• D33F
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-03 19:48

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Hallo Tweakers!

Inmiddels ben ik al een aantal jaren werkzaam als software engineer bij een klein bedrijf. De laatste paar maanden ervaren mijn collega en ik behoorlijk wat stress in onze werkzaamheden.

Helaas gaat het niet geweldig binnen ons bedrijf qua omzet / winst waardoor er van alle kanten steeds meer druk wordt uitgeoefend. Producten moeten sneller worden opgeleverd, meer producten realiseren / meer neven werkzaamheden verrichten.

Naar ons idee worden producten soms iets te snel uitgeleverd terwijl er niet voldoende tijd is om zaken daadwerkelijk productierijp te krijgen (omdat de volgende projecten alweer in onze nek hijgen).

Het probleem is dat er vaak al omzet snel wordt genomen terwijl producten nog moeten worden gerealiseerd, en vanuit de financiële benadering kan ik dit begrijpen, maar anderzijds werkt het ook behoorlijk stressig als wij met een klein team constant achter de feiten aanrennen en ons al kapot werken.

Dit hebben we ook verschillende keren al aangegeven maar er lijkt geen verandering te komen / de druk lijkt alleen maar toe te nemen.

Iemand ervaring met een soortgelijke situatie en eventueel stappen die te nemen zijn?

Lies are obvious to read because the truth is already written

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-03 11:48
Neem een stap terug, probeer proces (SCRUM / AGILE) in beeld te brengen en maak afspraken.

B.v. dat de kwaliteitscheck 2 dagen nodig heeft goed te testen. Dan pas mag het in productie genomen worden. Anders niet.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:02

Qwerty-273

Meukposter

Buiten het stuk op het werk, neem de tijd om in je eigen tijd te ontspannen en te ontstressen. Als jij zelf op een gegeven moment in een burn-out loopt door de stress op het werk, zal de werkgever gewoon door gaan en zit je zelf in een moeilijke situatie.

Maar dit is een typisch management probleem, door de financiële cijfers oefent men druk uit. En hoewel de uitvoerende kant aangeeft dat dit zo langer niet kan, zal het daadwerkelijke besef op het aansturende kant dat de limieten bereikt zijn vaak pas te laat doordringen.

Een eigenaar van een klein bedrijf heeft vaak hele andere belangen en drijfveren dan de werknemer die niet tot weinig meedeelt in de lusten en lasten van de financiële resultaten van de onderneming.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:40

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Even een side-note op het gebied van teveel stress op de werkvloer:

Teveel stress is echt een killer. Pas op dat het je niet te veel wordt, een burn-out is het namelijk echt niet waard. Helaas hebben veel mensen pas te laat door dat ze richting een burn-out gaan of er al in zitten. Ik spreek uit ervaring.

Als je dus nu al (te) veel stress hebt en er wordt niet serieus naar je geluisterd als je dat aangeeft en je ziet het zelf ook niet op korte termijn veranderen, kies dan eieren voor je geld en ga als je de kans hebt naar een andere werkgever waar ze wél goed met hun personeel om gaan.

Gamertag: Flimovic / Overwatch ID Flimovic#2129

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Qwerty-273 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:14:
...
Een eigenaar van een klein bedrijf heeft vaak hele andere belangen en drijfveren dan de werknemer die niet tot weinig meedeelt in de lusten en lasten van de financiële resultaten van de onderneming.
Ja begrijpelijk, ik snap de situatie ook vanuit de kant van de werkgever. Maar ik merk wel dat we langzaam op ons tandvlees beginnen te lopen. Uiteraard probeer ik in mijn vrije tijd de nodige ontspanning te nemen maar merk wel dat dit niet voldoende is om de stress op het werk te kunnen compenseren.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:31

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik ken natuurlijk totaal de situatie van TS niet, maar ik zie vaak dat mensen veel druk ervaren, omdat er veel van ze gevraagd wordt en ze het gevoel hebben dat ze geen 'nee' mogen zeggen. Dat laatste is echter heel vaak wél een optie.

Daarnaast is altijd de vraag wat nou precies voor die druk zorgt:
- Slecht gepland werk
- Gevoel hebben geen fouten te mogen maken
- Onhandig timemanagement
- Gewoon echt te veel werk
- ...
- ...

We kunnen talloze oplossingen bedenken, maar volgens mij moet je echt goed snappen waarom je zo'n hoge druk ervaart...

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-03 23:46
D33F schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:24:
[...]

Ja begrijpelijk, ik snap de situatie ook vanuit de kant van de werkgever. Maar ik merk wel dat we langzaam op ons tandvlees beginnen te lopen. Uiteraard probeer ik in mijn vrije tijd de nodige ontspanning te nemen maar merk wel dat dit niet voldoende is om de stress op het werk te kunnen compenseren.
Kaart bij je leidinggevende aan dat je merkt dat je op je tandvlees begint te lopen. Als je een goede leidinggevende hebt, herkent hij/zij dat er iets moet gebeuren. Je werkgever heeft namelijk ook niets aan werknemers die met een burnout thuis zitten (en de werknemers zelf uiteraard ook niet).

Enkele tips die ik je kan geven:
  • Let goed op jezelf en geef je grenzen aan
  • Ben niet bang om 'nee' te zeggen als iets niet kan
  • Overleg met je leidinggevende/projectmanager wat de meeste prioriteit heeft als er werk bij blijft komen, je hebt immers maar 1 hoofd en 2 handen, je kunt niet alles tegelijk uitvoeren en als alles prioriteit heeft, dan heeft niets prioriteit
Je wilt het misschien niet direct horen, maar als je werkgever niet hierin met je mee wilt denken, zet jezelf dan op de eerste plaats. Wellicht past de werkgever en de weg waarin je werkgever is geslagen niet bij jou en is het voor jou beter om een nieuwe baan te zoeken? Besef dat je als software engineer waarschijnlijk niet heel hard hoeft te zoeken om aan een nieuwe baan te komen.

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
ZieMaar! schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:27:
Ik ken natuurlijk totaal de situatie van TS niet, maar ik zie vaak dat mensen veel druk ervaren, omdat er veel van ze gevraagd wordt en ze het gevoel hebben dat ze geen 'nee' mogen zeggen. Dat laatste is echter heel vaak wél een optie.

- Slecht gepland werk
- ...
- ...

We kunnen talloze oplossingen bedenken, maar volgens mij moet je echt goed snappen waarom je zo'n hoge druk ervaart...
Goed punt maar daar ben ik mij iig wel bewust van. Het is een combinatie van slecht gepland, te veel werk door elkaar heen (soms met 3 dingen door elkaar bezig want alles heeft hoogste prio), en taken die eigenlijk niet helemaal behoren bij een software engineer + zaken die steeds sneller en beter opgeleverd moeten worden (lees zonder te veel tijd aan testen te besteden zo min mogelijk bugs mogen bevatten).

Ikzelf heb het al vaker opgenomen voor mijn collega omdat hij soms gewoon meer dan de helft van de dag wordt gestoord met randwerkzaamheden waardoor we de planningen soms al helemaal niet halen, en heb ik aangegeven dat zaken te snel in productie worden gegooid (terwijl het vaak nog om een proef gaat).

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
- Slecht gepland werk
- ...
- ...
Ook een killer: gebrek aan autonomie. Het gevoel hebben dat je 0,0 invloed op de situatie hebt en je in een achtbaan zit waar je niks aan kunt doen. Geen grip op je baan hebben is nooit goed.

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-04 15:08

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

D33F schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:35:
[...]

Goed punt maar daar ben ik mij iig wel bewust van. Het is een combinatie van slecht gepland, te veel werk door elkaar heen (soms met 3 dingen door elkaar bezig want alles heeft hoogste prio), en taken die eigenlijk niet helemaal behoren bij een software engineer + zaken die steeds sneller en beter opgeleverd moeten worden (lees zonder te veel tijd aan testen te besteden zo min mogelijk bugs mogen bevatten).

Ikzelf heb het al vaker opgenomen voor mijn collega omdat hij soms gewoon meer dan de helft van de dag wordt gestoord met randwerkzaamheden waardoor we de planningen soms al helemaal niet halen, en heb ik aangegeven dat zaken te snel in productie worden gegooid (terwijl het vaak nog om een proef gaat).
Als alles de hoogste prio heeft, heeft niets de hoogste prio.
Leest alsof de leiding slechte resultaten probeert te compenseren door meer productie met minder kwaliteit. Lijkt mij een recept voor faillisement.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
FooLsKi schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:41:
[...]

Leest alsof de leiding slechte resultaten probeert te compenseren door meer productie met minder kwaliteit. Lijkt mij een recept voor faillisement.
Dat zou dan helaas niet de eerste keer zijn (faillisement).

• funkeey
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:14
D33F schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:23:
[...]

Dat zou dan helaas niet de eerste keer zijn (faillisement).
Niet om het een of ander hoor, maar zou je niet eens rondkijken voor iets anders?
Als ik het zo lees, is dit helemaal geen gezonde plek om te werken.

Been there en geloof me als ik zeg dat er een wereld voor je open kan gaan ;-)

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 31-03 21:05
Mijn tip: vertrek.

Dit soort situaties verbetert zelden tot nooit. Ze zullen blijven duwen.

Als het werkt, en de klanten blijven het product afnemen zal het management niets gaan veranderen, want het werkt. Als het niet werkt lopen de klanten weg en gaat het bedrijf uiteindelijk failliet.

Er is op dit moment een schreeuwend tekort aan software ontwikkelaars waardoor je op korte termijn zo ergens anders kan zitten.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:09

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Als Software engineer zit je wel in de luxe positie, er is genoeg werk en vaak ook tegenwoordig op afstand uit te voeren.

Waar jij het nu over hebt is een cultuur en proces wijziging. Dit is iets wat je zowieso niet binnen nu en een jaar op orde gaat krijgen.

"We never grow up. We just learn how to act in public"

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Falcon schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:30:
Als Software engineer zit je wel in de luxe positie, er is genoeg werk en vaak ook tegenwoordig op afstand uit te voeren.

Waar jij het nu over hebt is een cultuur en proces wijziging. Dit is iets wat je zowieso niet binnen nu en een jaar op orde gaat krijgen.
Dat klopt helemaal. Anderzijds ben ik niet iemand die snel opgeeft / overstapt en word ik op zich redelijk marktconform beloond, maar anderzijds weegt dat niet op tegen je mentale gezondheid. Helaas besef ik maar al te goed dat dit niet eenvoudig te veranderen is en dat er eerst 'slachtoffers' dienen te vallen voordat er echt iets gaat gebeuren.

Ik heb het in ieder geval kenbaar genoeg gemaakt en ga ook zeker niet jaren wachten totdat het misschien gaat verbeteren want dat ga ik niet lang volhouden. Ik werk graag hard maar het moet geen kapot werken worden.

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-04 15:08

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

D33F schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:36:
[...]

Dat klopt helemaal. Anderzijds ben ik niet iemand die snel opgeeft / overstapt en word ik op zich redelijk marktconform beloond, maar anderzijds weegt dat niet op tegen je mentale gezondheid. Helaas besef ik maar al te goed dat dit niet eenvoudig te veranderen is en dat er eerst 'slachtoffers' dienen te vallen voordat er echt iets gaat gebeuren.

Ik heb het in ieder geval kenbaar genoeg gemaakt en ga ook zeker niet jaren wachten totdat het misschien gaat verbeteren want dat ga ik niet lang volhouden. Ik werk graag hard maar het moet geen kapot werken worden.
Als ik in jouw schoenen zou staan dan zou ik op mijn gemakje eens wat rondkijken/-solliciteren. Ik krijg de indruk dat de directie weinig tot niets heeft geleerd van het vorige faillisement (behalve wellicht dat je met trucjes een herstart kunt maken) en dat ze liever kiezen voor personeel kapotwerken.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-03 10:13
FooLsKi schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:41:
[...]

Aanvullend daarop: jij hebt, neem ik aan, 1 leidinggevende. Of 1 "hoogste" baas. Of, als het uit bijvoorbeeld de sales komt, is daar 1 leidinggevende die de knopen doorhakt. Dan de problemen terug naar hem leggen: "Ik heb van persoon A probleem X en Y, van persoon B probleem Z, allen vinden zij dat alle problemen de hoogste prioriteit hebben. Ik wil nu van jou weten wat de volgorde van afwerken gaat zijn, anders doe ik het op volgorde van binnenkomst." En dan laat je hem de shifting maken. Zijn de anderen het er niet mee eens? Mogen ze bij hem klagen. Je kan geen 3 dingen tegelijk.

Waar ik werk is een deel van de inkoop een tijdje een puinhoop geweest. Daar werd op gegeven moment superspoed en supersuperspoed geroepen, want spoed werkte niet meer. Tsja, dan nemen leveranciers je niet meer serieus. Uiteindelijk is daarin een beter beleid gemaakt en komt spoed nog zelden voor. En als e.e.a. niet past, volgt er een belletje wat dan echt prioriteit heeft en wat niet, want alles redden ze niet in deze ronde.

[Voor 18% gewijzigd door Pizza_Boom op 25-03-2021 15:53]

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Pizza_Boom schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:51:
[...]
Aanvullend daarop: jij hebt, neem ik aan, 1 leidinggevende. Of 1 "hoogste" baas. Of, als het uit bijvoorbeeld de sales komt, is daar 1 leidinggevende die de knopen doorhakt. Dan de problemen terug naar hem leggen: "Ik heb van persoon A probleem X en Y, van persoon B probleem Z, allen vinden zij dat alle problemen de hoogste prioriteit hebben. Ik wil nu van jou weten wat de volgorde van afwerken gaat zijn, anders doe ik het op volgorde van binnenkomst." En dan laat je hem de shifting maken. Zijn de anderen het er niet mee eens? Mogen ze bij hem klagen. Je kan geen 3 dingen tegelijk.

Waar ik werk is een deel van de inkoop een tijdje een puinhoop geweest. Daar werd op gegeven moment superspoed en supersuperspoed geroepen, want spoed werkte niet meer. Tsja, dan nemen leveranciers je niet meer serieus. Uiteindelijk is daarin een beter beleid gemaakt en komt spoed nog zelden voor. En als e.e.a. niet past, volgt er een belletje wat dan echt prioriteit heeft en wat niet, want alles redden ze niet in deze ronde.
In principe heb ik één leidinggevende maar juist op dit punt worden taken en prioriteiten ad-hoc verschoven + er komen dringende zaken tussendoor van andere collega's (wat blocking kunnen zijn voor hun projecten en ondersteuning nodig hebben van development).

Dit terwijl er wel wordt verwacht dat wij onze sprintplanning halen en dat gaat natuurlijk niet goed samen en levert mij iig stress op omdat ik mij committeer om de planning te halen. Ook worden er tijdens de sprint taken toegevoegd (wat uiteraard geen probleem is als er ruimte over is) terwijl de planning al redelijk vol zit op het moment van starten.

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:55
D33F schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 16:30:
[...]

In principe heb ik één leidinggevende maar juist op dit punt worden taken en prioriteiten ad-hoc verschoven + er komen dringende zaken tussendoor van andere collega's (wat blocking kunnen zijn voor hun projecten en ondersteuning nodig hebben van development).

Dit terwijl er wel wordt verwacht dat wij onze sprintplanning halen en dat gaat natuurlijk niet goed samen en levert mij iig stress op omdat ik mij committeer om de planning te halen. Ook worden er tijdens de sprint taken toegevoegd (wat uiteraard geen probleem is als er ruimte over is) terwijl de planning al redelijk vol zit op het moment van starten.
Tja, dan zou ik dit toch benaderen vanuit een onrealistische planning.
Blijkbaar is het gebruikelijk dat je ook een deel 'vliegende keeper' bent.
Dat is prima, soms ook juist heel leuk, maar wel alleen als hier tijd voor ingeruimd is.

De sprintplanning mist dus een deel van de taken (namelijk het vakje 'generieke ad-hoc chaos'). Je kan je dus niet committeren aan een sluitende planning...

Afhankelijk van je organisatiestructuur zou ik bij elk stukje 'extra' werk even een seintje naar je leidinggevende sturen met de simpele vraag:
1. Doe ik dit extra werk en daardoor onderdeel X van de planning niet?
2. Plannen we dit extra werk uit in de huidige planning, waardoor alles iets langer duurt?
3. Laat ik dit extra werk voor nu liggen en pak ik dit pas op na afronden van onderdeel X. Waarmee het extra werk dus pas na een bepaalde periode af is?

Hij mag kiezen en daarmee is het klaar. Geen antwoord is per definitie optie 3 (bij mij althans). (y)

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:54

- Slecht gepland werk
- ...
- ...

Daarnaast ook niet onbelangrijk om te vergeten is dat stress op het werk veelal ook een duidelijke relatie kent tot de privé situatie. En dit kan natuurlijk heel breed zijn. Maar in de openingspost zit toch ook een zekere suggestie van mogelijk arbeidsverlies verweven. Een bedrijf dat financieel er slecht voor staat. Daarmee kan ik mij voorstellen dat er, bij @D33F dan wel collega's een gevoel van baanonzekerheid ontstaat. Dit komt de werksfeer natuurlijk ook niet ten goede.

En als ik de rest van het topic hierin zo lees naar wat @D33F beschrijft zou ik om eerlijk te zijn de suggestie volgen die een aantal anderen ook al geopperd hebben, ga verder kijken. Het leest tenslotte toch een beetje als een zinkend schip dat ten onder gaat.

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:05
Iedereen is het nogal eens over management en de dingen die ze onrealistisch beleggen bij de teams. Ik herken het en dat word bij ons ook zo gedaan. Ze doen beloftes aan de klant en ze moeten ze steeds teleurstellen omdat R&D aan andere beloftes werkt. Iedereen stelt elkaar teleur. Belangrijke collega's worden geleefd omdat ze veel kennis bezitten die anderen nodig hebben. Je kunt niet bijschalen zoals andere bedrijven dat wel kunnen.

Dingen die ik mij afvraag:
- Waarom verdedig jij je collega die zo vaak gestoord word? Waarom geef je hem geen kritiek om nee te zeggen en die momenten in te kaderen of een andere oplossing te verzinnen?
- Hoe doe je 3 dingen door elkaar? Je hebt 1 project en 1 userstory? Buiten dingen die omvallen bij de klant kan er in principe maar weinig tussendoor komen. Je zou er aan kunnen denken om de userstories kleiner te kunnen maken zodat je 1 a 2 dagen bezig bent en dus sneller van taak naar taak kunt gaan.
- Waarom ligt het vooral aan het management? Ik spot bij mijzelf constant verbeterpunten.

Ik zie het als realiteit wat management betreft als je een bedrijf bent met klanten. Goed management is uitzondering, dus moet je leren leven met de tekortkomingen van normaal management. Daarnaast vind ik het tegenwoordig evengoed een probleem dat medewerkers stress voelen en de schuld projecteren op anderen. Als je diegene bent die stress voelt, dan moet je zelf veranderen, iemand anders gaat dat niet doen voor je. Als je 10x de verantwoording neemt voor 3 dingen en je haalt het niet, dan moet je toch gewoon achter je oren gaan krabben? Teveel collega's die dan met excuses komen die na 10x gewoon niet meer opgaan en het ligt altijd aan een ander. Als je elke week 10 uur besteed aan ondersteuning dan kun je maar 1 of 2 dingen doen en kun je alleen verantwoording voor die dingen nemen. Net zolang downsizen totdat je weet welke verantwoording je kunt pakken en dat dan ook echt ownen en volbrengen. Dat geeft voldoening en is een keer overwerk niet erg.

Kan aan mij liggen maar ik mis vooral de zelfkritiek en wil om te verbeteren bij mensen in het algemeen tegenwoordig. Als ik mij slecht voel, moet ik daar iets aan veranderen.

[Voor 4% gewijzigd door Furion2000 op 25-03-2021 17:38]

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Furion2000 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 17:27:
Iedereen is het nogal eens over management en de dingen die ze onrealistisch beleggen bij de teams. Ik herken het en dat word bij ons ook zo gedaan. Ze doen beloftes aan de klant en ze moeten ze steeds teleurstellen omdat R&D aan andere beloftes werkt. Iedereen stelt elkaar teleur. Belangrijke collega's worden geleefd omdat ze veel kennis bezitten die anderen nodig hebben. Je kunt niet bijschalen zoals andere bedrijven dat wel kunnen.

Dingen die ik mij afvraag:
- Waarom verdedig jij je collega die zo vaak gestoord word? Waarom geef je hem geen kritiek om nee te zeggen en die momenten in te kaderen of een andere oplossing te verzinnen?
- Hoe doe je 3 dingen door elkaar? Je hebt 1 project en 1 userstory? Buiten dingen die omvallen bij de klant kan er in principe maar weinig tussendoor komen. Je zou er aan kunnen denken om de userstories kleiner te kunnen maken zodat je 1 a 2 dagen bezig bent en dus sneller van taak naar taak kunt gaan.
- Waarom ligt het alleen aan het management? Ik spot bij mijzelf constant verbeterpunten.

Ik zie het als realiteit wat management betreft als je een bedrijf bent met klanten. Goed management is uitzondering, dus moet je leren leven met de tekortkomingen van normaal management. Daarnaast vind ik het tegenwoordig evengoed een probleem dat medewerkers stress voelen en de schuld projecteren op anderen. Als je diegene bent die stress voelt, dan moet je zelf veranderen, iemand anders gaat dat niet doen voor je. Als je 10x de verantwoording neemt voor 3 dingen en je haalt het niet, dan moet je toch gewoon achter je oren gaan krabben? Teveel collega's die dan met excuses komen die na 10x gewoon niet meer opgaan en het ligt altijd aan een ander. Als je elke week 10 uur besteed aan ondersteuning dan kun je maar 1 of 2 dingen doen en kun je alleen verantwoording voor die dingen nemen. Net zolang downsizen totdat je weet welke verantwoording je kunt pakken en dat dan ook echt ownen en volbrengen. Dat geeft voldoening en is een keer overwerk niet erg.
Het punt van zaken tegelijk doen zie ik dat ik geconcentreerd met mijn user story / taak X bezig ben en goed op dreef ben, maar er opeens een oproep komt van kunnen jullie taak Y even oppakken want morgen gaat module xyz bij klant A in productie (out of the blue / ons niet kenbaar gemaakt dat een onderdeel blijkbaar in productie gaat).

Terwijl je met taak Y bezig bent vragen twee andere collega's of je even mee kunt kijken bij taak Z om vervolgens helemaal uit de flow te zijn wanneer je een halve dag later weer taak X wilt oppakken.

Uiteraard is het geen probleem om af en toe te switchen maar hier moet wel rekening mee gehouden worden (gaat af van je productiviteit en gaat ten kosten van andere taken).

Uiteraard snap ik dat ik hier ook een rol in heb, en meestal weet ik de schade heel aardig te compenseren door meer dan 100% te geven maar dit hou je niet eeuwig vol.
En natuurlijk door assertief te zijn (door problematiek meermaals aan te kaarten).

Puntje bij paaltje kan ik niet meer dan het aankaarten en mijn eigen grenzen leren kennen / wellicht zaken dan maar.minder erg aan te trekken, of natuurlijk een plek vinden waar de zaken meer in balans zijn.

[Voor 3% gewijzigd door D33F op 25-03-2021 17:50]

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-04 10:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

D33F schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 17:44:
Het punt van zaken tegelijk doen zie ik dat ik geconcentreerd met mijn user story / taak X bezig ben en goed op dreef ben, maar er opeens een oproep komt van kunnen jullie taak Y even oppakken want morgen gaat module xyz bij klant A in productie (out of the blue / ons niet kenbaar gemaakt dat een onderdeel blijkbaar in productie gaat).
Da's een gebrek aan communicatie, en 9 van de 10 gevallen zou dit normaliter voorzien zijn. Maar dit staat los van de financiële situatie van het bedrijf.

De ondernemer die heeft als primaire taak te zorgen dat de toko blijft draaien, en als ik je zo lees, dat er überhaupt voldoende geld binnenkomt om de salarissen te kunnen betalen. Dan kan je hoog en laag gaan springen over werkdruk en stress, maar dat gaat niet veranderen. Eerder overleven dan gestructureerd leiding geven, in de hoop op betere tijden.

De keus ligt bij jou. Welk perspectief heb je? En welke kansen liggen er buiten de organisatie? Als er weinig perspectief ligt binnen de organisatie, waarom zou je dan blijven? Of heb je doordat je alleen met legacy systemen hebt gewerkt nu geen kansen buiten de organisatie? In dat geval kan het geen kwaad om je kennis bij te spijkeren, en ook buiten de organisatie te kijken.

Je kan er over klagen. Maar als je weet dat er toch niks veranderd, heeft het klagen geen zin. Moet je je er of bij neerleggen, of een beter passende functie vinden, of zaken zelf veranderen. Levert anders alleen maar frustratie op.

Maar vergeet niet. Het gras lijkt altijd groener bij de buren. Totdat je er werkt, dan blijkt het vaak toch tegen te vallen en veel zaken niet heel anders te lopen.

[Voor 12% gewijzigd door gorgi_19 op 25-03-2021 18:00]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:59
[...]

Dat is heel simpel, en geen kwestie van 'zaken tegelijk doen', toch? Als jij taak X aan het doen bent en het verzoek komt binnen om aan zaak Y te gaan werken, dan is jouw boodschap "Oké, ik kan aan taak Y werken, maar dan zal taak X blijven liggen".

Aan de Product Owner/manager/whatever om die keuze te maken, dat is verder jouw probleem, en dus ook jouw zorgen, niet meer.

The devil is in the details.

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-04 12:39
D33F schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:36:
[...]

Je word marktconform beloond voor een niet marktconforme werkdruk. Ik zou echt gaan rondkijken voordat je er zelf aan onderdoor gaat.

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
ex87 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 18:43:
[...]

Je word marktconform beloond voor een niet marktconforme werkdruk. Ik zou echt gaan rondkijken voordat je er zelf aan onderdoor gaat.
Maar als je bij de volgende werkgever ook niet kritisch bent op alle vragen die los van de planning voorbij komen, dan komt die stress snel genoeg weer om de hoek kijken.

@D33F een halve dag is toch niet meer 'even meekijken'? Dat is bij mij een kwartiertje, misschien een keer een half uurtje bij hoge uitzondering.

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
toolkist schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 18:43:
[...]
een halve dag is toch niet meer 'even meekijken'? Dat is bij mij een kwartiertje, misschien een keer een half uurtje bij hoge uitzondering.
@toolkist Helemaal waar, maar er zijn dagen dat je 10 keer op een dag een kwartiertje of meer meekijkt / helpt.

[Voor 30% gewijzigd door D33F op 25-03-2021 19:11]

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:43
D33F schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 18:57:
[...]
Helemaal waar, maar er zijn dagen dat je 10 keer op een dag een kwartiertje of meer meekijkt / helpt.
Ok, dan zet je jouw capacity op 1 uur per dag en neem je dat mee in jullie sprint planning.

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Dat heb je dan grotendeels zelf in de hand, en dan begrijp ik wel dat je agenda alleen maar voller loopt je je eigen werk uiteindelijk niet goed af krijgt en daardoor stress ervaart.

Hoe kijkt je product owner cq scrum master er tegenaan tijdens de retro?

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Kheos schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 19:03:
[...]

Ok, dan ze je jouw capacity op 1 uur per dag en neem je dat mee in jullie sprint planning.
Als dat kon zou dat mooi zijn :+

Er is wel 25% marge ingebakken maar die ben je al snel kwijt door meetings en nevenactiviteiten.

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:07
Ik zou hier als software engineer echt 0 tijd in gaan steken en lekker op zoek gaan naar iets anders. De markt staat te springen om ontwikkelaars, je hoeft maar in je vingers te knippen en je kan volgende maand ergens anders aan de slag. Dan ben je toch gek als je jezelf gek laat maken waar je nu zit?

Ik heb ook bij een klein bedrijfje gewerkt waar alles ad-hoc ging en alles nu af moest. Geprobeerd de problemen aan te kaarten bij mijn manager maar die gaf aan dat: 'we nou eenmaal een ad-hoc organisatie zijn'. Gevolg was uiteindelijk dat ik een week of 8 thuis heb gezeten met een halve burn-out en daar word je echt niet gelukkiger van.

Gelukkig heb ik sindsdien een hele leuke baan waar alles wel gewoon goed geregeld is en ik ben daardoor zoveel gelukkiger. Het is de stress en ellende echt niet waard.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• Kheos
D33F schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 19:12:
[...]

Als dat kon zou dat mooi zijn :+

Er is wel 25% marge ingebakken maar die ben je al snel kwijt door meetings en nevenactiviteiten.
Dus dan heb je 40% marge nodig.
En waarom 'als dat kon'?

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Kheos schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 19:14:
[...]

Dus dan heb je 40% marge nodig.
En waarom 'als dat kon'?
Omdat de ruimte er niet is om minder te doen (projectmatig / omzet moet binnen gehaald worden), we komen nu eigenlijk al capaciteit te kort.

[Voor 5% gewijzigd door D33F op 25-03-2021 19:16]

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Ozzie schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 19:13:

Ik heb ook bij een klein bedrijfje gewerkt waar alles ad-hoc ging en alles nu af moest. Geprobeerd de problemen aan te kaarten bij mijn manager maar die gaf aan dat: 'we nou eenmaal een ad-hoc organisatie zijn'. Gevolg was uiteindelijk dat ik een week of 8 thuis heb gezeten met een halve burn-out en daar word je echt niet gelukkiger van.
Deze heb ik dus ook tussen neus en lippen door gehoord en dat dit niet ging veranderen, maar anderzijds vraag ik mij dan af waarom niet veranderen als eerder is gebleken dat de huidige werkwijze uiteindelijk tot een faillissement heeft geleid?

• Kheos
D33F schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 19:15:
[...]

Omdat de ruimte er niet is om minder te doen (projectmatig / omzet moet binnen gehaald worden), we komen nu eigenlijk al capaciteit te kort.
Ok, dan doe je dus enkel jouw stuk en iedereen die iets extra's vraagt, mag eerst eens bij jouw supervisor passeren. Pas als die ok geeft neem je die taak op en schuif je een taak met evenveel uren naar de volgende sprint.

• T-Rut
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-03 08:27
Je bent een ontwikkelaar waar de markt om vraagt. Je zit in een scrumteam. Scrumteams behoren zelfsturend te zijn. Kan je daar met je team niet veel strakker in gaan zitten?

Weiger dat werk de sprint in wordt geduwd. Laat ze het maar bovenaan de backlog zetten. Komende sprint kan het dan opgepakt worden.
Alleen hoge prio productieverstoringen mogen erin, maar dan moet wel iets anders eruit!
En hoe lastig ook: harder voor je niet-team collega’s zijn.

Je team moet focus houden ipv alle kanten opgetrokken worden. Uiteindelijk wordt alles effectiever.
Willen ze dat niet? Dan werkt scrum niet. Lekker ander bedrijf zoeken.

Growing old is mandatory, growing up is optional.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Remcoder schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:30:...Als het werkt, en de klanten blijven het product afnemen zal het management niets gaan veranderen, want het werkt. Als het niet werkt lopen de klanten weg en gaat het bedrijf uiteindelijk failliet....
Dit dus. Als je te lang veel meer doet dan normaal, dan wordt dat de nieuwe norm. Val niet in die valkuil maar neem gas terug.
D33F schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 16:30:
[...]In principe heb ik één leidinggevende maar juist op dit punt worden taken en prioriteiten ad-hoc verschoven + er komen dringende zaken tussendoor van andere collega's (wat blocking kunnen zijn voor hun projecten en ondersteuning nodig hebben van development)....
Zorg dat je één verantwoordelijke hebt die in geval van tegenstrijdige belangen de knoop doorhangt en de daaropvolgende shit voor zijn-haar rekening neemt. Makkelijker gezegd dan gedaan: laat het van je afglijden. In het ergste geval komt er iets niet af wat iemand anders beloofd heeft. Pech voor die persoon.
D33F schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 19:15:
[...]Omdat de ruimte er niet is om minder te doen (projectmatig / omzet moet binnen gehaald worden), we komen nu eigenlijk al capaciteit te kort.
Dat is niet jouw verantwoordelijkheid toch? Dat andere beloftes doen aan derden wil niet zeggen dat jij daar de prijs voor moet betalen.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:07
Roenie schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:08:
[...]
Dit dus. Als je te lang veel meer doet dan normaal, dan wordt dat de nieuwe norm. Val niet in die valkuil maar neem gas terug.
Dit dus. Wellicht niet wat je verwacht maar vaak ben je zelf ook oorzaak van een dergelijk probleem. Nee zeggen is ook een antwoord en als mensen gaan steigeren dan blijft Nee gewoon Nee. Zolang jij meebuigt houd je de situatie in stand.

Komen er ineens priorities binnen, dan is het antwoord heel simpel: ik werk nu aan X en heb geen tijd voor Y. Als je Y ook wilt dan mag je nu kiezen of Y belangrijker is dan X. Het is niet EN X EN Y. Het is OF. En einde werkdag = einde werkdag. Meebegewegen genereert de oorzaak en als je gewoon hard werkt dan is einde werkdag volstrekt normaal.. en anders hebben ze pech :) werk staat nooit boven je gezondheid want bottom line vlieg je er gewoon uit als t nodig is.. en andersom moet jij er net zo in staan.. anders is de situatie niet gezond waar je nu in zit..

[Voor 9% gewijzigd door ID-College op 25-03-2021 21:01]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dan daar netjes op antwoorden dat je dit niet gaat redden omdat je met taak W bezig bent voor klant C. Wanneer dat klaar is zijn ze de eerstvolgende.

Zijn ze het daar niet mee eens? Dan zoeken ze maar een manager/chef/baas op die hier iets aan gaat doen. Dit is hierboven ook al aangegeven.

Jullie, als in jij en je collega('s) zullen duidelijk moeten maken dat dingen niet passen. Dat ga je niet voor elkaar krijgen door overal "ja" op te zeggen. Ga je dit niet duidelijk maken dan nemen je andere collega's geen verantwoording op ze richting de klant en ligt alles bij jou/jullie op je bordje. Lekker makkelijk doorschuiven op deze manier.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:05
Ik vind ook dat het begint bij de ontwikkelaar zelf.

Een lijn trekken en nee durven zeggen, hoe fijn de collega ook is die het vraagt of hoe belangrijk de taak ook is. Zeg je ja tegen een halve dag werk (2 uur iemand helpen kost 9/10x een halve dag), dan word er inderdaad iets uit de sprint gehaald en word er gecommuniceerd onderling. Komen er teveel mensen naar je werkplek met korte vragen en heb je last van focus verlies, dan moet je communiceren dat je bijv. in de ochtend niet meer beschikbaar bent voor vragen (wanneer jou focus het hoogst is). Iedereen zal die noodzaak begrijpen en in het begin niet helemaal goed gaan, maar op den duur snappen ze het. Je zult ze moeten conditioneren, hoe kinderachtig het ook klinkt. Ook realistisch zijn en niet denken dat je 8 uur kunt focussen, vaak is dat maar een paar uur per dag en hoef je dus in principe maar een paar uur 'heilig' te maken.

Ik plan bijv. veel in de ochtend omdat ik in de middag/avond gefocust meters maak. Ik hoef geen lijn te trekken, want in de tijd dat ik gefocust ga werken is de helft al weer naar huis :D Wel zet ik mijn mailbox uit en kijk daar naar zodra het mij uitkomt, dat was voor mij een grote focus killer. Ik hoef bijna nooit met een excuus te komen aan het einde van de sprint, want elke vertraging is over gecommuniceerd en als ik dat wel doe, dan ben ik de schuldige en voel ik mij verantwoordelijk en probeer ik te leren.

Ik zou het nu oppakken als belangrijke les en zien als een mogelijkheid om jezelf te ontwikkelen. Als jij het bij dit bedrijf weet te veranderen voor jezelf dan zou ik enorm trots zijn op jezelf en zijn de talloze bedrijven die ook dat soort shit hebben 'a walk in the park'.

Bij ons zijn er slimme mensen weggegaan omdat ze de hoop opgaven door het jaren verkeerd aan te pakken en vinden het dan 'gerechtvaardigd' om weg te gaan. Ze hebben het geprobeerd en voor de energie heb ik enorm veel respect. Andere gaan na 2 jaar weg en hebben het niet geprobeerd. 1 ding wat ze allemaal hebben gedaan is er niks van geleerd. Dit durf ik steeds meer uit te spreken, omdat niemand mij het tegendeel heeft bewezen. Wij komen daar nu met ons team steeds meer achter en de 3 andere zitten nog steeds in hetzelfde schuitje en beginnen ons als voorbeeld te zien. Ook dat hebben we eerst geprobeerd met overtuigen, maar dat werkt ook niet, je kunt niemand veranderen, ze moeten het zelf doen en je kunt alleen maar het goede voorbeeld geven. Ook hier dus eerst een paar keer gefaald en daarna gezegd 'dit werkt niet, we doen het anders'. Zelfde als management proberen uit te leggen dat iets gerefactored moet worden dat gaat ook nooit werken als het niet verpakt zit in een nieuwe feature :+

[Voor 21% gewijzigd door Furion2000 op 26-03-2021 08:57]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 01-04 07:30
Assertiviteitstraining volgen. Je bent te lief voor anderen en daarbij laat je jezelf in de steek. Wanneer je te veel voor anderen kiest, verlies je jezelf. Een assertiviteitstraining kan daar zeker bij helpen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee