Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davelaar001
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 31-01-2022
Hallo,

Een aantal maanden geleden heb ik een MSI RX 5700xt gaming X van Coolblue gekocht als nieuwe grafische kaart.
Ik had toen echter nog een oude processor dus heb ik oudere spelletjes zitten spelen. Sinds ik echter mijn processor heb geupgrade en grafisch intense games weer speel, merk ik op dat wanneer ik mijn videokaart op volle capaciteit gebruik, de algemene temperatuur van mijn videokaart weliswaar redelijk laag blijft, maar dat daarentegen mijn 'Junction Temperature' tot rond de 110 graden stijgt en maken de fans heel veel geluid, veel meer dan mijn vorige gtx 1070.

Ik speel maar op 1080p dus als ik mijn framerate limiteer is mijn 'GPU usage' redelijk laag waardoor de kaart veel minder lawaai maakt, maar toch ben ik bezorgd dat de kaart zo heet wordt wanneer hij op volle toeren draait.

Denken jullie dat het normaal is voor deze kaart om zulke hoge 'junction temperatures' the halen, of zou ik hem beter terugsturen naar Coolblue om hem te laten repareren of vervangen (als dat al mogelijk is met de huidige tekorten van grafische kaarten)?

Bedankt

[ Voor 3% gewijzigd door davelaar001 op 25-03-2021 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimussage
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-03 14:24
Nee, dat is niet normaal. Je had waarschijnlijk eerder een CPU bottleneck en werd je kaart niet echt uitgedaagd. Nu dus wel en dan is het ook niet gek dat je temperatuur omhoog gaat, maar 110 is wel echt te hoog. De kaart gaat dan Thermal throttlen en de fans springen dan naar het maximum om het proberen te koelen. Het wil trouwens niet zeggen dat het 100% zeker aan je kaart ligt.

Wat zijn de andere temperaturen in je pc? Je geeft aan redelijk laag voor GPU, maar wat is dat exact? En hoe zit het met de andere onderdelen, zoals CPU en chipset.

Hoe ziet je kast er uit? Blazen er nog wat fans lucht over de GPU heen? Dat kan al veel verschil maken, je nieuwe CPU produceert mogelijk ook meer warmte en dan kan een gesloten kast zomaar een oven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davelaar001
Aimussage schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 17:37:
Nee, dat is niet normaal. Je had waarschijnlijk eerder een CPU bottleneck en werd je kaart niet echt uitgedaagd. Nu dus wel en dan is het ook niet gek dat je temperatuur omhoog gaat, maar 110 is wel echt te hoog. De kaart gaat dan Thermal throttlen en de fans springen dan naar het maximum om het proberen te koelen. Het wil trouwens niet zeggen dat het 100% zeker aan je kaart ligt.

Wat zijn de andere temperaturen in je pc? Je geeft aan redelijk laag voor GPU, maar wat is dat exact? En hoe zit het met de andere onderdelen, zoals CPU en chipset.

Hoe ziet je kast er uit? Blazen er nog wat fans lucht over de GPU heen? Dat kan al veel verschil maken, je nieuwe CPU produceert mogelijk ook meer warmte en dan kan een gesloten kast zomaar een oven worden.
Mijn algemene GPU temperatuur hangt rond de 60 graden bij het gamen, maar dat hangt ook af van hoe ik mijn fan curve zet, terwijl de junction temperatuur altijd zo hoog is.

Mijn CPU is nu een I5-10400F en bij het gaming draait hij ongeveer op 50 graden wat eigenlijk koeler is dan mijn vorige i7 4770K.

Mijn kast is een Corsair Carbide 200R tower-behuizing.
Er zitten vanvoren twee fans die lucht van buiten zuigen, en achteraan en vanboven elk één fan deze lucht uitblaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik zie MSI RX5700XT en ik weet het meteen al...
Het is in principe een van de beste RX5700XT's die je kon kopen en deze hoort vrijwel niet te horen te zijn in normaal gebruik met junction temperaturen in de 90 graden range, maar dit model heeft helaas nogal vaak last van slecht aangebrachte thermal paste. Overigens niet alleen dit model, nee helaas hebben MSI modellen hier vaker last van voor zowel AMD als Nvidia.

Dit resulteert erin dat een deel van de GPU, slecht contact maakt met het hitteblok en dan gaat een van de vele sensoren naar de 110 graden. Dat is de waarde waar een Navi 10 GPU gaat downclocken om zichzelf te beschermen voor schade. Ook gaan de ventilatoren dan in een nood stand en dan zullen ze keihard gaan draaien.

Kort gezegd, je videokaart is defect geleverd. Maar nu voor het belangrijke. De videokaartmarkt is op het moment echt een puinzooi. Je kan de thermal paste zelf vervangen en op zich is dat ook niet, erg lastig maar ik vermoed zo dat je dit liever niet doet. Dan moet die terug naar Coolblue. Je zal daar alleen heel goed moeten opletten en ook duidelijk maken dat je deze videokaart terug wil hebben en dat het probleem dus zeer waarschijnlijk slecht contact is. Je vraagt dus om een reparatie door Coolblue. Ik zeg dit omdat je absoluut geen creditering moet accepteren, want je kan niks kopen en dan kom je er slecht vanaf.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimussage
davelaar001 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 17:50:
[...]

Mijn algemene GPU temperatuur hangt rond de 60 graden bij het gamen, maar dat hangt ook af van hoe ik mijn fan curve zet, terwijl de junction temperatuur altijd zo hoog is.

Mijn CPU is nu een I5-10400F en bij het gaming draait hij ongeveer op 50 graden wat eigenlijk koeler is dan mijn vorige i7 4770K.

Mijn kast is een Corsair Carbide 200R tower-behuizing.
Er zitten vanvoren twee fans die lucht van buiten zuigen, en achteraan en vanboven elk één fan deze lucht uitblaast.
Dan is het zeer waarschijnlijk een probleem met de kaart. Gezien het probleem met de huidige markt kan je hem terug sturen maar moet je daar wel voorzichtig mee zijn. Het advies van DaniëlWW2 met betrekking daartoe zou ik zeker opvolgen.
DaniëlWW2 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 18:02:
Ik zie MSI RX5700XT en ik weet het meteen al...
Het is in principe een van de beste RX5700XT's die je kon kopen en deze hoort vrijwel niet te horen te zijn in normaal gebruik met junction temperaturen in de 90 graden range, maar dit model heeft helaas nogal vaak last van slecht aangebrachte thermal paste. Overigens niet alleen dit model, nee helaas hebben MSI modellen hier vaker last van voor zowel AMD als Nvidia.

Dit resulteert erin dat een deel van de GPU, slecht contact maakt met het hitteblok en dan gaat een van de vele sensoren naar de 110 graden. Dat is de waarde waar een Navi 10 GPU gaat downclocken om zichzelf te beschermen voor schade. Ook gaan de ventilatoren dan in een nood stand en dan zullen ze keihard gaan draaien.
Dat ging specifiek om de MSI 5700XT Evoke zoals ook aangekaart door Gamers Nexus. Bij de Gaming X was dit juist veel beter. Het gaat ook niet om de Thermal paste op de GPU Die maar om de Thermal Pads die tussen de heatsink en de geheugenchips zitten. Dat probleem is in latere versies opgelost. Neemt niet weg dat het zeer aannemelijk is dat ook deze 5700xt problemen heeft met de thermal pads op de VRAM chips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

[b]Aimussage schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 18:54:[/b
Dat ging specifiek om de MSI 5700XT Evoke zoals ook aangekaart door Gamers Nexus. Bij de Gaming X was dit juist veel beter. Het gaat ook niet om de Thermal paste op de GPU Die maar om de Thermal Pads die tussen de heatsink en de geheugenchips zitten. Dat probleem is in latere versies opgelost. Neemt niet weg dat het zeer aannemelijk is dat ook deze 5700xt problemen heeft met de thermal pads op de VRAM chips.
Tjunction is een uitmeting van de heetste GPU sensor en heeft helemaal niks met de VRAM koelingsproblemen te maken van de Evoke. Een AMD videokaart reageert ook helemaal niet op een te hoge VRAM temperatuur met sneller draaiende ventilatoren. Dit is een probleem met de thermal paste dat wel meer voorkomt op MSI videokaarten en ook de RX5700XT Gaming X.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimussage
DaniëlWW2 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 19:49:
[...]

Tjunction is een uitmering van de heetste GPU sensor en heeft helemaal niks met de VRAM koelingsproblemen te maken van de Evoke. Een AMD videokaart reageert ook helemaal niet op een te hoge VRAM temperatuur met sneller draaiende ventilatoren. Dit is een probleem met de thermal paste dat wel meer voorkomt op MSI videokaarten en ook de RX5700XT Gaming X.
Je hebt helemaal gelijk, Een domme brainfart deed mijn hersenen switchen naar mijn recente issues met VRAM Junction temps van Gddr6x op een 3080. Stom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davelaar001
DaniëlWW2 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 19:49:
[...]

Tjunction is een uitmeting van de heetste GPU sensor en heeft helemaal niks met de VRAM koelingsproblemen te maken van de Evoke. Een AMD videokaart reageert ook helemaal niet op een te hoge VRAM temperatuur met sneller draaiende ventilatoren. Dit is een probleem met de thermal paste dat wel meer voorkomt op MSI videokaarten en ook de RX5700XT Gaming X.
Aimussage schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 19:56:
[...]

Je hebt helemaal gelijk, Een domme brainfart deed mijn hersenen switchen naar mijn recente issues met VRAM Junction temps van Gddr6x op een 3080. Stom.
Bedankt voor jullie antwoorden. Als ik zou proberen om de thermal paste te vervangen, zal mijn garantie dan vervallen bij Coolblue?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

davelaar001 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:05:
[...]

[...]

Bedankt voor jullie antwoorden. Als ik zou proberen om de thermal paste te vervangen, zal mijn garantie dan vervallen bij Coolblue?
Je videokaart heeft zeer waarschijnlijk een warranty if void sticker op een schroef zitten die je eraf moet halen. Die stickers zijn op zijn zachts gezegd nogal controversieel omdat ze mensen blokkeren hun eigen product te repareren en eigenlijk veel minder doen om gebruikersschade op te sporen. Als je echt zelf je videokaart sloopt door de boel uit elkaar te halen, dan zie je dat wel snel. Ik weet niet hoe de juridische status in Nederland is. Wel is het zo dat binnen zes maanden, het aan de winkelier is om te bewijzen dat je het product zelf kapot hebt gemaakt. Hoe ze dat uitleggen, tja dat is het probleem. Ze kunnen die stikker potentieel tegen je gebruiken om elke aansprakelijkheid af te wijzen en dan krijg je een juridisch traject.
https://www.consumentenbo...ie-binnen-garantietermijn

Ik zou persoonlijk neigen naar het laten repareren, hoewel ik het zelf ook kan. Je zal alleen vooraf duidelijk moeten zijn wat je niet wil. Je wil gewoon je videokaart terug en anders gaan ze maar een RX6700XT voor je zoeken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimussage
Ik zou eerst bij Cooblue vragen hoe snel ze verwachten deze garantie af te kunnen handelen en wat de mogelijkheden zijn, er is een duidelijk defect wat onder de garantie valt. Informeer je vooraf goed over de mogelijke opties.

Zoals Daniel eerder al aangaf, is het momenteel wel een hele rare markt. MSI staat er ook om bekend in het algemeen soms rare dingen te doen, lees: onnodig moeilijk doen om het moeilijk doen. Van Coolblue weet ik dat ze niet snel moeilijk doen met garantie, Er is grote kans dat het ze het doorsturen naar MSI voor reparatie en wie weet hoe lang je dan zonder kaart zit.

Wil je het toch zelf proberen door de paste te vervangen?

Hiervan afgaande zou dat geen probleem moeten zijn via MSI

Natuurlijk hangt het er wel vanaf hoe je het aanbrengt en of de schade een direct gevolg is daarvan, maar zo lastig is dat aanbrengen niet, en blijkbaar is het nu ook al slecht. Zolang je b.v. arctic mx-4 gebruikt en goed over de hele Die aanbrengt (of iig voldoende zodat bij aandrukken de hele die is gecovered zou je er zo 20 graden op vooruit kunnen gaan en zal men het echt niet zomaar zien, mocht in de toekomst er toch een andere reden zijn om garantie nodig te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player86
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 03-04-2021
Als de kaart vol gebruikt wordt is dit vrij normaal hoor, AMD kaarten moet je echt tweaken om ze enigszins stil en koel te krijgen en ik spreek uit ervaring.
Ik heb zelf een RX 5700XT van het merk Sapphire en standaard komt hij al heel snel boven de 100 graden met de daarbij behorende lawaai en dat zelfs met een super goede airflow.
Kaart gedemonteerd en gemonteerd met Conductonaut liquid metal, dat hielp enigszins maar nog steeds vrij luid.

Hoe het bij jouw kaart is kan ik niet beoordelen vanaf een afstand, maar we mogen het niet onder stoelen of banken schuiven dat Nvidia kaarten simpelweg stiller en koeler zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Player86 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:47:
Als de kaart vol gebruikt wordt is dit vrij normaal hoor, AMD kaarten moet je echt tweaken om ze enigszins stil en koel te krijgen en ik spreek uit ervaring.
Ik heb zelf een RX 5700XT van het merk Sapphire en standaard komt hij al heel snel boven de 100 graden met de daarbij behorende lawaai en dat zelfs met een super goede airflow.
Kaart gedemonteerd en gemonteerd met Conductonaut liquid metal, dat hielp enigszins maar nog steeds vrij luid.

Hoe het bij jouw kaart is kan ik niet beoordelen vanaf een afstand, maar we mogen het niet onder stoelen of banken schuiven dat Nvidia kaarten simpelweg stiller en koeler zijn.
Je hebt een blower/referentiemodel neem ik aan? Want dit is eigenlijk al te veel voor een Pulse, zeker na een repaste met liquid metal. Een Nitro+ zit in een geheel andere klasse en daarmee moet je de Gaming X vergelijken. Mijn Nitro+ is ongeveer gemiddeld met een relatief slechte airflow case alsnog maximaal 93 graden. En dat haalt die alleen in de zwaarste games. Die hoor ik echt nauwelijks, alleen als ik mijn speakers uit heb staan kan ik die ventilatoren horen.

Een MSI Gaming X hoort vrijwel geruisloos te zijn en niet zo naar de 110 graden Celsius te gaan waarna die klinkt alsof die wil opstijgen. Alleen blowers of echt waardeloze modellen zoals de originele ASUS TUF of ROG Strix doen dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimussage
Player86 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:47:

Dat ze warm worden is zeker waar, maar 110 graden is zeker niet wat je mag verwachten.
Na mijn domme opmerking eerder is mijn geheugen gelukkig weer tot leven gekomen (hint, zorg dat je gegeten hebt) ik heb dit hele gebeuren namelijk via o.a. Gamers Nexus redelijk gevolgd:

Kortom, 110 is niet normaal, zeker gezien de edge GPU temps die rond de 60 graden liggen.

Daarnaast zou ik niet snel adviseren om voor een GPU liquid metal te gebruiken. Ten eerste kan je de garantie dan zeer waarschijnlijk wel vergeten, daarnaast is het risico als je niet zo veel ervaring ermee hebt een stuk groter dat er iets mis gaat. Zolang je weet wat je doet zal het wel meevallen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player86
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 03-04-2021
DaniëlWW2 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:58:
[...]

Je hebt een blower/referentiemodel neem ik aan? Want dit is eigenlijk al te veel voor een Pulse, zeker na een repaste met liquid metal. Een Nitro+ zit in een geheel andere klasse en daarmee moet je de Gaming X vergelijken. Mijn Nitro+ is ongeveer gemiddeld met een relatief slechte airflow case alsnog maximaal 93 graden. En dat haalt die alleen in de zwaarste games. Die hoor ik echt nauwelijks, alleen als ik mijn speakers uit heb staan kan ik die ventilatoren horen.

Een MSI Gaming X hoort vrijwel geruisloos te zijn en niet zo naar de 110 graden Celsius te gaan waarna die klinkt alsof die wil opstijgen. Alleen blowers of echt waardeloze modellen zoals de originele ASUS TUF of ROG Strix doen dat.
Ik heb een nitro+ (ik kan je een foto geven als je het eventueel niet gelooft ;) )
Maar dat dacht ik dus ook dat die heel stil was ook gezien de reviews, maar dat is hij duidelijk niet.

Ik heb de Liam Li mesh II kast waarbij er twee fans direct in de GPU blazen vanaf de onderkant. Ik heb er voor €240 euro aan ventilatoren inzitten van Noctua, de NF-A12x25 waarvan er dus twee direct in de GPU blazen.
Ik heb ook zoals ik aangaf er liquid metal op gedaan (ik weet wat ik doe @Aimussage ;) ) en nog vind ik hem standaard vrij heet worden, hotspot 100+. Zoals TS ook al aangeeft is de “normale” temperatuur gewoon tussen de 57 en 61 graden bij mij dan.
Heb er een kleine onder voltage op gedaan 1155mv en nog is hij rond de 94 a 98 graden.

Ik zit al vrij lang in deze hobby dus weet er wel het een en ander van :9 .
Maar of ik begin gek te worden of er is toch iets niet goed met de kaart van mij en die van TS.

Helaas kan ik er niets mee gezien de huidige stand van zaken in GPU land dus ik moet het er maar mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Player86 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 21:23:
[...]

Ik heb een nitro+ (ik kan je een foto geven als je het eventueel niet gelooft ;) )
Maar dat dacht ik dus ook dat die heel stil was ook gezien de reviews, maar dat is hij duidelijk niet.

Ik heb de Liam Li mesh II kast waarbij er twee fans direct in de GPU blazen vanaf de onderkant. Ik heb er voor €240 euro aan ventilatoren inzitten van Noctua, de NF-A12x25 waarvan er dus twee direct in de GPU blazen.
Ik heb ook zoals ik aangaf er liquid metal op gedaan (ik weet wat ik doe @Aimussage ;) ) en nog vind ik hem standaard vrij heet worden, hotspot 100+. Zoals TS ook al aangeeft is de “normale” temperatuur gewoon tussen de 57 en 61 graden bij mij dan.
Heb er een kleine onder voltage op gedaan 1155mv en nog is hij rond de 94 a 98 graden.

Ik zit al vrij lang in deze hobby dus weet er wel het een en ander van :9 .
Maar of ik begin gek te worden of er is toch iets niet goed met de kaart van mij en die van TS.

Helaas kan ik er niets mee gezien de huidige stand van zaken in GPU land dus ik moet het er maar mee doen.
Dan kan het bijna niet anders dan dat je contact tussen de GPU en hitteblok alsnog slecht is. Is die plaat wel echt vlak? Want ik heb echt tientallen reviews gelezen voor zo ongeveer elk model en nog veel meer ervaringen van gebruikers. Een Nitro+ zou dit niet mogen doen en ik heb het nog nooit gezien. Die horen met een RPM van rond de 1500, tussen de 90 en 95 graden uit te komen in TJunction. Maar dat is een ander verhaal voor een ander topic. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.z
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 02-05 11:37

m.z

--

Weet je wat je delta is? (Het verschil tussen GPU en GPU junt. temp). Als ik me niet vergis, dient dit 20 te zijn, bij 25 moet je je zorgen maken en bij >30 is er toch duidelijk iets aan de hand.

Doe een stresstest, bijvoorbeeld via Radeon>Prestaties>Stresstest. Het monitoren is iets lastig, maar dit kan je bijvoorbeeld ook doen via HWinfo. Vergelijk dan de Tjuction (anders hotspot) met de normale GPU temp.

Ik heb zelf een MSI MECH OC gehad, (slechte model in de hele serie), waarbij de delta rond 30 zat. Ook als ik hem undervolte. Alsnog heb je een betere koeler dan ik had, dus dit zou toch wat beter mogen zijn.

Je kan eens proberen te undervolten, maar lees je eerst in. Dit dien je ook in kleine stapjes te doen. Veel kaarten worden standaard op 1200 mV gezet. De garantie zal mogelijk kunnen verlopen, maar lijkt me lastig te controleren. Lijkt me minder heftig dan direct de kaart openen en de koelpasta te vervangen.

Vooralsnog zal ik denken dat verstandig is om eerste de delta te achterhalen en vanuit daar keuze maken, bijvoorbeeld terugsturen, undervolten of repasten.

[ Voor 13% gewijzigd door m.z op 19-04-2021 00:47 . Reden: Uitbreiding onderzoek Delta ]

Pagina: 1