Toon posts:

Videokaart voor aansturen 2x Quad HD/4k monitoren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:11
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Videokaart
Voor mijn werk mag ik nieuwe hardware laten bestellen, ben op zoek naar een videokaart die 2 schermen op Quad HD / 4K resolutie aan kan sturen op 60Hz

Wat is je budget?
Hoeft geen dure kaart te zijn, het is voor werk dus ik ga er niet op gamen. Max budget rond de €150

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur, zolang hij maar werkt en stil is

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Gaat om een wat oudere Dell XPS Minitower

Had zelf al deze gevonden: pricewatch: HP AMD Radeon R7 430 2GB

Hou me aanbevolen voor andere suggesties. Ik heb voorkeur voor 2x HDMI of 2X displayport.
Zolang het maar op 60Hz werkt, op 30Hz kan ik echt niet werken :+
En ik wil ook niet dat de schermen verschillen qua kleurweergave, heb het idee dat dit ook kan gebeuren als je 1 monitor op DP zet en de andere op HDMI.

Beste antwoord (via Vlassie1980 op 25-03-2021 15:51)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:12
De pricewatch: MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC ondersteunt 2x UHD (2160p) op 60Hz, waarvan 1x via DP en 1x via HDMI. Is bovendien passief gekoeld dus stil.
Vlassie1980 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:08:
En ik wil ook niet dat de schermen verschillen qua kleurweergave, heb het idee dat dit ook kan gebeuren als je 1 monitor op DP zet en de andere op HDMI.
Dat kan niet. Beide interfaces sturen dezelfde digitale informatie (enen en nullen). Als het dezelfde monitoren zijn kun je de instellingen hetzelfde houden en misschien hetzelfde ICC profiel (kleurenprofiel) gebruiken

[Voor 51% gewijzigd door Djarune op 25-03-2021 15:19]

Alle reacties

• wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12:11
Welk moederbord zit er in je PC? Welke voeding? Het is wat makkelijker zoeken als we weten om wat voor PC het gaat.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Djarune
De pricewatch: MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC ondersteunt 2x UHD (2160p) op 60Hz, waarvan 1x via DP en 1x via HDMI. Is bovendien passief gekoeld dus stil.
Dat kan niet. Beide interfaces sturen dezelfde digitale informatie (enen en nullen). Als het dezelfde monitoren zijn kun je de instellingen hetzelfde houden en misschien hetzelfde ICC profiel (kleurenprofiel) gebruiken

[Voor 51% gewijzigd door Djarune op 25-03-2021 15:19]

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Djarune schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:16:
Dat is niet helemaal waar..

https://referencehomethea...tary/rgb-full-vs-limited/

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Voor mijn werk mag ik nieuwe hardware laten bestellen, ben op zoek naar een videokaart die 2 schermen op Quad HD / 4K resolutie aan kan sturen op 60Hz
Welke monitoren heb je en welke video inputs hebben deze?

• Vlassie1980
Olaf van der Spek schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:40:
[...]

Welke monitoren heb je en welke video inputs hebben deze?
Ik heb nog geen monitoren laten bestellen. Zit te twijfelen tussen deze:

Quad-HD
pricewatch: Dell P2720D Zwart

4K
pricewatch: Dell P2721Q Zwart

Heb thuis 2 x ASUS MG28UQ staan. Die zijn 28 inch en 4K, maar ik denk dat ik met Quad HD ook wel prima kan werken op de zaak. Moet toch echt schalen naar 150% anders zie ik het niet. Dus zo veel voordeel heeft die 4K niet. En ze zijn natuurlijk een slagje kleiner.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Gaat om een wat oudere Dell XPS Minitower
Heeft die niet toevallig al twee DP outs?

• Vlassie1980
Olaf van der Spek schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:26:
[...]

Heeft die niet toevallig al twee DP outs?
Lastige vraag, ben nog veroordeeld tot de home office tot nader order :+

• Djarune
Waar moet ik precies in het artikel kijken? Zowel HDMI als DP sturen YCbCr. De bandwith capaciteit is iets hoger op de DP 1.4 poort dan op de HDMI 2.0b poort, maar ze ondersteunen beide DSC en qua kleuren gaat het toch niets uit maken bij dezelfde schermen?

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Djarune schreef op donderdag 8 april 2021 @ 14:01:
[...]

Waar moet ik precies in het artikel kijken?
TVs use a video range from 16-235. It considers levels below 16 to be black, and information above 235 is white. A calibrated TV will never display anything below 16 as anything other than black. Most will also treat everything over 235 as white since it should not exist in video content.
Anno 2021 hopelijk geen probleem meer, maar er was wel hardware / software waarbij het uitmaakte of je een scherm via DVI of via HDMI aansloot, omdat HDMI (1080p) als een TV werd beschouwd.
Zowel HDMI als DP sturen YCbCr.
Volgens mij wordt meestal gewoon RGB gebruikt.
De bandwith capaciteit is iets hoger op de DP 1.4 poort dan op de HDMI 2.0b poort, maar ze ondersteunen beide DSC en qua kleuren gaat het toch niets uit maken bij dezelfde schermen?

• Djarune
Olaf van der Spek schreef op donderdag 8 april 2021 @ 14:05:
Anno 2021 hopelijk geen probleem meer, maar er was wel hardware / software waarbij het uitmaakte of je een scherm via DVI of via HDMI aansloot, omdat HDMI (1080p) als een TV werd beschouwd.
ah vandaar. Geen probleem meer nu. DVI zijn we bijna voorgoed vanaf..
Volgens mij wordt meestal gewoon RGB gebruikt.
Full RGB is inderdaad standaard en YCbCr 4:4:4 geeft hetzelfde weer.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee