Vraag

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 31-03 13:57
Omdat mijn huidige telefoon (nokia 7plus) net na zijn 2 jaar een opgezwollen batterij heeft (en ik hem dus niet meer durf te gebruiken om niet als een bbq te eindigen) wordt het tijd voor een vervanger.

Ik vond die telefoon (snapdragon 660/4GB ram) snel/goed genoeg voor mijn gebruik, maar iets sneller mag natuurlijk voor een nieuwe telefoon (wat ik zeker wil vermijden is een SoC met alleen maar A53/A55 cores in) alhoewel het geen must is; initieel mik ik dus ook op een soortgelijk budget: rond de 200eur (of iets hoger als het de moeite is; ik wil geen telefoon van 800eur op zak omdat ik dan te bang zou zijn om zo een duur ding te slopen en/of achter te laten).
Een (relatief gezien het budget) goede camera voor fotos en filmpjes is ook een must, evenals beveiligingsupdates tijdens de levensduur (2-3 jaar vanaf aankoopdatum).

T.o.v. die nokia wil ik eingenlijk een kleinere telefoon (dus de poco X3 pro die vanaf vandaag beschikbaar is voor 200eur valt daardoor af); dan kom ik bijna automatisch uit op de samsung galaxy A41; Ik overweeg ook een iphone SE (buiten mijn initiele budget, maar ik veronderstel dat apple een betere bouwkwaliteit heeft, zodat die 3 jaar mee kan gaan ipv na 2 jaar te sneuvelen zoals mijn vorige nokia 7plus en daarvoor xiaomi mi5; van eventuele duurdere androids durf ik niet op die 3 jaar te rekenen tenzij bv. een s20 maar die is ver boven budget).

Als ik de voordelen/nadelen/vragen van die twee modellen op een rij zet kom ik hierbij uit:

Galaxy A41:
+ goedkoop => mag na 2 jaar opversleten of te traag zijn
+ Goede camera
- geen beeldstabilisatie voor het filmen
+ grote batterij en usb-c (maar wel geen Qi) om te laden
- sommige reviews zeggen dat deze niet zo vlot is => irritant traag of niet te storend?

iphone SE
+ supersnel (maar zit iOS nog altijd vol met die 'mooie' animaties die een stuk langer duren dan een eventuele hapering van een trage android, zodat het in de praktijk trager werkt voor simpele dingen?)
+ goede autofocus/beeldstabilisatie
- oudere camera => niet goed met weinig licht?
- duurder, dus ik reken op 3 (of 4?) jaar levensduur ipv 2
- kleinere batterij; wat blijft er na 2-3 jaar van over?
+ draadloos laden (handig en traag => goed voor de batterij) en waterdicht

De belangrijkste apps die ik gebruik (outlook, osmand, vlc, pleco) bestaan vziw ook op iOS, dus dat zou niet mogen uitmaken.

De 'grote' vragen zijn dus:

Performance:
- is de A41 te traag/haperend of niet? (sneller dan mijn nokia 7plus, maar maakt de samsung skin en/of trage eMMC die in de praktijk te traag)
- hoe veel irritante animaties zitten er nog in iOS (als ik goed begrepen heb kunnen die vervangen worden door een fade, maar niet uitgeschakeld worden?

Fotos:
- wat is in de praktijk het verschil tussen die twee (zowel voor fotos binnen met weinig licht als voor video)

Batterij:
- komt een iphone SE vlot een hele dag door met zo een kleine batterij? 1 of 2 uur navigeren met osmand (gps) + 1u websurfen + standby wifi+cellular? en wat na 2 of 3 jaar?

Alle reacties

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik heb een A40 (voorloper van de 41) als werktelefoon en vind hem storend traag, zelfs bij heel lichte/simpele taken.

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:27
Je vergelijkt appels met peren. Dat gezegd hebbende:

Wat ik kan zeggen over de iPhone SE is dat mijn vrouw die nu heeft na 5 jaar lang een iPhone 6s gehad te hebben. Na 2/3 jaar moest zij wel de batterij vervangen, maar verder is het een goede koop, want toestel gaat ook echt wel zo'n periode mee.
Allerlei effecten kun je gewoon uitzetten, dus neem je tijd goed door alle instellingen te gaan en deze te testen als je het toestel hebt.

Voor Samsung, de skin is minder zwaar geworden over de jaren, maar het blijft een midrange toestel. Het toestel kost ook 40% van de iPhone.

Echter, kleinere telefoons zijn aan het verdwijnen, dus als je nu de A41 neemt, dan heb je reele kans dat over 2-3 jaar je geen vervanging vindt in het kleine formaat. Neem je de iPhone SE, kun je er naar verwachting 5-6 jaar mee doen. Tegen die tijd is er een nieuwe generatie telefoons, dus kun je dan weer zien wat er uit komt.

Mijn advies is dus om de iPhone SE te nemen.

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Nexus 4a is hier ook nog een prima alternatief. Snel, kale Android, prima camera.
Wat lastiger verkrijgbaar, net over de grens stukken goedkoper.

:Edit: Pixel uiteraard!

[Voor 8% gewijzigd door sambalbaj op 26-03-2021 17:03]

• ls470
sambalbaj schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 16:50:
Nexus 4a is hier ook nog een prima alternatief. Snel, kale Android, prima camera.
Wat lastiger verkrijgbaar, net over de grens stukken goedkoper.
Pixel 4a bedoel je ipv nexus?

Voor de pixel 4a is de grootse vraag hoe lang dat die effectief kan meegaan: bouwkwaliteit/duurzaamheid/software updates t.o.v. de iphone; de andere eigenschappen lijken me inderdaad goed te zijn...

Ik moet bekennen dat ik niet echt geneigd ben te veronderstellen dat ik meer dan 2 jaar met een android telefoon kan doen na mijn vorige ervaringen (nokia en xiaomi; beide net na 2 jaar met een falende batterij) maar dat is meer buikgevoel dan feiten...

• Diablo_GT
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:58
Er zijn 2 aspecten waarom je een iPhone SE 2020 niet zou kiezen boven een A41.

1 De (aanschaf) prijs. De 64gb versie van de A41 kost rond 200 euro, van de SE zit tegen de 500 euro. Bij een iPhone is de 64gb versie altijd af te raden. Je zit vrij snel tegen de limiet van de opslag. Voordeel van een Apple is de software ondersteuning, dacht 5 jaar updates. Ga je niet terug zien bij de A41.

1.1 de (aanschaf)prijs van de accessoires, laders kabels, koptelefoons enz zijn duur.

2 de batterij kan inderdaad een bottleneck zijn. Bij normaal gebruik haal je een dag zeker. Maar met gps enz misschien net niet/wel.

Wat betreft de batterij. Batterijen zijn onderhavig aan slijtage. Dit merk je inderdaad na ongeveer 2 jaar, dan is het ook tijd om de batterij te vervangen.

nbx

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ls470
Uiteindelijk heb ik toch een A41 besteld (voor 180eur); ik had wel graag een waterdichte telefoon gehad, maar voor het prijsverschil (en als de batterij toch ook na 2 jaar kapot is => kosten aan en misschien niet waterdicht na herstelling).
Nu maar hopen dat de samsung skin niet zo zwaar is (en/of de eMMC opslag zo slecht is) dat die niet veel trager aanvoelt dan de oude nokia; donderdag zal ik het weten :)

Bedankt allemaal voor de reacties!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee