Toon posts:

Iiyama G-Master GB3266QSU-B1 tekst vaag bij scrollen.

Pagina: 1
Acties:

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-03 10:19
Hoi mede tweakers,

Ik heb onlangs een Iiyama scherm gekocht, om precies te zijn: pricewatch: Iiyama G-Master GB3266QSU-B1 Zwart

Deze heb ik op basis van onder andere reviews hier op tweakers gekocht, leek mij een prima scherm.

Echter bij het lezen van gewoon simpel tekst wordt ik helemaal gek van een soort van fading ? ghost letters, ik weet even niet welke term hier bij hoort, maar het leek mij absoluut niet normaal, ik kan zo niet normaal een web pagina scrollen zonder gek te worden, dit is alles behalve prettig voor mijn ogen bij het scrollen op websites met veel tekst.

Dat zie ik dus als ik scroll, dat is toch niet normaal ?

Het is geen filmpje, het is een screenshot van het filmpje wat ik heb gemaakt van het probleem.

ik heb de monitor zo out of the box aangesloten, nog geen settings aangepast oid.

Misschien info wat eventueel belangrijk is ?

- aangesloten met HDMI
- Videokaart is een RTX2070 Super Trio
- AMD Ryzen 5 3600x
- 16GB mem
- Schone up to date Windows 10 installatie op een M2 SSD,

[Voor 14% gewijzigd door Jeroenzer op 26-03-2021 10:49]

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

Acties:
  • +2Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Dit effect noemen we ghosting of black smearing en is toch wel een beetje de achilleshiel van de huidige generatie VA panelen. Kortgezegd is de pixel transitie tijd relatief hoog bij VA panelen, vooral bij de meer donkere kleurtinten. Daarom vermelden fabrikanten vaak de BtB (Black to Black) of GtG (Grey to Grey) responstijd bij hun specificaties, dit zijn van nature de langstdurende pixeltransities. Doordat de pixels niet snel genoeg van kleur veranderen krijg je het effect genaamd ghosting, waarbij het effect bij VA panelen vaak als black smearing wordt beschreven ('uitgesmeerd/geveegd zwart'). Google maar eens op VA Black Smearing. Zo te zien gebruik je nachtmodus op je screenshot waardoor het probleem goed zichtbaar is. Bij volledig witte achtergronden zou je het minder/niet zien gok ik?

Hier een aantal tips om het probleem, hopelijk, drastisch te verminderen:

1. In Windows: check even bij beeldscherminstellingen of de monitor wel op 144 Hz staat ingesteld.

2. In de instellingen van de monitor zelf (knopjes op de monitor gebruiken): Ik meen dat ergens onder 'Picture' de instelling 'Overdrive' staat. Probeer deze eens op +1 te zetten en mogelijk op +2 (Let op: +2 kan zorgen voor 'inverse ghosting' , dus mogelijk is +1 de sweetspot. Test beide even!). Overdrive +1 of +2 zorgt voor een wat agressievere spanning op de pixels voor snellere responstijden om je probleem te verminderen of volledig te elimineren. Dit verschilt per scherm maar ook per menselijk oog/brein.

3. Sluit de monitor aan via Displayport om gebruik te kunnen maken van FreeSync Premium (Dat werkt met je Nvidia RTX2070 Super). Ik zou sowieso altijd aanraden om Displayport boven HDMI te verkiezen omdat het in bijna alle specificaties superieur is, het is nou eenmaal ontwikkeld voor PCs. Ik gok, maar weet het niet zeker bij jouw specifieke monitor, dat FreeSync over HDMI niet werkt. Mogelijk kan je in je monitor instellingen (wederom de knoppen op de monitor zelf) onder 'Setup Menu' ook 'FreeSync' aanzetten als dit nog niet het geval is.

[Voor 8% gewijzigd door stin00 op 26-03-2021 11:12]

• Jeroenzer
stin00 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 11:09:
Dit effect noemen we ghosting of black smearing en is toch wel een beetje de achilleshiel van de huidige generatie VA panelen. Kortgezegd is de pixel transitie tijd relatief hoog bij VA panelen, vooral bij de meer donkere kleurtinten. Daarom vermelden fabrikanten vaak de BtB (Black to Black) of GtG (Grey to Grey) responstijd bij hun specificaties, dit zijn van nature de langstdurende pixeltransities. Doordat de pixels niet snel genoeg van kleur veranderen krijg je het effect genaamd ghosting, waarbij het effect bij VA panelen vaak als black smearing wordt beschreven ('uitgesmeerd/geveegd zwart'). Google maar eens op VA Black Smearing. Zo te zien gebruik je nachtmodus op je screenshot waardoor het probleem goed zichtbaar is. Bij volledig witte achtergronden zou je het minder/niet zien gok ik?

Hier een aantal tips om het probleem, hopelijk, drastisch te verminderen:

1. In Windows: check even bij beeldscherminstellingen of de monitor wel op 144 Hz staat ingesteld.

2. In de instellingen van de monitor zelf (knopjes op de monitor gebruiken): Ik meen dat ergens onder 'Picture' de instelling 'Overdrive' staat. Probeer deze eens op +1 te zetten en mogelijk op +2 (Let op: +2 kan zorgen voor 'inverse ghosting' , dus mogelijk is +1 de sweetspot. Test beide even!). Overdrive +1 of +2 zorgt voor een wat agressievere spanning op de pixels voor snellere responstijden om je probleem te verminderen of volledig te elimineren. Dit verschilt per scherm maar ook per menselijk oog/brein.

3. Sluit de monitor aan via Displayport om gebruik te kunnen maken van FreeSync Premium (Dat werkt met je Nvidia RTX2070 Super). Ik zou sowieso altijd aanraden om Displayport boven HDMI te verkiezen omdat het in bijna alle specificaties superieur is, het is nou eenmaal ontwikkeld voor PCs. Ik gok, maar weet het niet zeker bij jouw specifieke monitor, dat FreeSync over HDMI niet werkt. Mogelijk kan je in je monitor instellingen (wederom de knoppen op de monitor zelf) onder 'Setup Menu' ook 'FreeSync' aanzetten als dit nog niet het geval is.
@stin00 bedankt voor je zeer duidelijke uitleg en eventuele oplossingen, hier was ik mij absoluut niet van bewust! Bedankt voor de heldere uitleg, weer wat geleerd!
Ik ga dit vanmiddag bij thuiskomst gelijk even testen.

• stin00
  • Niet online
Jeroenzer schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 11:33:
[...]
@stin00 bedankt voor je zeer duidelijke uitleg en eventuele oplossingen, hier was ik mij absoluut niet van bewust! Bedankt voor de heldere uitleg, weer wat geleerd!
Ik ga dit vanmiddag bij thuiskomst gelijk even testen.
Geen probleem. Ik heb vooral goede hoop dat de 'Overdrive' instelling het probleem drastisch zal verminderen. Mochten mijn suggesties het probleem niet verhelpen of acceptabel maken, dan zit je mogelijk met het probleem dat dit type VA paneel gewoon niet geschikt voor je is..

Maargoed, laat eerst maar even weten of mijn suggesties helpen :)

• Jeroenzer
Ik was wat later thuis.
Maar het is ECHT een wereld van verschil al.
Met hdmi kon ik me monitor ook niet op 144hz zetten en met dp aansluiting wel.

Overdrive heb ik op +1 staan, letterlijk wereld van verschil.

Dank!

• stin00
  • Niet online
Jeroenzer schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 23:12:
Ik was wat later thuis.
Maar het is ECHT een wereld van verschil al.
Met hdmi kon ik me monitor ook niet op 144hz zetten en met dp aansluiting wel.

Overdrive heb ik op +1 staan, letterlijk wereld van verschil.

Dank!
Goed om te horen :D

• Rudy-B
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23-08-2021
Hoi Jeroen,

Jij hebt de GB3266, ik overweeg hem, of de Gigabyte G23QC. Is je smearing nu redelijk? Zo te lezen hebben alle VA panelen er last van, de Gigabyte schijnt zelfs nog iets erger te zijn.

Ik had in een andere post een vraag over de helderheid: iiyama G-master GB3266QSU_B1: minimum helderheid is nogal ?

Ben jij in staat er iets over te zeggen?

[Voor 4% gewijzigd door Rudy-B op 28-03-2021 15:57]

• Jeroenzer
Rudy-B schreef op zondag 28 maart 2021 @ 15:56:
Hoi Jeroen,

Jij hebt de GB3266, ik overweeg hem, of de Gigabyte G23QC. Is je smearing nu redelijk? Zo te lezen hebben alle VA panelen er last van, de Gigabyte schijnt zelfs nog iets erger te zijn.

Ik had in een andere post een vraag over de helderheid: iiyama G-master GB3266QSU_B1: minimum helderheid is nogal ?

Ben jij in staat er iets over te zeggen?
Hoi @Rudy-B ,

Ik ben morgen in de gelegenheid om dit te checken.
Ik heb helaas nog niet de volle mogelijkheid gehad om met de monitor te spelen, dus kan het nu niet direct zeggen.

Smearing is inderdaad een stuk minder nu(aanzienlijk), ja ik las ook dat het een VA panel dingetje is, nooit mee bezig gehouden, een andere monitor welke ik heb van Acer 27 inch welke echt al behoorlijk jaartjes oud is heeft hier 0,0 last van, maar dat zal dan ook geen VA paneel zijn.

• Rudy-B
OK, fijn, ik ben benieuwd.

Als je toch aan het kijken bent ... in een donkere ruimte, met de brightness op een stand die prettig oogt ... heb je dan nog enige zichtbare backlight bleed? En is zwart ook echt zwart?

Ik heb op m'n huidige 24" IPS 60Hz scherm ook geen zichtbare smearing, dus dat kan even wennen worden.

Wel lullig eigenlijk dat je in frequentie meer dan verdubbelt, maar dat de pixels van deze schermen feitelijk niet snel genoeg schakelen en we dan dit soort zaken als smearing krijgen.

Het is veel marketing praat ... die 1ms bijvoorbeeld wordt ook alleen (met moeite) gehaald als je de backlight strobing aan zet en dat heeft dan weer allerlei gevolgen.

Nu ja ... hoort er allemaal bij als je een niet al te dure monitor wilt. De Samsung G7 wordt geprezen, maar die is rond de €700. Schermen worden op het moment trouwens per dag duurder zo lijkt het. De Geforce G32QC was een week geleden nog voor €349 te koop, nu is ie ineens €400.

[Voor 101% gewijzigd door Rudy-B op 29-03-2021 18:06]

• Jeroenzer
Rudy-B schreef op maandag 29 maart 2021 @ 17:53:

Als je toch aan het kijken bent ... in een donkere ruimte, met de brightness op een stand die prettig oogt ... heb je dan nog enige zichtbare backlight bleed? En is zwart ook echt zwart?

Ik heb op m'n huidige 24" IPS 60Hz scherm ook geen zichtbare smearing, dus dat kan even wennen worden.
Ik weet even niet of hier een heel goed beeld voor je kan schetsen, ik zit namelijk NOOIT in een donkere ruimte naar me scherm te turen, heb altijd voldoende licht om me heen maar ik ga het checken of het acceptabel is, echter wat voor de een niet acceptabel is kan het voor de ander wel zijn.

• daanwth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22:07
Rudy-B schreef op maandag 29 maart 2021 @ 17:53:

Wel lullig eigenlijk dat je in frequentie meer dan verdubbelt, maar dat de pixels van deze schermen feitelijk niet snel genoeg schakelen en we dan dit soort zaken als smearing krijgen.

Het is veel marketing praat ... die 1ms bijvoorbeeld wordt ook alleen (met moeite) gehaald als je de backlight strobing aan zet en dat heeft dan weer allerlei gevolgen.

Nu ja ... hoort er allemaal bij als je een niet al te dure monitor wilt. De Samsung G7 wordt geprezen, maar die is rond de €700. Schermen worden op het moment trouwens per dag duurder zo lijkt het. De Geforce G32QC was een week geleden nog voor €349 te koop, nu is ie ineens €400.
Ik heb zelf een AOC C24G1, met VA paneel dus. Moet wel zeggen dat zwart echt zwart is, en je dus ook geen gekke backlight bleeding hebt zoals bij veel goedkopere IPS panelen. Smearing heb ik een klein beetje last van. Wil misschien binnenkort toch naar 27'' 1440p 144Hz :)

iPhone 14 Pro Deep Purple // R5 3600 - X63 - MSI RTX2070S - 16GB-3200 - 2TB SSD - H510 Elite

• stin00
  • Niet online
daanwth schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:22:
[...]
Ik heb zelf een AOC C24G1, met VA paneel dus. Moet wel zeggen dat zwart echt zwart is, en je dus ook geen gekke backlight bleeding hebt zoals bij veel goedkopere IPS panelen. Smearing heb ik een klein beetje last van. Wil misschien binnenkort toch naar 27'' 1440p 144Hz :)
Backlight bleeding heeft helemaal niets met de VA, IPS of TN techniek te maken. Bij backlight bleeding lekt er licht aan de randen van het scherm door, een soort spotlights. Dit is inherent verbonden aan LCD (LED) technologie omdat ze verlichting gebruiken achter het paneel. De bouwkwaliteit van de monitor heeft hier invloed op, het aanschaffen van een LCD is dus een lotterij. De enige echte oplossing is een monitor RMA sturen en hopen op een beter model en liever geen budget modelletje kopen waar de QA te wensen over laat.

Mogelijk bedoel je IPS glow, dat is dan weer wel onlosmakelijk verbonden aan IPS. IPS glow zie je ook voornamelijk op donkere (zwarte) achtergronden met weinig omgevingslicht waarbij het zwart echt grijzig wordt en anders gekleurd lijkt. Deze vervorming ontstaat door de kristallaag in IPS en is wederom een loterij. Elk IPS paneel heeft er last van, maar sommigen vrij gering en anderen behoorlijk heftig. Dit effect wordt ook erger/beter vanuit verschillende kijkhoeken, terwijl backlightbleeding vanuit elke kijkhoek constant blijft.

• Rudy-B
Jeroen, ik weet niet of je dit nog leest voor je test, maar ik heb de knoop inmiddels doorgehakt en het over een heel andere boeg gegooid ... heb zojuist een LG CX 48 OLED besteld.

Is geen budget monitor maar valt in de categorie 'je moet jezelf af en toe eens verwennen'. :)

Alle VA panel reviews gaven problemen aan en ik weet dat ik me zou storen aan backlight bleed (zoals stin00 zei, 't is een loterij), matige zwart niveau's (al zijn die bij VA dan wel weer redelijk) en smearing ... allemaal zaken waar OLED geen last van heeft. Potentiele screen burn ben ik niet bang voor, ik heb er nooit lang hetzelfde beeld op staan.

Momenteel is de CX 48 aardig geprijsd en tot 4 april is er een cash back actie: 75 retour als je er een paar LG oortjes bij koopt. Goedkoopste LG oortjes zijn 66 ... die zijn dan gratis en dan ook nog iets overhouden.

EDIT: Vannacht is de prijs bij de Mediamarkt naar 1299 gegaan ... gisteren kocht ik hem nog voor 1088. De 75 cashback bij tegelijk aankoop van oortjes loopt nog wel tot 4 april.

[Voor 9% gewijzigd door Rudy-B op 31-03-2021 10:32]

• Jeroenzer
Rudy-B schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 18:35:
Jeroen, ik weet niet of je dit nog leest voor je test, maar ik heb de knoop inmiddels doorgehakt en het over een heel andere boeg gegooid ... heb zojuist een LG CX 48 OLED besteld.

Is geen budget monitor maar valt in de categorie 'je moet jezelf af en toe eens verwennen'. :)

Alle VA panel reviews gaven problemen aan en ik weet dat ik me zou storen aan backlight bleed (zoals stin00 zei, 't is een loterij), matige zwart niveau's (al zijn die bij VA dan wel weer redelijk) en smearing ... allemaal zaken waar OLED geen last van heeft. Potentiele screen burn ben ik niet bang voor, ik heb er nooit lang hetzelfde beeld op staan.

Momenteel is de CX 48 aardig geprijsd en tot 4 april is er een cash back actie: 75 retour als je er een paar LG oortjes bij koopt. Goedkoopste LG oortjes zijn 66 ... die zijn dan gratis en dan ook nog iets overhouden.

EDIT: Vannacht is de prijs bij de Mediamarkt naar 1299 gegaan ... gisteren kocht ik hem nog voor 1088. De 75 cashback bij tegelijk aankoop van oortjes loopt nog wel tot 4 april.
Hoi Rudy,

Mooi schermpie, lekker groot ook gelijk :P
Ik had de dingen gecheckt.
In het donker kan ik contrast zodanig aanpassen dat het alsnog prettig is om te kijken en daarbij niet super veel kleur vervaging, dus ik had het idee dat zwarte kleuren er goed onder bleven, daarnaast de smearing is voor mij nu echt minimaal zichtbaar, ik vond de backlight bleeding niet irritant, ik had een klein beetje bleeding maar niet dat ik er last van had.

Het is natuurlijk voor mij persoonlijk

• Jeroenzer
@stin00 Gister trouwens wel wat aparts, ik heb een Lenovo Legion laptop met een GTX1050 videokaart en ik had de laptop even met HDMI aangesloten op de monitor en hier had ik totaal 0,0 last van smearing terwijl als ik de hdmi aansluit op mijn desktop dat ik wel nog wat smearing zie.

heel vaag! ik ga het vanavond nog wat verder testen :)

• stin00
  • Niet online
Jeroenzer schreef op donderdag 1 april 2021 @ 08:26:
@stin00 Gister trouwens wel wat aparts, ik heb een Lenovo Legion laptop met een GTX1050 videokaart en ik had de laptop even met HDMI aangesloten op de monitor en hier had ik totaal 0,0 last van smearing terwijl als ik de hdmi aansluit op mijn desktop dat ik wel nog wat smearing zie.

heel vaag! ik ga het vanavond nog wat verder testen :)
Dat is wel heel gek.. en je gebruikt voor zowel de laptop als PC dezelfde HDMI poort en/of kabel?

• Rudy-B
Jeroen, stond je laptop ingesteld op gebruik van de GTX1050? Als je die niet expliciet aan zet in de nVidia app dan loopt je laptop op de intel graphics, en die is waarschijnlijk lekker traag.

Bedankt voor de lichtsterkte meting ... voor mij niet meer van belang, maar voor anderen wellicht wel.

Je kon de licht output naar een 'rustig' niveau terugbrengen via de contrast setting. Maar in welke stand had je de brightness setting toen staan? Ik ben vooral benieuwd of die meting van de Poolse site klopt dat er zelfs op brightness 0 nog 200 nits lichtopbrengst is ... ik neem aan op een wit scherm met een normale contrast setting, wat meestal rond de 90 zal zijn.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee