Toon posts:

TP-L Hybrid Mesh optimaliseren (Deco X60*3/AX50/TL-SG108E*2)

Pagina: 1
Acties:

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

Topicstarter
(overleden)
Huidige situatie:

(apparatuur)
inventaris: Network n Storage
#CategoryProductPrijsSubtotaal
2Netwerk switchesTP-Link TL-SG108E-Gigabit (8-poorts)€ 26,46€ 52,92
1Modems en routersTP-Link Archer AX50€ 93,81€ 93,81
1Modems en routersTP-Link AX3000 Whole Home Mesh Wi-Fi System Deco X60 (3-pack)€ 349,-€ 349,-
1NetwerkopslagSeagate NAS 4-bay 8TB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 495,73

Wan naar Lan:
Ziggo kabel > Tratec > Ziggo Arris (Bridged Mode) > TP-Link Archer AX-50 (AX Router)
AX-50 Dual Homed (Link aggregation) naar NAS (poort 1&2) - werkt prima.
AX-50 Dual Homed (Link aggregation) naar Deco X60 (MAIN) (AX-50 Poort 1&2) - Werkt Niet

Deco-X60 Office + TP-Link SG108E werkt prima, Deco-X60 Livingroom + TP-L SG108E werkt ook prima....

Dus allemaal geen probleem, ik heb er ook voor gezorgd dat de X50 en de Deco set allemaal op hetzelfde netwerk zitten (wi-fi)
Heb de X50 ingesteld dat poort 3&4 via Link Aggregation allebei naar de Deco-X60 Main moeten, en daar gaat het fout. krijg om en om "ping succes, ping succes, ping failure, repeat" oftewel geen link aggregation.

Het feit dat de X50 het dus wel om-en-om (of beter gezegd over de snelst beschikbare lijn) verstuurd lijkt mij het probleem te zitten in de deco.
De Deco (nr1, dus de main, met alle opties ingeschakeld) heeft alleen nergens de optie om L-A aan te zetten, terwijl ze juist wel aangeven dat je beide RJ-45 kabels tegelijkertijd zou moeten kunnen gebruiken....

Alle units zijn identiek en voorzien van 2x 1Gbps-ethernetaansluitingen, een UTP-backbone is ook mogelijk. AX3000 geeft aan dat Wi-Fi 6 wordt ondersteund met 574/2402 Mbps op de 2,4/5GHz-band. Er is geen aparte backhaul. OFDMA en MU-MIMO zijn aanwezig voor optimalisatie van de snelheid en latency.

Aangezien mijn netwerk ~3,3Gbps via Wi-Fi Mesh is, mijn NAS 2x1Gbps via wired, en de AX50 ook link-aggregation ondersteunt, zou ik toch wel graag willen dat ik qua intranet toch wel rond die 2Gbps zou kunnen komen. (Of iig 1Gbps naar huiskamer, 300Mbps naar internet, en 2Gbps naar NAS & Gameroom).

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

• orvintax
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 29-03 19:35

orvintax

www.fab1an.dev

Het is belangrijk om te weten wat voor LAG je hebt ingesteld. Er zijn namelijk verschillende soorten Link Aggregation protocollen, sommige zijn puur voor failover, met andere krijg je ook betere performance. Kijk even welke je TP link en NAS ondersteunen.

2 gigabit snelheden ga je nooit halen van een enkele client. Pakketjes van een enkele "stream" blijven ondanks LAG gewoon over een enkele NIC gaan. Wat wel kan gebeuren is dat jij een gigabit aan bandbreedte kan gebruiken en iemand anders ook (mits de rest van je infrastructuur dit ook ondersteund). Want twee verschillende streams.

Komt de ~3,3Gbps van een test of is dit theoretisch gezien ? Ik ben bang dat ik het antwoord al weet maar zo werkt het helaas niet. Fabrikanten combineren namelijk de snelheden van de verschillende banden om daar mee te marketen.

[Voor 4% gewijzigd door orvintax op 27-03-2021 19:39]

https://dontasktoask.com/

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

Topicstarter
(overleden)
fatraaij schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 19:38:
Het is belangrijk om te weten wat voor LAG je hebt ingesteld. Er zijn namelijk verschillende soorten Link Aggregation protocollen, sommige zijn puur voor failover, met andere krijg je ook betere performance. Kijk even welke je TP link en NAS ondersteunen.
2 gigabit snelheden ga je nooit halen van een enkele client. Pakketjes van een enkele "stream" blijven ondanks LAG gewoon over een enkele NIC gaan. Wat wel kan gebeuren is dat jij een gigabit aan bandbreedte kan gebruiken en iemand anders ook (mits de rest van je infrastructuur dit ook ondersteund). Want twee verschillende streams.
De NAS heeft gewoon 2x 1Gb Intel netwerk kaarten, en ondersteund teaming, dus 2Gbps, de Intel AX200 van mijn laptop 2,4Gbps, op 5Ghz, de TP-Link AX-50 kan over 5Ghz 2,4Gbps en over 2,4Ghz 867Mbps. De switches TP-Link TL-SG108E-Gigabit (8-poorts) kunnen zowel Link Aggregation als Port Mirroring aan, en het zit allemaal (overkill ik weet het) aan elkaar vast geknoopt met Nedis CAT6S/FTP
Komt de ~3,3Gbps van een test of is dit theoretisch gezien ? Ik ben bang dat ik het antwoord al weet maar zo werkt het helaas niet. Fabrikanten combineren namelijk de snelheden van de verschillende banden om daar mee te marketen.
De 3,3Gbps is natuurlijk theoretisch, daarom staat het ook tussen aanhalingstekens.
Wel is het zo dat als ik naar mijn NAS een groot bestand stuur (~1,5GB) Het met >800Mbps gaat, Laptop Intel AX200 adapter Wi-Fi out> TP-L Deco X60 Mesh Wi-Fi In> > TP-L Deco X60 Wired Out (1x 1Gbps) >TP-L Archer X3000 (AX-50) Wired in, 2x 1Gbps Wired Out > Seagate NAS 2x 1Gbps wired in.
Dat is dus dicht in de buurt van de bottleneck (de 1*1Gbps van de D-X60 naar de NAS)
Als ik de D-X60 echter op 2x1Gbps naar de AX-50 doe, wordt de doorvoer minder dan de helft (<400Mbps), wat voor zover ik kan bedenken alleen maar kan betekenen dat de tweede NIC niet (h)erkend wordt, en elke tweede versturing afgekeurd word, en opnieuw verzonden naar NIC1.
(speedtest richting internet zit sowieso te laag om interessant te zijn, maar zit bij allebei nagenoeg hetzelfde, 250Mbps)

Anyhow, ik denk dat het probleem zit in het volgende:
officieel ondersteund de AX-50 geen mesh netwerk met de Deco-X60 set, zodoende staat dus de AX-50 in router mode, maar de primary (X60-1/main) ook, zodat hij de 3 X60's als één netwerk laat fungeren....
Punt 1: Internet zegt dat als je de primary X60 in dual-homed mode wil zetten, dus 2x 1Gbps richting AX-50, dat de X60 in AP modus moet, maar officieel mag/kan dat niet, want om je mesh te handhaven heb je een X60 router (primary) nodig want anders kan hij geen mesh maken...
Punt 2: Je kan op de AX-50 maar één keer een duale netwerkverbinding registreren, dus het is óf kanaal 1+2 (NAS), óf kanaal 3+4 (X-60) (en kanaal 0 naar WAN)

Qua LAG (of teaming zo je wilt) ligt daar waarschijnlijk het probleem, maar kan ik dus de settings niet vinden, de AX-50 staat ingesteld op bonding/teaming/lag op kanaal 3+4 (X-60 Main), dit zou ik nog kunnen veranderen naar kanaal 1+2 (NAS), maar niet beiden.
Het leek me beter als ik hem op X-60 main liet staan, maar zoals gezegd zakt dan mijn performance met meer dan 50% (66%ish) procent, wat mijn inziens dus waarschijnlijk inhoudt dat de X-60 geen LAG ondersteunt in zijn huidige modus....

systeem

• orvintax

orvintax

www.fab1an.dev

Waar heb je gevonden dat de x60 lag ondersteund? Heb net even gekeken maar kon het zo niet vinden. Er zijn in ieder gevallen verschillende protcollen voor LAG/nic teaming (LACP[hash layer 2, 2+3, 3+4], round robin, balance alb, rr, tlb, xor en etc..) Een mismatch van dit soort configuraties kan wel eens voor packet loss en andere gekkigheidjes zorgen.

In ieder geval wel vervelend dat TP-link enkel "mesh" (oftewel gewoon wireless uplink) in router mode ondersteund en niet in AP mode.

Die 800mbps zou je ook moeten halen met een enkele gigabit verbinding want dat is ruim binnen de bandbreedte van gigabit + zoals eerder al aangegeven ga je niet twee gigabit kunnen ontvangen op een enkele stream want zo werkt het gewoon niet. Je hoeft mij niet te geloven, zoek maar eens op. (Ik wil gerust bronnen citeren maar als je mij niet gelooft dan geloof je mijn bronnen waarschijnlijk ook niet ;) )

Ik weet niet precies hoe jouw network topology er uit ziet maar mocht je echt zo graag die 2gbps willen naar je nas kun je er altijd nog een capable switch tussen hangen, maar again je gaat de speeds niet halen die jij wilt + je zit nog altijd met dubbele NAT te klooien, wat ook sub optimaal is.

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

Topicstarter
(overleden)
fatraaij schreef op zondag 28 maart 2021 @ 14:05:
Waar heb je gevonden dat de x60 lag ondersteund? Heb net even gekeken maar kon het zo niet vinden. Er zijn in ieder gevallen verschillende protcollen voor LAG/nic teaming (LACP[hash layer 2, 2+3, 3+4], round robin, balance alb, rr, tlb, xor en etc..) Een mismatch van dit soort configuraties kan wel eens voor packet loss en andere gekkigheidjes zorgen.
Het ondersteunt het dus wél, maar ik kan het niet een twee drie reproduceren, dus voorlopig geef ik jou het gelijk daarin.
In ieder geval wel vervelend dat TP-link enkel "mesh" (oftewel gewoon wireless uplink) in router mode ondersteund en niet in AP mode.
Ehm, in AP modus doet hij dat beter dan in router mode, en het is dus geen "gewoon" wireless uplink, het is "meshed wireless uplink", wat zoveel betekend dat hij naadloos naar een andere router switched, zonder hickup, zonder nieuw ip-address, zonder renegotiating....
Die 800mbps zou je ook moeten halen met een enkele gigabit verbinding want dat is ruim binnen de bandbreedte van gigabit + zoals eerder al aangegeven ga je niet twee gigabit kunnen ontvangen op een enkele stream want zo werkt het gewoon niet. Je hoeft mij niet te geloven, zoek maar eens op. (Ik wil gerust bronnen citeren maar als je mij niet gelooft dan geloof je mijn bronnen waarschijnlijk ook niet ;) )
Ik wil met alle liefde je bronnen geloven, des te meer als ze het blijkbaar met me eens zijn...
Dat is dus dicht in de buurt van de bottleneck (de 1*1Gbps van de D-X60 naar de NAS)
Als ik de D-X60 echter op 2x1Gbps naar de AX-50 doe, wordt de doorvoer minder dan de helft (<400Mbps), wat voor zover ik kan bedenken alleen maar kan betekenen dat de tweede NIC niet (h)erkend wordt
Dus ja, als ik hem over een 1x 1 Gbps bottleneck heen stuur dan haalt hij wel ongeveer de snelheid van 1Gbps :') Als ik het dan over 2x 1Gbps probeer, en de snelheid halveert, dan is er iets mis in de routering.
Ik weet niet precies hoe jouw network topology er uit ziet maar mocht je echt zo graag die 2gbps willen naar je nas kun je er altijd nog een capable switch tussen hangen, maar again je gaat de speeds niet halen die jij wilt + je zit nog altijd met dubbele NAT te klooien, wat ook sub optimaal is.
Ik wil niet persé 2GB halen, ik wil dat mijn systeem niet gaat round-robinnen of stormen..

en netwerk vrij simpel:
1. Kabel vanaf Ziggo.
2. Aangesloten op Tratec
3. Doorgelust naar Arris Router/Modem (Bridged Mode)
4. Doorgelust naar TP-Link AX-50 (Archer 3000)
4A. dual-homed/bonded poort 1&2 naar poort 1&2 van Seagate NAS (werkt zoals verwacht, rond de 2Gbps)
4B-1. enkelvoudig van AX-50 (poort 3) naar Deco-X60-1 (poort 1), transferrate rond de 800Mbps.
4b-2. dubbelvoudig van AX-50 (poort3&4) naar Deco-X60-1 (poorten 1&2), transferrate < 400Mbps.

Achter de Deco-X60-1 staan dan wireless nog een Deco-X60-2, op poort1 een wired TL-SG108E en Deco-X60-3 met op poort1 een wired TL-SG108E. Van beide halveert ruim de throughput als ik de 2e utp ook probeer aan te sluiten.

Alle 3 de Deco's weigeren dus absoluut om te teamen/bonden/dual-homen, hoe je het ook wil noemen....

Bekabeling is goed en gecontroleerd (CAT6 S/FTP)

systeem

• orvintax

orvintax

www.fab1an.dev

Het ondersteunt het dus wél, maar ik kan het niet een twee drie reproduceren, dus voorlopig geef ik jou het gelijk daarin.
Waar heb je dit gevonden, kan ik kijken of ik misschien iets kan vinden :)
Ehm, in AP modus doet hij dat beter dan in router mode, en het is dus geen "gewoon" wireless uplink, het is "meshed wireless uplink", wat zoveel betekend dat hij naadloos naar een andere router switched, zonder hickup, zonder nieuw ip-address, zonder renegotiating....
Again, marketing. fast romaing (IEEE 802.11r-2008) waar jij het over hebt heeft enkel te maken met AP's niet met routers. Ik kan het ook met mijn Ubiquiti AP's ism mijn MikroTik router. En als je elke keer een nieuw IP adres krijgt wanneer je met een andere AP verbind zou er ook iets mis moeten zijn. Dat heeft ook niks met elkaar te maken (layer 2 en layer 3).
Ik wil met alle liefde je bronnen geloven, des te meer als ze het blijkbaar met me eens zijn...
Ben benieuwd waar je dat hebt gevonden. Hier in iedergeval een bron die het toch met mij eens zijn. https://en.wikipedia.org/...n_network_interface_cards Er zijn wel applicaties die over meerdere streams kunnen sturen (zoals bijvoorbeeld SMB met SMB multi channel) maar zoals ik eerder al zei, een enkele stream kan maar over een enkele nic. En dit is toch echt zo.
Dus ja, als ik hem over een 1x 1 Gbps bottleneck heen stuur dan haalt hij wel ongeveer de snelheid van 1Gbps :') Als ik het dan over 2x 1Gbps probeer, en de snelheid halveert, dan is er iets mis in de routering.
Waarschijnlijk wel ja, ik ben benieuwd naar je antwoord op mijn eerste vraag misschien dat we dan wat opheldering krijgen over hoe LAG werkt op jouw Deco :D

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee