Toon posts:

Zonnepanelen gewonnen :) en nu?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tokolosh
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Beste Mede Tweakers,

Ik heb het geluk dat ik recent met een prijsvraag van mijn gemeente een installatie zonnepanelen heb gewonnen.

Eigenlijk was ik helemaal nog niet van plan om zonnepanelen te nemen omdat we niet helemaal zeker zijn of we nog langer dan een jaar of 4-6 hier willen blijven wonen.

Normaal gesproken zou ik me enkele weken gaan inlezen maar we zijn redelijk overvallen door het feit dat we ze hebben gewonnen en het liefst zou de gemeente ze voor (beperkte) promotie doeleinden snel geplaatst zien.

De gemeente werkt hier me vaste installateur en die hebben me na overleg en schouw een aanbod gedaan voor de volgende installatie:

12 360Wp panelen waarvan 6 oost en 6 west (dak beide zijden 45 graden)
Solar Edge Optimizer P401
Solar Edge SE3500-HD-Wave-(3.5kW)

Ik wil de panelen toch graag enigszins optimaal laten plaatsen en maak me o.a. een beetje zorgen over de schaduw die onze schoorsteen (met grote vierkante ombouw) op de panelen zou laten vallen.

Zie het onderstaande plaatje waarbij zuid precies verkeerd georiënteerd is (zuid is in dit geval onder, voor het gemak ;))

Schiet maar raak: is dit een beetje redelijke opstelling? Waar moet ik rekening mee houden? Gaat de schaduw nog voor optimalisatie problemen geven i.c.m. de optimizers?

Alle reacties

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:59
Optimizers zorgen er juist voor dat de boel optimaal werkt ;) Dus als een paneel in een schaduw ligt door je schoorsteen, hebben anderen panelen daar geen 'last' van.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-03 14:23
De schaduw van je schoorsteen gaat geen enkel probleem geven. Als je daarvoor Solar edge neemt in plaats van extra panelen verlies je opbrengst.

Ik heb een vergelijkbaar dak, oost-west met op de zuidpunt een schoorsteenpijp. Die harde shaduw lossen de ingebouwde bypassdiodes perfect op. Zeker omdat als de schaduw altijd op het dak valt waar op dat moment de minste opbrengst is.

Kun je niet 2x9 panelen krijgen voor ongeveer hetzelfde geld? (of een kleine bijbetaling?)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:02
De schoorsteen geeft sowieso geen last. Als de schaduw werpt op een dakvlak komt daar toch te weinig zon voor opwek vanwege de dakhoek.
Een 1 fase omvormer met 2 trackers of zelfs 1 met parallelle stringen werkt net zo goed. Maar ja, je hebt ze toch gratis.

De omvormer wil graag 380v, en de optimizers leveren max 60, dus 360 per kant. Ik zou een simpele 1 fase omvormer van 2kW nemen en dan zoals gezegd 2 stringen of parallel.

[Voor 25% gewijzigd door Cpt.Chaos op 26-03-2021 08:39]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-03 19:32
In antwoord op je vraag: het is geen super handige opstelling als je solar edge gebruikt, maar als jij er niets voor hoeft te betalen heb je er alleen maar voordeel van , dus lekker doen.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:37
De omvormer is vrij groot voor 6+6 45 graden helling. Maar dat geeft geen nadelen.
Voordeel is dat er ook nog uitbreiding bij op past.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Leveren ze geen Enphase IQ7+ series ipv solaredge?

Dan heb je alle omvormers (per paneel 1) op het dak en alleen een module in je meterkast voor communicatie.

Gezien het "gratis" is, misschien de mooiste oplossing.

Acties:
  • +22Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Even.... Dit is wel even een next level cadeautje he!!! Weer eens wat anders dan een taart van de plaatselijke supermarkt. Gefeliciteerd!

[Voor 5% gewijzigd door gysman11 op 26-03-2021 09:22]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Proficiat!

Zorg in ieder geval dat de garantie goed geregeld is, ook al is het een kadotje.
Er sneuvelen wel eens wat optimizers hier en daar.

Niet dat je achteraf er voor moet betalen.

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:50

Part

Helemaal niets.....

Bij een oostwest opstelling zal de hoek van de zon tov het paneel al erg ongunstig zijn op het moment dat er schaduw van de schoorsteen komt.
Met een optimizer ga je wel iets winnen maar niet veel. In elk geval veel minder dan dat zou doen bij een opstelling naar het zuiden.

En daarbij de terugverdientijd is natuurlijk ook erg gunstig bij gratis panelen. Inderdaad gefeliciteerd!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21-03 22:22
Het enige wat ik veel zie met snelle projecten is dat er dom wordt omgegaaan met de beschikbare ruimte. Ik heb het dan over een overbuurman die maar 6 panelen heeft op een plat dak. In jouw geval lijkt het mee te vallen. Het is een prima installatie. Voorstel: bijbetaling voor meer panelen

Over shaduwvorming hoef je met de relatief dure SolarEdge geen zorgen te maken.

Ps. Wat een fantastische prijsvraag om te winnen! Deze installatie is zowieso 6000 euro als je het zo zou laten doen.

[Voor 14% gewijzigd door Harm_H op 26-03-2021 11:35]

Mijn tweakblog over de toekomst

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:05
Zit er een bepaald budget aan vast wat je mag besteden? Ik zou geneigd zijn te kijken of je aan beide zijden nog wat meer panelen neer kan leggen. Zelfs als je de meerkosten zelf moet betalen kan dat wel gunstig zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Heronimo
Harm_H schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 11:33:
Het enige wat ik veel zie met snelle projecten is dat er dom wordt omgegaaan met de beschikbare ruimte. Ik heb het dan over een overbuurman die maar 6 panelen heeft op een plat dak. In jouw geval lijkt het mee te vallen.

Ps. Wat een fantastische prijsvraag om te winnen! Deze installatie is zowieso 6000 euro als je het zo zou laten doen.
Die 6000 euro lijkt me wat veel. Denk dat je het hier eerder over een setup van 4000 euro hebt.

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:51
Deze installatie 6000 euro?
Ik heb 21 panelen SolarEdge voor €6400 inclusief montage incl. BTW laten leggen dus ik vind het rijkelijk overdreven.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Waarom doet de installateur de panelen in landscape en niet in portrait? Heeft hij geen andere maat panelen?

Pak 10 × JA Solar JAM72S-20-460-MR Mono Perc Zilver Frame Halve Cellen 460Wp = 4600 Wp

Sluit je aan op een willekeurige stringomvormer van circa 3600 Watt. 1 MPPT is voldoende voor oost/west parallel.

SolarEdge is duur en gaat daarbij vaak stuk. In jou situatie zou ik dat niet op mijn dak willen hebben.

• Harm_H
Dre schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 12:20:
Waarom doet de installateur de panelen in landscape en niet in portrait? Heeft hij geen andere maat panelen?

Pak 10 × JA Solar JAM72S-20-460-MR Mono Perc Zilver Frame Halve Cellen 460Wp = 4600 Wp

Sluit je aan op een willekeurige stringomvormer van circa 3600 Watt. 1 MPPT is voldoende voor oost/west parallel.

SolarEdge is duur en gaat daarbij vaak stuk. In jou situatie zou ik dat niet op mijn dak willen hebben.
Dit lijkt echt een idiote reactie.
Voor Oost-West heb je toch altijd 2 MPPT nodig?
Ik heb geen SolarEdge, maar dan kan je toch per paneel zien hoe het ervoor staat. Hoe doe ik dat op mijn stringomvormer? (die ik zelf ook heb)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Het is toch ongelooflijk. Betreft hier een gratis installatie van een supermooie set panelen. Er staat “SolarEdge” en meteen is het allemaal niks. Gaat vaak stuk? Pfffrrrt..

Terugverdientijd NUL!

Maar, eerlijk is eerlijk: minimale stringlengte P401 is 8... als je twee strings legt, en dat wil je, dan beter P404 of 405. Beetje bijbetalen zou te overwegen zijn.

OhSunnyDay

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-03 08:09
Harm_H schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 13:53:
[...]Dit lijkt echt een idiote reactie.
Gewoon een valide reactie hoor, maar aangezien het gratis is veranderd dat de zaak wel natuurlijk. Zolang er garantie is zou ik mij niet zo'n zorgen maken.
En je hebt geen 2 MPPT nodig.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Ik vraag me vooral af of 6 panelen per kant voldoende is, zeker met zo'n schuin dak. P401's geven max. 60V af en je omvormer wil 380V hebben. Oftewel je zou eigenlijk 7 panelen in de zon willen hebben zodat SE alles goed kan blijven regelen.

[removed]

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:50

Part

Helemaal niets.....

Mijn vorige huis was ook voorzien van een oost west opstelling met 2 MPPT en ik moet zeggen dat je daar wel duidelijk verschil in DC spanning zag tussen de 2 stings. En met schaduw zal dit verschil alleen maar toenemen.
Zonder optimizers zou mijn keus ook een omvormer zijn met 2 MPPT. Of twee losse omvormers.
(Ik ging er eerder van uit dat de omvormer een 2 MPPT was).

[Voor 8% gewijzigd door Part op 26-03-2021 15:40]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Zonnepanelen gewonnen :) en nu?
Biertje open trekken en genieten van je gratis zooi ;)

Als ik keus zou hebben zou ik denk ik wat meer oost en west neerleggen op een normale string omvormer.
zal waarschijnlijk ongveer het zelfde budget zijn. bij geen keus, dan gewoon genieten ;) Op marktplaats kan je het altijd nog zetten :9B (wel de opmerking van @AUijtdehaag ter harte nemen.)

Je kan ook overwegen om nu 1 kant van het huis te laten doen, dan zit deze instalatie uitbreidingen minder in de weg.

[Voor 18% gewijzigd door twain4me op 26-03-2021 16:07]

• busscherski
6 X P401 per kant gaat wel, met P505 wek je per jaar geen kWh meer op.
Met SolarEdge moeten ze alle 12 in 1 string.

6*60V is al 360 V (op zich genoeg) en dan doen de andere panelen ook altijd nog wel iets. Prima.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
busscherski schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 16:04:
6 X P401 per kant gaat wel, met P505 wek je per jaar geen kWh meer op.
Met SolarEdge moeten ze alle 12 in 1 string.

6*60V is al 360 V (op zich genoeg) en dan doen de andere panelen ook altijd nog wel iets. Prima.
Je hebt inderdaad maar 20V nodig van de 6 westpanelen. En bij volle zon komt dat neer op 18W wat de schaduwkant op moet leveren. En dat zul je normaal gesproken wel halen.

Dus dan lijkt het me een prima opstelling en zou ik het er snel op laten leggen :)

[removed]

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:47
Het enige wat ik veel zie met snelle projecten is dat er dom wordt omgegaaan met de beschikbare ruimte. Ik heb het dan over een overbuurman die maar 6 panelen heeft op een plat dak.
Waarom is dat dom?
Als dat zijn verbruik afdekt, dan is dat juist slim.
Voor meer energie genereren krijg je maar een paar cent per kWh.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
ASS-Ware schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 16:44:
[...]

Waarom is dat dom?
Als dat zijn verbruik afdekt, dan is dat juist slim.
Voor meer energie genereren krijg je maar een paar cent per kWh.
Dat wordt minder relevant als straks de salderingsregeling wordt afgebouwd. Als je meer panelen hebt, dan is de kans groter dat je onder minder ideale omstandigheden of in najaar/voorjaar ook je momentane verbruik afdekt. Dus die extra opwekking gaat niet alleen maar naar de terugleververgoeding. En extra bijleggen is per paneel goedkoper omdat je toch al voor installatie betaalt (doorgaans).

Het is dus iets te simpel om te stellen dat je alleen je verbruik moet afdekken.

• ASS-Ware
RoD schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 16:48:
[...]

Dat wordt minder relevant als straks de salderingsregeling wordt afgebouwd. Als je meer panelen hebt, dan is de kans groter dat je onder minder ideale omstandigheden of in najaar/voorjaar ook je momentane verbruik afdekt. Dus die extra opwekking gaat niet alleen maar naar de terugleververgoeding. En extra bijleggen is per paneel goedkoper omdat je toch al voor installatie betaalt (doorgaans).

Het is dus iets te simpel om te stellen dat je alleen je verbruik moet afdekken.
Ben ik het niet mee eens.
Als mijn panelen na x jaar op zijn en je voor terugleveren nog maar 4-6 cent per kWh krijgt, dan koop ik geen nieuwe, omdat de terugverdientijd veel te lang wordt.

• RoD
  • Niet online

RoD

ASS-Ware schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 16:55:
[...]

Ben ik het niet mee eens.
Als mijn panelen na x jaar op zijn en je voor terugleveren nog maar 4-6 cent per kWh krijgt, dan koop ik geen nieuwe, omdat de terugverdientijd veel te lang wordt.
Ik kan je niet volgen, en heb het idee dat je over iets anders praat dan wat ik bedoel. Ik heb het over de directe consumptie van de zonnepanelen op het moment dat de salderingsregeling wordt afgebouwd.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Het enige wat ik veel zie met snelle projecten is dat er dom wordt omgegaaan met de beschikbare ruimte. Ik heb het dan over een overbuurman die maar 6 panelen heeft op een plat dak. In jouw geval lijkt het mee te vallen. Het is een prima installatie. Voorstel: bijbetaling voor meer panelen

Gek genoeg zijn we bijna op het punt dat het weer zin kan hebben te kleine instalaties neer te leggen
3 jaar geleden hadden we ook zoon punt. salderen was bijna afgelopen en de verlenging van kamp was ingetrokken en geen uitzicht op een regeling. toen had je eigenlijk 2 keuzes of veel neerleggen met het oog op veel eigen verbruik tov van verbruik of een kleine instalatie met het oog op een hoog eigen verbruik tov opwek, beide waren toen valide opties. De een met meer risico dan de andere, tot nu is meer op het dak eigenlijk altijd de betere optie. maar omdat de salderingsregeling hard richting het einde gaat lopen en er weer geen duidelijkheid is kan een te kleine instalatie wel weer valide zijn/worden en met een hoog eigenverbruik tov je opwek heb je meer zekerheid over je besparing.

Ik heb ongeveer de dag dat bekend werdt dat de salderingsregeling toch door zou lopen tot 2023 en definitief was de boel besteld en met 3,5 jaar salderen in het vooruitzicht op het dak gemikt met 6 maanden is dat helaas een ander sommentje en met een beetje pech gaan we weer die kant op. jammer, want ik ben een groot voorstander van daken vol. :+

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Tokolosh
  • Niet online
Bedankt voor de vele reacties en ook jullie als mede belastingbetalers bedankt voor de panelen :+ !

Ik ga de technische suggesties nakijken en overleggen wat er mogelijk is binnen de actie.

Om maar antwoord te geven een aantal vragen:

De vergoeding v/d gemeente is (uiteraard) gemaximeerd. Ik ga geen bedragen noemen maar vertaald in zonnepanelen + optimizers + omvormer + installatie krijg een installatie van 10 panelen om en nabij gratis.

2 panelen lap ik er zelf bij. 12 panelen is zo'n ~20% meer dan ons huidige verbruik.(op basis van de berekening van de installateur) Bovendien passen die 6+6 mooi symmetrisch op ons dak.

Ik wil best meer panelen leggen maar ik verwacht op lange termijn meer rendement te maken op de beurs.

De keuze van hardware is in de actie beperkt. Ik heb maar een keuze uit 2 typen panelen. De Solaredge hardware is standaard in de actie hoewel ik in overleg met de installateur hier wel van mag afwijken.

Heb volgens de offerte 25 jaar garantie op de optimizers.

• Heronimo
Tokolosh schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 17:51:
Bedankt voor de vele reacties en ook jullie als mede belastingbetalers bedankt voor de panelen :+ !

Ik ga de technische suggesties nakijken en overleggen wat er mogelijk is binnen de actie.

Om maar antwoord te geven een aantal vragen:

De vergoeding v/d gemeente is (uiteraard) gemaximeerd. Ik ga geen bedragen noemen maar vertaald in zonnepanelen + optimizers + omvormer + installatie krijg een installatie van 10 panelen om en nabij gratis.

2 panelen lap ik er zelf bij. 12 panelen is zo'n ~20% meer dan ons huidige verbruik.(op basis van de berekening van de installateur) Bovendien passen die 6+6 mooi symmetrisch op ons dak.

Ik wil best meer panelen leggen maar ik verwacht op lange termijn meer rendement te maken op de beurs.

De keuze van hardware is in de actie beperkt. Ik heb maar een keuze uit 2 typen panelen. De Solaredge hardware is standaard in de actie hoewel ik in overleg met de installateur hier wel van mag afwijken.

Heb volgens de offerte 25 jaar garantie op de optimizers.

Denk ook even na over mogelijke toenamen van je verbruik in de toekomst:
- wijziging samenstelling huishouden
- warmtepomp
- elektrische auto

Verder lijkt het me een mooie set (y)

• ASS-Ware
RoD schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 16:58:
[...]

Ik kan je niet volgen, en heb het idee dat je over iets anders praat dan wat ik bedoel. Ik heb het over de directe consumptie van de zonnepanelen op het moment dat de salderingsregeling wordt afgebouwd.
Mijn panelen dekken mijn verbruik af en dat is dankzij de salderingsregeling.
Als die wordt afgebouwd, dan krijg ik bij mooi weer over heel veel extra kWh 4-6 cent en 's avonds en 's nachts koop ik ze weer terug a 22 cent.
Dan is het veel minder rendabel en is de terugverdientijd dus veel langer.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• busscherski
O als je het gedeeltelijk zelf betaald zou ik de 3 kW omvormer kiezen, bespaart weer 100 euro. Met oost west 45 graden helling heb je namelijk al genoeg aan een omvormer van 60% van het aantal Wp.
Met 3 kW omvormer en 12*360 Wp zit je daar ook al erg ruim boven.

• RoD
  • Niet online

RoD

ASS-Ware schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 18:14:
[...]

Mijn panelen dekken mijn verbruik af en dat is dankzij de salderingsregeling.
Als die wordt afgebouwd, dan krijg ik bij mooi weer over heel veel extra kWh 4-6 cent en 's avonds en 's nachts koop ik ze weer terug a 22 cent.
Dan is het veel minder rendabel en is de terugverdientijd dus veel langer.
Als de salderingsregeling wordt afgebouwd, is het gunstiger om meer direct van de zonnepanelen te verbruiken. Daarmee bespaar je immers de volle mep. En dat lukt je beter als je meer produceert: dan kun je bijvoorbeeld op een bewolkte dag ook nog tv kijken op de zonnepanelen. Dat was mijn punt.

De tvt is een ander punt. Mijn enige punt was dat meer produceren dan je verbruikt na het afbouwen van de salderingsregeling niet alléén de terugleververgoeding oplevert. Het is meer dan dat.

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-03 01:54

Gerco-M

mijn tornado res.

Als de SolarEdge wel optioneel is, dan kan je ook overwegen om ipv 2 x 6 panelen met SolarEdge dan gewoon 2 x 9 panelen te leggen zonder SolarEdge. Ik denk dat je dan voor ongeveer dezelfde kosten op meer opbrengst per jaar uitkomt. De bypass diodes in de panelen kunnen heel goed in de buurt komen van wat SolarEdge kan doen. Immers schaduw blijft schaduw, wat je ook gebruikt.

Verder gefeliciteerd met het prachtige kado! Dat is nog eens leuk :*)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 09:46

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Mijn advies:
Als je het basissysteem+arbeid gratis krijgt, leg dan zelf wat bij een gooi je dak vol. Later bij laten leggen gaat namelijk nooit meer zo goedkoop worden. Arbeid is best een flinke post namelijk.

En ja, zodra je solar edge post komen er mensen schuimbekkend verkondigen dat het verkeerd/zonde/teduur!! is, maar het is een mooi systeem, en zeker als je het krijgt zou ik niet klagen: monitoring per paneel, arc detection, goede garantie... ik zou het wel weten.

Wise enough to play the fool

• AUijtdehaag
  • Niet online
@teacher
Solaredge is niet de beste oplossing hier.
Oost en west in 1 string is een risico met solaredge, dat het elkaar toch afremt.
Daar is een heel topic over volgeschreven.

2 onafhankelijke strings is technisch beter.
Hoe doe je dat?
Met panelen die een hoger voltage leveren en genoeg Vmpp per zijde.
En die bestaan gewoon.

Je post komt me over als pro SE zonder enige technische onderbouwing.

[Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-03-2021 02:10]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
AUijtdehaag schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 02:08:
@teacher
Oost en west in 1 string is een risico met solaredge, dat het elkaar toch afremt.

Hoe doe je dat?
En die bestaan gewoon.

Niet waar en zelfs onzin..

Alles kan prima in 1-string met SolarEdge. Meer in een string is zelfs beter bij SE want dan heb je sneller je minimale voltage die de omvormer graag wilt hebben.

TS: Gefeliciteerd!

Enige dat (misschien!) beter zou kunnen zijn misschien de p50x optimizers, echter de installateur moet dit met SE-designer verifieren of dit de moeite waard is (want p50x optimizers zijn duurder). In de meeste gevallen zijn p370/401 optimizers dan ook prima bij een OW- opstelling zoals bij de TS

[Voor 10% gewijzigd door Stef87 op 27-03-2021 14:58]

Citigo-E, Model 3 SR+ Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Stef87
Dan maar een praktijkvoorbeeld:
https://www.pvoutput.org/...71334&sid1=79680&c=-1&t=m
Efficiency ligt al 5% hoger van de stringomvormer

[Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-03-2021 02:45]

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
AUijtdehaag schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 02:33:
@Stef87
Zolang de adviseur SE Designer gebruikt (zoals het hoort bij dit soort legplannen) kan dit nooit fout gaan.

Iemand die iets niet goed doet en buiten de designregels toch panelen plaatst en daarom 5% verliest heeft dan ook niets met het SolarEdge systeem zelf te maken.

( TS: Als p401 niet afdoende zou zijn gebruik je p404/50x en dan start de omvormer al eerder op. Maar alleen doen als dit nodig is want deze optimizers zijn duurder. Dus Designer gebruiken)

[Voor 16% gewijzigd door Stef87 op 27-03-2021 02:52]

Citigo-E, Model 3 SR+ Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• busscherski
@AUijtdehaag
Het risico van foutief ontwerp is al besproken, conclusie is dat 2x6 stuks P401 wel voldoet. Het is niet nodig om duurdere optimisers te nemen.

redwing in "Zonnepanelen gewonnen :) en nu?"

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:47
AUijtdehaag schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 02:33:
@Stef87
2x8 oost/west op een 3-fase SolarEdge is meestal wel vragen om problemen, dus niet echt een eerlijk vergelijk :N

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Harm_H schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 13:53:
[...]

Dit lijkt echt een idiote reactie.
Ik heb geen SolarEdge, maar dan kan je toch per paneel zien hoe het ervoor staat. Hoe doe ik dat op mijn stringomvormer? (die ik zelf ook heb)
Nee hoor, de spanningen van oost en west zijn vrijwel gelijk. Die kan je dus parallel zetten. Opbrengst verlies van 2% zeggen ze hier:
https://www.solarquotes.c...gle-string-can-work-well/

Een omvormer fabrikant, ik dacht Fronius, had bijna geen verliezen van twee richtingen op 1 MPPT. Dat onderzoek kon ik niet zo snel vinden. Bij een spanningsverschil van meer dan 10% zou ik wel 2 MPPT aanraden.

Echter TS heeft schaduw van een schoorsteen dan kan het wel eens anders zijn. Ik vraag me af of de panelen dan niet beter meer richting het noorden geplaatst kunnen worden. Op de foto lijkt daar ruimte te zitten. Of op het schuurdak? Op west kan ook nog een rij eronder? Op oost nog onder de dakramen?

SolarEdge en andere optimizers kunnen trouwens geen zon maken. Een streep schaduw betekend dat het paneel bijna niks meer doet. Je betaald 900 euro extra voor SolarEdge. Voor dat bedrag kan je ook 1700 Wp extra plaatsen. Ik weet wel wat meer kWh oplevert >:) Desnoods verpats je die 1700 Wp aan de buurman, het is toch maar gratis belastinggeld...

Of neem Tigo optimzers. Dan hoef je alleen de schaduwpanelen uit te rusten met optimizer.

Wel uitermate handig om als installateur goeie contacten bij de gemeente te hebben blijkt maar weer. 6.000 euro en nog het dak niet vol :P

[Voor 50% gewijzigd door Dre op 27-03-2021 11:32]

• ASS-Ware
RoD schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 19:52:
[...]

Als de salderingsregeling wordt afgebouwd, is het gunstiger om meer direct van de zonnepanelen te verbruiken. Daarmee bespaar je immers de volle mep. En dat lukt je beter als je meer produceert: dan kun je bijvoorbeeld op een bewolkte dag ook nog tv kijken op de zonnepanelen. Dat was mijn punt.
Ik snap je punt, maar jij snapt de mijne niet.
Ik wil overdag geen tv kijken, de wasmachine, droger en vaatwasser draaien al overdag, maar hoe dan ook, ik heb 's avonds het licht aan, de koelkast staan 24x7 aan, de TV staat 's avonds aan, de PC ook, etc, dus ook 's avonds verbruik ik kWh's en die kosten mij in de toekomst meer dan die ik overdag teruglever.

• Harm_H
Tokolosh schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 17:51:

Banken hebben niet voor niets 0% spaarrente 8)7. Serieus, mensen spellen liever mee met de lotto dan dat ze op lange termijn gratis elektriciteit hebben. Maargoed, de meeste mensen zijn liever spelers dan het casino zelf. Wat zou ik graag aflossingsvrije hypotheken verkopen aan mensen, permanent dividend.

12 panelen met 360wp is wel voldoende trouwens voor 1 huis. Ik kies zelf altijd voor maximaal aantal panelen per oppervlak.

[Voor 26% gewijzigd door Harm_H op 27-03-2021 17:04]

• Tokolosh
  • Niet online
Harm_H schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 16:59:
[...]

Banken hebben niet voor niets 0% spaarrente 8)7. Serieus, mensen spellen liever mee met de lotto dan dat ze op lange termijn gratis elektriciteit hebben. Maargoed, de meeste mensen zijn liever spelers dan het casino zelf. Wat zou ik graag aflossingsvrije hypotheken verkopen aan mensen, permanent dividend.

12 panelen met 360wp is wel voldoende trouwens voor 1 huis. Ik kies zelf altijd voor maximaal aantal panelen per oppervlak.
Op de lange termijn (30+ jaar) met breed gespreide ETF’s of fondsen is het bijna een wetmatigheid dat de beurs meer gaat opleveren dan 5-7 cent per kWh die je nog voor je overschot gaat krijgen. Maar daar is dit niet het topic voor :) dus iedereen z’n keuze daarin!

• teacher

teacher

Dysgaf!

AUijtdehaag schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 02:08:
@teacher

Hoe doe je dat?
En die bestaan gewoon.

Dat mag je vinden, maar ik noem nog een keer arc decection, monitoring per paneel, goede garantie.
Daarnaast moet je idd je afstemming omvormer/optimizers/panelen/ligging/stringlengte op elkaar afstemmen, dat geldt immers voor elk systeem.

Enneh.... * teacher is niet per se pro SE, maar ook niet anti.

Enneh... oost/west op een stringomvormer remt niet? :o

[Voor 3% gewijzigd door teacher op 28-03-2021 11:26]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
@teacher
Enneh... oost/west op een stringomvormer remt niet? :o
Nee dat remt niet

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ten opzichte van?
- een identiek systeem met optimizers/micro omvormers?
- een zelfde systeem vol op zuid?

Voor mij is het gewoon -ook- een systeem wat werkt en zodra je het goed kiest gaat het -ook- goed werken.

[Voor 33% gewijzigd door teacher op 28-03-2021 11:36]

• busscherski
@teacher
Tov een identiek systeem met optimizers/micro omvormers.
TS heeft geen dak vol op zuid, zinloos om daarmee te vergelijken.
Voor mij is het gewoon -ook- een systeem wat werkt en zodra je het goed kiest gaat het -ook- goed werken.
Eens hoor

• AUijtdehaag
  • Niet online
@teacher Wat heb je zelf liggen op je dak?

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee