Toon posts:

TV's: waar zijn de matte TV's??

Pagina: 1
Acties:
  • 2.906 views

• kimborntobewild
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Er wordt nooit aandacht besteed aan de mate van matheid/glanzendheid van TV's in artikelen.
Bijvoorbeeld:
nieuws: Panasonic introduceert nieuwe lcd-tv's en oled-tv's waaronder 48"-ole...
Een glanzende (spiegelende, niet-matte) TV is overdag een hel in een normale huiskamer.
Bijvoorbeeld in de Mediamarkt zijn geen matte TV's te vinden, de laatste keren dat ik daar was. Niet één.
Bij het zoeken naar TV's in PriceWatch is er ook geen enkele variabele te vinden bij het zoeken, die de mate van matheid/spiegelendheid weergeeft. Terwijl dat in veel huiskamers zo'n beetje de belangrijkste eigenschap is.
Ik hoop dat Tweakers daar eens aandacht aan wil besteden, en eens kritisch naar de fabrikanten wil zijn in dezen.

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:55
Denk dat de vraag naar een matte TV scherm erg weinig is. Dus vandaar zijn er geen tot bijna geen Matte TV schermen.

Dit omdat er meerdere oplossingen zijn om het glanzen tegen te gaan.

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:53
corporalnl schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 08:33:
Denk dat de vraag naar een matte TV scherm erg weinig is. Dus vandaar zijn er geen tot bijna geen Matte TV schermen.

Wat dan gordijnen dicht doen?

• corporalnl
Joostje123 schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 08:34:
[...]

Wat dan gordijnen dicht doen?
Dat plus Scherm anders neerzetten, ophangen en schuin laten hangen.
Er zijn ook antireflectie schermen en ook schermen met anti reflectie. ( hoe dat laatste exact werkt weet ik niet )
YouTube: Samsung QLED TV 2020 - Anti Reflection

[Voor 13% gewijzigd door corporalnl op 27-03-2021 08:49]

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:53
Wat dat betreft ben ik nog zo blij dat m'n oude Sony 40 incher het nog steeds doet. Lekker mat :D

• kimborntobewild
  • Niet online
corporalnl schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 08:33:

De vraag is vast groter dan nul. En omdat je in Pricewatch niet op die variabele kan zoeken, is Pricewatch in dezen onbruikbaar.
Ik heb nu een 60" TV (destijds €670) op 3m afstand. Helaas is die ook spiegelend. Sinds ik deze TV heb, ben ik op zoek naar een betaalbare matte TV van 60" of groter; maar ben er nog niet eentje tegen het lijf gelopen.
Dat blijft symptoonbestrijding. Voorkomen is beter dan genezen.
Overdag gordijnen dicht helpt trouwens onvoldoende. En dan kan ik niet meer naar buiten kijken. Gewoon, wat is er zo moeilijk aan om een matte TV te produceren?

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

kimborntobewild schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 08:58:
[...]
. Gewoon, wat is er zo moeilijk aan om een matte TV te produceren?
Men gaat natuurlijk niet iets produceren voor een zeer kleine niche markt.
Daarbij leveren vrijwel alle moderne TV’s voldoende helderheid om bij flink wat zon toch goed zichtbaar te blijven.

• kimborntobewild
  • Niet online
Wootism schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 09:04:
[...]

Men gaat natuurlijk niet iets produceren voor een zeer kleine niche markt.
Daarbij leveren vrijwel alle moderne TV’s voldoende helderheid om bij flink wat zon toch goed zichtbaar te blijven.
Voor zover ik kan zien, is er helemaal geen niche markt; want ik kan geen grootbeeld matte TV's vinden. Als we geen keuze hebben, is 't natuurlijk logisch dat er alleen een 'zeer kleine' niche markt overblijft.
En ik wil TV's helemaal niet extreem helder zetten; dat kijkt ook niet prettig. Ik heb mijn LG monitor letterlijk op helderheid nul staan (ik kan de brigthness niet lager zetten, dan wat het OSB mij biedt).
Trouwens, wat voor nut heeft dat voor de zwarte gedeeltes die juist zwart moeten blijven??

[Voor 10% gewijzigd door kimborntobewild op 27-03-2021 09:33]

• kimborntobewild
  • Niet online
corporalnl schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 08:38:
[...]
...ook schermen met anti reflectie. ( hoe dat laatste exact werkt weet ik niet )
Het werkt dan ook niet (in elk geval niet voldoende). Zoals je ziet in YouTube: Samsung Q90r real world daytime brightness & reflection test, spiegelt ook die TV. En dat in een relatief donkere voorkamer.

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
kimborntobewild schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 09:25:
[...]
Voor zover ik kan zien, is helemaal geen niche markt; want ik kan geen grootbeeld matte TV's vinden.
Afhankelijk van de gebruikte schermtechniek worden ze gewoon amper gemaakt.... dat is de definitie van een niche markt (voor tv's).

Reden is ook simpel.... je kleuren worden er minder contrastrijk door weergegeven, en voor een TV is dat niet geweldig. Daarom is glanzend of semi glanzend de norm geworden, maar ook daar wordt nog steeds een anti-reflectielaag gebruikt. Aleen dat is een groot verschil tov de mattere monitor schermen.

[Voor 5% gewijzigd door Yowzawood op 27-03-2021 09:34]

• kimborntobewild
  • Niet online
Yowzawood schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 09:33:
[...]
Afhankelijk van de gebruikte schermtechniek worden ze gewoon amper gemaakt.... dat is de definitie van een niche markt (voor tv's).
Het gaat erom dat we geen keuze meer hebben. Als we fatsoenlijke keuze hadden, was het waarschijnlijk geen niche markt. Een matte TV is gewoon prettiger om TV op te kijken, dan een TV met reflecties.
Reden is ook simpel.... je kleuren worden er minder contrastrijk door weergegeven, en voor een TV is dat niet geweldig. Daarom is glanzend of semi glanzend de norm geworden, maar ook daar wordt nog steeds een anti-reflectielaag gebruikt. Aleen dat is een groot verschil tov de mattere monitor schermen.
Je hebt geen ruk aan betere kleuren of contrast, zolang er last is van hinderlijke reflecties. Dat overheerst.

• corporalnl
kimborntobewild schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 10:04:
[...]

Het gaat erom dat we geen keuze meer hebben. Als we fatsoenlijke keuze hadden, was het waarschijnlijk geen niche markt. Een matte TV is gewoon prettiger om TV op te kijken, dan een TV met reflecties.

[...]

Je hebt geen ruk aan betere kleuren of contrast, zolang er last is van hinderlijke reflecties. Dat overheerst.
Dat vind jij.

Het grootste deel van de mens vind kleuren en mooie beelden belangrijk. En de prijs natuurlijk. En vinden het niet hinderlijk of lossen het op een andere manier op.

Als het wel belangrijk was geweest dan hadden mensen vooral matte TVs gekocht. ( En deze dus ook in de markt gebleven )

Zie bij laptops en computerschermen. Daar zijn de matte schermen wel gebleven.

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

[...]
En ik wil TV's helemaal niet extreem helder zetten; dat kijkt ook niet prettig. Ik heb mijn LG monitor letterlijk op helderheid nul staan (ik kan de brigthness niet lager zetten, dan wat het OSB mij biedt).
Trouwens, wat voor nut heeft dat voor de zwarte gedeeltes die juist zwart moeten blijven??
Tja, dan blijft er weinig over hè?
En met een fatsoenlijke TV blijft zwart netjes zwart ongeacht de helderheid.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:02
Wootism schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 10:51:
[...]

Tja, dan blijft er weinig over hè?
En met een fatsoenlijke TV blijft zwart netjes zwart ongeacht de helderheid.
Behalve dus dat het niet zwart is, want je ziet weerspiegelingen erin. Oftewel onafhankelijk van hoever je de helderheid opdraait, zwart spiegelt.

Lijkt mij valide punt van TS, lijkt me toch niet dat TVs die in ruimtes staan waar ramen zijn een niche markt is. Maar ja, anti-reflectie gaan ten koste wat van kleuren en helderheid, dus doen ze het niet.

• mDieli
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-06 23:21
Volgens mij wordt er bij laptops en monitoren een extra laagje gebruikt/toegevoegd voor het matte.
Ik heb even een zoekopdracht gedaan en voor TV's zijn er losse "films" te koop.

Bijv:
https://www.amazon.de/-/nl/dp/B08YX9PPK5/

Suc6 met luchtbelletjes vrij aanbrengen :X

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
[...]
Je hebt blijkbaar weinig kennis over de verschillen in het gebruik tusen een computer monitor en een tv.

Kijken in een normale huiskamer vereist nou eenmaal een bepaalde helderheid, om over HDR met een gewenste hoge piek helderheid nog maar te zwijgen. En voor een tv zijn constrastverschillen en heldere kleuren gewoon ook belangrijk, ergo de niet matte schermen.

Een mat scherm voor een pc is vaak in een kantooromgeving nog wel zinvol omdat daar zoveel meer licht en reflectie is dan in een normale huiskamer. Kortweg... er wordt dus geproduceerd waar behoefte aan is en wat in een gemiddelde situatie handig is.

En weleens bedacht dat OLED zo populair is voor een tv omdat daar de zwartwaarden gewoon perfect blijven bij een fatsoenlijke helderheid....

[Voor 7% gewijzigd door Yowzawood op 27-03-2021 13:54]

• kimborntobewild
  • Niet online
Yowzawood schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 13:34:
[...]
Je hebt blijkbaar weinig kennis over de verschillen in het gebruik tusen een computer monitor en een tv.
Ik heb daar voldoende kennis over om te weten dat mat in veel huiselijke situaties in beide gevallen beter is.
Kijken in een normale huiskamer vereist nou eenmaal een bepaalde helderheid, om over HDR met een gewenste hoge piek helderheid nog maar te zwijgen. En voor een tv zijn constrastverschillen en heldere kleuren gewoon ook belangrijk, ergo de niet matte schermen.
Je hebt geen ruk aan goede contrastverschillen en heldere kleuren als je je scherm sowieso niet goed kunt zien, vanwege de spiegelingen.
Ja, je kan de TV superhelder zetten om het een beetje tegen te gaan: helpt alsnog geen bal voor de donkere gedeeltjes in films / andere zaken. Bovendien kost dat onnodig stroom, en beter voor je ogen is het ook niet.
Een mat scherm voor een pc is vaak in een kantooromgeving nog wel zinvol omdat daar zoveel meer licht en reflectie is dan in een normale huiskamer.
Nog 'wel zinvol'?? Wist je dat in Arbo-besluit nr. 5 staat dat werknemers (die met een PC/laptop moeten werken) recht hebben op een niet-spiegelend scherm? Dus niet 'slechts' zinvol; het is zelfs iets wat je van je werkgever kan eisen. En terecht; werken met een spiegelend scherm kan - maar dan moeten al je werkplekken wel perfect zijn, qua omgevingslicht.
Kortweg... er wordt dus geproduceerd waar behoefte aan is en wat in een gemiddelde situatie handig is.
Er moet niet (alleen) geproduceerd worden naar hetgene waar het meest behoefte aan is; er moet toch ook op zijn minst datgene geproduceerd worden wat het beste is. En in een groot deel van de voorkamers is dat een matte TV; niet een glossy TV.
Ik begijp het wel; de fabrikanten willen natuurlijk niet een aparte fabriekslijn maken voor TV's waar minder vraag naar is. Niettemin: er is wel verschil tussen de ene TV en de andere; en een objectieve maatstaf voor de mate van reflectie is zéér gewenst. Een grote site als Tweakers mag daar best eens aandacht aan besteden; niet alleen op de eigen site en in Pricewatch, maar ook naar de fabrikanten toe (een fatsoenlijke objectieve maatstaf wordt zo'n beetje nergens getoond - als die al bestaat?). Een beetje gezonde kritiek is toch niet erg? Waarom alleen aan je eigen perfecte huiskamersituatie (qua omgevingslicht, en dikte van je beurs) denken? Er zijn miljoenen mensen die dat niet hebben.
En weleens bedacht dat OLED zo populair is voor een tv omdat daar de zwartwaarden gewoon perfect blijven bij een fatsoenlijke helderheid....
Da's mooi, maar het nadeel is dus gelijk dat bij zwarte schermdelen er weer meer reflectie is (bij de huidige TV's).

[Voor 3% gewijzigd door kimborntobewild op 29-03-2021 13:15]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• corporalnl
kimborntobewild schreef op maandag 29 maart 2021 @ 13:07:
[...]

Ik heb daar voldoende kennis over om te weten dat mat in veel huiselijke situaties in beide gevallen beter is.

[...]

Je hebt geen ruk aan goede contrastverschillen en heldere kleuren als je je scherm sowieso niet goed kunt zien, vanwege de spiegelingen.
Ja, je kan de TV superhelder zetten om het een beetje tegen te gaan: helpt alsnog geen bal voor de donkere gedeeltjes in films / andere zaken. Bovendien kost dat onnodig stroom, en beter voor je ogen is het ook niet.

[...]

Nog 'wel zinvol'?? Wist je dat in Arbo-besluit nr. 5 staat dat werknemers (die met een PC/laptop moeten werken) recht hebben op een niet-spiegelend scherm? Dus niet 'slechts' zinvol; het is zelfs iets wat je van je werkgever kan eisen. En terecht; werken met een spiegelend scherm kan - maar dan moeten al je werkplekken wel perfect zijn, qua omgevingslicht.

[...]

Er moet niet (alleen) geproduceerd worden naar hetgene waar het meest behoefte aan is; er moet toch ook op zijn minst datgene geproduceerd worden wat het beste is. En in een groot deel van de voorkamers is dat een matte TV; niet een glossy TV.
Ik begijp het wel; de fabrikanten willen natuurlijk niet een aparte fabriekslijn maken voor TV's waar minder vraag naar is. Niettemin: er is wel verschil tussen de ene TV en de andere; en een objectieve maatstaf voor de mate van reflectie is zéér gewenst. Een grote site als Tweakers mag daar best eens aandacht aan besteden; niet alleen op de eigen site en in Pricewatch, maar ook naar de fabrikanten toe (een fatsoenlijke objectieve maatstaf wordt zo'n beetje nergens getoond - als die al bestaat?). Een beetje gezonde kritiek is toch niet erg? Waarom alleen aan je eigen perfecte huiskamersituatie (qua omgevingslicht, en dikte van je beurs) denken? Er zijn miljoenen mensen die dat niet hebben.

[...]

Da's mooi, maar het nadeel is dus gelijk dat bij zwarte schermdelen er weer meer reflectie is (bij de huidige TV's).
99% geeft er niks om en willen gewoon mooi beeld. Want die perfecte kamer situatie is ook onzin. ( dat jij er aan stoort is jou ding, maar meeste mensen storen er zich niet aan )

https://www.rtings.com/tv...n-finish-matte-and-glossy

Waarom zou Tweakers een artikel moeten wijden als het niet interessant is. ( behalve dan voor jou en een paar andere )

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Superkiwi
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:05

Superkiwi

Hoi doei

Ik heb sinds eind vorig jaar een Samsung QE55Q85R (model 2019) en die is wel mat te noemen.
Bij mijn vorige tv zag ik mezelf zitten als het scherm op zwart ging of zwarte delen bevatte,
dat is nu helemaal niet meer aan de orde; ik zie alleen maar zwart, zonder spiegeling.
Wellicht eens in die hoek gaan zoeken @kimborntobewild ?

"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kimborntobewild
  • Niet online
corporalnl schreef op zondag 4 april 2021 @ 14:06:
[...]

99% geeft er niks om en willen gewoon mooi beeld. Want die perfecte kamer situatie is ook onzin. ( dat jij er aan stoort is jou ding, maar meeste mensen storen er zich niet aan )

https://www.rtings.com/tv...n-finish-matte-and-glossy

Waarom zou Tweakers een artikel moeten wijden als het niet interessant is. ( behalve dan voor jou en een paar andere )
Je hebt helemaal geen mooi beeld, als er last is van reflecties.
Uit jouw link: '...it's important to get a TV that has good reflection handling and high peak brightness...'.
'Handling high peak brightness' kan je vergeten; het helpt geen bal in donkere beelden. 'Good reflection handling' is inderdaad important; maar zulke TV's (mat) kan ik niet meer vinden.
Dat veel mensen opgegroeid zijn met hinderdelijke reflecties, en zich daar bij hebben neergelegd, wil nog niet zeggen dat glossy TV's dus optimaal zijn. Dat zijn ze niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kimborntobewild
  • Niet online
Superkiwi schreef op zondag 4 april 2021 @ 14:30:
Ik heb sinds eind vorig jaar een Samsung QE55Q85R (model 2019) en die is wel mat te noemen.
Bij mijn vorige tv zag ik mezelf zitten als het scherm op zwart ging of zwarte delen bevatte,
dat is nu helemaal niet meer aan de orde; ik zie alleen maar zwart, zonder spiegeling.
Misschien is die QE55Q85R in verhouding beter dan de meeste andere TV's; maar als ik youtube-filmpjes van die TV bekijk, weet ik dat het beter kan (qua matheid). Maar bedankt voor de tip; al zoek ik groter dan 55". Misschien moet ik als oplossing maar een HQ UST beamer zoeken waarvan je de ventilator niet hoort; en een witte matte muur laten maken... ;)
Wellicht eens in die hoek gaan zoeken @kimborntobewild ?
Da's nu net het probleem: in Tweakers pricewatch bijvoorbeeld, is er geen optie om te zoeken op matheid. Het lijkt er zelfs op dat 'de industrie' met opzet niet iets makkelijks heeft ingevoerd om de matheid of glanzendheid objectief te maatstaven, zodat ze bij hun single-production-line kunnen blijven (alleen glossy, of alleen semi-glossy; en helaas geen mat meer). Ze willen natuurlijk geen discussie tussen {semi)glossy aan de ene kant en mat aan de andere kant; ze hebben liever dat ze maar één productielijn hoeven te bouwen. Bij aankoop in een winkel zit (semi)glossy er weliswaar vaak mooier uit; maar eenmaal thuisgekomen en uitgepakt en op 3 m afstand, heb je gewoon last van spiegelingen. Onnodige spiegelingen, omdat matte techniek al lang bestaat.

[Voor 6% gewijzigd door kimborntobewild op 23-04-2021 00:35]

• corporalnl
Die optie is er wel. ( Wat @Superkiwi aangeeft )Op basis van brightness werkt Samsungs "anti glare"

Anders zoeken heeft geen nut omdat die er niet zijn.

[Voor 10% gewijzigd door corporalnl op 23-04-2021 07:29]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kimborntobewild
  • Niet online
corporalnl schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 07:27:
Die optie is er wel. ( Wat @Superkiwi aangeeft )Op basis van brightness werkt Samsungs "anti glare"
Waar zit die optie dan in PriceWatch?
Anders zoeken heeft geen nut omdat die er niet zijn.
Dat is nu net mijn punt! Er is geen mogelijkheid te zoeken op mate van matheid.

• corporalnl
kimborntobewild schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:50:
[...]

Waar zit die optie dan in PriceWatch?

[...]

Dat is nu net mijn punt! Er is geen mogelijkheid te zoeken op mate van matheid.
Gewoon bij Scherm --> Beeldhelderheid. ( hoe meer brightness hoe minder je er last van hebt, is de theorie in ieder geval van Samsung )

Klopt omdat er geen Matte TV's zijn kan je er ook niet op zoeken :)

Dus je kan wel leuk zoeken op matheid, maar als die optie er niet is op een TV überhaupt heeft dat geen nut.

[Voor 9% gewijzigd door corporalnl op 23-04-2021 14:03]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kimborntobewild
  • Niet online
corporalnl schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 14:03:
[...]

Gewoon bij Scherm --> Beeldhelderheid. ( hoe meer brightness hoe minder je er last van hebt, is de theorie in ieder geval van Samsung )
Ze kunnen nog meer sprookjes vertellen bij Samsung... Al kan je een scherm op een miljard lumen zetten; de zwarte gedeeltes moeten natuurlijk zwart blijven; dus helderheid verhogen helpt natuurlijk niet.
Klopt omdat er geen Matte TV's zijn kan je er ook niet op zoeken :)
Dat is nu net mijn klacht van dit topic. Het is natuurlijk zeer wenselijk als je daar wel op kon zoeken.
Dus je kan wel leuk zoeken op matheid, maar als die optie er niet is op een TV überhaupt heeft dat geen nut.
De ene TV is matter dan de andere; daar wil je natuurlijk wel op kunnen zoeken. Matheid is zo'n beetje de belangrijkste eigenschap van een TV.
Als ik persoonlijk naar fabrikanten stap, heeft dat geen zin. Als grotere partijen zoals Netflix of Tweakers de fabrikanten eens het vuur aan de schenen legt: wie weet, gaan ze dan een duidelijke maatstaf invoeren. Bijv: 100 = supermat; 0 = superspiegelend.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-06 17:29
Ja, met een mat scherm zal de beeldkwaliteit echt te genieten zijn in een woonkamer met direct zonlicht en 100 nits. _O- 99 van de 100 mensen zullen niet naar dergelijk beeld willen kijken, dus ja een nichemarkt waar geen enkele fabrikant interesse in heeft.

[Voor 36% gewijzigd door NotSoSteady op 23-04-2021 16:28]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03:46
@kimborntobewildJe weet hopelijk toch wel dat je met een mat scherm en licht erop een hele waas over het scherm hebt? Je hebt dan geen/minder last van directe weerspiegelingen maar het licht wordt nog steeds weerkaatst. Het grote nadeel is dat het matte scherm zoals al meermaals is herhaald de kwaliteit van de kleuren en het beeld naar beneden haalt.

Aangezien de fabrikanten allemaal het beste beeld willen tonen zullen ze daarom dus geen mat scherm meer gebruiken daarvoor.

Je ziet dit ook bij monitoren, als je een professioneel scherm (voor fotobewerkingen e.d.) hebt dan is het scherm ook glanzend ipv mat. Alleen maar om de kleuren zo echt mogelijk te laten overkomen, bij die monitoren zijn de kleuren ook helemaal te calibreren.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• kimborntobewild
  • Niet online
DutchKel schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 16:36:
@kimborntobewildJe weet hopelijk toch wel dat je met een mat scherm en licht erop een hele waas over het scherm hebt?
Bij een glanzend scherm (TV) zie ik reflecties; bij een mat scherm niet. Bij een glanzend scherm zie ik geen waas, maar zie ik mijzelf zitten, en de bank, en het tapijt, en de tafel, en alles wat ik op die tafel staat (als daar iets op staat), en het buitenraam, en het zijraam, en alle lampen in de buurt. Bij een mat scherm zie ik géén van al die zaken. En bij een mat scherm zie ik géén waas! Want het gereflecteerde licht wordt bij een mat scherm netjes verspreid.
Je hebt dan geen/minder last van directe weerspiegelingen maar het licht wordt nog steeds weerkaatst.
Geen.
Het grote nadeel is dat het matte scherm zoals al meermaals is herhaald de kwaliteit van de kleuren en het beeld naar beneden haalt.
Nogmaals: je hebt geen zak aan 'betere kleuren' als het scherm (met name de donkere gedeeltes) wordt verstoord door spiegelingen. Hoe kan je in vredesnaam betere kleuren hebben, op die plekken waar je last hebt van spiegelingen? (Wat je zo'n beetje over het hele scherm hebt, behalve bij felle gedeeltes.)
Aangezien de fabrikanten allemaal het beste beeld willen tonen zullen ze daarom dus geen mat scherm meer gebruiken daarvoor.
Vóóral gaat het de fabrikanten natuurlijk om winsten; niet om het beste beeld.
Je ziet dit ook bij monitoren, als je een professioneel scherm (voor fotobewerkingen e.d.) hebt dan is het scherm ook glanzend ipv mat. Alleen maar om de kleuren zo echt mogelijk te laten overkomen, bij die monitoren zijn de kleuren ook helemaal te calibreren.
Dan moet je in een volledige darkroom zitten (wat slecht voor je ogen is), en dan nog: dan moet je compleet in het mat-zwart gekleed gaan, en moeten ook alle voorwerpen in de ruimte mat zwart zijn. Anders heb je alsnog last van reflecties, doordat het beeld zelf licht genereert wat weerkaatst in voorwerpen, en zodoende indirect voor spiegelingen zorgt.
Bij een glanzend scherm zorgen zelfs alléén die indirecte lichtspiegelingen voor meer achteruitgang van de beeldkwaliteit, dan directe spiegelingen bij een mat scherm! En dan heb ik 't dus nog niet eens over directe lichtspiegelingen.
Een glanzend scherm is er vooral professioneel goed in je beeld te verzieken.

• kimborntobewild
  • Niet online
NotSoSteady schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 16:24:
Ja, met een mat scherm zal de beeldkwaliteit echt te genieten zijn in een woonkamer met direct zonlicht en 100 nits. _O- 99 van de 100 mensen zullen niet naar dergelijk beeld willen kijken, dus ja een nichemarkt waar geen enkele fabrikant interesse in heeft.
Je beweert nu daadwerkelijk dat een glanzend scherm beter presteert dan een mat scherm, als er sprake is van direct zonlicht. Wat een kolder.

• kimborntobewild
  • Niet online
corporalnl schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 10:29:
[...]

Dat vind jij.

Het grootste deel van de mens vind kleuren en mooie beelden belangrijk. En de prijs natuurlijk. En vinden het niet hinderlijk of lossen het op een andere manier op.
Je hebt helemaal geen kleuren en 'mooie beelden' als er sprake is van reflecties.
Als het wel belangrijk was geweest dan hadden mensen vooral matte TVs gekocht. ( En deze dus ook in de markt gebleven )
De mensen hebben helemaal niet kunnen kiezen. Grootbeeld matte schermen zijn er zo goed als nooit geweest. De fabrikanten hebben onterecht gekozen voor glanzend; waarschijnlijk vooral om in de winkel ietsjepietsje onderscheid te kunnen maken t.o.v. matte schermen; ja, ter plekke ziet het er dan vaak iets beter uit - maar in een winkel staan de TV's niet vlakbij ramen waar zonlicht doorheen komt.
Zie bij laptops en computerschermen. Daar zijn de matte schermen wel gebleven.
In een arbobesluit staat niet voor niets dat scherm-werkers recht hebben op een niet-spiegelend scherm.

• corporalnl
kimborntobewild schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 02:24:
[...]

Je hebt helemaal geen kleuren en 'mooie beelden' als er sprake is van reflecties.
Nogmaals dat is een mening. Ik heb er geen last van zoals zoveel mensen die er geen last van ervaren of het accepteren dat het eenmaal zo is.

Het leeft totaal niet en jij bent helaas 1 van de weinigen die er last van ervaart.

[Voor 11% gewijzigd door corporalnl op 17-10-2021 11:14]

• Warpozio
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-06 16:18
Dat roept om een poll!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TVPiraat
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-04 10:56
Ook ik erger me groen en geel aan het glanzende scherm van de TV. Overdag TV kijken is er gewoon niet bij hier. Maar blijkbaar zijn er tegenwoordig weer wel TV's met matte schermen.
Zie video: De mooiste tv als hij uit staat - Samsung The Frame Review

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:05

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Gezien de felheid en giftige toon van dit topic, gooi ik er een slotje op.

Tips, suggesties en feedback zijn meer dan welkom, maar wel op een nette manier.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee