Toon posts:

Verzoek om GSM masten te plaatsen op gebouw VVE

Pagina: 1
Acties:

• MacFeek
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:26
De VVE van het gebouw waarin ik woon is benaderd door een telefoonprovider met de vraag of er op het gebouw zendmasten geplaatst mogen worden. Het gebouw is hoog en staat op een goede locatie in een grote stad.

Er komt een binnenkort een gesprek. Daarin zal ook een "huurprijs" en de verplichtingen over het gebruik van het dak (denk aan lekkages) ter spake komen. Het bestuur van de VVE (en ook ik) heeft over de hoogte van een eventuele huurprijs geen idee over welke bedragen het zou kunnen gaan. Bijvoorbeeld vergelijkbaar met de jaarlijkse kale huurprijs van een appartement in het complex?

Zijn er mensen bij wie op hun complex ook een zendmast staat en die orde van grootte kunnen aangeven van de "huurbijdragen" maar ook verplichtingen ten aanzien van gebruik van het dak (bij vervanging van dakbedekking, appartementencomplex is al relatief oud)?

LET OP: ik wil hier geen discussies starten of het wel of niet gewenst is of er een zendmast geplaatst wordt vanwege de straling e.d. Dat is een geheel andere discussie :*)

===

Acties:
  • +5Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:52
ligt volledig aan de uniekheid van de locatie: staan er 50 flats op een rij allemaal even hoog?

Weet dat het jullie persoonlijk eerder een slechter signaal geeft dan een beter signaal. (onder een zendmast krijg je geen signaal, en als hij op jullie dak staat dan komt hij niet bij de buren (waar je er wel wat aan zou hebben)). De kaart is dan perfect, maar jullie zijn dan een middenpunt waar juist geen signaal is.

• MacFeek
Ja dat begrijp ik, dat als je er onder zit je minder signaal hebt. Maar dat is ook niet echt mijn probleem. Ik zit vooral met wat kan je als financiële tegenprestatie verwachten voor het gebruik van de locatie. Ze hebben niet voor niets gevraagd voor overleg. Dus het is vast een goede locatie :)

===

Acties:
  • +4Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Komt er ook een risico-opslag bij voor als ze die 5G mast in de fik willen steken?
Of wanneer ie toch corona blijkt te verspreiden?

• MacFeek
Goeie 😃

Maar dak is niet zo 123 bereikbaar

===

Acties:
  • +8Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
@ChinaGeek het was toch andersom, corona was in leven geroepen zodat ze kunnen vaccineren met microchips, zodat mensen levende 5G zendmasten worden, voor wereldwijde dekking van rijke mensen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ChinaGeek
99ruud99 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 18:40:
@ChinaGeek het was toch andersom, corona was in leven geroepen zodat ze kunnen vaccineren met microchips, zodat mensen levende 5G zendmasten worden, voor wereldwijde dekking van rijke mensen?
Ah, dan had ik het ff verkeerd begrepen. Excuus.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

ChinaGeek schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 18:38:
Komt er ook een risico-opslag bij voor als ze die 5G mast in de fik willen steken?
Verzekeringswerk. Dat soort details zullen in dat te komen gesprek wel langskomen.
Of wanneer ie toch corona blijkt te verspreiden?
Nee maar echt. Type dit soort onzin nou niet.
Mocht die mast andere shit verspreiden dan is de vve daar niet aansprakelijk voor.

@MacFeek Als je het enige (of een van weinige) hoge opstelpunt of mogelijkheid bent in hun zoekgebied, dan denk ik dat je gerust op minimaal €1000 per maand kunt gaan zitten.
Maar je kan ze wellicht het beste eerst zelf met een aanbod laten komen.

Alles kan stuk.

• MantaMaartuh
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-05 11:47
Misschien ook voorbereiden op onenigheid tussen bewoners. Ik kan me voorstellen dat beganegrond bewoners straks voor gaan stemmen en de bovenste bewoners tegen stemmen en in de minderheid zijn maar wel de meeste overlast / waardedaling hebben

• ChinaGeek
MantaMaartuh schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 18:55:
Misschien ook voorbereiden op onenigheid tussen bewoners. Ik kan me voorstellen dat beganegrond bewoners straks voor gaan stemmen en de bovenste bewoners tegen stemmen en in de minderheid zijn maar wel de meeste overlast / waardedaling hebben
Waardedaling omdat er masten op het dak staan? Kom op, zeg.

• Timmeaho
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 25-05 08:45
Geen idee hoeveel de VvE daar voor zou moeten vragen. Maar let er wel goed op dat de telecom provider zelf alle maatregelen treft om veilig op het dak te kunnen werken.

Acties:
  • +10Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik zit bij een windcoöperatie en op aan de mast van een van de molens hangt een zendmast, als ik even in de jaarcijfers kijk dan was de vergoeding in 2019 €7103 en wordt het ieder jaar geïndexeerd.

Opzich een leuk bedrag voor een VVE.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• MacFeek
kijk @Erasmo daar heb ik wat aan :) zit je inderdaad aan het eerder genoemde bedrag van @remco_k en mijn idee minimaal "kale huur"

Ook moeten duidelijke afspraken komen over wat te doen bij noodzakelijke vervanging van het dak. Er zullen vast regelkasten op het dak geplaatst worden..... wie draait er dan op voor de kosten.

===

Acties:
  • +27Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:08

Klippy

Still Game

Ik heb daar wel ervaring mee. Bovengenoemd bedrag is realistisch per provider.
Kan je op een PM de details zetten als je interesse hebt, maar veel is afhankelijk van de locatie in elk geval en of ze een zendmast in de buurt kunnen zetten.
Wij zitten ook relatief gunstig wat dat betreft dus hebben van meerdere providers antennes op het dak.
Opbrengsten een 20K per jaar maar er zijn ook nadelen.

Het is niet alleen de zendmast, er komt een hele serverkast bij waar je plaats voor moet hebben (denk ook aan geluidsoverlast, koeling etc.) Die staan bij ons binnen op de bovenste verdieping in de trappenhal, dus niet op het dak (geen idee of dat normaal is).
Monteurs moeten 24/7 toegang hebben tot het pand, waarschijnlijk lossen ze dat op met brandweercilinders in je buitenmuur.
Regelmatig een hoogwerker voor je pand om antennes te plaatsen, upgraden, verwijderen etc. Dan kan schade meebrengen aan je gazon, tuin, etc (afhankelijk van of het gemeentegrond is wel of minder belangrijk).
Lekkages gehad na verwijderen van een zendmast, opgelost door verzekering natuurlijk, maar voor de bewoners (eigenaren) niet tof (understatement) als je pannen op de vloer hebt staan in een regenbui om het water op te vangen.
Het is niet mooi.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• MacFeek
Je noemt inderdaad de juiste punten @Klippy !

===

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:16
Wat je zou kunnen doen is eens contact opnemen met de bestuurders van VVE's in de omgeving waar al een paal op het dak staat. Vragen wat voor afspraken en vergoedingen zij hebben afgesproken.

Kan mijzelf niet voorstellen dat een telecomprovider allemaal verschillende afspraken wil beheren dus verwacht dat zij ook met een modelovereenkomst komen opdagen.

• MacFeek
Goed idee @D-dark !

===

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

Ik zal hier nog even antwoorden dan hebben anderen er ook nog wat aan.
De exacte prijzen zijn toch minder interessant, maar die 7K is ongeveer waar je aan moet denken en volgens mij heb ik de meeste andere dingen ook wel benoemd.

Ik heb het contract van de grootste provider er bijgehaald, dat zijn 20 pagina's, dus te veel om te delen, maar alles lijkt wel vastgelegd eigenlijk. Alles voor rekening van de huurder (van het opstelpunt, dus de provider) met een CPI geïndexeerde huurprijs. Bij ons een contract voor 15 jaar en daarna steeds met 5 jaar verlengd, dus het zijn wel inkomsten gegarandeerd voor een langere termijn, ze komen niet installeren en na een paar maanden weer afbreken.

Voor serverapparatuur vragen ze een bedrijfsruimte van 20m² die ze zelf gemaakt hebben (een serverkast noem ik het maar) en bijbehorende airco unit op het dak. In het contract is ook tot in detail op de bouwtekeningen vastgelegd waar alles staat op het dak en binnen. Denk aan een bovenaanzicht van het gebouw met locaties van kabelgoten, antennes en apparatuur. En zijaanzichten van elke kant om de hoogte van de antennes en eventuele stijggooten aan te geven.
Valt me op dat op het contract van die provider ook de apparatuur van alle andere providers staat aangegeven tot op de centimeter nauwkeurig, inclusief alle kabelgoten. Dus het zijn 3 afzonderlijke bedrijven maar het is niet zo dat ze afzonderlijk maar wat neerleggen gelukkig ;)
Let wel op dat het waarschijnlijk meerdere antennes zijn, bij ons 2 masten per provider, met schotel en richtantennes zoals dit.

Verder is in een paar paragrafen duidelijk afgedekt dat alle eventuele schades voor rekening van de huurder zijn en alle standaard dingen die je daarbij mag verwachten. In praktijk is altijd de vraag of het hun schuld is natuurlijk, maar daar verwacht ik weinig problemen want het is werk tussen de verzekering van de provider en je VVE verzekering.
Ook interessant is dat ze garanderen geen storingen te veroorzaken en vóór de installatie en daarna metingen verrichten. Wat dat ook mag inhouden... Dat vind ik nog de meest wazige paragraaf, er staat niet wat voor soort storingen of metingen.

Die providers doen dat natuurlijk op duizenden plekken dus die hebben daar inderdaad gewoon modelovereenkomsten voor.
Overleg vooral met de bewoners op je bovenste etage zou ik zeggen.... De rest heeft er alleen voordeel van waarschijnlijk. Financieel en altijd 4 streepjes bereik als je thuis bent ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MacFeek
Thnx helemaal helder!!

===

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:48
Let ook even op de stroom die ze gebruiken, dat die apart gemeten/afgerekend wordt. En verder kan je ook in overleg met de telecomprovider kijken of ze nog een paar (bijv. 8 ) weken willen wachten met in gebruik nemen nadat de mast geplaatst is. Als je mensen hebt die spontaan klachten ontwikkelen in de weken nadat de mast geplaatst is, weet je in ieder geval zeker dat dat niet door de mast (die dan nog uit staat) komt.

Verder weet ik niet of je flat al iets van glasvezel heeft? Als dat nog gelegd moet worden en men gaat toch graven om deze mast van glas te voorzien (kan ook via straalverbinding), dan kan je daar wellicht ook nog een graantje meepikken.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MacFeek
Dankjewel.
Glasvezel ligt er al :)

===

• Klippy

Klippy

Still Game

Stroom komt van buitenaf bij ons, maar goed punt. Eventueel aandachtspunt is ook een bliksemafleider, bij ons zat die er al, anders leggen ze die waarschijnlijk ook aan.
Al met al heb je wel wat kabels naar boven lopen.

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:16
Kan evt de moeite waard zijn voor de VVE om met een juridisch adviseur te gaan praten die vaker met dit bijltje gehakt heeft? Zoiemand weet beter welke clausules je absoluut in het contract wilt hebben, en kan een eventuele modelovereenkomst toetsen.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-06 18:49
Klippy schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 20:38:

Ook interessant is dat ze garanderen geen storingen te veroorzaken en vóór de installatie en daarna metingen verrichten. Wat dat ook mag inhouden... Dat vind ik nog de meest wazige paragraaf, er staat niet wat voor soort storingen of metingen.
Mijn vermoeden is dat ze doormeten of de antennes die ze plaatsen voldoen aan de ICNIRP-blootstellingslimieten. De storingen doelen op interferentie op andere antennes.

Check ook deze pagina van het Antennebureau: https://www.antennebureau...regels-plaatsing-antennes

[Voor 4% gewijzigd door Kassad op 27-03-2021 10:13]

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:16
Een aantal jaar geleden heeft de VVE van de flat waar ik woon ook zo'n aanbod gekregen. Ging om iets meer geld als die 7k, maar wel redelijk vergelijkbare bedragen. Daar is toen ook een stemming over geweest bij de vergadering van de VVE, ik vermoed dat dit een verplichting is.

Ik had verwacht dat de meeste moeite die mensen zouden hebben een stralingsverhaal zou zijn, het is uiteindelijk afgeketst omdat de bewoners van bovenste verdieping bang waren voor lekkage en er voldoende anderen waren die dat wilden steunen.

Als je dit wil als VVE, neem dan dus ook je bewoners goed mee in het proces en zorg dat lekkagerisico goed afgedekt is.

• MacFeek
Dank allemaal ik neem alles mee richting bestuur VVE!

[Voor 51% gewijzigd door MacFeek op 27-03-2021 10:34]

===

• MantaMaartuh
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-05 11:47
ChinaGeek schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 18:58:
[...]

Waardedaling omdat er masten op het dak staan? Kom op, zeg.
Ik denk als er 2 flats te koop staan en er 1vd2 een gsm antenne op zijn dak heeft er een stuk minder mensen voor die laatste kiezen
(Of het nu wel of niet schadelijk is staat daar los van he)

• ChinaGeek
MantaMaartuh schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 14:49:
[...]

Ik denk als er 2 flats te koop staan en er 1vd2 een gsm antenne op zijn dak heeft er een stuk minder mensen voor die laatste kiezen
En ik denk dat dat echt enorme onzin is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-06 15:59
In mijn woonplaats is er mast op kerk gezet. 10.000 per jaar krijgt de kerk daarvoor.

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Acties:
  • +3Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:13
Dus hoe meld ik me nou aan voor zoiets op het dak van mijn tussenwoning? :+

Acties:
  • +12Henk 'm!

• ChinaGeek
mevrouwKees_1 schreef op zondag 28 maart 2021 @ 22:09:
In mijn woonplaats is er mast op kerk gezet. 10.000 per jaar krijgt de kerk daarvoor.
En dat is geen speciale mast voor communicatie met hogere machten?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Bij een VvE waarbij ik betrokken ben geweest ging dit ook om een bedrag in de orde van 10k/jaar met indexatie.

Inderdaad moet de VvE er mee instemmen. Maar ja, financieel is het natuurlijk best interessant.

• MacFeek
Wederom Thnx to all!

Dus € 7.500 - € 10.000 per zender is een goede range om aan te houden :)

[Voor 66% gewijzigd door MacFeek op 29-03-2021 07:07]

===

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:57

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@MacFeek Misschien niet gelijk voor de eerste vergadering, maar misschien willen de eigenaars wel weten wat de plannen zijn met de opbrengsten.

Want de eigenaren hun beslissing zullen uiteindelijk daar ook op gebaseerd worden.

Denk aan verlaging van de VVE inbreng door de eigenaren.

"We never grow up. We just learn how to act in public"

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:50

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zorg dat je een jurist naar de contractuele stukken laat kijken.
Ook qua verzekering ed.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase (in bestelling)

• Muismat1991
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 24-05 15:06
Klippy schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 19:50:

Het is niet alleen de zendmast, er komt een hele serverkast bij waar je plaats voor moet hebben (denk ook aan geluidsoverlast, koeling etc.) Die staan bij ons binnen op de bovenste verdieping in de trappenhal, dus niet op het dak (geen idee of dat normaal is).
Dat is niet bepaald normaal. Een serverkast met dat soort informatie zou je niet ergens willen zetten waar Pietje en Jantje er zo bij kunnen. Vooral niet ergens waar hij redelijk open en bloot staat en je geen idee heeft wie er toegang tot kan krijgen of niet.

• remco_k
  • Nu online

remco_k

@Muismat1991 Ze staan hier (bij en een c.a. 40m hoge mast die op de grond staat) gewoon buiten op straat onder de mast. Een wind en waterdicht rack met een ingebouwd slot erop en een hekwerk eromheen. Daar kan echt elke loco geworden voorbijganger bijkomen. Dus zo'n opstelling binnen in een trappenhal is helemaal zo gek nog niet. ;)

@MacFeek
Mocht zo'n installatie inderdaad binnen komen te staan, dan is het inderdaad wel handig om erachter proberen te komen hoeveel geluid eraf komt.
Voor de (vaak) bijkomende airco (buiten) units geldt dat je er misschien voor moet zorgen dat ze niet recht boven iemands appartement worden geplaatst. Maar b.v. boven het trappenhuis of hal. Gewoon om elk risico op geluid wat je heel misschien binnen kan horen te vermijden.

[Voor 38% gewijzigd door remco_k op 29-03-2021 09:29]

Alles kan stuk.

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
geen idee over de vergoeding, maar toch een paar aandachtspunten:

- routing stroom en signaal: hoe komen die op het dak. is er een leidingschacht die gebruikt kan worden of lopen de kabels door de gemeenschappelijke ruimtes? kan dat dan fatsoenlijk weggewerkt worden? is er een eenvoudige manier waarop ze hun eigen glasvezel van buiten naar binnen kunnen brengen zonder veel hak- en breekwerk?

- is de elektrische hoofdaansluiting geschikt om een extra meter te plaatsen voor deze installatie of wordt het een tussenmeter achter de meter van de algemene voorzieningen? in dat laatste geval: hoe wordt door wie en wanneer en met welke frekwentie en tegen welk tarief het verbruik doorbelast?

- hoe is de fysieke toegang geregeld? komt er een extra sleutel die in jullie sluitplan past, en is dat er geschikt voor, of maak je gebruik van een sleutelkluis met een master key?

- hoe is aansprakelijkheid geregeld? is er een extra verzekering, op wiens naam en door wie betaald? moet er iets gebeuren aan ( uitbreiding van ) bliksembeveiliging?

• neh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:43
Muismat1991 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 09:15:
[...]

Een serverkast met dat soort informatie zou je niet ergens willen zetten waar Pietje en Jantje er zo bij kunnen. Vooral niet ergens waar hij redelijk open en bloot staat en je geen idee heeft wie er toegang tot kan krijgen of niet.
Er zal altijd een kast of een deur voor zitten met slot en alarmering. Daarnaast is het al sinds 3G is de trend om de masten/base stations minder en minder te vertrouwen, ze hebben vrijwel geen gevoelige informatie.

XT, 640K ram, 20 MB harddisk, MS-DOS 4.0...

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:11

lasharor

7 december 2004

DCV191283 schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 10:14:
Als je dit wil als VVE, neem dan dus ook je bewoners goed mee in het proces en zorg dat lekkagerisico goed afgedekt is.
Dit lijkt mij nogal essentieel. Gaan die 7k extra inkomsten daadwerkelijk wat opleveren/veranderen aan het woongenot van de bewoners? Worden bepaalde bewoners onevenredig veel benadeeld etc?

Als bewoner zou ik hier niet zo snel in meegaan, zeker als de VVE niet duidelijk aan kan geven wat ze met die extra inkomsten van plan zijn.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:04
Aan de hand van de locatie wordt de huur bepaald, als je een unieke locatie hebt zullen providers enkele tienduizenden euro's per jaar betalen, maar mochten er best veel locaties in de buurt zitten gaat de prijs natuurlijk zakken.

*Zelf een aantal jaar in de telecom gewerkt, waarbij ik voornamelijk naar flatgebouwen ging om de installaties in te meten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
MantaMaartuh schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 14:49:
[...]

Dat denk ik ook. Ik zou het voor mijzelf wel weten in ieder geval.
Hebben de bewoners voordeel van die zendmast door middel van verlaagde contributie? Anders zou je nog gezeur over die waardevermindering kunnen krijgen.
Ook vraag ik me af of de vve doorzet wanneer niet alle bewoners unaniem akkoord zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• remco_k
  • Nu online

remco_k

BounceMeister schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:23:
[...]

Dat denk ik ook. Ik zou het voor mijzelf wel weten in ieder geval.
Hebben de bewoners voordeel van die zendmast door middel van verlaagde contributie? Anders zou je nog gezeur over die waardevermindering kunnen krijgen....
Terwijl het recht onder zo'n mast zitten een veel lagere veldsterkte in je huis oplevert, ten opzichte van als je b.v. een appartement hebt en er aan de overkant van de straat op vrijwel gelijke hoogte een GSM antenne op het dak staat - die schijnt bijna recht je huis in. Die laatste situatie zou ik juist vermijden. (Met als opmerking dat het zelfs dan nog steeds gaat over veilige veldsterktes).
Met andere woorden: liever een antenne op je eigen dak dan eentje aan de overkant richting je eigen woning.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Een tijd geleden heeft de flat waar ik toen woonde ook zo'n aanbod gekregen. In dat contract stond dat het huurbedrag afhankelijk is van het GEBRUIK van de zendmast. Kon varieren tussen de 3.500 en 7.000 euro.

Ging bij ons om 5 tot 7,50 per maand per appartement.

Toen de bewoners die bedragen hoorden is er het enige unanieme besluit allertijden genomen ==> NEEN. Voor 7,50 per maand geen mast op mijn dak ;)

3850Wp WZW, 1155Wp ONO - Enphase IQ7+ - pvoutput.org

• borbit
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-06 17:41
Freeaqingme schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 21:15:
Let ook even op de stroom die ze gebruiken, dat die apart gemeten/afgerekend wordt. En verder kan je ook in overleg met de telecomprovider kijken of ze nog een paar (bijv. 8 ) weken willen wachten met in gebruik nemen nadat de mast geplaatst is. Als je mensen hebt die spontaan klachten ontwikkelen in de weken nadat de mast geplaatst is, weet je in ieder geval zeker dat dat niet door de mast (die dan nog uit staat) komt.

Verder weet ik niet of je flat al iets van glasvezel heeft? Als dat nog gelegd moet worden en men gaat toch graven om deze mast van glas te voorzien (kan ook via straalverbinding), dan kan je daar wellicht ook nog een graantje meepikken.
Ik sprak laatst de monteur van de antenne op mijn dak. Die gaf aan dat het standaard via straalverbindingen gaat.

• borbit
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-06 17:41
Klippy schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 19:50:
Ik heb daar wel ervaring mee. Bovengenoemd bedrag is realistisch per provider.
Kan je op een PM de details zetten als je interesse hebt, maar veel is afhankelijk van de locatie in elk geval en of ze een zendmast in de buurt kunnen zetten.
Wij zitten ook relatief gunstig wat dat betreft dus hebben van meerdere providers antennes op het dak.
Opbrengsten een 20K per jaar maar er zijn ook nadelen.

Monteurs moeten 24/7 toegang hebben tot het pand, waarschijnlijk lossen ze dat op met brandweercilinders in je buitenmuur.
Regelmatig een hoogwerker voor je pand om antennes te plaatsen, upgraden, verwijderen etc. Dan kan schade meebrengen aan je gazon, tuin, etc (afhankelijk van of het gemeentegrond is wel of minder belangrijk).
Lekkages gehad na verwijderen van een zendmast, opgelost door verzekering natuurlijk, maar voor de bewoners (eigenaren) niet tof (understatement) als je pannen op de vloer hebt staan in een regenbui om het water op te vangen.
Het is niet mooi.
De serverkastjes hangen hier buiten op het dak. Dus dat hoeft niet perse binnen.

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:56
Kijk ook even naar de aansprakelijkheidsverzekering van de telecomprovider en de VvE.

Je wilt niet dat als ie een keer valt de VvE voor het karretje wordt gespannen. Laat staan de schade die het achterlaat als zo'n ding omvalt.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:48
borbit schreef op maandag 29 maart 2021 @ 12:56:
[...]
Ik sprak laatst de monteur van de antenne op mijn dak. Die gaf aan dat het standaard via straalverbindingen gaat.
Dat verschilt. Kijk bijvoorbeeld ook eens naar de Antennekaart. Zeker voor bepaalde 5g features wordt naar ik meen alles via glas aangesloten.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Bij een van de locaties waar ik werk staat een zendmast. Daarvoor krijgen we zo'n € 1.375 per kwartaal (ex BTW). Betreft T-mobile. De mast zelf is niet zo hoog, steekt nauwelijks boven de dakrand uit.

• Plucky
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
In Den Haag ook een opstelplaats op het dak van ons kantoor gehad.
Contract liep al wat langer dus was al meerdere malen geïndexeerd.
De opbrengst was ongeveer €6.500 per jaar maar er waren meerdere geschikte kantoorpanden in de buurt...

Daarnaast kreeg de ondertekenaar van het contract een gratis mobiel abonnement met X-aantal minuten zo lang de antenne op het dak zou staan. Toentertijd een enorme geste... :)

• Klippy

Klippy

Still Game

Muismat1991 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 09:15:
[...]

Dat is niet bepaald normaal. Een serverkast met dat soort informatie zou je niet ergens willen zetten waar Pietje en Jantje er zo bij kunnen. Vooral niet ergens waar hij redelijk open en bloot staat en je geen idee heeft wie er toegang tot kan krijgen of niet.
Het is echt een ruimte geworden he. Met muren tot aan het plafond, een deur en daar achter een metalen kooi.
Ik vermoed ook nog wel een alarm, maar dat weet ik niet zeker, ben er ook nooit binnen geweest.
Het is zeker niet open en bloot een servertje in een rack aan de muur geschroefd als je dat denkt...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Muismat1991
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 24-05 15:06
Klippy schreef op maandag 29 maart 2021 @ 14:21:
[...]

Het is echt een ruimte geworden he. Met muren tot aan het plafond, een deur en daar achter een metalen kooi.
Ik vermoed ook nog wel een alarm, maar dat weet ik niet zeker, ben er ook nooit binnen geweest.
Het is zeker niet open en bloot een servertje in een rack aan de muur geschroefd als je dat denkt...
Dat was mijn eerste ingeving wel. Ik weet niet hoe groot het trappenhuis is, maar ik ging er even vanuit dat het niet zo groot kan zijn. Dan is mijn verwachting in ieder geval bijgeschroefd!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:18

ep667

It doesn't hurt to help

MacFeek schreef op maandag 29 maart 2021 @ 07:06:
Wederom Thnx to all!

Dus € 7.500 - € 10.000 per zender is een goede range om aan te houden :)
Bedenk wel dat die prijs daalt als er in jouw buurt 20 hoge gebouwen staan die eventueel ook geschikt zijn. Tegelijkertijd kan de prijs ook wel stijgen als het om het enige gebouw gaat waar providers iets kunnen plaatsen.

Ken een kerk hier in de regio waar men 25K per jaar krijgt voor telefoonantennes. Relatief veel, maar die kerk is het enige punt in het dorp waar dit kan. Een mast plaatsen kan niet vanwege beschermd dorpsgezicht en daardoor is het ook een redelijk drukbezocht dorp. Allemaal onderhandelingsmogelijkheden.

Bedenk dus goed wat je onderhandelingspositie is. Niet teveel of te weinig vragen kortom.

EP

• Klippy

Klippy

Still Game

ep667 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 16:09:
[...]

Ken een kerk hier in de regio waar men 25K per jaar krijgt voor telefoonantennes. Relatief veel, maar die kerk is het enige punt in het dorp waar dit kan. Een mast plaatsen kan niet vanwege beschermd dorpsgezicht en daardoor is het ook een redelijk drukbezocht dorp. Allemaal onderhandelingsmogelijkheden.

[...]
Maar die kerk heeft dan waarschijnlijk ook van meerdere providers de antennes, zeker als het echt het enige punt zou zijn waar het kan.
Zoals ik zei hebben wij het ook van 3 providers, dus ook ongeveer zo'n bedrag in totaal, maar per provider is het echt geen 25K lijkt me, dus je positie is wat sterker, maar of het zo'n groot verschil gaat maken weet ik niet.

[Voor 16% gewijzigd door Klippy op 29-03-2021 17:54]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:18

ep667

It doesn't hurt to help

Klippy schreef op maandag 29 maart 2021 @ 17:54:
[...]

Maar die kerk heeft dan waarschijnlijk ook van meerdere providers de antennes, zeker als het echt het enige punt zou zijn waar het kan.
Zoals ik zei hebben wij het ook van 3 providers, dus ook ongeveer zo'n bedrag in totaal, maar per provider is het echt geen 25K lijkt me, dus je positie is wat sterker, maar of het zo'n groot verschil gaat maken weet ik niet.
Op zich in lijn met de reactie van @FabianGTI hierboven. Gaat in dit geval alleen om KPN. De andere twee staan op een mast ongeveer twee kilometer buiten het dorp en hebben daardoor buiten beperkt en in goed geïsoleerde huizen praktisch geen dekking.

Kan heel goed zijn dat dit gewoon afspraken zijn van toen de winstmarges nog iets groter waren natuurlijk. Dat de kerk even moet slikken als deze ooit worden herzien :-+.

Ik wilde er slechts mee aangeven: bedenk goed wat je onderhandelingspositie is. Vraag niet het onderste uit de kan als er nog 20 hoge gebouwen in de buurt staan, maar laat je niet afschepen met een fooi als de dekking van said provider nu matig is en deze weinig andere opties heeft.

EP

• Theo
  • Registratie: Januari 2005

Theo

moederbord

En als je flat het enige hoge punt is in de wijde omgeving, dan kun je ook vragen wat de provider er jaarlijks voor over heeft als jullie het dak exclusief aan hen verhuren om daarmee te voorkomen dat concurrentie ook een mast op het dak plaatsen. Drie masten/providers leveren zo'n 25K per jaar op; en als een provider voor dit bedrag het alleenrecht krijgt op het dan dan kan dit voor een provider nog best een interessante keuze zijn.

7400 Wp op het dak

• MacFeek
Wederom dank allemaal. Ik zal alle goede suggesties meegeven aan het bestuur van de VvE en de verbondenheid vergadering!

===

• LaserJet
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-12-2022
Theo schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 06:26:
En als je flat het enige hoge punt is in de wijde omgeving, dan kun je ook vragen wat de provider er jaarlijks voor over heeft als jullie het dak exclusief aan hen verhuren om daarmee te voorkomen dat concurrentie ook een mast op het dak plaatsen. Drie masten/providers leveren zo'n 25K per jaar op; en als een provider voor dit bedrag het alleenrecht krijgt op het dan dan kan dit voor een provider nog best een interessante keuze zijn.
Nee, zo werkt het niet. Providers mogen dit namelijk niet om te voorkomen dat concurrenten noodgedwongen lelijke masten moeten bouwen. Wel zou je kunnen overwegen om je dak te verhuren aan een telecom antenne servicebedrijf zoals CELLNEX.

Link: https://cellnextelecom.nl...van-antenne-opstelpunten/

[Voor 5% gewijzigd door LaserJet op 30-03-2021 08:33. Reden: link toegevoegd]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Raider095
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-11-2021
Wat is hier de status van? Enerzijds speelt dit bij ons ook, anderzijds zit ik zelf redelijk in deze materie :)

• Michelle-S
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09-01 13:03
Wij hebben op ons dak, dat ook een VvE complex is, een antenne laten plaatsen en daar ontvangen we bijna 5000 euro per jaar voor. Bij ons verloopt het via Linked X en zij verzorgen het beheer en het contact met de provider. We zijn erg tevreden tot nu toe.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee