Ik heb tot tweemaal toe aan de andere kant gestaan: ik was dus de manager die verteld werd "Toch niet". Eén keer bij een interne kandidaat, één keer bij een externe kandidaat. Ik vind sommige reacties hier daarom wel wat gemakkelijk. Als je een afdeling hebt die verwacht dat je er maandag bent en je belt de vrijdag ervoor (!) af, dan laat je toekomstige collega's gewoon zitten. Dat is natuurlijk ook zo als je je bijv. in april afmeldt. Bedrijven leggen natuurlijk ook gewoon de werving stil, kandidaten worden afgebeld, etc. Als iemand zich vervolgens toch terugtrekt betekent dit een flinke kostenpost voor werkgevers: alles moet weer opgestart worden. Vertraging is minimaal 2 maanden. Dat wil niet zeggen dat je de kandidaat het niet gunt. Ik heb mezelf altijd voorgehouden dat als iemand echt denkt elders gelukkiger te zijn, dat je diegene niet in de weg moet gaan staan. En dan liever aan het begin (of voordat je begint) dan drie maanden later. Maar het is wel een flinke domper als manager en als team om dit mee te maken.
Proeftijd is natuurlijk geen excuus om ondertussen lekker door te zoeken naar een andere baan (ik chargeer het even hè

), het is bedoeld om samen te kijken of het écht passend is. Wat zouden we ervan vinden als een werkgever het zou doen? Ondertussen lekker blijven zoeken naar de perfecte kandidaat als je al een goede kandidaat hebt gevonden. Je kan immers toch nog t/m de proeftijd die goede kandidaat opzeggen. Dat zou ik ronduit asociaal vinden. Maar misschien redeneer ik teveel vanuit een gelijkwaardige relatie en ik besef me ook echt dat dit lang niet altijd het geval is tussen werknemers en werkgevers. Gelukkig heb ik die ervaring niet.
Al met al, mijn tip: wacht er hoe dan ook niet te lang mee, zet ook druk op de ketel bij bedrijf B en leg uit waarom (je bent in gesprek met een ander bedrijf en functies lijken allebei erg leuk). Kies daarna vooral ook op je gevoel, natuurlijk is salaris een belangrijke factor maar mijn uitgangspunt (en tip) zou zijn om eerst al het andere af te wegen (bedrijfscultuur, voorwaarden zoals thuiswerken, functie en ontwikkelmogelijkheden, etc.) en pas daarna salaris mee te nemen in de weging.
Het grappige is dat ik één van de kandidaten een paar jaar later ben tegengekomen bij een andere sollicitatieprocedure bij een ander bedrijf, die had dus gewoon pech. De ander ben ik later tegengekomen als onze contactpersoon bij de leverancier, dat was (vooral voor hem) toch wel even ongemakkelijk in het begin. Maar zoals gezegd: ik heb hem het beste gegund en hij had het super naar zijn zin in die rol, die hij dus ook had aangenomen. Dat gun je iemand uiteindelijk ook gewoon.
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."