Nieuwe gaming laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phille023
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-09 19:05
Hey allemaal, sorry voor nog is een nieuwe topic te maken ivm een game laptop maar ik zie het bos door de bomen niet meer.

Zou graag een nieuwe laptop kopen met een max budget van €2000 (mag ook minder natuurlijk). Ik zou er wel graag een paar jaar mee verder geraken qua gaming. Deze krijgt een vaste plaats thuis waar mijn huidige laptop staat dus is niet echt om mee op pad te nemen.

Momenteel heb ik een custom BTO laptop van 7 jaar oud al ondertss en ik volg het wereldje al een tijd niet meer.

Wat moet er voor mij zeker inzitten:
- Azerty klavier voor deze Belg
- min 1T SSD
- 16GB met mogelijkheid tot uitbreiding naar 32GB
- 15,6 inch scherm of 17 inch. Kleiner echt niet.

Ik was eerst aan het denken van terug BTO of ROG te nemen maar na wat lezen weet ik het niet goed meer. Vooral omdat ik de evoluties niet meer volg. Dus daarom graag wat adviezen.

Beste antwoord (via Phille023 op 03-04-2021 18:58)

• nikonfotograaf
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14-04-2021
Veel plezier ermee.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomason12
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 31-08 17:12
Hier is een aanbeveling van mijn kant die een redelijk goede optie voor je zou moeten zijn.

ASUS ROG Strix G15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phille023
Ik had deze gezien maar ken het merk niet eigenlijk

Deze en deze lijken mij ook interessant
thomason12 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 05:47:
Hier is een aanbeveling van mijn kant die een redelijk goede optie voor je zou moeten zijn.

ASUS ROG Strix G15
De ASUS ROG Strix G15 heb ik ook is bekeken maar de meesten zijn uitverkocht als ik het zo zie en anderen van ROG Strix gaan dan al vrij over mijn budget

[ Voor 33% gewijzigd door Phille023 op 26-03-2021 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik zou gaan voor een Alienware M15 r4 in de 32GB configuratie met een 3060. 2500 euro, maar gaat 15 procent vanaf met code AW15. Wel nog 150 euro nodig om op 1TB uit te komen. Ik kan alleen als Nederlander niet kiezen voor azerty, maar dat kan vast als Belg wel.

[ Voor 19% gewijzigd door pagani op 26-03-2021 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karot9100
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 01-09 17:34
Ik heb een aorus 15p gekocht recent, met een 3060. Ik ben er zeker tevreden over! De 3070 variant heeft 1TB opslag en nog een slot vrij ook mocht je nog meer willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phille023
pagani schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 08:10:
Ik zou gaan voor een Alienware M15 r4 in de 32GB configuratie met een 3060. 2500 euro, maar gaat 15 procent vanaf met code AW15. Wel nog 150 euro nodig om op 1TB uit te komen. Ik kan alleen als Nederlander niet kiezen voor azerty, maar dat kan vast als Belg wel.
Zou toch graag naar een 3070 willen maar 2500€ is me net wat teveel. €2100 is echt wel het maximum.
karot9100 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 20:35:
Ik heb een aorus 15p gekocht recent, met een 3060. Ik ben er zeker tevreden over! De 3070 variant heeft 1TB opslag en nog een slot vrij ook mocht je nog meer willen.
Welk type is dat dan? Ik kan die niet meteen vinden. Allemaal met 512GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karot9100
Welk type is dat dan? Ik kan die niet meteen vinden. Allemaal met 512GB SSD
Je hebt gelijk, ze hebben allemaal maar 512GB opslag, maar sws is er nog een m.2 slot beschikbaar om in te steken wat je wilt. Ik ben ook nog van plan om wat meer opslag in te stoppen maar ben er gewoon nog niet aan toe gekomen. Moet nog eens research doen naar welke ssd ik er precies zou willen in steken.

Ik zie ook dat de 15P KC (met een 3060) 100€ gestegen is in prijs. Deze was 1599€ is er nu 1699€.

https://www.alternate.be/...ptop/html/product/1718830

Deze zou een goede optie zijn voor u volgens mij. Mocht je er zelf een ssd bij willen stoppen.

Ik heb wel net gemerkt dat ze die niet hebben op alternate.nl, zijn deze dan moeilijk te verkrijgen in nederland? Hier in belgie is alternate de enige die gigabyte verdeeld 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phille023
karot9100 schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 07:03:
[...]

Je hebt gelijk, ze hebben allemaal maar 512GB opslag, maar sws is er nog een m.2 slot beschikbaar om in te steken wat je wilt. Ik ben ook nog van plan om wat meer opslag in te stoppen maar ben er gewoon nog niet aan toe gekomen. Moet nog eens research doen naar welke ssd ik er precies zou willen in steken.

Ik zie ook dat de 15P KC (met een 3060) 100€ gestegen is in prijs. Deze was 1599€ is er nu 1699€.

Deze zou een goede optie zijn voor u volgens mij. Mocht je er zelf een ssd bij willen stoppen.

Ik heb wel net gemerkt dat ze die niet hebben op alternate.nl, zijn deze dan moeilijk te verkrijgen in nederland? Hier in belgie is alternate de enige die gigabyte verdeeld 8)7
En dies weg :( Stond me zeker wel aan. Kan verder ook geen vinden met Azerty van hun dus zal wachten worden dan tot ze terug stock hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phille023
karot9100 schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 07:03:
[...]

Heb jij trouwens de KC? Ik heb net is gebeld naar alternate.be en daar zeiden ze me dat er maar 1 SSD in kan. Op de website van de retailer staat dat het per land kan verschillen dus ik wil dat toch wel zeker weten.

Het zal dan toch de KC of mogelijk deze worden. Zal afhangen van of de KC een extra SSD slot heeft of niet eigenlijk denk ik. Qua prijs vind ik, ondanks dat die 100€ duurder is geworden toch vrij veel waar voor je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karot9100
Phille023 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 12:07:
[...]

Heb jij trouwens de KC? Ik heb net is gebeld naar alternate.be en daar zeiden ze me dat er maar 1 SSD in kan. Op de website van de retailer staat dat het per land kan verschillen dus ik wil dat toch wel zeker weten.

Het zal dan toch de KC of mogelijk deze worden. Zal afhangen van of de KC een extra SSD slot heeft of niet eigenlijk denk ik. Qua prijs vind ik, ondanks dat die 100€ duurder is geworden toch vrij veel waar voor je geld.
Je zou wellicht gelijk kunnen hebben dat er maar 1 m.2 slot in zit, zou er een manier zijn om dit te weten te komen zonder de laptop open te schroeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karot9100
Ik heb nog eens mijn doos erbij genomen en ik heb wel zo'n sticker om op een extra ssd te kleven als koeling, dus kgeloof wel dat er nog een bij gestoken kan worden. En wat er op de website staat is dat de opslagruimte kan verschillend zijn, niet het aantal m.2 slots volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikonfotograaf
Het was hier al genoemt maar de Alienware m15 is waarschijnlijk het beste wat je momenteel kan krijgen.

Er zijn ook wel andere laptops met ogenschijnlijk dezelfde specs alleen zal er bezuinigt zijn op koeling, beeldscherm, power supply en dat soort dingen waardoor de prestaties over het algemeen iets lager kunnen liggen door thermal throtteling. Je kan gewoon benchmarks opzoeken op youtube of op tomshardware enzo en je ziet gewoon dat die alienwares gewoon elke keer bovenaan eindigen met prestaties.

Ook hebben die alienwares gewoon sowieso betere beeldschermen met 100% sRGB kleurbereik en bij sommige laptops hebben soms nog niet eens 70% srgb kleurbereik. Laat staan dat ze 100% RGB gaan halen maar met alienware oled laptops heb je gewoon meer dan 100% Adobe RGB kleurbereik,Niet zo belangrijk voor gamen misschien maar wel als je de laptop ook voor foto bewerken wil gebruiken of filmpjes bekijkt enzo.

In de Alienwares kunnen 3 SSD harde schijven. Je kan ook 2 x 1TB ssd in raid 0 zetten

Het nadeel van alienware (voor topic starter) is echter dat de RAM vast gesoldeerd zit en dat het geen Azerty toetsenbord heeft.

Hier heb je een paar linkjes naar reviews voor de alienware m15 R4 waarbij ook vergelijkingen worden gemaakt met andere laptops van de concurrent. wellicht dat je dat op je gemak kan doorlezen en zelf je conclusie kan trekken.

https://www.pcmag.com/reviews/alienware-m15-r4
https://www.tomshardware....ware-m15-r4-rtx-30-series
YouTube: BEST GAMING LAPTOP 2021 - TOP 10 NEW BEST GAMING LAPTOPS of 2021! RT...

Je kan zelf ook op youtube en google zoeken.

Ik zou in elk geval een laptop nemen met i7-10870 processor (8 cores) en een rtx 3060 video kaart of hoger. Dat is zeg maar het nieuwste wat er beschikbaar is en zou net aan moeten lukken met jouw budget.

Een merk als BTO dat zal vast wel leuke laptops kunnen leveren maar als je een bios of firmware update nodig hebt voor een of andere bug fix dan heb je kans dat die er nooit gaat komen, en met grotere merken als alienware, asus, lenovo etc daar doen ze daar wel aan en zit dat wel goed over het algemeen.

De Alienware die ik heb besteld was 2111 euro (na 15% korting) :en heeft de volgende specs:
i7-10870h, 16GB RAM, 512gb SSD schijf. 4K OLED scherm, per key RGB keyboard.

Het oled scherm was weer 225 euro duurder ofzo dan de standaard versie. Dus deze configuratie met een 300hz scherm was ongeveer 1900 euro. En dan kan je nog kiezen om een grotere harde schijf te nemen, Dus dan zit je rond de 2000 euro. Maar dit was dus met kortings actie.

[ Voor 14% gewijzigd door nikonfotograaf op 31-03-2021 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Vastgesoldeerd RAM vind ik wel een vrij serieus punt bij zo'n dure machine.
Een merk als BTO dat zal vast wel leuke laptops kunnen leveren maar als je een bios of firmware update nodig hebt voor een of andere bug fix dan heb je kans dat die er nooit gaat komen, en met grotere merken als alienware, asus, lenovo etc daar doen ze daar wel aan en zit dat wel goed over het algemeen.
Het 'voordeel' van BTO is juist dat ze generic barebones gebruiken en de firmwareupdates daarom dus ook uitwisselbaar zijn tussen leveranciers van deze barebones. Een beetje leverancier kan prima firmwareupdates verschaffen, al dan niet na een verzoek per mail.

En laten we eerlijk zijn, 2000+ euro voor een laptop met een RTX 3060 (M15 R4) zonder upgradebaar RAM, dat vind ik aan de forse kant. 16GB is nu nog voldoende, maar over een paar jaar ook? Dat is weer een flinke upgrade bij Alienware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikonfotograaf
Ja je hebt gelijk, maar zoals ik al zei bij alienware bezuinigen ze niet op voeding, beeldscherm, toetsenboard etc... Dus daarom koop ik alienware. Daar zit geen afgeknepen max-q videokaart enzo in, dat is gewoon de volledige versie met dikke 240 watt voeding die dus gewoon op volle kracht kan draaien. Ook kan je in het command center de fan speed beheren zoals ik het wil en het komt met TCC techniek (thermal control van de processor). Kijk het zijn al dat soort kleine ogenschijnlijk onbelangrijke dingen die het gewoon een goede laptop maken.

ik heb nu een peaq laptop en dat ding springt in de paniekstand als hij en de batterij wil opladen en je wil gamen. Dus dat is echt extreem frustrerend als je dan ineens met 5fps loopt te raiden in warcraft. Dus voor mij geen afgeknepen goedkope shit meer. Ik koop gewoon alienware. En driver updates en bios updates daar doen ze ook niet aan.

Er zijn heus wel andere laptops die natuurlijk ook goed zijn, maar er zijn er maar weinig met OLED scherm en dat vond ik dan belangrijk om te hebben. En sowieso de alienware full hd schermen zijn ook al beter dan de meeste concurrenten.

Je kan ook gewoon een Lenovo legion i5 voor 1200 euro kopen kan je ook mee gamen, maar er is ergens op bezuinigt waar je pas later achter komt dat de laptop de hele dag staat te thermal throttelen en de prestaties loopt af te knijpen.

Het is maar net wat je belangrijk vind. Ik zeg ook niet dat topic starter perse alienware moet kopen maar ik had linkjes neergezet waarbij de concurrentie ook benoemt wordt in de benchmarks. Dan kan hij zelf bepalen wat hj wil, of dat hij nog een BTO laptop neemt (hij heeft er al 7 jaar een, dus hij zal zelf wel een oordeel kunnen vellen over BTO).

[ Voor 18% gewijzigd door nikonfotograaf op 31-03-2021 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
FHD Schermen van Alienware zijn doorgaans niet veel beter hoor, 100% sRGB is niet vreemd bij een gaming laptop van 1200+ euro. Wat fijn is bij Alienware is dat je meer keuze hebt, bijv. 300Hz zonder G-Sync of 144Hz met. Of in jouw geval, een OLED scherm.

Tuurlijk is een Alienware een premium product, niemand zal zeggen dat het slecht spul is. Maar tussen een Peaq laptop en een Alienware zitten nog heel veel goede producten die vaak niet eens onderdoen voor en Alienware.

Ik persoonlijk vind het geen optie door vastgesoldeerd RAM, maar een ander zal daar geen problemen mee hebben.

[ Voor 26% gewijzigd door Frietsaus op 31-03-2021 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikonfotograaf
Vast gesoldeerd ram is niet ideaal en daarom heb ik dat er ook eerlijk bij gezegt dat dit een nadeel is. En als dat een probleem is dan moet je niet bij Alienware zijn. Ik zou alleen niet weten waarom je meer dan 16GB ram nodig hebt. omdat de grafische kaart ook al 6GB v-ram heeft.

De schermen van veel laptops zullen je nog behoorlijk tegenvallen qua kleurbereik. Soms halen ze nog niet eens 70% van de srgb kleuren. Niet dat dat erg belangrijk is als je aleen maar gamed en er verder niets anders mee doet. Het geeft echter wel aan waar er op bezuinigd wordt.

Welke laptops denk jij dan dat er beter zijn dan Alienware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Ik verwacht dat de Legion 5 Pro en Legion 7 meer bang for the buck gaan leveren dan de Alienwares. Met name de 5 Pro, met een 16:10 2560x1600 scherm (165Hz 100% sRGB, G-Sync/Adaptive Sync), full power RTX graphics (met dedicated modus), 300W voeding, etc. Lenovo heeft hier niet lopen bezuinigen in elk geval en we weten dat de 5 Pro ruim onder de 2000 euro gaat kosten.

Er zijn inderdaad laptops met een 60% sRGB scherm, maar er zijn er ook zat met een 100% sRGB scherm. 100% sRGB begint al rond de 1200 euro, dus het is ook niet dat dat alleen op heel dure laptops zit.

Wat betreft beter of niet, ik probeer hier niet een oorlog te voeren over wat beter is en niet... Dat mag ieder voor zichzelf bepalen. Het enige wat ik zeg is dat ik 2000+ euro voor een RTX 3060 en geen upgrademogelijkheid voor RAM niet OK vind. Voor mij zou het dus geen goede keuze zijn, maar voor een ander wellicht wel. Dat komt ook met name omdat ik niet nu 300 euro extra zou willen betalen voor een 32GB Alienware variant, ik heb liever een paar slots waar ik later nog een upgrade mee kan doen.
Ik zou alleen niet weten waarom je meer dan 16GB ram nodig hebt. omdat de grafische kaart ook al 6GB v-ram heeft.
Ik zie de relatie tussen RAM en VRAM even niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikonfotograaf
Nou de relatie met v ram is dat je met met 8GB ram gewoon 2160p resolutie games kan spelen, zolang je maar wel 6 tot 8GB vram hebt. Dus dat ram geheugen van 16GB is echt wel meer dan genoeg.

Ik wil verder ook niet een "oorlog" starten zoals jij het noemt.

Ik zal hier een aantal laptops opschrijven wat er voor rond de 2000 euro te krjgen is En dan mag je zelf oordelen of dat het waard is of niet. Ik zou ook vooral op youtube reviews zoeken van betreffende laptops.

Lenovo legion 7:
- i7-10750H (6 core) en RTX 2070 (max-Q afgeknepen versie) 16GB ram, 1 TB SSD 1999 euro

Asus Zephyrus G15
AMD Ryzen 7 5800 cpu (8 core) RTX 3060, 16GB ram 1 TB SSD QUAD-HD scherm 2099 euro

MSI GE66 Raider
- i7-10870 cpu (8 core), RTX 3060 GPU, 16GB ram, 2 TB SSD, full HD 240hz scherm. 2128euro

BTO Xenix 15 inch
i7-10870 (8 core) 16GB ram, RTX 3060 GPU, 1TB SSD, FHD scherm rond de 1900 euro.

Alienware m15 R4 basis model
i7-10870 cpu (8 core), RTX 3060 GPU, 16GB ram, 512GB SSD, 144hz full hd sherm, 2198 euro met 15% kortings actie 1868 euro

Het model met RTX 3070 kaart is 2449 euro (2081 euro met 15% kortings actie)
Het model met 32GB RAM en 2 x 512 GB SSD is 2499 euro (2124 euro met 15% kortings actie).

Dit zijn allemaal 15 inch modellen. Hierbij wil ik ook opmerken dat niet alle RTX 3060 kaarten hetzelfde presteren omdat soms de kloksnelheid en de TDP afwijken van wat maximaal mogelijk is. Ofwel niet alle fabrikanten hebben een even snelle RTX video kaart. Doe hier je eigen research op voordat je wat beslist.
Hoe lager de TDP hoe slechter de prestaties en hoe lager de kloksnelheid hoe slechter de prestaties.

Ik hoop dat de topic starter er wat aan heeft. Ik heb niet het idee dat de prijzen erg veel van elkaar afwijken. Alleen alienware is wel stuk duurder als er geen kortings actie is. De prijsverschillen van goedkopere laptops zullen voornamelijk zitten in bouwkwaliteit, power supply, afgeknepen GPU, minder goed toetsenbord, minder usb/hdmi aansluitingen/poorten etc.

Al die modellen die ik hier heb genoemt zullen vast wel bestaan in verschillende configuraties dus bekijk de websites van de fabrikanten en gerenomeerde pc reviewers wat het beste voor je is (tweakers is echt een amateur website vergeleken met sommige youtubers die 25 man in dienst hebben).

[ Voor 24% gewijzigd door nikonfotograaf op 31-03-2021 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
nikonfotograaf schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:24:
Nou de relatie met v ram is dat je met met 8GB ram gewoon 2160p resolutie games kan spelen, zolang je maar wel 6 tot 8GB vram hebt. Dus dat ram geheugen van 16GB is echt wel meer dan genoeg.
Er bestaan meer workloads dan gaming, maar als de topicstarter alleen gamet dan is 16GB voorlopig meer dan genoeg.

En er lijkt nu geen kortingsactie te lopen bij Alienware, AW15 werkt hier niet in elk geval.

[ Voor 20% gewijzigd door Frietsaus op 31-03-2021 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikonfotograaf
Die kortings acties van Dell die veranderen om de haverklap. Ik heb vorige week nog een alienware besteld met 15% korting. Ik weet ook niet wanneer ze dat wel en niet doen. Ik zou in elk geval geen Alienware zonder korting kopen want dan wordt het wel behoorlijk duur. Maar met zulke 15% kortings acties dan heb je wel echt een dikke laptop (want Alienware doet niet aan afgeknepen CPUs/GPUs en geeft ook volwaardige power supplies) voor een hele concurrerende prijs.

Maar hij woont in Belgie dus ik weet niet hoe de acties daar zijn.
De Zephyrus en MSI zijn ook mooie laptops die goede recensies hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door nikonfotograaf op 31-03-2021 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phille023
De Alienware R4 is indd een erg leuk ding. En mag zeker gezien worden. Alleen als ik dan op de website kijk zie ik dat deze enkel met RTX 3070 en 3080 te verkrijgen is. De RTX 3070 komt dan op 2750€ wat ik echt wel te gortig vind. Zelf als er korting op zou zijn dan zou ik hem nog te duur vinden, wat nu ook niet het geval is.

Ik heb nu indd 7 jaar deze BTO maar is hopeloos veroudert en als ik eerlijk ben is het ook een erg lelijke laptop. Hun huidige Toxic lijn vind ik eigenlijk dat logo zo spuuglelijk maar het zijn wel zeer goede laptops. Maar ik denk niet dat ik op dit moment een BTO ga nemen.

Ik was nu nog is aan kijken geweest en had deze en deze gezien. De Asus is wel pre-order maar de MSI staat me ook wel serieus aan alleen heb ik geen ervaring met beide merken.

Zoals al gezegd, ik volg al die evoluties niet meer. Graag advies wat jullie denken over deze 2.

Bedankt iig al voor de vele info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikonfotograaf
De Asus ziet er qua specs wel aardig uit omdat er in elk geval de onafgeknepen video kaart in zit.en een goede AMD ryzen 5800 processor en een goede voeding van 240 watt is ook dik in orde. Het scherm is met 62% srgb bereik echter ongeveer het slechtste wat je kan krijgen. Het toetsenboard is ook slechts 4 zone rgb bverlicht en niet per key.

https://rog.asus.com/nl/l...rog-strix-g17-series/spec

De MSI heeft dan wel per key toetsenboard verlichting en ook een goede voeding en volledige GPU power.
Het scherm heeft volgens een test 94% srgb bereik wat op zich wel aardig goed is en ook zit er een mooie intel i7-10870 processor op. Het scherm is met 140cdm niet echt heel helder ofzo, dus daar is duidelijk op beknibbeld (250 cdm tot 300 cdm zou wat meer gangbaar zijn).

https://laptopmedia.com/r...-graphics-cards-on-board/

dit is de fabrikant website:
https://www.msi.com/Laptop/GP76-Leopard-10UX/Specification

Ik zou dan eerder voor de MSI gaan vanwege het iets betere scherm

Maar je moet zelf maar wat reviews nalezen.of er ook alles opzit wat je nodig hebt.
Er zit geen thunderbolt op bijvoorbeeld.en de batterij is met 65w/h compleet ruk. en er zit ook geen sd card reader in.

Maar als dat niet zo belangrijk is dan is de MSI wel een aardige laptop. Voor zulke lage prijzen zal er vast nog wel meer ontbreken waar ik niet aan gedacht heb.

[ Voor 5% gewijzigd door nikonfotograaf op 01-04-2021 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phille023
nikonfotograaf schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 23:41:
De MSI heeft dan wel per key toetsenboard verlichting en ook een goede voeding en volledige GPU power.
Het scherm heeft volgens een test 94% srgb bereik wat op zich wel aardig goed is en ook zit er een mooie intel i7-10870 processor op. Het scherm is met 140cdm niet echt heel helder ofzo, dus daar is duidelijk op beknibbeld (250 cdm tot 300 cdm zou wat meer gangbaar zijn).

Ik zou dan eerder voor de MSI gaan vanwege het iets betere scherm

Maar je moet zelf maar wat reviews nalezen.of er ook alles opzit wat je nodig hebt.
Er zit geen thunderbolt op bijvoorbeeld.en de batterij is met 65w/h compleet ruk. en er zit ook geen sd card reader in.

Maar als dat niet zo belangrijk is dan is de MSI wel een aardige laptop. Voor zulke lage prijzen zal er vast nog wel meer ontbreken waar ik niet aan gedacht heb.
Thunderbolt mis ik nu ook niet. Zoals al aangehaald, mijn huidige bto heeft een paar USB 3.0 aansluitingen, waar er een serieuze kuren aan het krijgen is, en ik heb al gezien dat USB 3.2 een pak sneller is dus daar kan ik zeker mee leven. Een SD card lezer zit er nog zelden bij precies in eender welke laptop...

De laptop zou gewoon onder op de bureau komen te staan en de batterij vd BTO zit er standaard niet in hier. Ik gebruik de batterij eigenlijk nooit. Is een keer zelden dat ik bij iemand iets moet doen of mijn vrouw die nodig heeft voor het een of ander maar dat is mss 2 of 3x op een jaar. En dan nog is het al een gewoonte om de adapter mee te nemen in de tas. Dus ook bij de nieuwe laptop zou ik gewoon gebruik maken van netstroom en de batterij eruit halen.

Ben echt aan het twijfelen. De MSI staat mij persoonlijk het meeste aan maar nu zie ik indd dat scherm. Het zijn allemaal kleine dingen die me doen twijfelen. Wat me wel opviel in de reviews die ik heb gelezen is dat er bijzonder veel bloatware opstaat op MSI.

Toch nog veel twijfel. Ben nu naar de iets duurder MSI GE66 Raider aan het kijken maar kan daar niet meteen een review van vinden zoals op laptopmedia.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
nikonfotograaf schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 23:41:
Het scherm is met 140cdm niet echt heel helder ofzo, dus daar is duidelijk op beknibbeld (250 cdm tot 300 cdm zou wat meer gangbaar zijn)
Ik weet niet wie dat gemeten heeft maar die heeft of een fout gemaakt of het was een defect panel.

https://www.panelook.com/...6_LCM_overview_45673.html

Het betreffende panel is gespecificeerd op 300 cd/m2, dus laten we zeggen dat deze in de praktijk tussen de 250-300 zou moeten halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikonfotograaf
Oke sorry, ik denk dat ik de cijfers verkeerd geintepreteerd had. Het paneel is inderdaad 300cdm maar ze hadden het op 140cdm gemeten en noemen het dan 100% 140cdm. Wat ze dan met die 100% bedoelen is me niet helemaal duidelijk. Dat zal dan niet de brightness zijn.

https://laptopmedia.com/r...-graphics-cards-on-board/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikonfotograaf
Phille023 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 01:16:
[...]

Toch nog veel twijfel. Ben nu naar de iets duurder MSI GE66 Raider aan het kijken maar kan daar niet meteen een review van vinden zoals op laptopmedia.com
YouTube: MSI GE66 Raider 240hz Gaming Laptop First Impression! Smooth Gamepla...

Er staan nog wel meer filmpjes van die GE66 op youtube. . Ik weet alleen niet elke configuratie jij precies bedoeld. Dus gewoon zelf even zoeken zou ik zeggen.

[ Voor 52% gewijzigd door nikonfotograaf op 01-04-2021 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phille023
nikonfotograaf schreef op donderdag 1 april 2021 @ 20:21:
[...]

YouTube: MSI GE66 Raider 240hz Gaming Laptop First Impression! Smooth Gamepla...

Er staan nog wel meer filmpjes van die GE66 op youtube. . Ik weet alleen niet elke configuratie jij precies bedoeld. Dus gewoon zelf even zoeken zou ik zeggen.
Ja heb ze al bekeken. Ik heb de MSI GP76 Leopard besteld. Deze lijkt me het beste bij mijn wensen aan te sluiten. En ook onder het voorop gestelde budget. Zal zowiezo een serieuze verbetering zijn tov de huidige laptop. Bedankt voor alle info allemaal!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• nikonfotograaf
Veel plezier ermee.
Pagina: 1