Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:40
Ik heb bij werkgever A een contract getekend om daar te komen werken.

Tijdens de sollicitatie had ik ook nog een andere sollicitatie lopen bij werkgever B.

Helaas werd de functie bij werkgever B op dat moment hem niet.

Echter nadat ik bij A tekende kwam werkgever B met een functie die wel helemaal top is en waar ik heel graag zou willen werken.

Echter heb ik al bij A getekend. Contract gaat na volgende maand in met een proeftijd.

Nu weet ik niet zo goed meer wat te doen helemaal omdat beide werkgevers een partnership hebben.

Het liefst zou ik voor B gaan werken maar dan schoffeer ik ik A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-05 08:23
Is het getekende contract al in handen van A? Zo niet dan is er niets aan de hand lijkt me en kan je bij B aan de slag. Anders: proeftijd is niet voor niets toch? Dat kan je prima gebruiken om bij B aan de slag te gaan :)
(wel even rekening houden met bedingen, opleidingkosten ed bij werkgever A)

[ Voor 14% gewijzigd door SniperGuy op 25-03-2021 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Jij moet die keuze maken.

Of je belt A en meld dat je niet bij hun komt werken en dat je ontslag neemt. Voor dan wel in je proeftijd.

Of je belt b dat je niet voor hun kan werken.

Suc6 met de overwegingen

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Ja contract is al bij A getekend in handen. En ja er is een proeftijd maar werkgever B wil ook graag contract in laten gaan na volgende maand.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:25

Croga

The Unreasonable Man

Er zijn hier een aantal factoren;

- Juridisch gezien is er geen reden waarom je niet tegen A kunt zeggen "Nope, gaat hem niet worden". Je hebt tenslotte een proeftijd en zou zelfs op dag 1 binnen kunnen komen met dat bericht.

Qua schofferen zou ik niet al te bang zijn. Nee, ze zullen er niet blij mee zijn maar een professionele organisatie zal er niet lang mee zitten. Het heeft voor hen geen zin om geschoffeerd te zijn, levert niets op.

- Wanneer je verwacht in de toekomst veel met partij A te maken te krijgen zou dit een issue kunnen zijn, als het tenminste over dezelfde mensen binnen partij A gaat.

Ofwel: Laat A gewoon zo snel mogelijk weten dat je een interessanter aanbod van B gekregen hebt en besloten hebt voor hen te gaan.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Doe A. wel een plezier en meldt dit voordat je daadwerkelijk begint aanstaande donderdag. Hoeven ze ook geen laptop, telefoon, simkaart etc voor je aan te breken.

En geef ze eventueel een kans voor een counter.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 1302638 op 25-03-2021 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
jack zomer schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:42:
Jij moet die keuze maken.

Of je belt A en meld dat je niet bij hun komt werken en dat je ontslag neemt. Voor dan wel in je proeftijd.

Of je belt b dat je niet voor hun kan werken.

Suc6 met de overwegingen
Ja dat is inderdaad heel kort door de bocht de keuze die ik moet maken. :+

Vraag me meer af of ik mijn professionele betrouwbaarheid dan niet naar de kl@t# help

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Anoniem: 1302638 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:42:
Doe A. wel een plezier en meldt dit voordat je daadwerkelijk begint aanstaande donderdag. Hoeven ze ook geen laptop, telefoon, simkaart etc voor je aan te breken.

Het is pas in Mei dat ik er begin rus tijd is er nog wel.

Gaat om een groot bedrijf dus al is er al wat geregeld hoeft dat geen probleem te zijn lijkt mij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Dracula schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:45:
[...]

Gaat om een groot bedrijf dus al is er al wat geregeld hoeft dat geen probleem te zijn lijkt mij.
Ik werk ook voor een groot bedrijf. Op zich verdwijnen de kosten wel weer in de overhead maar het geklungel met spullen wel of niet uitleveren en innemen na een dag is irritant genoeg om daar liever niet eens aan te hoeven beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Jup, gezien er een proeftijd geldt, niks aan de hand.

Ik zou, mede omdat er een relatie is tussen beide bedrijven (en de wereld wel eens klein kan zijn), dit wel op een goede manier proberen te brengen. "even goede vrienden", dat je het heel vervelend vind om er nu opeens terug te moeten komen, etc. En inderdaad zo snel mogelijk duidelijk maken, zodat ze zo snel mogelijk iemand anders kunnen regelen. Wel zo professioneel.

Maar het is ook wat @Croga zegt dat het voor hun niks oplevert er moeilijk over te doen. Mocht je over een paar jaar opeens toch bij hun terecht komen om wat voor reden dan ook zijn ze het waarschijnlijk al lang vergeten. Best kans dat er dan weer heel ander management/personeel is overigens ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Dracula schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:45:
[...]

Tja, dick move lijkt me.

Iemand heeft dat afgelopen jaar ook bij ons geflikt. Tijdens de sollicitatie niets gezegd, tijdens het uitleveren van de laptop niets gezegd, en niets tijdens de evaluatie van de eerste maand. Week later "joh, had nog iets lopen ergens anders, dikke doei, en bedankt voor de moeite so far".

Die staat bij ons nu op de "we kunnen daarover geen nette dingen zeggen, dus zeggen we maar niets" als iemand belt voor een referentie. ;w

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dracula schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:44:
[...]

Ja dat is inderdaad heel kort door de bocht de keuze die ik moet maken. :+

Vraag me meer af of ik mijn professionele betrouwbaarheid dan niet naar de kl@t# help
Begrijpelijk. Je wilt natuurlijk ook de optie open laten om later misschien ooit wel voor bedrijf A te gaan werken. Daarom kun je het beste gewoon open en eerlijk zijn en nu bij bedrijf A aangeven hoe het zit (verhaaltje uit je openingspost dus). Wel pas nadat je bij B getekend hebt natuurlijk. Aangezien je ook pas in mei gaat beginnen is het wel netjes om het nu al te melden en niet pas na de eerste dag, als ze al van alles voor je hebben geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Als ik inderdaad de move maak ga ik het zeker direct (lees deze maand) vertellen aan A. Ik ga er niet of eerst beginnen of inderdaad pas na een maand oid.

Toen ik solliciteerde bij A heb ik ook gemeld dat ik ergens anders ook solliciteerde alleen is dat daarna niet meer ter spraken gekomen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:57
Wat je ook doet, doe het pas als je het contract bij B hebt ondertekend! Anders trekken zij zich misschien alsnog terug en heb je niks... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
ThinkPadd schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:55:
Wat je ook doet, doe het pas als je het contract bij B hebt ondertekend! Anders trekken zij zich misschien alsnog terug en heb je niks... :X
Ja inderdaad ik ga niet met lege handen achter blijven dat is helemaal niet slim.

Crap had ik nou maar langer gewacht met tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Is die vacature welke nu bij 'B' vacant gekomen is ook daadwerkelijk direct te betrekken door je of mag je dan nogmaals door een nieuwe selectie / sollicitatie procedure?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Will_M schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:59:
Is die vacature welke nu bij 'B' vacant gekomen is ook daadwerkelijk direct te betrekken door je of mag je dan nogmaals door een nieuwe selectie / sollicitatie procedure?
Hele procedure ben ik door geweest. Is nu alleen wachten op formele aanbod.

Er staat dus nog niks op papier en ik ga ook niet werkgever A nu al melden dat ik eventueel niet kom tot alles een done deal kan zijn.

Werkgever B weet ook dat ik elders wat heb lopen alleen heb ik niet gezegd dat ik al getekend heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:02

M2M

medicijnman

Dracula schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:06:
[...]

Hele procedure ben ik door geweest. Is nu alleen wachten op formele aanbod.

Er staat dus nog niks op papier en ik ga ook niet werkgever A nu al melden dat ik eventueel niet kom tot alles een done deal kan zijn.

Werkgever B weet ook dat ik elders wat heb lopen alleen heb ik niet gezegd dat ik al getekend heb.
Ik zou B ook laten komen met papierwerk. Zet daar ook een handtekening op en druk 'm op de post als je het eens bent met de inhoud. Bel vervolgens A op en laat ze een tegenbod doen.

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Ik zou me er niet druk om maken. Formele aanbod van B afwachten, beslissen of je daar liever werkt dan bij A, dan eerst regelen dat je contract bij B getekend en ontvangen is. Dan onmiddelijk contact opnemen met A om te zeggen dat je ergens anders een beter bod hebt ontvangen. Dat is niet 'onbetrouwbaar' of 'sluw' oid, dat is gewoon hoe het werkt in de professionele wereld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 590973

Jeroenneman schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:49:
[...]

Tja, dick move lijkt me.

Iemand heeft dat afgelopen jaar ook bij ons geflikt. Tijdens de sollicitatie niets gezegd, tijdens het uitleveren van de laptop niets gezegd, en niets tijdens de evaluatie van de eerste maand. Week later "joh, had nog iets lopen ergens anders, dikke doei, en bedankt voor de moeite so far".

Die staat bij ons nu op de "we kunnen daarover geen nette dingen zeggen, dus zeggen we maar niets" als iemand belt voor een referentie. ;w
Daar zou diegene wel wakker van liggen.. Wat is de kans dat jullie als bedrijf zijnde überhaupt op het CV staan? En dan nog als het erop staat wat is de kans dat er na een bedrijf gebeld wordt voor referentie voor zo'n kortlopend dienstverband.

Snap dat veel werkgevers graag een proeftijd opnemen, maar dan moet je niet gek staan te kijken als er vanuit de werknemer ook gebruik gemaakt van wordt. Persoonlijk zal ik ook niet mededelen dat je ook nog met iets anders bezig bent, want mocht dit niet doorgaan is er ook een kans dat dit tegen mij werkt voor toekomstige projecten/bezigheden. Ergo, ieder handelt uit eigenbelang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 13:28
[...]

Tja, dick move lijkt me.

ik denk dat er weinig mensen een bedrijf waar ze binnen de proeftijd weg zijn gelopen als referentie op gaan geven. Zou me daar ook zeker niet door tegen laten houden.
Ook geneuzel als laptops en telefoons is toch totaal niet relevant. Moet de eerste werkgever nog tegenkomen die iemand die niet voldoet binnen de proeftijd maar binnenboord houdt omdat het anders zo'n gedoe is met de laptop die al geregeld is. Andersom moet je je daar al helemaal niet druk over maken.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Maak me inderdaad niet druk om referenties oid, wel om reputatie van mijzelf.

Er zit niks anders op dan afwachten en kijken wat de tweede partij gaat bieden / zeggen. Daarna zal ik zelf de knoop moeten doorhakken.

Voelt misschien niet goed maar het is wel een zo dat een baan een groot deel van je leven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Anoniem: 590973 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:12:
[...]

Daar zou diegene wel wakker van liggen.. Wat is de kans dat jullie als bedrijf zijnde überhaupt op het CV staan? En dan nog als het erop staat wat is de kans dat er na een bedrijf gebeld wordt voor referentie voor zo'n kortlopend dienstverband.

Snap dat veel werkgevers graag een proeftijd opnemen, maar dan moet je niet gek staan te kijken als er vanuit de werknemer ook gebruik gemaakt van wordt. Persoonlijk zal ik ook niet mededelen dat je ook nog met iets anders bezig bent, want mocht dit niet doorgaan is er ook een kans dat dit tegen mij werkt voor toekomstige projecten/bezigheden. Ergo, ieder handelt uit eigenbelang.
Klopt, maar TS vroeg naar meningen. En mijn mening is dat je dan hebt aangetoond niet echt eerlijk te zijn. (Bij TS ligt het dus iets anders, want die heeft wel netjes aangegeven een lopend traject te hebben).

En inderdaad, als je eerlijk bent, dan wordt je waarschijnlijk niet aangenomen (maar dat wilde je toch al niet, want je wil eigenlijk die andere baan). Dus bespaar dan gewoon beide partijen de tijd en moeite, en wees eerlijk tegenover jezelf, en de mogelijke werkgever.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-05 13:39
Niets aan de hand, zoals eerder gezegd, daar dient de proeftijd voor. Is voor beide partijen een uitkomst. En als je het laat weten voordat je begint, hebben ze er weinig last van. Je reputatie mwah.. dat loopt wel los, hooguit bij bedrijf A zien ze je niet graag nogmaals solliciteren. En niemand gaat een bedrijf opgeven als referentie waar men toch maar niet is gaan werken, dan is er geen referentie.. Maar zorg eerst voor een getekent contract bij bedrijf B.. en die kunnen zich ook bedenken :-)

Runs everything...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
MacIsCool schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:30:
Niets aan de hand, zoals eerder gezegd, daar dient de proeftijd voor. Is voor beide partijen een uitkomst. En als je het laat weten voordat je begint, hebben ze er weinig last van. Je reputatie mwah.. dat loopt wel los, hooguit bij bedrijf A zien ze je niet graag nogmaals solliciteren. En niemand gaat een bedrijf opgeven als referentie waar men toch maar niet is gaan werken, dan is er geen referentie.. Maar zorg eerst voor een getekent contract bij bedrijf B.. en die kunnen zich ook bedenken :-)
Keuzes keuzes keuzes dat is wel de conclusie in deze.

Ik wacht het rustig af, misschien komen we er wel niet uit en ga ik gewoon veel plezier hebben bij bedrijf A

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-05 22:02
Ik heb tot tweemaal toe aan de andere kant gestaan: ik was dus de manager die verteld werd "Toch niet". Eén keer bij een interne kandidaat, één keer bij een externe kandidaat. Ik vind sommige reacties hier daarom wel wat gemakkelijk. Als je een afdeling hebt die verwacht dat je er maandag bent en je belt de vrijdag ervoor (!) af, dan laat je toekomstige collega's gewoon zitten. Dat is natuurlijk ook zo als je je bijv. in april afmeldt. Bedrijven leggen natuurlijk ook gewoon de werving stil, kandidaten worden afgebeld, etc. Als iemand zich vervolgens toch terugtrekt betekent dit een flinke kostenpost voor werkgevers: alles moet weer opgestart worden. Vertraging is minimaal 2 maanden. Dat wil niet zeggen dat je de kandidaat het niet gunt. Ik heb mezelf altijd voorgehouden dat als iemand echt denkt elders gelukkiger te zijn, dat je diegene niet in de weg moet gaan staan. En dan liever aan het begin (of voordat je begint) dan drie maanden later. Maar het is wel een flinke domper als manager en als team om dit mee te maken.

Proeftijd is natuurlijk geen excuus om ondertussen lekker door te zoeken naar een andere baan (ik chargeer het even hè ;) ), het is bedoeld om samen te kijken of het écht passend is. Wat zouden we ervan vinden als een werkgever het zou doen? Ondertussen lekker blijven zoeken naar de perfecte kandidaat als je al een goede kandidaat hebt gevonden. Je kan immers toch nog t/m de proeftijd die goede kandidaat opzeggen. Dat zou ik ronduit asociaal vinden. Maar misschien redeneer ik teveel vanuit een gelijkwaardige relatie en ik besef me ook echt dat dit lang niet altijd het geval is tussen werknemers en werkgevers. Gelukkig heb ik die ervaring niet.

Al met al, mijn tip: wacht er hoe dan ook niet te lang mee, zet ook druk op de ketel bij bedrijf B en leg uit waarom (je bent in gesprek met een ander bedrijf en functies lijken allebei erg leuk). Kies daarna vooral ook op je gevoel, natuurlijk is salaris een belangrijke factor maar mijn uitgangspunt (en tip) zou zijn om eerst al het andere af te wegen (bedrijfscultuur, voorwaarden zoals thuiswerken, functie en ontwikkelmogelijkheden, etc.) en pas daarna salaris mee te nemen in de weging.

Het grappige is dat ik één van de kandidaten een paar jaar later ben tegengekomen bij een andere sollicitatieprocedure bij een ander bedrijf, die had dus gewoon pech. De ander ben ik later tegengekomen als onze contactpersoon bij de leverancier, dat was (vooral voor hem) toch wel even ongemakkelijk in het begin. Maar zoals gezegd: ik heb hem het beste gegund en hij had het super naar zijn zin in die rol, die hij dus ook had aangenomen. Dat gun je iemand uiteindelijk ook gewoon.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dracula
Arjan90 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:19:
Ik heb tot tweemaal toe aan de andere kant gestaan: ik was dus de manager die verteld werd "Toch niet". Eén keer bij een interne kandidaat, één keer bij een externe kandidaat. Ik vind sommige reacties hier daarom wel wat gemakkelijk. Als je een afdeling hebt die verwacht dat je er maandag bent en je belt de vrijdag ervoor (!) af, dan laat je toekomstige collega's gewoon zitten. Dat is natuurlijk ook zo als je je bijv. in april afmeldt. Bedrijven leggen natuurlijk ook gewoon de werving stil, kandidaten worden afgebeld, etc. Als iemand zich vervolgens toch terugtrekt betekent dit een flinke kostenpost voor werkgevers: alles moet weer opgestart worden. Vertraging is minimaal 2 maanden. Dat wil niet zeggen dat je de kandidaat het niet gunt. Ik heb mezelf altijd voorgehouden dat als iemand echt denkt elders gelukkiger te zijn, dat je diegene niet in de weg moet gaan staan. En dan liever aan het begin (of voordat je begint) dan drie maanden later. Maar het is wel een flinke domper als manager en als team om dit mee te maken.

Proeftijd is natuurlijk geen excuus om ondertussen lekker door te zoeken naar een andere baan (ik chargeer het even hè ;) ), het is bedoeld om samen te kijken of het écht passend is. Wat zouden we ervan vinden als een werkgever het zou doen? Ondertussen lekker blijven zoeken naar de perfecte kandidaat als je al een goede kandidaat hebt gevonden. Je kan immers toch nog t/m de proeftijd die goede kandidaat opzeggen. Dat zou ik ronduit asociaal vinden. Maar misschien redeneer ik teveel vanuit een gelijkwaardige relatie en ik besef me ook echt dat dit lang niet altijd het geval is tussen werknemers en werkgevers. Gelukkig heb ik die ervaring niet.

Al met al, mijn tip: wacht er hoe dan ook niet te lang mee, zet ook druk op de ketel bij bedrijf B en leg uit waarom (je bent in gesprek met een ander bedrijf en functies lijken allebei erg leuk). Kies daarna vooral ook op je gevoel, natuurlijk is salaris een belangrijke factor maar mijn uitgangspunt (en tip) zou zijn om eerst al het andere af te wegen (bedrijfscultuur, voorwaarden zoals thuiswerken, functie en ontwikkelmogelijkheden, etc.) en pas daarna salaris mee te nemen in de weging.

Het grappige is dat ik één van de kandidaten een paar jaar later ben tegengekomen bij een andere sollicitatieprocedure bij een ander bedrijf, die had dus gewoon pech. De ander ben ik later tegengekomen als onze contactpersoon bij de leverancier, dat was (vooral voor hem) toch wel even ongemakkelijk in het begin. Maar zoals gezegd: ik heb hem het beste gegund en hij had het super naar zijn zin in die rol, die hij dus ook had aangenomen. Dat gun je iemand uiteindelijk ook gewoon.
Ik ben sowieso niet van plan pas een keuze te maken of op te zeggen in mijn proeftijd en dus al aan de slag zijn.

Als ik toch de keuze maak voor werkgever B gebeurt dat voor 1 April en ga ik daar open en eerlijk over communiceren.

Vind het zoals je aangeeft vanuit het perspectief van de werkgever inderdaad lullig en daarom twijfel ik ook. Aan de andere kant baan bij werkgever B is wel een baan die ik al heel lang wil.

Tis dat er een tijdelijk kink in de kabel kwam waardoor het proces vertraagde en er werd aangegeven niet te wachten of de vacature alsnog beschikbaar zou komen en ik dus bij werkgever A terecht kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Ok nu moet ik echt keuze gaan maken want heb nu aanbod gehad van werkgever B.... uiteraard nog even schriftelijk de boel krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:28
Arjan90 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:19:
Ik vind dit dat weer heel erg vanuit de werkgevers kant geredeneerd. Feit blijft dat die proeftijd er is en als je als werkgever dat extra stukje zekerheid wil dan sta je er helemaal vrij in om geen proeftijd op te nemen in een contract, maar dat zie ik een werkgever ook niet zo snel doen.

Als werknemer heb je nou eenmaal bepaalde vrijheden. Iemand kan ook na zijn proeftijd iets anders vinden en zijn contract opzeggen. Dan heb je 1 a 2 maanden later hetzelfde probleem.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-05 22:02
@Ozzie Gezien alle andere posts vooral vanuit de werknemer bezien waren, leek me dat voor de balans een prima aanvulling ;)

@Dracula Spannend, succes met je keuze en de evt onderhandelingen! Klinkt als een luxe positie d:)b Goed dat je er op tijd mee gaat zijn, dan heb je ook zo weinig mogelijk kans op scheve gezichten (en tsja, als ze er dan toch zijn, dan zijn ze er maar).

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ButeobuteoButeo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-04 09:34
Als werkgever zou ik balen. Want idd je gaat ergens vanuit.
Maar bij mij staat voorop dat je je goed moet voelen in de werkomgeving voor langere tijd. Dan maar beter nu de banden verbreken dan dat er ook veel tijd en geld gestoken moet worden in het inleer traject.

Je kunt het ook zo brengen natuurlijk. Dat je het heel vervelend vindt voor A, maar dat ze op de langere termijn beter af zijn met een andere kandidaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:55
[...]

Tja, dick move lijkt me.

Zonder toestemming van betrokkene mag je toch niks vertellen over diegene dus lekker belangrijk ;)

Bij mijn werkgever gebeurd het ook wel eens dat iemand toch niet komt opdagen of tijdens de proeftijd vertrekt. Jammer maar je kunt er niks aan doen dus gewoon door naar de volgende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ozzie schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 19:28:
[...]

Ik vind dit dat weer heel erg vanuit de werkgevers kant geredeneerd. Feit blijft dat die proeftijd er is en als je als werkgever dat extra stukje zekerheid wil dan sta je er helemaal vrij in om geen proeftijd op te nemen in een contract, maar dat zie ik een werkgever ook niet zo snel doen.

Als werknemer heb je nou eenmaal bepaalde vrijheden. Iemand kan ook na zijn proeftijd iets anders vinden en zijn contract opzeggen. Dan heb je 1 a 2 maanden later hetzelfde probleem.
Wat een verrassing dat een werkgever vanuit de werkgever redeneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndosH
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18:27
Even in risico's gedacht: Krijg je bij B ook een contract met proeftijd? Loop je het risico dat je A opzegt in proeftijd en vervolgens zelf bij B in de proeftijd de deur wordt gewezen? Zeker als je stelt dat er tussen A en B een partnership is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:10
AndosH schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 21:01:
Even in risico's gedacht: Krijg je bij B ook een contract met proeftijd? Loop je het risico dat je A opzegt in proeftijd en vervolgens zelf bij B in de proeftijd de deur wordt gewezen? Zeker als je stelt dat er tussen A en B een partnership is...
Bij A loopt TS exact hetzelfde risico, dus dat is geen argument.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:57

MagicTempest

Fly pig!

Ik ben zelf iemand die in loondienst werkt, maar als ik kijk naar mijn werkrelaties is mijn insteek wel dat ik voor mezelf werk. Wat ik daarmee bedoel is dat het uiteindelijk om mij draait. Een werkgever kiest namelijk ook altijd voor zichzelf. Die twijfelen echt niet om jou op straat te zetten als dat ze beter uitkomt, dus waarom zou jij daar wel rekening mee houden hun kant op?

De tijd dat een werkgever echt zorgde voor haar werknemers is lang geleden en dus is er van wederkerigheid richting een werkgever wat mij betreft ook geen sprake meer.

Het gaat er om, waar word jij gelukkig(er) van? Voor die partij moet je kiezen. Als dat B is, dan is dat jammer voor A, maar het gaat om jou en niet om hen. Je zorgen maken over de relatie tussen jou en A kost alleen jou maar energie, terwijl de kans zeer groot is dat het geen of nauwelijks impact heeft. En als dat wel zo is dan is dat ook maar jammer.

With sufficient thrust pigs fly just fine. However, this is not necessarily a good idea. It is hard to be sure where they are going to land, and it could be dangerous sitting under them as they fly overhead. rfc 1925

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
MagicTempest schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 12:00:
Ik ben zelf iemand die in loondienst werkt, maar als ik kijk naar mijn werkrelaties is mijn insteek wel dat ik voor mezelf werk. Wat ik daarmee bedoel is dat het uiteindelijk om mij draait. Een werkgever kiest namelijk ook altijd voor zichzelf. Die twijfelen echt niet om jou op straat te zetten als dat ze beter uitkomt, dus waarom zou jij daar wel rekening mee houden hun kant op?

De tijd dat een werkgever echt zorgde voor haar werknemers is lang geleden en dus is er van wederkerigheid richting een werkgever wat mij betreft ook geen sprake meer.

Het gaat er om, waar word jij gelukkig(er) van? Voor die partij moet je kiezen. Als dat B is, dan is dat jammer voor A, maar het gaat om jou en niet om hen. Je zorgen maken over de relatie tussen jou en A kost alleen jou maar energie, terwijl de kans zeer groot is dat het geen of nauwelijks impact heeft. En als dat wel zo is dan is dat ook maar jammer.
Ja eens. Ik neig dus ook heel erg naar werkgever B en wacht nu op de officiële documenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Enige wat nu nog open staat is de vraag vertel ik ook werkgever b over a

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Laatst online: 21:24
waarom zou je? Simpel gezegd: leuk dat werkgevers klagen, en @Arjan90 geeft dat heel goed weer. Toch is het een keuze van de werkgever om een proeftijd in te stellen. Dan moet je ook niet raar opkijken als een medewerker daarvan gebruik maakt.
Je kunt als werkgever ook gewoon onbepaalde tijd met een opzegtermijn afspreken. Het is wat mij betreft zuinigheid en risicomijdend gedrag van de werkgever, prima, maar dan moet je ook niet verrast zijn als het zo een keer gebeurt.

Ik zou zeggen @Dracula KIES en ga ervoor :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Tsja maar wil ook niet verkeerde signaal geven dat ik niet betrouwbaar ben. Als ze er wel later alsnog achter komen en er komt gedoe van.

Pfffff lastig lastig 8)7 |:(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bockelaar
"beste werkgever A, zoals tijdens ons gesprek aangegeven was ik ook in gesprek voor een andere functie bij een andere werkgever. Afgelopen week zijn deze gesprekken afgerond en hebben we een arbeidsovereenkomst gesloten. Deze andere functie past op dit moment van mijn carriere beter bij me.
Met (grote) spijt moet ik dan ook meedelen dat ik NIET per 1-4 bij u in dienst zal treden. Wellicht kruisen onze paden elkaar weer in de toekomst.
met vriendelijke groet, Dracula"

ik zie het probleem niet?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Tja, dick move lijkt me.

Ik heb daar echt geen enkele moeite mee. Jullie kiezen zelf voor een proeftijd en dit is gewoon de keerzijde van die keuze. Jullie hebben zelf de regels van het spel gekozen.

Ik heb ook wel eens een werkgever afgezegd omdat ik een paar dagen nadat we mondeling akkoord waren gegaan een veel beter aanbod van een andere werkgever kreeg. Maar ik was werkeloos op dat moment dus kon me niet permitteren om de eerste baan te weigeren zolang ik niet wist of het tweede bedrijf mij een aanbod zou doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dracula
Zo nou alles afgerond. Werkgever 2 geïnformeerd en die ziet er verder geen problemen in en ontvangt mij met open armen.

Werkgever 1 geïnformeerd maar niks meer van vernomen. Verwacht dat dat asap als nog gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

downtime schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 11:13:

Ik heb daar echt geen enkele moeite mee. Jullie kiezen zelf voor een proeftijd en dit is gewoon de keerzijde van die keuze. Jullie hebben zelf de regels van het spel gekozen.
Eens, ik heb ook 1 keer in m'n proeftijd opgezegd. Een van de ideeën achter een proeftijd is ook om zeker te weten dat je de goede keuze maakt. Ik heb toen na een maand verteld dat ik mijn proeftijd van 2 maanden vol zou maken en daarna iets anders ging doen (ik wilde nog wel meehelpen om het project zover mogelijk af te krijgen).

Als je dat een beetje netjes doet, dan is er niets aan de hand en zou een bedrijf hier ook begrip voor op moeten kunnen brengen. Ik heb in ieder geval nog een leuk contact met mijn ex-werkgever en het team (ook al was het slechts 2 maanden)

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:02

OverloadOfRed

Bla, blabla

Dracula schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 10:20:
Enige wat nu nog open staat is de vraag vertel ik ook werkgever b over a
Nergens voor nodig. Je vertelt toch ook niet als je bij 20 bedrijven tegelijk solliciteert dat je bij x t/m y aan het solliciteren bent? Tenzij je het als leverage wil gebruiken voor de onderhandelingen (en dan nog zou ik oppassen), maar als ik het zo hoor ben je dat stadium voorbij.

Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Dracula
Ging er meer om dat ik al ergens anders getekend had.

Maar goed alles is goed gekomen. Heb getekend bij werkgever 2 en die vonden het geen probleem en waren blij met mijn eerlijkheid.

Werkgever 1 reageerde met jammer en succes dus ik ga 1 mei starten bij werkgever 2

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:58

tomtom901

Moderator General Chat
Dracula schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 22:02:

Maar goed alles is goed gekomen. Heb getekend bij werkgever 2 en die vonden het geen probleem en waren blij met mijn eerlijkheid.

Werkgever 1 reageerde met jammer en succes dus ik ga 1 mei starten bij werkgever 2
Zoals je zou verwachten van beide partijen met goed werkgeverschap. Veel plezier op je nieuwe baan!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:05

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Dracula schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 22:02:

En zo hoort het ook te gaan.
Nou maar hopen dat er niet een 3e werkgever in beeld komt die je een nog mooiere baan aanbiedt want dan kan je weer opnieuw beginnen. :+

Veel plezier met je nieuwe baan.

[ Voor 3% gewijzigd door remco_k op 30-03-2021 23:47 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
remco_k schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 23:47:
[...]

En zo hoort het ook te gaan.
Nou maar hopen dat er niet een 3e werkgever in beeld komt die je een nog mooiere baan aanbiedt want dan kan je weer opnieuw beginnen. :+

Veel plezier met je nieuwe baan.
Lol, er was er inderdaad nog een maar die heb ik afgekapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:40
Heb je doorgroeimogelijkheden en seccundaire voorwaardes ook meegerekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:55
Anoniem: 1302638 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:42:

Haha, bedrijven die vooraf dingen klaar hebben voor nieuwe medewerkers :+ Dat is mij nog nooit gebeurt.

Maar dan nog wel netjes om dat te doen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07-05 20:20
Dracula schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 10:55:
Tsja maar wil ook niet verkeerde signaal geven dat ik niet betrouwbaar ben. Als ze er wel later alsnog achter komen en er komt gedoe van.

Pfffff lastig lastig 8)7 |:(
Heeft toch niks met betrouwbaarheid te maken? Je maakt gebruik van een bepaling in het arbeidscontract dat de werkgever er zelf in heeft gezet en zelf mee akkoord is gegaan. Ze hadden het ook niet in je contract kunnen zetten. 🤷🏼‍♂️

Het is alleen we zo netjes op tijd op te zeggen en niet de dag van te voren. :)

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zebby schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 09:58:
[...]

Haha, bedrijven die vooraf dingen klaar hebben voor nieuwe medewerkers :+ Dat is mij nog nooit gebeurt.

Maar dan nog wel netjes om dat te doen ja.
Wij hebben dat best goed gestroomlijnd inmiddels, maar ik weet dat niet overal het geval is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:43
Noem mij maar een simpele ziel maar voor mij: afspraak is afspraak, contract is contract. Dan had je maar moeten wachten met tekenen bij A. A was blijkbaar voldoende naar je zin dat je getekend hebt. Dat B nu met iets anders komt tja.....

Aan de andere kant: ik snap je wel.....

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:45
DjoeC schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 10:24:
Noem mij maar een simpele ziel maar voor mij: afspraak is afspraak, contract is contract.
Dat klopt precies, en in het contract (en elk arbeidscontract) staat een proeftijd, dus mag je daar, volgens afspraak, gebruik van maken.

Het is geen huwelijk zeg.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
torretje2012 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 09:45:
Heb je doorgroeimogelijkheden en seccundaire voorwaardes ook meegerekend?
Zeker!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Noem mij maar een simpele ziel maar voor mij: afspraak is afspraak, contract is contract. Dan had je maar moeten wachten met tekenen bij A. A was blijkbaar voldoende naar je zin dat je getekend hebt. Dat B nu met iets anders komt tja.....

Ehm tsja dus eigenlijk zeg je foei je bent stout :P maar je snapt het wel :?

Nou ja dit is wat het is en hier ga ik het mee doen.

Thanks all voor de meningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Contract is contract dat klopt helemaal en proeftijd is een passage in je contract. Dus als contract contract is, dan is proeftijd proeftijd en mag je dus compleet conform je contract zeggen "Nah"

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:33
Hier andersom gehad. Op gesprek geweest, goede match en alles oké.. bellen ze de week erop: ja we wilden t eigenlijk eerder zeggen maar bla bla bla.. de functie is niet meer beschikbaar. Was al intern opgevuld terwijl ik nog op gesprek moest. Ze durfde het niet te zeggen..

Kansloos.. iedereen kiest zijn eigen weg toch in the end dus gewoon zeggen dat je er vanaf ziet. Je hoeft verder niets te onderbouwen want je hoeft geen verklaring af te leggen aan hun. Gewoon zeggen dat je erover hebt nagedacht en t toch niet goed voelt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:01
Dracula schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:38:

Nu weet ik niet zo goed meer wat te doen helemaal omdat beide werkgevers een partnership hebben.
Ik weet niet in hoeverre in zo'n geval relatie- en/of concurrentiebeding van toepassing kunnen zijn (?)

LG monobloc s 5kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Dracula schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:57:
[...]
Ja inderdaad ik ga niet met lege handen achter blijven dat is helemaal niet slim.
Crap h
Maar pas op, twee arbeidscontracten hebben die conflicteren (al is het maar een dag) is niet zonder juridische haken en ogen. Als werkgever A je echt wil dwarszitten dan zit je dik in de problemen.

Als werkgever kan ik je vertellen dat ik hier niet erg blij mee zou zijn. Een werknemer aannemen is een behoorlijke klus, kostbaar, tijdrovend. Als die binnenkomt met de opzet meteen weer weg te gaan heb je in mij echt geen vriend.

Als werkgever B een partner van me is (zoals jij schrijft) zou ik ook een pissig gesprek met die firma voeren als hij weet van wat je van plan zou kunnen zijn. Werkgever B moet je wel graag hebben om een dergelijk conflict aan te willen. Of weet B wellicht niet dat je bij A al aangenomen bent en een contract hebt ondertekend? Dat zou best een kunnen beteken dat je daar niet meer welkom bent. Ik zou in een degelijk geval niet meer willen hebben, niet alleen omdat het me problemen gaat geven maar ook omdat je dergelijk gedrag liever niet ziet in een werknemer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dracula
Anoniem: 310408 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 13:20:
[...]

Maar pas op, twee arbeidscontracten hebben die conflicteren (al is het maar een dag) is niet zonder juridische haken en ogen. Als werkgever A je echt wil dwarszitten dan zit je dik in de problemen.

Als werkgever kan ik je vertellen dat ik hier niet erg blij mee zou zijn. Een werknemer aannemen is een behoorlijke klus, kostbaar, tijdrovend. Als die binnenkomt met de opzet meteen weer weg te gaan heb je in mij echt geen vriend.

Als werkgever B een partner van me is (zoals jij schrijft) zou ik ook een pissig gesprek met die firma voeren als hij weet van wat je van plan zou kunnen zijn. Werkgever B moet je wel graag hebben om een dergelijk conflict aan te willen. Of weet B wellicht niet dat je bij A al aangenomen bent en een contract hebt ondertekend? Dat zou best een kunnen beteken dat je daar niet meer welkom bent. Ik zou in een degelijk geval niet meer willen hebben, niet alleen omdat het me problemen gaat geven maar ook omdat je dergelijk gedrag liever niet ziet in een werknemer.
Alles is al afgehandeld en alles is nu zoals ik het wil :)

Ik ga werken bij bedrijf B (getekend contract) en bedrijf A is op de hoogte en doet verder niet moeilijk.

Beide bedrijven werken met elkaar samen, dwz hun producten kunnen elkaar aanvullen dus op die manier zijn het partners.

Anyway alles is opgelost.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bockelaar
[...]

Als je als werkgever zo stoer bent om deze insteek te nemen moet je ook geen proeftijden opnemen in je contract. Ik denk dat concurrentiebedingen etc dan niet geldig zijn, en als jij je partner pissig benaderd omdat een sollicitant voordat zijn contract ingaat afziet van bij jou te werken en kiest voor die partner moet je je eens goed afvragen of dat wel zo handig is.

Beetje rare houding in mijn ogen als werkgever

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Het is jouw eigen keuze. Je zet toch zelf die proeftijd in het contract?

En dan ook nog zo kleinzerig dat je dat andere bedrijf onder druk zou zetten om die persoon niet aan te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:45
Bockelaar schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 13:39:
[...]

Als je als werkgever zo stoer bent om deze insteek te nemen moet je ook geen proeftijden opnemen in je contract. Ik denk dat concurrentiebedingen etc dan niet geldig zijn, en als jij je partner pissig benaderd omdat een sollicitant voordat zijn contract ingaat afziet van bij jou te werken en kiest voor die partner moet je je eens goed afvragen of dat wel zo handig is.
Vooropgesteld dat een concurrentiebeding enkel in een vast contract opgenomen kan worden, is deze in principe ook geldig bij opzegging in de proefperiode, zie hier. Echter, dient het houden eraan gemotiveerd te worden, en kan de rechter dus de periode ervan verkorten.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07-05 13:27
Brent schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:16:
[...]

Vooropgesteld dat een concurrentiebeding enkel in een vast contract opgenomen kan worden, is deze in principe ook geldig bij opzegging in de proefperiode, zie hier. Echter, dient het houden eraan gemotiveerd te worden, en kan de rechter dus de periode ervan verkorten.
Daarom schiet ik dus alles met concurrentiebeding gelijk af. Feitelijk is het praktisch altijd een beroepsverbod en daar pas ik voor, of de werkgever moet flink geld bieden voor de periode dat hij mij daaraan wil houden.

[ Voor 12% gewijzigd door Pizza_Boom op 31-03-2021 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:33
Bockelaar schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 13:39:
[...]

Beetje rare houding in mijn ogen als werkgever
Idd.. zou voor mij alleen maar bevestigen dat ik de juiste keuze heb gemaakt. Hier zou ik niet bij willen werken iig en ik zou ook niet lovend meer over je praten.. Persoonlijk vind ik dit een domme aanpak maargoed..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
ID-College schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:14:
[...]

Idd.. zou voor mij alleen maar bevestigen dat ik de juiste keuze heb gemaakt. Hier zou ik niet bij willen werken iig en ik zou ook niet lovend meer over je praten.. Persoonlijk vind ik dit een domme aanpak maargoed..
Echt hoor we gaan nu een beetje doorschieten en doen aannames.

Ik zeg einde discussie ik heb de input die ik zocht en keuze is gemaakt.

Ps. Als dit meer een algemene statement was heb ik niks gezegd :P

[ Voor 7% gewijzigd door Dracula op 31-03-2021 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chielemans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-04 23:22
Gefeliciteerd!
Pagina: 1