als truc de verzend- en verpakkingskosten kunstmatig zouden kunnen verhogen, zodat zij de kostprijs van het product kunnen verlagen waarmee jij de btw kunt ontlopen. Om dit tegen te gaan gaat het btw over het totaalbedrag.
Mrs Redhair schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 18:43:
[...]

Verzenden wordt als een dienst beschouwd en daar wordt ook gewoon BTW over geheven ...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-03 21:04

slaay

Natuurbeleven.com

apis29 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:51:
[...]

[...]

Verzenden wordt als een dienst beschouwd en daar wordt ook gewoon BTW over geheven ...
Wat op zich logisch is, anders ga je een product 1 dollar maken en 100 dollar aan 'verzend'kosten om de BTW te omzeilen.

Dich bis echt unne foëzen haas

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
slaay schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:54:
[...]

Wat op zich logisch is, anders ga je een product 1 dollar maken en 100 dollar aan 'verzend'kosten om de BTW te omzeilen.
Als je voor $1 dollar verzekerd wilt zijn wel ja ;) . Dat zijn meestal eBay praktijken om de eBay fee te omzeilen ...
Maar het is inderdaad gewoon logisch en altijd al het geval geweest (bestelde al voor het eerst eind jaren '90 muziek uit Amerika en er toen al tegenaan gelopen). Verzenden is gewoon een dienst, het wordt niet als een dienst gezien voor het geval men BTW heffing wil omzeilen.

(edit: en die loophole om BTW te omzeilen is er natuurlijk al met de €22 grens; zolang het product onder de €22 is maakt het niet uit hoe hoog de verzendkosten zijn. T/m 1 juli bestaat dit in ieder geval nog ...).

[Voor 27% gewijzigd door apis29 op 30-03-2021 15:18]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee