Toon posts:

Verplaatsing buitenunit warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Orba
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 02-07-2022
Dag allemaal,

Na zoeken op het forum en gesprekken hierover met een vriend (mede-Tweaker) leek het mij goed om een apart topic te openen over deze vraag.

Ons huis wordt binnenkort opgeleverd met een warmtepomp. Het gaat om het model Mitsubishi SUZ-SWM60 VA . Volgende link bevat meer informatie.

https://alklima.nl/leveri...eco-inverter/suz-swm60-va

Hieronder een foto van kort voor de oplevering. Er zijn nog wat aansluitingen zichtbaar. De boel wordt in werking gesteld opgeleverd. Hier valt niets aan te doen.

De buitenunit pikt in deze opstelling het zonnigste plekje van de tuin in. Hieronder een afbeelding met de schaduwstand op 7 juli 2021 om 17:15 uur.

We willen dus graag de buitenunit verplaatsen. Opties die we nu aan het onderzoeken zijn.

Optie 1 (zie hieronder) - Er zou een combinatie gemaakt kunnen worden met een schuurtje. Dit levert ruimtewinst op. Maar hierdoor moet de warmtepomp de hoogte in. Zou het kunnen betekenen dat het bestaande leidingwerk daar niet geschikt of te klein voor en kan dat dan vervangen? Andere aandachtspunten?

Optie 2 (zie hieronder) - Verplaatsing naar de andere hoek. Dit zou in feite moeten kunnen vanwege het bestaande leidingwerk? Andere aandachtspunten?

Optie 3 - (zie hieronder) - Andere hoek, iets dichter bij het huis.

Optie 4 - (zie hieronder) - Langs het huis. Kan dit technisch met het bestaande leidingwerk? Bijkomend nadeel zal vermoedelijk zijn dat er een vergunning nodig is voor de plaatsing op deze plek.

Een gegeven is dat in ieder geval de door de aannemer ingeschakelde installateur na oplevering geen werk verricht voor particulieren. Dat betekent dus dat er iemand anders aan de installatie moet gaan sleutelen. Uiteraard met het risico dat als de warmtepomp (na een tijdje?) niet meer werkt partijen naar elkaar gaan wijzen. Hoe risicovol moet ik een verplaatsing zien als dit door een vakman uitgevoerd wordt? Het liefste zou ik dat via een partij laten regelen die alle werkzaamheden doet (leidingen, grondwerk, elektriciteit). (Suggesties omgeving Soesterberg houd ik me aanbeloven). Hoe lang zou deze klus ongeveer mogen duren?

Ik ben heel benieuwd hoe julie dit zien.

Als er meer informatie nodig is, laat het vooral weten dan ga ik dat uitzoeken en vermelden.

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:25
Op het schuurtje is het geluid wellicht beter hoorbaar voor de buren.

Als de koelgasleidingen dezelfde lengte houden is het voor de koelmonteur wellicht gemakkelijker aanpassen.
Dan hoeft die geen gas toe te voegen.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-03 22:46
Het risico is niet alleen dat de vakman iets stuk maakt tijdens de verplaatsing. Maar ook dat de installateur/aannemer ieder defect gaan afwijzen omdat hij niet de laatste is die er aan gesleuteld heeft.
Terwijl jij waarschijnlijk pas over een jaar echt weet of je installatie op vol vermogen zijn werk goed doet.

Daarnaast maak jij je nu zorgen over de zon op 7 juli 2021 om 17:15 uur. Maar dat is precies de tijd van het jaar dat de zon het hoogste staat. Een maand eerder of later heb je schaduw. En een uurtje later ook.
Aan de andere kant maakt dat ding best veel lawaai als hij moet werken (in de winter dus). Zeker snachts wil je die eigenlijk zo ver mogelijk van je slaapkamers af hebben. Het verste hoekje van je tuin is dan ook de meest logische plek.

TheS4ndm4n#1919

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Let op dat die dingen weliswaar vergunningvrij zijn (zo losstaand in de tuin), maar qua geluidhinder mag je maar 40db op de erfgrens van de buren maken sinds het ingaan van de nieuwe geluidsnorm.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
DopdeDouwer schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 13:10:
Let op dat die dingen weliswaar vergunningvrij zijn (zo losstaand in de tuin), maar qua geluidhinder mag je maar 40db op de erfgrens van de buren maken sinds het ingaan van de nieuwe geluidsnorm.
Ben benieuwd of die van de buren dat dan gaat redden, die lijkt zo ongeveer op de erfgrens te staan

• rjd22
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-03 09:15
helloitsme schreef op zondag 28 maart 2021 @ 08:33:
[...]

Ben benieuwd of die van de buren dat dan gaat redden, die lijkt zo ongeveer op de erfgrens te staan
Deze staat met de ventilator van de buren af waardoor het meerdendeel van het geluid naar eigen tuin toe gewezen wordt.

Ik vind de opstelling zoals hij nu staat eigenlijk voor iedereen optimaal. De andere voorgestelde plaatsen lijken mijn sub-optimaal voor andere bewoners in de straat of voor jezelf. Zeker langs je eigen gevel of op een schuur zou ik niet doen voor geluidsoverlast. Opstelling #2 ziet er dan het meest optimaal uit als je hem wilt veranderen.

Daarnaast vervalt de garantie bij verplaatsing door een andere partij waardoor dit een risico is bij storingen.

[Voor 5% gewijzigd door rjd22 op 28-03-2021 08:44]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:00
Ik zou hem gewoon laten staan, dit lijkt mij een prima plek, maar als verplaatsen een must is zou ik hem eerst een winter laten staan. Dit omdat je dan de instalateur nog terug kan roepen als blijkt dat er iets niet goed werkt. Heb je hem eerst in de zomer verplaatst gaan ze gegarendeerd roepen dat het door het verplaatsen komt.

[Voor 6% gewijzigd door twain4me op 28-03-2021 10:53]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twain4me
helloitsme schreef op zondag 28 maart 2021 @ 08:33:
[...]

opzich gaat de wet pas op 1 april in. en is niet van toepassing op al bestaande instalaties dus formeel hoeven ze er niet aan te voldoen.

• Orba
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 02-07-2022
Bedankt voor al deze input. Het is mij duidelijk dat we goed moeten nagaan hoe het zit met het geluid (bedankt voor deze reacties allemaal) en daarnaast of het daadwerkelijk écht zou moeten (bedankt RocketKoen, terecht punt).

Als we eens uitgaan van optie 2, is dat technisch realiseerbaar en hoe ziet dat er ongeveer uit?

Ik krijg zelf wisselende berichten. Van een halve dag werk tot twee volle dagen. Heb wel behoefte aan objectieve informatie.

Allemaal heel veel dank tot zover.

[Voor 6% gewijzigd door Orba op 28-03-2021 11:42]

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je het op een later moment gaat installeren, leg dan bij het aanleggen van je tuin alvast wat mantelbuizen voor de leidingen.

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:06
Die van ons staat ook naast het huis. Ik heb er nog nooit van gehoord dat je daar een vergunning voor moet aanvragen.

• twain4me
Knielen schreef op zondag 28 maart 2021 @ 12:18:
Die van ons staat ook naast het huis. Ik heb er nog nooit van gehoord dat je daar een vergunning voor moet aanvragen.
Hangt af van de afmetingen van de wp indien het meer dan 1 meter hoog is zou er een vergunning nodig kunnen zijn, hij staat daar waarschijnlijk immers in het voorerfgebied. (hoekhuis naast openbaar gebied)

Het schuurtje in optie 2 staat daar dan overegens ook in en heeft dan dus ook een vergunning nodig. ;)

[Voor 3% gewijzigd door twain4me op 28-03-2021 12:34]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:19

ericplan

5180 Wp PV

Los van wat al gezegd is, leg nu het nog simpel kan het tracé van de leidingen vast. Maakt nogal verschil in je mogelijkheden en de kosten. En verder kan je natuurlijk ook nog spelen met wat hoogteverschillen in de tuin om je plek in de zon te maken. Maak een ombouw om de unit die tegelijk terrastafel is. Of laat de unit een beetje verzinken in een semi-natuurlijke kuil.

A'dam ZonPHP PVOutput

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:01
Ik zou hem naast het huis zetten als dat even kan qua buren, desnoods hang je hem op.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
Of anders plaats je er zoiets omheen:

https://www.ts24.nl/produ...er-Voor-Airco-Buitenunit/

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Die dingen zijn funest voor het rendement. Niet doen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ericplan schreef op zondag 28 maart 2021 @ 12:38:
Of laat de unit een beetje verzinken in een semi-natuurlijke kuil.
dat moet je dus absoluut nooit doen. 8)7

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:50

robertwebbe

Robert Webbe

Orba schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 10:15:
[...]

Ons huis wordt binnenkort opgeleverd met een warmtepomp. Het gaat om het model Mitsubishi SUZ-SWM60 VA . Volgende link bevat meer informatie.

https://alklima.nl/leveri...eco-inverter/suz-swm60-va

[...]
Hi Orba,

Mijn nieuwbouwhuis wordt binnenkort ook met deze warmtepomp opgeleverd. Ik neem aan dat jij inmiddels in je nieuwe huis zit en enige ervaring hebt opgedaan. Kun je wellicht wat ervaringen delen? Ik ben met name geinteresseerd in hoeveel geluid de installatie maakt (binnen en buiten) en of je nog mankementen hebt gehad.

http://www.robertwebbe.nl

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee