Toon posts:

6 of liever 8 cores voor een soepele playback in Premiere Pr

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rolftk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16-03 17:19
Dag allemaal,

Ik ga hopelijk tussen nu en de komende maanden mijn computer bouwen. Naast het spelen van spelletjes, doe ik ook graag aan videoediten. Mijn laptop die ik nu namelijk heb (i7-8750H, 16gb ram, GTX1060, 2tb hdd) werkt niet zo soepel met 4k 150mbps beelden van mijn camera.

In mijn nieuwe computer hoop ik 32gb aan ram te zetten, een 3070 of 3080 (wanneer ze een redelijk normale prijs hebben) en 2,5tb aan nvme ssd's.

Mijn vraag is: zal ik hierbij een 5600x (6 core), of 5800x (8 core) nemen? Zijn die 2 extra cores belangrijk voor een soepele edit ervaring? Of zit dat m meer in de RAM en SSD? Het is namelijk wel zo 130 euro extra, zo'n 5800x. En al is het wel belangrijk, is dan de 3700x misschien een goede optie?

Alle reacties

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:10

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Het renderen van video is een taak die met uitstek geschikt is om verspreid te worden over meerdere cores omdat er heel veel individuele frames moeten worden gegenereerd. Misschien merk je het minder tijdens het editen zelf (afhankelijk van je workflow) maar bij het exporteren zouden de extra cores wel moeten helpen. Voorwaarde is wel dat de koeling ook op orde is, als de CPU te heet wordt en gaat throttlen heb je er alsnog weinig aan.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Rolftk
Johnny schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 08:45:
Het renderen van video is een taak die met uitstek geschikt is om verspreid te worden over meerdere cores omdat er heel veel individuele frames moeten worden gegenereerd. Misschien merk je het minder tijdens het editen zelf (afhankelijk van je workflow) maar bij het exporteren zouden de extra cores wel moeten helpen. Voorwaarde is wel dat de koeling ook op orde is, als de CPU te heet wordt en gaat throttlen heb je er alsnog weinig aan.
Ah, bedankt. Mij maakt het minder uit of mijn video nou in 20 minuten i.p.v. 30 minuten rendert, maar het gaat er me meer om dat ik een soepele ervaring heb tijdens het editen. Zou een 5600x dan voldoende zijn? Voldoende koeling zorg ik sowieso voor.

• Pietje789
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21-02 13:02
Waarom niet een 3700x of 3900x. Die zijn een stuk goedkoper nu? Dan heb je extra cores voor een lagere prijs.

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-03 11:24
Ja voor video editing is multi-core wel fijn

Ik zou qua SSD's ook kijken naar een SNELLE SSD en dan 1-2 minder dure 'langzamere' SSD's. Dan kan je het project wat je op dat moment bewerkt op je snellere SSD zetten als 'werk SSD'

Dan kan je zelfs een 4TB HDD nemen zelfs en het geld wat je dan overhoud in je CPU stoppen (kijk even op amazon.de, daar is ie regelmatig voor 429 te koop, ik heb hem zelf ook daar vandaan)

• Rolftk
Edwin88 schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 21:39:
Ja voor video editing is multi-core wel fijn

Ik zou qua SSD's ook kijken naar een SNELLE SSD en dan 1-2 minder dure 'langzamere' SSD's. Dan kan je het project wat je op dat moment bewerkt op je snellere SSD zetten als 'werk SSD'

Dan kan je zelfs een 4TB HDD nemen zelfs en het geld wat je dan overhoud in je CPU stoppen (kijk even op amazon.de, daar is ie regelmatig voor 429 te koop, ik heb hem zelf ook daar vandaan)
Op het moment kijk ik naar een 500gb Samsung SSD, de 970 EVO. Als grotere SSD zou ik de
WD Blue SN550 2TB nemen. Op het moment heb ik 2,256TB en daar hou ik het prima mee vol, alleen dus een 2TB HDD.

Verder begrijp ik dat multi-core fijn is (ik neem de 3700x, 5600x en 5800x in beschouwing) maar wat zou het verschil zijn in playback performance, bij het editen zelf, tussen 6 en 8 cores?

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:50

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Rolftk schreef op zondag 28 maart 2021 @ 12:08:
[...]

Op het moment kijk ik naar een 500gb Samsung SSD, de 970 EVO. Als grotere SSD zou ik de
WD Blue SN550 2TB nemen. Op het moment heb ik 2,256TB en daar hou ik het prima mee vol, alleen dus een 2TB HDD.

Verder begrijp ik dat multi-core fijn is (ik neem de 3700x, 5600x en 5800x in beschouwing) maar wat zou het verschil zijn in playback performance, bij het editen zelf, tussen 6 en 8 cores?
Ik heb hier een opstelling met een 1TB 970 evo plus met de actieve projecten. Verder zit archief op de nas. Ik weet niet hoe groot jouw projecten zijn, maar ik zou geen 512GB ssd meer nemen.

Ik weet niet veel van Premiere Pro, maar in Davinci resolve helpen extra votes wel degelijk in de playback (die cachet effecten en andere zaken en dat proces gaat over alle cores). Simpelweg afspelen helpt niet, dat is denk ik vooral ram en videokaart, maar dat durf ik niet zeker te zeggen.
Mijn tip is om iets te doen en dan in taakbeheer te kijken wat vol zit (processor even op kernen weergeven zetten).

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• Rolftk
T.Kreeftmeijer schreef op zondag 28 maart 2021 @ 12:18:
[...]

Ik heb hier een opstelling met een 1TB 970 evo plus met de actieve projecten. Verder zit archief op de nas. Ik weet niet hoe groot jouw projecten zijn, maar ik zou geen 512GB ssd meer nemen.

Ik weet niet veel van Premiere Pro, maar in Davinci resolve helpen extra votes wel degelijk in de playback (die cachet effecten en andere zaken en dat proces gaat over alle cores). Simpelweg afspelen helpt niet, dat is denk ik vooral ram en videokaart, maar dat durf ik niet zeker te zeggen.
Mijn tip is om iets te doen en dan in taakbeheer te kijken wat vol zit (processor even op kernen weergeven zetten).
Heel erg bedankt voor de hulp trouwens, ik heb hier niet super veel verstand van. Als ik op dit moment 4K video afspeel met het bestand naar mijn SSD geladen, zonder effecten of iets, werkt de editing software redelijk soepel. Maar, als ik er een paar effecten overheen gooi, dan droppen er al heel snel frames. Een screenshot van de taakbeheer:

Hieruit kan ik concluderen dat dit aan mijn processor ligt? En ik neem aan dat meer kernen dan verstandig zijn? Of ligt dit meer aan de kloksnelheid?

Misschien zoek ik in de toekomst nog wel uit hoe en of ik een NAS ga opzetten, bedankt voor de tip.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:10

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Rolftk schreef op zondag 28 maart 2021 @ 12:46:
[...]

Heel erg bedankt voor de hulp trouwens, ik heb hier niet super veel verstand van. Als ik op dit moment 4K video afspeel met het bestand naar mijn SSD geladen, zonder effecten of iets, werkt de editing software redelijk soepel. Maar, als ik er een paar effecten overheen gooi, dan droppen er al heel snel frames. Een screenshot van de taakbeheer:
[Afbeelding]
Hieruit kan ik concluderen dat dit aan mijn processor ligt? En ik neem aan dat meer kernen dan verstandig zijn? Of ligt dit meer aan de kloksnelheid?

Misschien zoek ik in de toekomst nog wel uit hoe en of ik een NAS ga opzetten, bedankt voor de tip.
Je processor wordt inderdaad goed gebruikt. Wat extra processing power kan geen kwaad.

Video editors gebruiken vaak een DAS (direct attached storage) die aangesloten is via een snelle externe poort zoals Thunderbolt voor externe opslag omdat een NAS niet zo lekker werkt voor video editten.

Maar als je toch zelf een PC aan het samenstellen bent en niet hoeft samen te werken met anderen kan je er beter meer snelle M2 storage in doen om mee te editten. Externe opslag is dan enkel nodig voor archief/backup/import en hoeft dan niet zo snel en duur te zijn.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-03 20:47
Als jouw budget het toelaat altijd voor meer cores gaan natuurlijk. Ik heb geen glazenbol, maar die 2 cores / 4 threads extra gaan over het algemeen wat langer mee dan een processor met minder cores.

Een 3700x is natuurlijk een goede keuze. Gewoon een solide processor.

[Voor 15% gewijzigd door legendareN op 29-03-2021 19:56]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee