Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

LG 32UK550 (VA-paneel) minder wit dan oude IPS 2515H

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• roalt
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 20-06 08:11
Ik heb afgelopen week een LG 32UK500-B monitor aangeschaft. Dit is een 32" QHD VA-paneel, omdat ik graag wat meer oppervlakte wilde. Hiervoor gebruikte ik een Dell 2515H IPS paneel (25", IPS).

Omdat de duurdere IPS monitoren boven de 500 EURO zijn, en dit paneel goed uit de reviews (goede kleurbalans, etc.) kwam heb ik deze voor ca 310 EURO kunnen aanschaffen. Ik koop 'm hoofdzakelijk voor office-werk, af en toe wat video/fotobewerking.

Wat mij echter opvalt is dat, hoe ik de monitor ook instel, deze een veel minder diepe wit-waarde heeft dan mijn 'oude' 2515H monitor.

Ik vroeg me af of dit komt doordat ik hier gewoon aan moet wennen, of dat dit een eigenschap is van VA-panelen? Misschien dat de kleur-echtheid beter is, maar de 2515H komt wel scherper en contrastrijker over.

Of kan het zijn dat ik gewoon met een slecht paneel te maken heb?

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gevulde koek
  • Registratie: juli 2020
  • Laatst online: 18-06 12:56
Jouw oude monitor heeft inderdaad een hogere maximale helderheid dan die je nu hebt. VA hebben over het algemeen een lagere helderheid dan IPS. Gebruikte je je vorige monitor op maximale helderheid?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 12:56
VA is goed in zwart. Voor de rest is het minder dan IPS en de Ultrasharp 2515H was gewoon erg goed.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 11:00
Als je een goede kleurweergave wilt hebben, dan is het eigenlijk essentieel om jouw scherm te calibreren. Dan zijn de kleuren dus ook zoals ze moeten zijn.

• roalt
gevulde koek schreef op maandag 29 maart 2021 @ 10:45:
Jouw oude monitor heeft inderdaad een hogere maximale helderheid dan die je nu hebt. VA hebben over het algemeen een lagere helderheid dan IPS. Gebruikte je je vorige monitor op maximale helderheid?
Ik ben het met je eens dat de Dell 2515H een heel goed scherm is. Ik heb de contrast en helderheid beiden op 50 van 100 staan en dan zie toch wel verschil. Misschien dat de "minder heldere" weergave van de VA wel meer natuurgetrouw is of beter/rustiger voor je ogen maar als je de schermen naast elkaar heb staan valt het verschil best op.

• roalt
dennisdennis12 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 23:33:
Als je een goede kleurweergave wilt hebben, dan is het eigenlijk essentieel om jouw scherm te calibreren. Dan zijn de kleuren dus ook zoals ze moeten zijn.
Ja, dat is natuurlijk beter. Helaas heb ik geen kleurcalibrator bij de hand. Maar je zou ook zonder calibratie aan de hand van de instellingen dan wel de witwaarde moet kunnen verhogen, maar dat lukt niet. Dat hoeft niet te betekenen dat de witkleur niet goed is, want misschien is die van de 2515H wel 'te wit', kan dat?
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True