Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Aankoopadvies Dual 4K monitor voor Mac/Windows gebruik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Spam
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 12:41
Ik worstel met de aanschaf van een dual 4K monitor setup. Hiervoor heb ik al wat verschillende monitoren getest maar ik kom er maar niet uit. Zie meer detail hieronder van waar ik tegenaan loop

Ik zoek een?
2x 4K@60Hz monitor

Wat is je budget?
In totaal heb ik 750-800 euro te besteden

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
De monitoren moeten voldoen aan de volgende eisen:
• 27" of meer
• 60Hz of meer
• 163 dpi vanwege Mac font scaling (HiDPI)
• DP 1.2 of 1.4 (zie verdere uitleg hieronder)
• 2x HDMI 2.0 (ivm te aansluiten apparaten)
• Alles behalve TN paneel
• USB hub
• C13 type Netvoeding (dus geen losse voeding)
• VESA 100 mount

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Overwegend kantoor gebruik maar moet er ook mee kunnen gamen. Ik wil het koppelen aan een
• Mac Mini M1@8GB / 256GB
• Lenovo T490 icm een Thinkpad Thunderbolt 3 dock Gen 2 of een monitor met ingebouwde USB-C dock incl RJ-45
• Zelfgebouwde gaming PC met een RTX3060

Met deze specifiecaties ben ik gaan zoeken en kwam bij een aantal monitoren uit:
pricewatch: AOC U2790PQU Titanium, Zwart
pricewatch: Philips B-line 278B1/00 Zwart
pricewatch: Philips P-line 279P1/00 Zwart

Bij de AOC begonnen de Display connectoren te kraken (een raar tikkend geluid?) als ik 'm aan de Mac Mini hing. Bij de 279B1 lukte het me niet om 4K@60Hz te krijgen onder windows. Nu is het mij niet helemaal duidelijk of dit een beperking is van DP1.2 in de monitor en DP 1.2 de laptop. Bij de 279P1 kreeg ik 2x 4K@60HZ op een gegeven moment wel voor elkaar maar alleen door beide monitoren los aan te sturen op de laptop zelf, dus niet via de TB dock. Na wat omsteken van kabels kom ik niet verder dan 1x4K@60HZ en 1x 4K@30Hz. Erg irritant. De 279P1 is ook te duur maar wel handig dat ik de TB3 dock weg kan doen. Echter kan ik geen dockless versie vinden van de 279P1 die ik als 2e monitor kan gebruiken (met dezelfde look).

Mijn vraag aan jullie is vooral: moet ik rekening houden met DP 1.4 om 2x 4K@60Hz te krijgen? Of zit het probleem ergens anders? Hiermee beperk ik namelijk flink mijn keuze en drijft de prijs verder op. Wat zouden jullie doen? Alvast dank _/-\o_

[Voor 6% gewijzigd door Spam op 25-03-2021 18:02]

We are born, wet, hungry and naked. Then things get worse !

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 13:15
4k (2160p) op 60Hz kan ook met DP 1.2. De nieuwere DP 1.4 standaard is nuttig voor HDR en 144Hz.

• Spam
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 12:41
Dat is precies wat ik ook dacht maar iemand anders vertelde me dat DP 1.2 de beperkende factor was bij Daisychainen. Nu kunnen de pricewatch: Philips P-line 279P1/00 Zwart monitoren zwz niet daisychainen dus dan zou DP1.2 voldoende moeten zijn....

We are born, wet, hungry and naked. Then things get worse !

• RogerWilco2
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 12-06 02:13
DP 1.2 is voldoende voor 1x 4K@60Hz, maar niet voor 2x.

Je laptop heeft 1x TB 3, en zou daarmee wel 4K@60 moeten kunnen, mogelijk ook 2x 4K@60Hz, als je videokaart dat ook aan kan.

De HDMI uitgang is versie 1.4, en kan dus alleen 4K@30Hz.

Volgens mij probeer je dingen te doen die je laptop en je Mac niet kunnen, en ligt het dus niet aan de monitors.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True