Toon posts:

Thunderbolt 3 dock icm DP1.2 of DP1.4 schermen 4K@60hz?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Spam
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-05 23:17
Ik heb een vreemd probleem wat ik maar niet kan begrijpen en ik moet nu een koop beslissing maken zonder dat ik het begrijp. Dat zint me niet en misschien kunnen jullie mij helpen :9

De context....

Ik heb thuis de volgende opstelling:Nu zou ik graag beide monitoren via de enkele Thunderbolt 3 met USB-C connector willen laten lopen. Hierdoor kan ik makkelijk switchen tussen de Mac, Laptop en Gaming PC.
  1. Via de Mac Mini: beide displays gaan wel aan maar alleen in mirror modus
  2. Via de Lenovo T490: wel beide displays maar alleen 4K@30Hz en soms schakelen de schermen zelfs niet. De laptop lijkt er grote moeite mee te hebben
Na flink wat zoeken op fora en specificaties lijkt het antwoord te zijn
  1. Gewoon vette pech, die Mac Mini M1 ondersteunt dat gewoon niet. Als ik de 2e 4K monitor los aansluit (via HDMI) dan werkt het wel in 4K @60fps
  2. Dit is een beperking van de DisplayPort 1.2 in de T490 waardoor deze niet in staat is om 2x 4K monitoren @60Hz aan te sturen via de Lenovo dock gen 2. Een laptop met ondersteuning van DP 1.4 zou dit wel moeten kunnen. Als ik de tweede monitor los aansluit werkt het helaas nog steeds niet. Het best haalbare is 1440p@60Hz
Nu heb ik me er een beetje bij neergelegd dat ik dus met 2 kabels moet gaan swappen, wat jammer is, maar ik moet nog beslissen of ik die 2x (vrij dure) 4K monitoren houdt want deze hebben een ingebouwde dock waardoor de Lenovo dock mogelijk weg kan. Echter zijn andere (veel goedkopere) varianten te vinden in DP 1.2 terwijl deze DP 1.4 ondersteunen. Als ik echter de standaarden erop nalees zou dit voor een 4K@60Hz toch niks uit moeten maken? Of zie ik dat verkeerd? De monitoren zijn niet in staat om zelf te daisychainen.

Kan iemand mij vertellen of mijn aannames kloppen? Ik probeer met name te begrijpen hoe ik dit het makkelijkst voor elkaar kan krijgen.

We are born, wet, hungry and naked. Then things get worse !

Beste antwoord (via Spam op 31-03-2021 10:30)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:25
Je hebt voldoende aan Displayport 1.2.

Dat signaal normaliter 2x door de Thunderbolt-aansluiting gestuurd worden.

Ik kon je verhaal bijna niet geloven, ik heb hier nog nooit van gehoord, Thunderbolt hoort dat namelijk gewoon te kunnen, dacht ik.

Maar je hebt gelijk dat de laptop het niet kan, de reden is echter net anders.

In de T490 is er maar een 2 lane pci-e signaal beschikbaar versus de standaard 4 kanaals:

https://www.notebookcheck...ptop-Review.421150.0.html
Of the two USB-C ports on the left side of the case, only the connection on the right supports the Thunderbolt-3 standard. Since this port is only connected via two PCIe lanes, the ThinkPad T490 can connect at most to only a single 4K-UHD monitor (3840x2160 pixels) at 60 Hz via docking station.
Blijkbaar mag je een systeem dat 1 Thunderbolt-aansluiting heeft leveren met maar 2 lanes. https://egpu.io/forums/pc...ver-tb3/paged/5/#post-980

Lekkere marketing dus van Intel, roepen dat het 40 GB/s is, maar wel 2 lanes toestaan, waarbij de snelheid dus op 20 GB/s Max ligt.

Wel een blunder voor een Thinkpad T-reeks zeg.

Je hebt overigens voor 4K@60hz (zelfs op 10 bit) genoeg aan Displayport 1.2.

Dat je bij los aansluiten bij de M1 wel 4K@60 hebt, komt omdat deze HDMI 2.0 heeft en de Lenovo maar versie 1.4. Bij die laatste is 1440p@60 of 4K@30 het maximum.

[Voor 5% gewijzigd door White Feather op 30-03-2021 23:30]

Alle reacties

• RogerWilco2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-05 10:34
Op zich hebben die Philips monitoren een redelijke prijs voor een 4K@60Hz IPS scherm, zo rond de €400.

DP 1.2 doet inderdaad precies 1x 4K@60Hz.

Het is mij niet duidelijk wat je voor elkaar probeert te krijgen.
Je lijkt een duidelijk beeld te hebben van wat je Mac en Lenovo maximaal kunnen. Dat lijkt de beperking?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• White Feather
Je hebt voldoende aan Displayport 1.2.

Dat signaal normaliter 2x door de Thunderbolt-aansluiting gestuurd worden.

Ik kon je verhaal bijna niet geloven, ik heb hier nog nooit van gehoord, Thunderbolt hoort dat namelijk gewoon te kunnen, dacht ik.

Maar je hebt gelijk dat de laptop het niet kan, de reden is echter net anders.

In de T490 is er maar een 2 lane pci-e signaal beschikbaar versus de standaard 4 kanaals:

https://www.notebookcheck...ptop-Review.421150.0.html
Of the two USB-C ports on the left side of the case, only the connection on the right supports the Thunderbolt-3 standard. Since this port is only connected via two PCIe lanes, the ThinkPad T490 can connect at most to only a single 4K-UHD monitor (3840x2160 pixels) at 60 Hz via docking station.
Blijkbaar mag je een systeem dat 1 Thunderbolt-aansluiting heeft leveren met maar 2 lanes. https://egpu.io/forums/pc...ver-tb3/paged/5/#post-980

Lekkere marketing dus van Intel, roepen dat het 40 GB/s is, maar wel 2 lanes toestaan, waarbij de snelheid dus op 20 GB/s Max ligt.

Wel een blunder voor een Thinkpad T-reeks zeg.

Je hebt overigens voor 4K@60hz (zelfs op 10 bit) genoeg aan Displayport 1.2.

Dat je bij los aansluiten bij de M1 wel 4K@60 hebt, komt omdat deze HDMI 2.0 heeft en de Lenovo maar versie 1.4. Bij die laatste is 1440p@60 of 4K@30 het maximum.

[Voor 5% gewijzigd door White Feather op 30-03-2021 23:30]

• Spam
Dank voor je uitgebreide antwoord. Ik heb wellicht de mogelijkheid om te upgraden naar een Lenovo T.14 gen 1 met 10th gen intel chip. Ondersteund deze het wel? Ik kan het niet uitmaken op de spec sheet: https://psref.lenovo.com/..._T14_Gen_1_Intel_Spec.PDF

[Voor 4% gewijzigd door Spam op 31-03-2021 12:41]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• White Feather
Spam schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:40:
Dank voor je uitgebreide antwoord. Ik heb wellicht de mogelijkheid om te upgraden naar een Lenovo T.14 gen 1 met 10th gen intel chip. Ondersteund deze het wel? Ik kan het niet uitmaken op de spec sheet: https://psref.lenovo.com/..._T14_Gen_1_Intel_Spec.PDF
De sheet geeft geen 100% zekerheid.

Qua tekst zou het kunnen dat het alleen gaat via 1 HDMI en 1 USB-C naar Displayport OF Thunderbolt. (En dan zit je met hetzelfde gedoken dat een 4K-monitor via HDMI 1.4 slechts op 24/30 Hz draait.
Supports up to 3 independent displays via native display and 2 external monitors; supports external monitors via HDMI® (up to 4096x2160@24Hz), USB-C (up to 4096x2304@60Hz) or ThunderboltTM (up to 4096x2304@60Hz)

• Devilscomrade
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-05 10:07
Dit probleem had ik ook, alleen dan met een Dell dock. Dual 2k werkt prima met XPS 15 laptop maar 2018 MBP mirrored alleen maar.

Uiteindelijk gebruik ik een extra display Port kabel vanaf scherm naar MBP.

• Spam
Ik heb nu de pricewatch: Philips P-line 279P1/00 Zwart en de pricewatch: Philips B-line 278B1/00 Zwart hier naast elkaar hangen omdat ik in feite maar 1 USB-C dock nodig heb. Ik heb 1 USB poort nu doorgelust van de P1 naar de B1 en daarmee loopt alles via de USB-C aansluiting.

Nu valt het me op dat de B1 iets "geler" is dan de P1. Als ik echter naar de website ga van de fabrikant lijken mij dit toch 2 identieke panelen?
https://www.philips.nl/c-...nce-lcd-monitor-met-usb-c
https://www.philips.nl/c-...d-monitor-met-powersensor

Ik heb maar wat zitten klooien met de kleuren calibratie op MacOS maar toch vind ik het vreemd dat er zo'n verschil in zit?

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee