Toon posts:

Ultra stille PC maken voor 95% van de tijd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• exyll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-01 16:05
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Primair als developer box. Software builden, docker containers, VM's, databases
Secundair voor muziek productie en opname, en af en toe een VR game?[/i]

Wat mag het systeem gaan kosten?

Ik richt denk ik op 2000 ,maar mag max 3000 inclusief verzendkosten zijn. Ik ga er vanuit dat ik hem zelf in elkaar zet.

Het gaat om de kast en de internals.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Randapparatuur heb ik al, intern heb ik een NVME SSD en al een RAID 1 HDD. AL sta ik open voor een nieiweu NVME SSD 512GB is zat, maar meer mag.

Ik ga uit van een nieuwe mobo, cpu, ram, koeling, gpu, voeding.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Minstens 32GB RAM, 1GPU, voor de rest alle componenten super stil indien IDLE, gezien slechte ervaringen mobo hardware RAID, enkel software RAID via OS.

Liefst een 10gbps ethernet poort om eventueel later te kunnen gebruiken met een nieuwe NAS die ook 10gbps ondersteund.

Bonus:

Liefst een systeem kast met ook aansluitmogelijkheden aan de voorzijde. SSD kaart lezers, aardig wat USB A en C aansluitingen en wellicht ook een HDMI aansluiting. Voornaamste is dat de kast STIL is bij normaal gebruik de aansluitingen secundair.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

AMD Ryzen 5900X or 5950X, lijkt mij goede prijs kwaliteit verhouding en multithreading komt denk ik goed uit voor m'n dagelijkse gebruik. Ik heb nu een Intel I7-6700 en die is echt regelmatig een bottleneck.

Threadripper schrijf ik niet af maar ik denk niet dat het veel meerwaarde heeft.

AMD GPU's hebben het altijd prima gedaan maar het maakt me niet zoveel uit.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Zo stil mogelijk tijdens "kantoor werk" maar ook als ik met muziek wil opnemen.

Tijdens opnemen sowiese de mogelijkheid om alle fans uit te schakelen.

Overdag het liefste ook geluidloos tenzij ik ga belasten.

Gezien deze PC veel aanstaat het liefst een laag verbruik maar eerlijk gezegd is dit geen bepalende factor.

Ga je overklokken?

Leuk als het kan maar niet mee bezig.

Wat verwacht je van ons?[i]

Tips over hoe ik een stille PC kan aanpakken maar toch af en toe kan pieken waar nodig met herrie.

Waterkoeling en of componenten die bij IDLE fans niet laten draaien.

Ramon Smits

Alle reacties

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:52
Geluidsarm, altijd watercooling.
Niets is stiller dan een custom loop imo. (watercool al een jaartje of 20)

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:59
Gezien de waardeloze gpu markt op dit moment: welke videokaart heb je nu?

• exyll
Ik heb nu een AMD R9 390, die doet het prima voor de VR games die ik speel. Het probeem is dat deze altijd de fans aan heeft en maakt dus aardig was IDLE herrie. Het is niet een videokaart om te upgraden met een waterblock ofzo. Tenzij dat niet zo duur is.

Ramon Smits

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:33
waterblok niet, maar je zou wel kunnen zeggen ik maak 2 modussen:
iGPU voor office werk, en dGPU voor gamen.

niet mogelijk in een desktop :(

maar maakt je videokaart zo'n herrie dan, als hij idle draait? je zou de fancurve aan kunnen passen...

[Voor 40% gewijzigd door 99ruud99 op 26-03-2021 18:54]

• emphy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:07
... RAID 1 HDD

...

Tips over hoe ik een stille PC kan aanpakken ... Waterkoeling en of componenten die bij IDLE fans niet laten draaien.
Die hdd is, denk ik, het eerste wat de kast uit zaal gaan; in mijn ervaring gaat het geluid van een hdd mateloos irriteren in een stil systeem, helemaal omdat het uitzetten van de fans het redelijk noodzakelijk gaat maken om een behuizing met heel veel mesh te nemen.

• exyll
Tsja, het is maar net wat je herrie vind. Het is niet dat hij zo hard draait maar het totaal aan IDLE fans (voeding, CPU, GPU) is gewoon aanwezig. Systeem aan of uit is een groot verschil.

Deze achtergrond ruis is bij een opname met een microfoon heel duidelijk. Trouwens, ook met het gehoor vandaar dat ik een upgrade wil ontwerpen die stil is.

Sterker, ik heb wel eens overwogen een workstation in een andere ruimte te zetten en volledig op afstand te werken. Echter, ik zit met teveel randapparatuur. VR headset, audio interface, microfoons, speakers, gitaar. Het is nu al een wirwar van kabels die direct op de poorten van de PC zitten.

Helaas zit aan de andere kant de badkamer dus de optie om direct aan de andere zijde de "herrie" te plaatsen is niet een optie.

Ramon Smits

• Glamourt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-03 10:01
Als je op afstand wilt werken, dan koop je toch gewoon 2 pc's waar je de ene met de ander overneemt via remote desktop?

• exyll
Ik heb even m'n kast open gemaakt en het blijkt dat ik een verkeerde aanname heb gemaakt.

GPU:

De 3 fans van m'n R9 staan vaak stil. Met de Radeon software heb ik GPU max frequency op -43% gezet, Power limit op -50, VRAM max. Fans op 1 RPM gezet (0 gaat kennelijk niet). Uit bij kantoor gebruik werkt niet dan loopt de temperatuur op naar boven de 90 graden.

Kast:

Fan voor en achter afgekoppeld en draaien nu niet. Er is nu geen airflow in de kast.

CPU:

Hier zit een Be Quiet! Dark Rock Pro 3 koeler op en staat nog aan.

Voeding:

Heeft een fan maar staat stil.

HDD's:

2 stuks, deze produceren het meeste geluid waar ik eerst dacht dat het de GPU was.

Als ik de HDD's afkoppen heb ik even met de CPU fan aan getest en dan hoor ik m'n PC amper.

Bij een nieuwe PC zal ik dus zeker niet meer kiezen voor HDD's. Misschien dan toch een grotere SSD erbij

Ramon Smits

• exyll
Glamourt schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 10:45:
Als je op afstand wilt werken, dan koop je toch gewoon 2 pc's waar je de ene met de ander overneemt via remote desktop?
Dat gaat niet ivm de aansluitingen die ik nodig heb.

Als je een systeem niet vol belast hoelang kan je met waterkoeling dan werken zonder dat de loop actief gekoeld wordt?

Ramon Smits

• 99ruud99
Waterkoeling maakt VEEL meer geluid dan een stille cpu fan.

• exyll
99ruud99 schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 12:29:
Waterkoeling maakt VEEL meer geluid dan een stille cpu fan.
Dat had ik niet verwacht. Is het dan zo dat onder load waterkoelen beter werkt maar bij IDLE fans?

Ramon Smits

• 99ruud99
Waterkoeling hoor je pomp van.
Enkel onder hoge loaf wordt een waterkoker stiller,omdat de fans de pomp overstemmen.

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-03 20:55

BTU_Natas

Superior dutchie

Neuh, niet echt. Een vario d5 op stand 1 of 2 is onhoorbaar. En al helemaal niet met pwm pompen, het kan dood stil. (ik kan niet oordelen over een aio koeler, nooit gehad)

@ TS; zet je pc onder je bureau, hoe meer afstand van je oor hoe stiller. Nog beter, een ander ruimte (achter een shot, in een kruipruimte, trapkast)

Dan is er nog undervolten in combinatie met fan curves.

Overigens; geen bewegende delen = het enige wat geen geluid maakt.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:59
Ik ben een zeikerd qua geluid en heb bij mijn laatste build gekozen voor/

CPU : zo groot mogelijk blok met twee 120mm fans op ik dacht 600 rpm. Ik hoor ze niet. Ik ben gegaan voor merk uitgekozen op aantal dB.

Voeding: volledig passief dus stil

Hdd: ssd only dus hoor je niet

GPU: merk gekozen waarbij in idle/lage load de fans niet draaien.

Resultaat: alleen via de led op de behuizing zie ik dat de pc aan staat. Logisch want slechts twee fans die draaien op de minimale rpm. Onder load gaan fans harder draaien en dan pas hoor ik wat qua pc geluid. Zou nooit meer anders willen :)

[Voor 10% gewijzigd door We Are Borg op 28-03-2021 07:21]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:44
Eerst eens wat leuk leesvoer om zo dadelijk de stilste pc te bouwen: [Geluid] Het stille PC topic deel IV
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee