Toon posts:

Dode pixel, leverancier zegt pech

Pagina: 1
Acties:

• vespino
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-03 16:08
Eind van 2020 een Samsung Odyssey gekocht bij Azerty. Was zogenaamd zgan, maar wat bleek een beschadigde voet. Afgescheept met 15€, akkoord dat was mijn eerste fout, ik had het apparaat ook terug kunnen sturen. Nu heb ik echter een pixel die constant grijs blijft en bij informeren daarover bij Azerty krijg ik te horen pech te hebben en dat zij, als ze het apparaat terugsturen naar Samsung, toch te horen krijgen dat daar niks aan wordt gedaan. Allemaal dingen die ik niet kan staven natuurlijk, maar op een scherm van 1000€ verwacht ik toch betere service.

Iemand hier ervaring mee en bekend met de rechten die ik heb? Kan ik hierover direct met Samsung contact opnemen, zullen die me wel helpen of inderdaad zeggen dat ik pech heb?

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03:11
Je zou kunnen proberen om die pixel te masseren of een zacht tikje met je vinger te geven. Soms helpt het, soms niet.

Het betreft hier overigens een zgan product zoals je zelf aangeeft, dan lijkt het mij inderdaad dat je kansen wat kleiner zijn.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:20

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Wat staat er in de voorwaarden over dode pixels? Vaak staat er iets als "een scherm is pas defect bij xx aantal dode pixels".

Appeltaart is lekker!

• Yinko
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 07-03 08:02

Yinko

brb ben ff klagen lol

Eén dode pixel valt meestal wel binnen de pixel policy, zoals @LED-Maniak ook zegt. Ik zou niet teveel met mogelijke oplossingen bezig zijn, want indien je iets zelf beschadigd, dan valt je garantie weg.
€1000 is veel voor een scherm, maar mocht je last krijgen van meerdere dode pixels, dan vangt de policy het hopelijk op. Neem even contact met Azerty en/of Samsung wat precies de voorwaarde zijn met jouw monitor.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03:07
Was er ooit niet zo'n programma dat eventueel toch die dooie pixel terug tot leven kon brengen?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Fusi0nking
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16-03 22:38
Dat hoord op een pixel die ‘vast’ zit. Je zou dit kunnen laten draaien om het te stimuleren, heeft bij mijn neef goed gewerkt(pas op wel snelle flitsende kleuren): https://www.jscreenfix.com/

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 04:38
Dode pixel is toch zwart? Lijkt mij dat er een pixel vast zit zoals hier boven.

PC : Ryzen 7 3800x / 6800XT / 32 GB DDR4 @ 3200

• Smeldor
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:46
Waarom heb je niet meteen retour gestuurd dan?
Je hebt toch 30 dagen om van de koop af te zien?

• vespino
Smeldor schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 14:29:
Waarom heb je niet meteen retour gestuurd dan?
Je hebt toch 30 dagen om van de koop af te zien?
Pixel kwam pas later.

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-03 21:37
Het is erg vervelend uiteraard, maar Azerty staat wel in zijn gelijk.
Op monitoren wordt een bepaalde pixelklasse gehanteerd: Wikipedia: ISO 13406-2
In het grote Samsung G9/G7 draadje wordt genoemd dat klasse 2 daarvoor geldt.

Het komt niet vaak voor dat een pixel defect raakt na een maand. Meestal zijn de 1e twee weken cruciaal.

Edit:
Als het echt grijs is, dan kan het mogelijk ook een stofje achter in het scherm zijn. Om daar zeker van te zijn kan je het beste een macro foto ervan nemen. Een dode pixeldefect hoort duidelijk af te steken t.o.v. een witte achtergrond. Het kan zelfs een cluster zijn.

[Voor 27% gewijzigd door CMT op 27-03-2021 16:11]

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
vespino schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 10:23:
Eind van 2020 een Samsung Odyssey gekocht bij Azerty. Was zogenaamd zgan, maar wat bleek een beschadigde voet. Afgescheept met 15€, akkoord dat was mijn eerste fout, ik had het apparaat ook terug kunnen sturen. Nu heb ik echter een pixel die constant grijs blijft en bij informeren daarover bij Azerty krijg ik te horen pech te hebben en dat zij, als ze het apparaat terugsturen naar Samsung, toch te horen krijgen dat daar niks aan wordt gedaan. Allemaal dingen die ik niet kan staven natuurlijk, maar op een scherm van 1000€ verwacht ik toch betere service.

Iemand hier ervaring mee en bekend met de rechten die ik heb? Kan ik hierover direct met Samsung contact opnemen, zullen die me wel helpen of inderdaad zeggen dat ik pech heb?
Dat scherm heeft meer dan 7 miljoen pixels. Een defecte pixel is een enorm kleine foutmarge.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• vespino
Contact met Samsung en die zeggen “stuur ons maar deze gegevens, dan wordt het scherm op locatie gerepareerd”. Goeie zaak dus.

• Derr_Hans
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Maar heb je die tools geprobeerd die hierboven zijn gemeld om een vaste pixel weer te resetten ?

WoW: Doutz @ Defias brotherhood

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vespino
Derr_Hans schreef op maandag 29 maart 2021 @ 15:59:
Maar heb je die tools geprobeerd die hierboven zijn gemeld om een vaste pixel weer te resetten ?
Uiteraard, helaas zonder succes.

• GekkeR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03 12:54

GekkeR

key = key

Tja zuur zeg, ik kan niks anders doen dan meeleven :(
Ik ben zelf vrij kieskeurig met mijn schermen en een goed scherm is goud waard.
Je kan weinig anders doen dan doorverkopen (met melding van het defect) en zelf weer een andere halen schat ik.

Voordat je dat doet echter, zoek nog contact met Samsung zelf.
Eventueel via hun community forum.

Er zijn mensen geholpen op die manier.

[ pctje te zien hier ] - Miauw

• vespino
GekkeR schreef op maandag 29 maart 2021 @ 16:17:
Tja zuur zeg, ik kan niks anders doen dan meeleven :(
Ik ben zelf vrij kieskeurig met mijn schermen en een goed scherm is goud waard.
Je kan weinig anders doen dan doorverkopen (met melding van het defect) en zelf weer een andere halen schat ik.

Voordat je dat doet echter, zoek nog contact met Samsung zelf.
Eventueel via hun community forum.

Er zijn mensen geholpen op die manier.
Ik ben zoals gezegd inmiddels in contact met Samsung, die laten me morgen weten wat ze voor me kunnen betekenen. De pixel zit gelukkig niet op een storende plek, maar mijn punt is gewoon "het is een scherm van 1000€, daar mag wel wat kwaliteit tegenover staan".

• GekkeR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03 12:54

GekkeR

key = key

Ook kwaliteit kan fouten bevatten helaas.
Een hot pixel (constant aan en valt dus op) valt bij mij echter wel onder "onacceptabel".
Een dode (sub-)pixel komt wel vaker voor en zal mijn scherm ook vast hebben (maar ik ga het niet opzoeken).

[ pctje te zien hier ] - Miauw

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
CMT schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 16:00:
Het is erg vervelend uiteraard, maar Azerty staat wel in zijn gelijk.
Niet noodzakelijkerwijs, zoals je hier kunt lezen. Het komt er op neer dat je juist geinformeerd moet worden en dat een verwijzing naar een technische norm daar niet voldoende voor is.
Op monitoren wordt een bepaalde pixelklasse gehanteerd: Wikipedia: ISO 13406-2
Dat is de oude norm, de vervangende is Wikipedia: ISO 9241
In het grote Samsung G9/G7 draadje wordt genoemd dat klasse 2 daarvoor geldt.
Samsung zelf zegt in de gebruiksaanwijzing:
Panel Dots (Pixels)Due to the nature of the manufacturing of this product, approximately 1 pixel per million (1ppm) may be brighter or darker on the LCD panel. This does not affect product performance.
Dat zou tussen Class 1 en Class 2 van de nieuwe ISO-norm zijn. En, Samsung zelf heeft hier niet over een defecte pixel maar alleen over meer en minder helder.

Ik denk dat je recht hebt op een reparatie of wanneer dat niet mogelijk is een omruil. Je bent niet op de juiste wijze geinformeerd, en al was je dat wel voldoet 'ie niet aan hetgeen Samsung zelf stelt in de gebruiksaanwijzing. Ik hoop wel dat je rechtsbijstand hebt want gelijk krijgen en gelijk hebben zijn twee verschillende dingen. Daar moet je overigens niet voor bij Samsung zijn maar bij de verkoper.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:45
LED-Maniak schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 10:35:
Wat staat er in de voorwaarden over dode pixels? Vaak staat er iets als "een scherm is pas defect bij xx aantal dode pixels".
Men blijft dit aanhalen, maar je hebt recht op een deugdelijk product. Bij een moderne monitor, laat staan eentje van boven de €1000, mag je absoluut wel verwachten dat ze allemaal functioneren.

https://blog.iusmentis.co...teren-op-mijn-lcd-scherm/
[In] elk geval vanaf de tweede helft van het jaar 2000 [is] de stand der techniek zodanig, dat een consument bij aanschaf van een TFT-beeldscherm niet langer zonder meer bedacht moet zijn op pixelfouten in een dergelijk beeldscherm. Bij de beantwoording van de vraag welke eigenschappen de koper van een dergelijk beeldscherm op grond van de overeenkomst mocht verwachten, dient derhalve aangenomen te worden dat dat in elk geval een beeldscherm is waarin geen pixelfouten voorkomen. Komt er toch een pixelfout voor in het beeldscherm, dan dient dat in beginsel als een gebrek aan het scherm te worden beschouwd.
Misschien dat @Azerty.nl hier nog even op in kan springen? Netjes is anders imho..

De TL;DR is hier dat je Azerty in gebreke zou kunnen stellen indien ze niet over de brug willen komen. Met Samsung heb je in iedergeval niks te doen, alles via Azerty laten verlopen.

[Voor 15% gewijzigd door D4NG3R op 29-03-2021 16:30]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• MachIV
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-03 09:23
Vespino wordt gelukkig geholpen door Samsung. Denk dat, helemaal gezien het recht hebben en recht krijgen verhaal, het iig fijn is dat Samsung -misschien- een oplossing gaat geven.

@FirePuma142 en @D4NG3R jullie verwijzen respectievelijk naar 15 jaar en 13 jaar oude artikelen. Weten jullie toevallig of deze kennis nog in zijn volledigheid relevant is voor de huidige stand van zaken?

Edit: ook even snelle rekensom kom ik op approximately 7,37 darker or brighter pixels uit. Dat klinkt als Class 2. Weet je @FirePuma142 toevallig ook of de ISO norm geldt bij levering of ook na levering (en dan hoe lang)?

[Voor 24% gewijzigd door MachIV op 29-03-2021 16:59]

Doe eens gek, lees de bijbehorende handleiding eens.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:26
Fusi0nking schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 12:41:
Dat hoord op een pixel die ‘vast’ zit. Je zou dit kunnen laten draaien om het te stimuleren, heeft bij mijn neef goed gewerkt(pas op wel snelle flitsende kleuren): https://www.jscreenfix.com/
Tartarus schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 10:30:
Je zou kunnen proberen om die pixel te masseren of een zacht tikje met je vinger te geven. Soms helpt het, soms niet.
zowel Jscreenfix gedraaid als een kleine tik gegeven en mijn dode pixel lijkt te zijn verdwenen :D . Nooit geweten dat dat kon.

Ik wist ook niet beter dat ik maar te accepteren had dat mijn gloednieuwe 3440x1440 een x aantal dode pixels en een x aantal semi-dode pixels mocht bevatten.

• vespino
Krijg zojuist te horen van Samsung dat het niet onder garantie kan worden gemaakt omdat het slechts 1 pixel bevat. Heb gezegd het zeer slecht te vinden voor zo'n duur scherm en op zoek te gaan naar een 2e pixel.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee