Vraag

• cordoso84
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-12-2022
Ik heb verschillende offertes aangevraagd, echter zou ik graag jullie advies is horen over het toe te passen systeem.

- Verbruik per jaar 4500kwh
- Zonnepanelen op twee dakvlakken
- Omvormer in garage (bovenste verdieping is slaapkamer)
- Incl. Installatie.
- Geen obstakels op het dak.
- Hoogste punt zit op 9m, dus bereikbaarheid is niet optimaal.

Ik heb onderstaande offertes ontvangen:

Wat is nu het best toe te passen systeem?

- In serie; ik heb panelen aan de oostzijde, dus haal ik m.i. geen goed rendement?
- Parralel; Aanbieder D#2 zegt dat dit alleen mogelijk is als ik evenveel panelen per dakvlak pak (6+6).
Van aanbieders A en C heb ik hier geen opmerking over gehad.
Aanbieder D#1 doet het met de SolarEdge en optimizers
Aanbieder B met micro-omvormers per paneel.

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:19
In serie; ik heb panelen aan de oostzijde, dus haal ik m.i. geen goed rendement?
Onzin, een string omvormer is prima bij oost west, wel liefst minstens 6 panelen per dakvlak, liever meer.
- Parralel; Aanbieder D#2 zegt dat dit alleen mogelijk is als ik evenveel panelen per dakvlak pak (6+6).
Nonsens

Wat is de helling?
Geen 3 fase aansluiting?

Ik zou kiezen voor een string omvormer met tussen 6 en 12 panelen per dakvlak.
Ongeveer optie A of C, maar nog iets meer panelen zodat je nog iets capaciteit over hebt voor als je verbruik stijgt.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:36
Beide dakvlakken Vol!

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• cordoso84
busscherski schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 10:44:
[...]
Wat is de helling?
Geen 3 fase aansluiting?
Hellingshoek 20°
Aansluitwaarde van 1x35A.

• busscherski
Prachtig dak zeg.

Overstappen naar 3 fase is misschien een beetje overdreven maar overweeg wel even om maximaal te leggen wat er nog op je aansluiting past. Dan hoef je niet meer na te denken over uitbreiding.
Voorlopig verkoop je dan zo`n 1500 kWh per jaar terug maar als later je energieverbruik gestegen is profiteer je er van.

Bij 20 graden helling oostwest kan er, als het ongeveer gelijk over de daken verdeeld is, vrijwel zonder aftoppen zo`n 7500 Wp op een 5 kW omvormer. Bijvoorbeeld 20 panelen van 365 Wp.

Even een boodschappenkarretje van een webshop die niet van tevoren een verkoper stuurt voor een praatje.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:42
- Zo te zien heb je geen last van schaduw. Dan is micro-omvormers of optimisers onzin. Kost een hoop extra geld en levert niks op.
- 2 strings parallel op dezelfde mppt, kan idd alléén als de strings even lang zijn. Maar dit is een zeer ongebruikelijke manier van aansluiten.
- 2 strings op 2 verschillende mppt's kan altijd. Je hebt dan een omvormer nodig met 2 mppt's (dat hebben ze bijna allemaal wel voor dit formaat installatie) en de dakvlakken vormen dan beiden een eigen (onafhankelijke) string.

Hoe veel hoogte heb je beschikbaar op het zuidwest-dakvlak? Gezien je daar veruit het meeste vermogen uit gaat halen zou ik die zo vol mogelijk proberen te leggen. Misschien kun je bijvoorbeeld met 2 meter panelen nog wat meer oppervlakte benutten daar. Met bijvoorbeeld deze panelen wek je al bijna anderhalf keer zoveel op als die budgetzooi die in je offertes aangeboden wordt.

Voor het noordoost dak maakt het niet zoveel uit, daar kun je gewoon dezelfde panelen leggen en zien hoe het uitkomt, of gewoon whatever je goedkoop kunt krijgen

• cordoso84
mcDavid schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 14:41:

Hoe veel hoogte heb je beschikbaar op het zuidwest-dakvlak?
4,5m, dus zeg 4m.

• busscherski
mcDavid schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 14:41:
Met bijvoorbeeld deze panelen wek je al bijna anderhalf keer zoveel op als die budgetzooi die in je offertes aangeboden wordt.
Vind ik een beetje ongenuanceerd. Die 450 Wp panelen zijn veel groter, en daarnaast niet full-black.

• mcDavid
Dan moet je wel 2 rijen onder elkaar kwijt kunnen. 10 daar en 10 op no dan heb je een hele flinke installatie.
busscherski schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 14:48:
[...]

Vind ik een beetje ongenuanceerd. Die 450 Wp panelen zijn veel groter, en daarnaast niet full-black.
Als je 2m kwijt kunt op je dak maar niet 2x1,7m dan doet dat niet ter zake. En je hebt 2m panelen net zo goed in het zwart.

(En sorry maar panelen van 320Wp zijn gewoon budget panelen tegenwoordig, 350-375Wp is de norm voor de standaard maten)

[Voor 9% gewijzigd door mcDavid op 27-03-2021 15:08]

• busscherski
mcDavid schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 15:04:
(En sorry maar panelen van 320Wp zijn gewoon budget panelen tegenwoordig, 350-375Wp is de norm voor de standaard maten)
De nuance is dat ook die 350-375 Wp panelen iets groter zijn dan de 'budget' panelen.

Budget vind ik eigenlijk een onterecht woord want inclusief bevestigingsmateriaal en installatiekosten is een set met grotere panelen (bijvoorbeeld 360 Wp full black) in verhouding vaak juist goedkoper.

• cordoso84
busscherski schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 14:16:

Bij 20 graden helling oostwest kan er, als het ongeveer gelijk over de daken verdeeld is, vrijwel zonder aftoppen zo`n 7500 Wp op een 5 kW omvormer. Bijvoorbeeld 20 panelen van 365 Wp.

[Afbeelding]
M.i. heb ik ruimte aan de oostkant (7m*4,5m) voor 12 panelen, en de westkant (7m*2,8m) voor 6 panelen.
Hoe ziet het sommetje er dan uit?

Wat voor type kabel (diameter) loopt er van dak naar omvormer, bij jou voorgestelde systeem?
En van omvormer naar meterkast?

• busscherski
https://www.solar-bouwmarkt.nl/400-wp-full-black.html
Van deze 2x1 meter panelen passen er 12 oost. Een Chinees merk omvormer is dan niet handig omdat de maximale Voc in 1 string 646 V is. Een Fronius (Oostenrijks ipv Chinees) omvormer zou dan een logische keuze zijn.

West bijvoorbeeld 6 van die panelen ja.

Solar-bouwmarkt verkoopt helaas geen Fronius.

https://www.solar-outlet.nl/fronius-primo-50-1.html

Probeer eens een winkelwagentje te vullen en deel het screenshot hier. Of als je niet te ver van Hengelo woont, kun je ook met de webshop van Winkelman aan de slag.

• busscherski
cordoso84 schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 15:25:
Wat voor type kabel (diameter) loopt er van dak naar omvormer, bij jou voorgestelde systeem?
Van dak naar omvormer loopt per dakvlak een rode en een zwarte solar kabel van 4 mm2 + een 6 mm2 aardkabel. (samen 6 kabels)

Van de meterkast naar de omvormer loopt bij voorkeur een YMVK 3x4 mm2 kabel. Indien dat lastig is kun je ook 3 losse aders van 4 mm2 trekken.

• cordoso84
busscherski schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 15:47:

Probeer eens een winkelwagentje te vullen en deel het screenshot hier. Of als je niet te ver van Hengelo woont, kun je ook met de webshop van Winkelman aan de slag.
Ik hoef niet perse het maximale er uit te halen, met die 365WP panelen ben ik tevreden.
Het zou dan het volgende worden:

Ikzelf heb wel een goed gevoel bij Solarbouwmarkt (levering + installatie), maar dat is nergens op gebaseerd.
Andere aanbieders zijn bijv. Coolblue, SolarNrg, Zonneplan, lokale dealer. Wat zou jou advies zijn?

• busscherski
Van die Longi's kunnen er wel 12 per string op een Chinees merk omvormer. Dus dan kom je weer op 18 uit.

Heb het even voor je gecheckt, de Growatt mag tot 550 W DC, 12 Longi's komen op 542 V, dat is prima.

Ikzelf heb wel een goed gevoel bij Solarbouwmarkt (levering + installatie), maar dat is nergens op gebaseerd.
Andere aanbieders zijn bijv. Coolblue, SolarNrg, Zonneplan, lokale dealer. Wat zou jou advies zijn?
Ik vind dat een lokale partij die vooraf een verkoper stuurt best 500 euro duurder mag zijn.

• cordoso84
busscherski schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 16:26:
Ik vind dat een lokale partij die vooraf een verkoper stuurt best 500 euro duurder mag zijn.
Dat was de partij van de micro omvormers. Ik ben ook niet direct op zoek naar de goedkoopste, maar wel naar kundige installateurs.

Iig bedankt voor je advies!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
cordoso84 schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 15:25:
[...]

M.i. heb ik ruimte aan de oostkant (7m*4,5m) voor 12 panelen, en de westkant (7m*2,8m) voor 6 panelen.
Hoe ziet het sommetje er dan uit?

7m*4,5m
4x 4 panelen in landscape 345 Wp : 5520 Wp

7m*2,8m
4x 2 panelen in landscape 345 Wp: 2760 Wp

Volgens mij kan je er meer uit halen.
Maar dan wel op een kleine 3-fase omvormer. (of fronius primo als je op 1-fase wilt blijven)

Ook de 2x 1 mtr panelen zou kunnen in landscape.
5640 Wp en 2820 Wp

[Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-03-2021 18:25]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• cordoso84
Ik heb nog een offerte gehad met micro omvormers, qua prijs vind ik dit meevallen.

Voordeel voor mij is dat ik geen omvormer nodig heb en binnen via een loze leiding naar de meterkast kan met een 3x2.5mm ymvk, dus niet via de gevel.

Voordelen die worden gegeven:
-Je hebt geen dure centrale omvormer nodig, die u na 10 jaar waarschijnlijk moet vervangen, ruimte kost en veel lawaai maakt.
-De jaaropbrengst ligt 4-6% hoger dan bij een stringomvormer.
-Het enphase systeem is ook 100% brandveilig.
-Wanneer een micro omvormer kapot gaat en binnen de garantie valt, wordt deze gratis vervangen.

Wat is jullie mening, zijn micro omvormers op langere termijn voordeliger, of is dit slechts verkooppraatje?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mcDavid
Die "voordelen" zijn redelijk moot

- "centrale" omvormers zijn juist veel goedkoper dan micro-omvormers en maken al jaren geen lawaai meer
- hogere opbrengst geldt waarschijnlijk alleen in geval van schaduw
- geen enkel systeem is 100% brandveilig, dit is een zeer gewaagde claim (hoewel enphase idd wel bepaalde risico's mitigeert)
- spullen die binnen de garantietermijn kapot gaan worden altijd gratis vervangen, dat is een beetje de definitie van garantie. En geldt dus ook voor andere omvormers (en voor je koffiezetapparaat, zo je wilt)

Het niet hoeven ophangen van een omvormer binnen kan natuurlijk wél een groot voordeel zijn als je daar geen geschikte plaats voor hebt.

Of het brandveiligheid-aspect een voordeel is hangt denk ik een beetje af van de situatie, bijv in-dak met houten dakbeschot VS op-dak met betonnen pannen, en hoe zenuwachtig je hier zelf van wordt.

Uiteindelijk ben je altijd duurder uit. Bepaal dus zelf of je het de meerprijs waard vindt.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee