Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Primair als developer box. Software builden, docker containers, VM's, databases
Secundair voor muziek productie en opname, en af en toe een VR game?[/i]
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik richt denk ik op 2000 ,maar mag max 3000 inclusief verzendkosten zijn. Ik ga er vanuit dat ik hem zelf in elkaar zet.
Het gaat om de kast en de internals.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur heb ik al, intern heb ik een NVME SSD en al een RAID 1 HDD. AL sta ik open voor een nieiweu NVME SSD 512GB is zat, maar meer mag.
Ik ga uit van een nieuwe mobo, cpu, ram, koeling, gpu, voeding.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Minstens 32GB RAM, 1GPU, voor de rest alle componenten super stil indien IDLE, gezien slechte ervaringen mobo hardware RAID, enkel software RAID via OS.
Liefst een 10gbps ethernet poort om eventueel later te kunnen gebruiken met een nieuwe NAS die ook 10gbps ondersteund.
Bonus:
Liefst een systeem kast met ook aansluitmogelijkheden aan de voorzijde. SSD kaart lezers, aardig wat USB A en C aansluitingen en wellicht ook een HDMI aansluiting. Voornaamste is dat de kast STIL is bij normaal gebruik de aansluitingen secundair.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD Ryzen 5900X or 5950X, lijkt mij goede prijs kwaliteit verhouding en multithreading komt denk ik goed uit voor m'n dagelijkse gebruik. Ik heb nu een Intel I7-6700 en die is echt regelmatig een bottleneck.
Threadripper schrijf ik niet af maar ik denk niet dat het veel meerwaarde heeft.
AMD GPU's hebben het altijd prima gedaan maar het maakt me niet zoveel uit.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zo stil mogelijk tijdens "kantoor werk" maar ook als ik met muziek wil opnemen.
Tijdens opnemen sowiese de mogelijkheid om alle fans uit te schakelen.
Overdag het liefste ook geluidloos tenzij ik ga belasten.
Gezien deze PC veel aanstaat het liefst een laag verbruik maar eerlijk gezegd is dit geen bepalende factor.
Ga je overklokken?
Leuk als het kan maar niet mee bezig.
Wat verwacht je van ons?[i]
Tips over hoe ik een stille PC kan aanpakken maar toch af en toe kan pieken waar nodig met herrie.
Waterkoeling en of componenten die bij IDLE fans niet laten draaien.
Primair als developer box. Software builden, docker containers, VM's, databases
Secundair voor muziek productie en opname, en af en toe een VR game?[/i]
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik richt denk ik op 2000 ,maar mag max 3000 inclusief verzendkosten zijn. Ik ga er vanuit dat ik hem zelf in elkaar zet.
Het gaat om de kast en de internals.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur heb ik al, intern heb ik een NVME SSD en al een RAID 1 HDD. AL sta ik open voor een nieiweu NVME SSD 512GB is zat, maar meer mag.
Ik ga uit van een nieuwe mobo, cpu, ram, koeling, gpu, voeding.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Minstens 32GB RAM, 1GPU, voor de rest alle componenten super stil indien IDLE, gezien slechte ervaringen mobo hardware RAID, enkel software RAID via OS.
Liefst een 10gbps ethernet poort om eventueel later te kunnen gebruiken met een nieuwe NAS die ook 10gbps ondersteund.
Bonus:
Liefst een systeem kast met ook aansluitmogelijkheden aan de voorzijde. SSD kaart lezers, aardig wat USB A en C aansluitingen en wellicht ook een HDMI aansluiting. Voornaamste is dat de kast STIL is bij normaal gebruik de aansluitingen secundair.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD Ryzen 5900X or 5950X, lijkt mij goede prijs kwaliteit verhouding en multithreading komt denk ik goed uit voor m'n dagelijkse gebruik. Ik heb nu een Intel I7-6700 en die is echt regelmatig een bottleneck.
Threadripper schrijf ik niet af maar ik denk niet dat het veel meerwaarde heeft.
AMD GPU's hebben het altijd prima gedaan maar het maakt me niet zoveel uit.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zo stil mogelijk tijdens "kantoor werk" maar ook als ik met muziek wil opnemen.
Tijdens opnemen sowiese de mogelijkheid om alle fans uit te schakelen.
Overdag het liefste ook geluidloos tenzij ik ga belasten.
Gezien deze PC veel aanstaat het liefst een laag verbruik maar eerlijk gezegd is dit geen bepalende factor.
Ga je overklokken?
Leuk als het kan maar niet mee bezig.
Wat verwacht je van ons?[i]
Tips over hoe ik een stille PC kan aanpakken maar toch af en toe kan pieken waar nodig met herrie.
Waterkoeling en of componenten die bij IDLE fans niet laten draaien.
Ramon Smits