Hi,
Ik weet dat niet iedereen op dit forum een jurist is maar ik hoop enige verduidelijking van onderstaande te krijgen. Het kan namelijk heel goed dat mijn kijk hierop verkeerd is.
Een aantal dagen geleden heb ik 2x een product gekocht bij webwinkel.nl in 2 losse bestellingen, dit product is een "gewild" product.
Vandaag ontving ik een e-mail van webwinkel dat ze 1 bestelling hadden geannuleerd:
Naar aanleiding van deze email heb ik contact opgenomen met webwinkel.NL met de vraag of het wettelijk gezien wel mag, als verkoper zomaar een bestelling annuleren omdat er een beperkte voorraad van het product is. Daarop kwam onderstaand antwoord:
Mag dit juridisch gezien wel?
Ik weet dat niet iedereen op dit forum een jurist is maar ik hoop enige verduidelijking van onderstaande te krijgen. Het kan namelijk heel goed dat mijn kijk hierop verkeerd is.
Een aantal dagen geleden heb ik 2x een product gekocht bij webwinkel.nl in 2 losse bestellingen, dit product is een "gewild" product.
Vandaag ontving ik een e-mail van webwinkel dat ze 1 bestelling hadden geannuleerd:
Echter heb ik 2 losse bestellingen gedaan met elk 1x dit product.Beste klant,
Als het gevolg van beperkte voorraad en om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk klanten de kans krijgen om "Product"te bestellen zodra er weer voorraad beschikbaar is, moeten we het aantal artikelen per bestelling beperken. We hebben gemerkt dat het aantal geselecteerde items in jouw bestellingen hoger is dan één. Als gevolg hiervan hebben we het aantal geselecteerde items moeten verminderen en we bevestigen hierbij de verzending van één item van het product "product".
We hebben de overige artikelen geannuleerd en bieden onze excuses aan voor het ongemak. Als je een afschrijving voor de geannuleerde artikelen ziet, betalen we je binnen 1-2 werkdagen terug. Onze excuses voor het ongemak dat dit mogelijk heeft veroorzaakt.
Bedankt voor je begrip en voor het winkelen bij webwinkel.
Naar aanleiding van deze email heb ik contact opgenomen met webwinkel.NL met de vraag of het wettelijk gezien wel mag, als verkoper zomaar een bestelling annuleren omdat er een beperkte voorraad van het product is. Daarop kwam onderstaand antwoord:
Wat mij een raar verhaal lijkt, als "koper" bestel je iets wat dus volgens webwinkel.NL een verzoek is aan hun om een koopovereenkomst aan te gaan met je.Ik begrijp dat je het niet eens bent met de annulering van bestelling BESTELNUMMER.
In zowel de bevestiging van de bestelling als in de voorwaarden en bepalingen (punt 2 uit de Verkoopvoorwaarden) wordt erop gewezen dat de verkoopovereenkomst pas is gesloten wanneer de verzending wordt bevestigd.
Je bestelling geldt als een aanbod om met ons een verkoopovereenkomst te sluiten. Als je een bestelling plaatst bij webwinkel.nl sturen we je een bevestigingsmail met daarin de bestelgegevens.
De bevestiging van de bestelling houdt geen acceptatie van je aanbod in, maar laat je weten dat we de bestelling hebben doorgekregen. Een koopovereenkomst wordt alleen gesloten als we het bestelde product naar je verzenden en de verzending in een tweede e-mail bevestigen (verzendbevestiging). (Er wordt geen koopovereenkomst gesloten voor producten uit een en dezelfde bestelling die niet in de verzendbevestiging zijn opgenomen.)
Bedankt voor je begrip!
Mag dit juridisch gezien wel?
[Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 26-03-2021 19:21. Reden: Naam webwinkel verwijderd. Deze mag achterwege blijven zolang deze niet van belang is in een geschillendiscussie.]
Toon Thermostaat Expert | ToonWiki.nl