Toon posts:

Artikel over de daadwerkelijke snelheid die providers levere

Pagina: 1
Acties:

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-03 15:33

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Zou Tweakers een artikel kunnen schrijven, of nog beter een permanente pagina over daadwerkelijke snelheid die providers leveren?
Vele providers beloven autobahn snelheden, maar leveren vaak een snelheid van een provinciale weg.

Zou tweakers niet (bv in samenwerking met een of meerde snelheid test sites) een webpagina kunnen maken waar de daadwerkelijke geleverde snelheden van providers wordt weer gegeven, voor zowel mobiel als vast.
Met ook een optie voor een uitgebreide test van de snelheid naar de US, Azië, enzovoort, om te zien wat de providers aan Internationale bandbreedte inkopen.

Je vult op de pagina je postcode, provider, type verbinding en beloofde snelheid in, en je zet de 3.5 miljoen tweakers aan het werk.

In het begin kan er met simpele statistieken gewerkt worden, en afhankelijk hoe succesvol de pagina is kunnen er uitgebreide analyses worden gedaan, zoals hoeveel langzamer het internet wordt tijdens piek uren (wat is de overboekingsfactor), wat zijn de snelheden per plaats of zelfs postcode.

Ook zouden die gegevens gebruikt kunnen voor het vergelijken van internet en sim-only abonnementen in de PW, alleen zal de PW crew en de redactie goed gescheiden moeten blijven, daar de slechtere aanbieders waarschijnlijk niet in de PW opgenomen willen worden als de beloofde snelheid en levering niet overeen komen.

Men kan dan ook elke 3, 6 of 12 maanden een artikel schrijven over de stand van zaken en (verandering in de) ranglijsten.

Ik schat in dat dit best wel eens een erg veel bezochte pagina zou kunnen worden, want ik denk dat voor de meeste tweakers hun verbinding altijd te langzaam is. ;)

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-03 22:59

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Ziggo levert normaal wat beloofd is, bij KPN heb je last van de afstand tot wijkcentrale maar kan je hier controleren:

https://tele2-fpi-info.fourstack.nl/

Daarnaast staat er altijd wel een disclaimer op de site dat het de maximale theoretische snelheid is.

[Voor 24% gewijzigd door Lawwie op 25-03-2021 22:55]

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Lawwie E.e.a. is natuurlijk wel afhankelijk van de laatste-kilometer technologie.

Bij FttH wordt ook (vrijwel altijd) meer geleverd dan volgens het abonnement is afgesproken.
Zo heb ik bij een 100/100 abo:

dit soort waardes bij een speedtest. Alleen is dat natuurlijk een momentopname EN bovendien een test van/naar een dichtsbijzijnde host!

Wat @player-x ook al aangeeft; het word pas interessanter als je er ook internationale verbindingen bij betrekt.
Immers, je interpret gebruik betreft natuurlijk her en der connecties over de hele wereld en niet in slechts een straal van een tiental kilometers rond je eigen plek. Tenminste bij mij niet.

Kies ik b.v. Hawai, dan neemt de ping tijd enorm toe. Kan ook niet anders; de fysieke afstand is enorm:

Ik moet zeggen; ben wel positief verbaasd dat de up/down snelheden aardig intact blijven.

Chili geeft al weer een heel ander beeld:

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Lawwie schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 22:53:
bij KPN heb je last van de afstand tot wijkcentrale maar kan je hier controleren:
Dat ken ik alleen als probleem vanuit m'n ADSL-tijd.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Naja, dat lijkt me echt een onbegonnen zaak.
Ik snap het idee, maar er zijn meer mensen op de wereld. Veel gaat ook middels open peering dus dan is er niet eens sprake van inkoop van bandbreedte. Routing verandert op basis van drukte.
Plus, welke tijd van de dag, maand e.d. je checkt maakt veel uit, etc. Gebeurtenissen op wereldschaal hebben impact voor iedereen. Gebeurtenissen op lokale schaal hebben impact op resultaten naar testpunt X.
Ik denk niet dat het veel waarde heeft.

Hey, pssssst! Wanna buy some stuf? | Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda CBR600F '97 | Honda Magna V30 '85

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:03

Tens

fits the description

player-x schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 22:09:
Ik schat in dat dit best wel eens een erg veel bezochte pagina zou kunnen worden, want ik denk dat voor de meeste tweakers hun verbinding altijd te langzaam is. ;)
Hm, ik denk dat de meeste tweakers wel weten dat elke snelheidsmeting een momentopname is, en begrijpen dat de geadverteerde snelheid een theoretische max is (die overigens wel heel vaak gewoon gehaald wordt.) die van heel veel factoren afhankelijk is.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

McKaamos schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:43:
Naja, dat lijkt me echt een onbegonnen zaak.
Ik snap het idee, maar er zijn meer mensen op de wereld. Veel gaat ook middels open peering dus dan is er niet eens sprake van inkoop van bandbreedte. Routing verandert op basis van drukte.
Plus, welke tijd van de dag, maand e.d. je checkt maakt veel uit, etc. Gebeurtenissen op wereldschaal hebben impact voor iedereen. Gebeurtenissen op lokale schaal hebben impact op resultaten naar testpunt X.
Ik denk niet dat het veel waarde heeft.
Er is één punt op wel heel erg lokale schaal waar vaak de grootste 'bottleneck' zit. Het eigen netwerk van de persoon welke klaagt over een slechte 'download snelheid' ten opzichte van dat wat er afgenomen wordt aan bandbreedte (en dus geen 'snelheid') ;)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Will_M schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:54:
[...]

Er is één punt op wel heel erg lokale schaal waar vaak de grootste 'bottleneck' zit. Het eigen netwerk van de persoon welke klaagt over een slechte 'download snelheid ten opzichte van dat wat er afgenomen wordt aan bandbreedte (en dus geen 'snelheid') ;)
True, dat is ook een dingetje. Maar dat was de vraagstelling niet ;)
Er vanuit gaande dat je spullen thuis in orde zijn en je daar mee in staat bent om je volle lijn snelheid te behalen, én de andere kant van je test eveneens daartoe in staat is (of beter), dan zit je nogsteeds met allerlei factoren die impact hebben. Daar door is het onmogelijk om een acurate meting te doen en gaat de waarde van een dergelijke periodieke test teniet.

Hey, pssssst! Wanna buy some stuf? | Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda CBR600F '97 | Honda Magna V30 '85

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Ik zie dat iedereen het hier alleen heeft over vast internet, maar je kan met diezelfde pagina ook prima tegebruiken is om mobiel testen.
Tens schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:49:
Hm, ik denk dat de meeste tweakers wel weten dat elke snelheidsmeting een momentopname is
Als een behoorlijk percentage van de tweakers regelmatig de test doet, dan is het geen moment opname meer.
Dan wordt het gewoon een betrouwbaar onderzoek gedaan met voldoende data om een goed overzicht te geven van wat er daadwerkelijk geleverd wordt.
en begrijpen dat de geadverteerde snelheid een theoretische max is (die overigens wel heel vaak gewoon gehaald wordt.) die van heel veel factoren afhankelijk is.
Mee eens, vooral voor ADSL geld hoe goed en hoe lang zijn de laatste meters zijn.

Maar bij drukke momenten kan men wel van alle providers meten of de overboekingsfactor klein genoeg is, en of je verbinding op die momenten niet geknepen wordt, en vooral hoeveel.

Men zou wel moeten uitkijken voor dat providers geen white list gaan toepassen en men voldoende random test servers aan spreekt, en vooral een aantal geheime test servers die men bv maar 0.01% van de tests aan spreekt per provider zodat er ge checked kan worden of er niet vals gespeeld wordt tijdens testen.

En denk dat er op tweakers best wel een aantal server admin's zijn die mee willen werken met het opzetten van (inter)nationale geheime test servers als daar minder dan 1GB aan data wordt gebruikt, meeste bedrijven weten toch niet wat hun admin's uitspoken op hun netwerk. ;)

Voor mobiel, als men een App zou maken, geldt dit nog veel meer, de App zou elke 5 min een signaal sterkte meting en ping kunnen doen samen met anonieme GPS-coördinaten, en eventueel bv een 5MB bestand down en uploaden, met een interval van dagelijks tot nooit afhankelijk hoeveel data men daarvoor wel doneren.

Zo zou je kunnen zien waar er zwarte plekken in het netwerk zitten, en of men bv bij evenementen (denk bv aan pink pop of een kermis) voldoende hulp zenders inzet.
RodeStabilo schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:43:
Dat ken ik alleen als probleem vanuit m'n ADSL-tijd.
Volgens mijn leven er nog steeds veel mensen in de ADSL-tijd.

En dit allemaal hoeft echt niet per se inhouse gedaan te worden, men zou ook vooral alleen infra kunnen faciliteren, en vooral voor de mobile App en, zou een open source project gestart kunnen worden, of dat echt een optie is voor Tweakers weet ik niet, maar Tweakers zou de code kunne verifiëren en de coders kunnen benoemen bij de download link.

Maar het zou iig wel een zee aan interessante data opleveren (o.a.voor de PW & FP) waar men 1 of 2 keer per jaar een uitgebreid artikel over zou kunnen schrijven, en waar men eigenlijk alleen de eerste keer veel werk in hoeft te steken, en het mooiste zou zijn als er een live pagina zou zijn die de statistieken bij zou houden.

Ook zou men op die pagina aan kunnen geven hoe tevreden men is over verschillende onderdelen van hun provider.

En het zou iig een stuk interessantere en betrouwbaardere informatie opleveren dan de jaarlijkse op anekdote gebaseerde Tweakers-award, waar de grootste provider de meeste stemmen krijgt.

• Tens

Tens

fits the description

player-x schreef op zondag 28 maart 2021 @ 15:04:
Als een behoorlijk percentage van de tweakers regelmatig de test doet, dan is het geen moment opname meer.
Dan wordt het gewoon een betrouwbaar onderzoek gedaan met voldoende data om een goed overzicht te geven van wat er daadwerkelijk geleverd wordt.
regelmatig, als in elke dag? elke 5 seconden? Wat je ook doet: Het resultaat zal zijn: elke provider heeft variatie in wat ze leveren, terwijl we geen idee hebben waar het precies door komt. Bij draadloze verbinding is het helemaal random: Op de WC of in de keuken kan al een groot verschil maken in resultaat.
En het zou iig een stuk interessantere en betrouwbaardere informatie opleveren dan de jaarlijkse op anekdote gebaseerde Tweakers-award, waar de grootste provider de meeste stemmen krijgt.
Is dat je eigenlijke probleem? de verkeerde club wint de poll?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Tens schreef op zondag 28 maart 2021 @ 16:46:
regelmatig, als in elke dag? elke 5 seconden? Wat je ook doet: Het resultaat zal zijn: elke provider heeft variatie in wat ze leveren, terwijl we geen idee hebben waar het precies door komt. Bij draadloze verbinding is het helemaal random: Op de WC of in de keuken kan al een groot verschil maken in resultaat.
Juist met voldoende data kan je die variabele juist goed in kaart brengen, je kan dan zien hoeveel procent van de tijd je een goede, voldoende, slechte of zelfs geen verbinding hebt, lijkt mij iig best wel nuttige informatie, want ik heb best wel wat extra over voor een betere verbinding, maar dan wil ik wel weten waar ik voor betaal.
Is dat je eigenlijke probleem? de verkeerde club wint de poll?
Nee, wat ik bedoel is dat men met eigenlijk alleen met goede data een goede beslissingen nemen.

[Voor 5% gewijzigd door player-x op 28-03-2021 16:58]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:15

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ongeveer wat RIPE Atlas doet dus?

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Misschien, de data per provider en zeker per abonnementsvorm is niet echt toegankelijk voor een eindgebruikers.

Maar als de data bruikbaar is, zou er best misschien wel mee samen gewerkt kunnen worden.

• Tens

Tens

fits the description

player-x schreef op zondag 28 maart 2021 @ 16:56:
[...]

Juist met voldoende data kan je die variabele juist goed in kaart brengen, je kan dan zien hoeveel procent van de tijd je een goede, voldoende, slechte of zelfs geen verbinding hebt, lijkt mij iig best wel nuttige informatie, want ik heb best wel wat extra over voor een betere verbinding, maar dan wil ik wel weten waar ik voor betaal.

[...]

Nee, wat ik bedoel is dat men met eigenlijk alleen met goede data een goede beslissingen nemen.
Dat is het probleem: goede data, en de conclusies die je er aan wilt verbinden.

Er zijn (te) veel variabelen waar je geen vat op hebt (netwerkbelasting van modem en router bv, tijdens streamen/downloaden van iemand anders dan jij op het netwerk testen is ook tamelijk zinloos. Kwaliteit van modem en router. je kent de belasting niet van de internet hubs op het moment van testen) Op één aansluiting is het al lastig genoeg omdat verbindingssnelheden per seconde variëren. Draadloos wordt het helemaal lastig, vanwege de vele externe factoren.

En zoals meerderen al aangeven: meestal klopt de aangeboden snelheid redelijk.

Aanvulling: Op je hele internetbeleving heeft je provider (= poort naar internet) natuurlijk ook maar een heel beperkte invloed.

[Voor 5% gewijzigd door Tens op 28-03-2021 19:17]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

player-x schreef op zondag 28 maart 2021 @ 15:04:

Maar bij drukke momenten kan men wel van alle providers meten of de overboekingsfactor klein genoeg is, en of je verbinding op die momenten niet geknepen wordt, en vooral hoeveel.
Dit is ongeveer nooit een issue. En als het dat wil is, lees je dat hier altijd direct terug (en is het ook tijdelijk, want het wordt opgelost)
Men zou wel moeten uitkijken voor dat providers geen white list gaan toepassen en men voldoende random test servers aan spreekt, en vooral een aantal geheime test servers die men bv maar 0.01% van de tests aan spreekt per provider zodat er ge checked kan worden of er niet vals gespeeld wordt tijdens testen.
Wat?

Ik denk dat je een verkeerd beeld hebt. Bij vast internet is het gewoon bij alle providers goed (behoudens op sommige plekken waar je idd met adsl niet de juiste koperlijn hebt). En bij mobiel internet is het echt van plek tot plek en van moment tot moment anders.

Snelheid op festivals is interessant, maar zijn altijd momentopnames, dus zeggen ook niets eigenlijk.

Een uitzondering op vaste lijnenkwaliteit was bijvoorbeeld T-mobile die ineens data via duitsland liep lopen. Maar toen was het internet ongeveer direct te klein. Daar heb je geen extra onafhankelijke test voor nodig.

[Voor 17% gewijzigd door JvS op 28-03-2021 19:43]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
JvS schreef op zondag 28 maart 2021 @ 19:40:
Dit is ongeveer nooit een issue. En als het dat wil is, lees je dat hier altijd direct terug (en is het ook tijdelijk, want het wordt opgelost)
Durf jij daar je hand voor in het vuur te stekken, vooral bij de prijsvechter/budget providers?
Ik denk dat je een verkeerd beeld hebt. Bij vast internet is het gewoon bij alle providers goed (behoudens op sommige plekken waar je idd met adsl niet de juiste koperlijn hebt).
En zelfs als er niets aan mankeert, zou men op postcode niveau onafhankelijk kunnen zien wat de daadwerkelijke snelheid is die geleverd wordt.
En bij mobiel internet is het echt van plek tot plek en van moment tot moment anders.
Met genoeg samples maakt de ruis in de data ook niets meer uit, want die is dan weer bij iedere provider ongeveer hetzelfde.
Snelheid op festivals is interessant, maar zijn altijd momentopnames, dus zeggen ook niets eigenlijk.
Als je veel op dergelijke plaatsen komt is het best interessant om te weten hoe goed bepaalde providers reageren op evenementen.

En tweakers heeft vast geen tijd en geld om al deze date te analyseren, maar maar denk best dat er een samenwerking gedaan kan worden met bv studenten als van een opleiding als deze.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee