Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Mijn vraag:

Over enkele maanden is het nieuwbouwhuis af en ik probeer voor mezelf een beetje inzichtelijk te maken wat het toekomstige stroomverbruik ongeveer zal zijn.

Wat ik zelf al gedaan heb:

Ik gebruik hiervoor het voorbeeld van https://www.vattenfall.nl/kennis/kosten-kwh/

* Een stofzuiger van 1000 Watt (1 kW) verbruikt in één uur 1 kWh. 
* Gemiddeld stofzuig je 2 uur per week, dat is 104 uur per jaar.
* Per jaar is het verbruik van de stofzuiger 104 kWh (104 uur x 1 kW).
* Stel 1 kWh kost € 0,23 dan kost jouw stofzuiger: 104 x € 0,23 = € 23,92 per jaar

Nu heb ik een Excel voor mezelf gemaakt en ik wil graag weten of mijn berekeningen correct zijn.

Paar voorbeelden:Uiteraard zal ik voor alle apparatuur ook de standby modus nog moeten toevoegen e.d.

Via de website van energieleveranciers wordt het verbruik geschat o.b.v. aantallen personen, m2 en bouwjaar, ik kom dan uit op 1500 kWh maar dat lijkt me wat te weinig, vooral met thuiswerken, veel (smart) devices etc.

Ik dacht dus zelf eerder op het dubbele uit te komen. Iemand verder nog tips of suggesties?

ApparaatStroomverbruikUren per dagVerbruikDagen per jaarTotaalkWhTariefKosten per jaar
TV14768823653219303220,2271,-
USG72416836561320610,2213,-
Afzuigkap165349518089100890,2220,-

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Wat verbruik je momenteel.
Dit is meestal een goede indicatie aangezien de meeste apparaten mee verhuizen. Tuurlijk warmtepompen, airco's en zonnepanelen verhuizen niet mee. Deze maken dus wel een verschil

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:48

Osxy

Holy crap on a cracker

Greatsword schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 20:10:
Mijn vraag:

Over enkele maanden is het nieuwbouwhuis af en ik probeer voor mezelf een beetje inzichtelijk te maken wat het toekomstige stroomverbruik ongeveer zal zijn.

Wat ik zelf al gedaan heb:

Ik gebruik hiervoor het voorbeeld van https://www.vattenfall.nl/kennis/kosten-kwh/

* Een stofzuiger van 1000 Watt (1 kW) verbruikt in één uur 1 kWh. 
* Gemiddeld stofzuig je 2 uur per week, dat is 104 uur per jaar.
* Per jaar is het verbruik van de stofzuiger 104 kWh (104 uur x 1 kW).
* Stel 1 kWh kost € 0,23 dan kost jouw stofzuiger: 104 x € 0,23 = € 23,92 per jaar

Nu heb ik een Excel voor mezelf gemaakt en ik wil graag weten of mijn berekeningen correct zijn.

Paar voorbeelden:

Mijn TV pricewatch: Philips 55OLED804 Zwart bij het kopje energieverbruik staat er 147W

Bij de USG staat er helaas geen energieverbruik dus daarvoor heb ik de datasheet van het product op hun eigen website gebruikt en daar staat max 7W

Bij de afzuigkap staat aansluitwaarde 165W https://www.siemens-home....509/Togglebox=1293395358/

Uiteraard zal ik voor alle apparatuur ook de standby modus nog moeten toevoegen e.d.

Via de website van energieleveranciers wordt het verbruik geschat o.b.v. aantallen personen, m2 en bouwjaar, ik kom dan uit op 1500 kWh maar dat lijkt me wat te weinig, vooral met thuiswerken, veel (smart) devices etc. Ik dacht dus zelf eerder op het dubbele uit te komen.

Iemand verder nog tips of suggesties?

ApparaatStroomverbruikUren per dagVerbruikDagen per jaarTotaalkWhTariefKosten per jaar
TV14768823653219303220,2271,-
USG72416836561320610,2213,-
Afzuigkap165349518089100890,2220,-
Mijn ervaring is dat de schattingen geen rekening houden met veel smart-devices/computers etc.

Ons verbruik is dubbele van een normaal 2 persoon huishouden (en dit is zonder airco, warmtepomp etc maar wel met electrisch koken)

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-04 20:35
Moet je het per se van tevoren weten? Anders kan je namelijk ook een maand of 2 aankijken in je nieuwe huis, en dat gebruiken. Dat is waarschijnlijk veel realistischer dan nu maar een beetje gokken hoeveel gebruik en verbruik je zult gaan hebben :P

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Wij stofzuigen echt geen 2 uur per week. Misschien wel nodig 😉

Maar waarom wil je dit vooraf weten? Binnenkort zit je daar echt en dan kan je naar hartelust gaan meten, ieder zijn hobby.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 29-04 21:16
Twee uur per week stofzuigen... the horror... 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Hahn schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 20:17:
Moet je het per se van tevoren weten? Anders kan je namelijk ook een maand of 2 aankijken in je nieuwe huis, en dat gebruiken. Dat is waarschijnlijk veel realistischer dan nu maar een beetje gokken hoeveel gebruik en verbruik je zult gaan hebben :P
Er moet natuurlijk een contract worden afgesloten met de leverancier dus daar moeten we van te voren al een indicatie opgeven van het verwachte verbruik. Op deze manier probeer ik daar dus alvast wat inzicht in te krijgen.
Osxy schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 20:14:
[...]

Mijn ervaring is dat de schattingen geen rekening houden met veel smart-devices/computers etc.

Ons verbruik is dubbele van een normaal 2 persoon huishouden (en dit is zonder airco, warmtepomp etc maar wel met electrisch koken)
Ja zoiets had ik voor mezelf ook in gedachten, misschien dat dan maar als uitgangspunt nemen, maar tegelijkertijd zijn nieuwbouwhuizen natuurlijk ook weer zuiniger e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:55

Onbekend

...

Vergeet bijvoorbeeld het draadloos netwerk en de opladers niet. En je hebt natuurlijk ook lampen hangen, en je hebt een wasmachine+droger, vaatwasser, oven, waterkoker, koel/vrieskast en nog meer zaken.

Het is bijna niet te doen om vooraf het energieverbruik in kaart te brengen, zeker omdat je niet precies weet hoeveel je wat en wanneer gaat gebruiken.
Kijk gewoon wat een gemiddeld huishouden jaarlijks aan stroom verbruikt, en gooi hier een factor overheen naarmate je jezelf anders vind t.o. de gemiddelde Nederlander.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
Greatsword schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 20:24:
[...]

Er moet natuurlijk een contract worden afgesloten met de leverancier dus daar moeten we van te voren al een indicatie opgeven van het verwachte verbruik. Op deze manier probeer ik daar dus alvast wat inzicht in te krijgen.
Je kan vrijwel altijd tussentijds bijstellen, en als je teveel betaalt krijg je het verschil gewoon terug. Dus pak je huidige verbruik, stop er desnoods wat bovenop als je groter gaat wonen, of meer apparaten gaat krijgen, en kijk verder als je er woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:48

Osxy

Holy crap on a cracker

[...]

[...]

Ja zoiets had ik voor mezelf ook in gedachten, misschien dat dan maar als uitgangspunt nemen, maar tegelijkertijd zijn nieuwbouwhuizen natuurlijk ook weer zuiniger e.d.
Nieuwbouwhuis heeft geen effect op electra zuinigheid (behalve eventuele zonnepanelen maar goed dat is er simpelweg vanaf trekken).
Ons electra verbruik is in loop der tijd in diverse huizen (bestaand en nieuwbouw) amper veranderd.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat te denken van een afzuigkap die op 3 uur per dag geraamd wordt? Aardappelen zijn in een half uur echt wel klaar, daarvoor hoeft die herriebak echt geen 3 uren aan.

Wordt er ook rekening gehouden met vakanties? Dal en hoog tarief?

Volgens mij moet je gaan meten en dagelijks/wekelijks/maandelijks bij gaan houden voor een goede indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
sypie schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 20:28:
[...]

Wat te denken van een afzuigkap die op 3 uur per dag geraamd wordt? Aardappelen zijn in een half uur echt wel klaar, daarvoor hoeft die herriebak echt geen 3 uren aan.

Wordt er ook rekening gehouden met vakanties? Dal en hoog tarief?

Volgens mij moet je gaan meten en dagelijks/wekelijks/maandelijks bij gaan houden voor een goede indicatie.
Wij eten geen aardappelen ;) als er hier wordt gekookt is dat gelijk een uur of 3, maar dan hebben we wel gelijk eten voor 2 of soms 3 dagen, vandaar ook het aantal dagen in de Excel opgenomen.

Het is natuurlijk even een voorbeeld, nog niet de exacte data en zal uiteraard rekening houden met dat soort factoren.

Ben nu ook energieleveranciers aan het vergelijken, gezien de thuiswerk situatie nog niet echt nagedacht of dag en hoogtarief interessant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
[...]

Er moet natuurlijk een contract worden afgesloten met de leverancier dus daar moeten we van te voren al een indicatie opgeven van het verwachte verbruik.
Pak wat je nu verbruikt en tel daar eventueel nieuwe apparatuur bij op? Stuk sneller dan allerlei berekeningen te gaan maken van apparaten die je nu ook al gebruikt. Veel moeite voor iets dat niet heel veel nut heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door Nopheros op 26-03-2021 20:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:25
A label nieuwbouw huis hier 100m2 met veel ex A label apparatuur, 2 mensen thuis werken.

3500kwh - 15zp = 0
600/650m3

Kosten 30€ p.m.

Als je geen gas gebruikt omdat je een wp hebt, zou ik rekenen met 6000/7000kwh.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:56

P_Tingen

omdat het KAN

Als je ook nog gas hebt, dan kun je je beter dáár op richten, stroom is maar een beperkt deel van je energiekosten.

Hier overigens hoekhuis, ong 2300kWh verbruik per jaar en 1300kWh pv, netto dus zo'n 1000kWh. Drie personen

[ Voor 32% gewijzigd door P_Tingen op 26-03-2021 20:41 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Bschnitz schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 20:38:
A label nieuwbouw huis hier 100m2 met veel ex A label apparatuur, 2 mensen thuis werken.

3500kwh - 15zp = 0
600/650m3

Kosten 30€ p.m.

Als je geen gas gebruikt omdat je een wp hebt, zou ik rekenen met 6000/7000kwh.
Oke dit klinkt een beetje als onze situatie.

Wat is - 15zp =0?

Inderdaad geen gas maar een wp, het huis is 75m2.

6000/7000 klinkt dan gelijk wel erg hoog, lastig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
Greatsword schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 20:44:
[...]

Wat is - 15zp =0?
Ik gok 15 zonnepanelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
[...]

Wat is - 15zp =0?

Wij hebben inderdaad 15 zonnepanelen zoals in de post hierboven is vermeld.

Met wp op 75m2 gok ik zo 5000kwh zonder zonnepanelen.

Dus de vraag is hoeveel zonnepanelen heb je en welke kant? Zuid of west etc.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Hahn schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 20:46:
[...]

Ik gok 15 zonnepanelen ;)
@Bschnitz Zonnepanelen zijn er wel, maar niet voor individueel gebruik.

Het is een appartementencomplex waarbij die voor de algemene ruimtes e.d. worden ingezet.

Net wat vergelijkingssites bekeken en dit zijn blijkbaar de partijen die mij kunnen leveren.
Gekozen voor 1 jaar en vast tarief en er zit slechts een speling van een tientje per maand tussen, zo heel spannend lijkt het dus allemaal niet.
  • Budget Energie
  • DELTA Energie
  • ENGIE
  • FENOR
  • GreenNL
  • Greenchoice
  • Innova Energie
  • NLE Energie
  • NeoSmart Energie
  • PowerPeers
  • Pure Energie
  • Vandebron
  • Vattenfall
  • Vrijopnaam
  • Welkom Energie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Greatsword schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 20:52:
[...]

@Bschnitz Zonnepanelen zijn er wel, maar niet voor individueel gebruik.

Het is een appartementencomplex waarbij die voor de algemene ruimtes e.d. worden ingezet.

Net wat vergelijkingssites bekeken en dit zijn blijkbaar de partijen die mij kunnen leveren.
Gekozen voor 1 jaar en vast tarief en er zit slechts een speling van een tientje per maand tussen, zo heel spannend lijkt het dus allemaal niet.
  • Budget Energie
  • DELTA Energie
  • ENGIE
  • FENOR
  • GreenNL
  • Greenchoice
  • Innova Energie
  • NLE Energie
  • NeoSmart Energie
  • PowerPeers
  • Pure Energie
  • Vandebron
  • Vattenfall
  • Vrijopnaam
  • Welkom Energie
Tscha verwarmen in een appartement kan op zoveel manieren, zou niet kunnen gokken hoeveel dat is. Kom je vanzelf achter na 1 jaar haha, voor eigen verbruik stroom is het wel duidelijk, dus daar kom je wel mee uit nu :) succes en veel woonplezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06:33

_Apache_

For life.

Gramser schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 20:18:
Twee uur per week stofzuigen... the horror... 😅
Stofzuig nog geen 2u per maand. Robot FTW!

Enige indicatie zijn grootverbruikers,
Tweede koelkast
Elektrische boiler / wamtepomp / airco
Gloeilampen,
Aquarium,
Uitgebreid elektrisch koken

En die zijn sterk afhankelijk van persoonlijke wensen / comfort. Dus of het echt zin heeft vraag ik me af. Hou het de eerste maanden in de gaten en stem je maandbedrag daar op af. Let daarbij wel op de seizoenen.. ;)

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:35
[...]

Wat is - 15zp =0?

Als je een warmtepomp hebt voor je verwarming dan kan je op houden met het berekenen van de kosten van je stofzuiger. Die warmtepomp gaat dan verreweg de meeste stroom verbruiken.
Maar begreep ik nu goed dat het een appartement is? In dat geval: helemaal ingebouwd door andere appartementen? Dat scheelt weer. Wat voor warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wat is je verbruik nu? Ik vind het verschil tussen een appartement en een huis niet zo groot als ze zeggen. In ruimtes waar ik niet ben branden de lampen niet en mijn spullen zijn meeverhuisd.

Als de ruimtes groter zijn is misschien je verbruik om te verwarmen groter en je hebt wat sterkere of meer lampen maar dat is allemaal led tegenwoordig en je huis zal ook goede isolatie hebben.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lars Holtkamp
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 02-12-2023
Hi allemaal

Ik ben even benieuwd naar jullie ervaringen als die in te vullen zijn. Ik ben nl. Van het gas af gegaan en over op full electric warmtepomp en ik heb ook een elektrische auto wel hybride. Nu heb ik dit sinds een week of 7 in gebruik. Nu is het de vraag of er mensen zijn die en gelijke installatie hebben en kunnen aangeven hoeveel kwh per jaar gebruik wordt.

Het is een 10.5 kwh full electric warmtepomp dus ongeveer 3 kwh opgenomen vermogen. Mijn auto welke ik elke dag oplaad thuis met een 18kwh accu.

Als ik zelf reken kom ik uit op een 12000 kwh per jaar waarvan ik zelf 6400 kwh aan pv heb liggen. Dus daarmee denk ik nog 5.6k moet inkopen.

Zijn er mensen die ervaringen kunnen delen. Dank alvast
Pagina: 1