Vraag

• Kelnarath
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 30-03 10:12
Graag zou ik jullie advies willen bij het aankopen van de volgende producten:

Huidige setup:

TV - Sony KDL55w755c
Receiver - Denon X2400H
Speakers - KEF iQ70

Advies voor nieuwe setup:

Televisie:
OLED: LG OLED65CX6LA of Sony KD-65A8 ( 2021 modellen zullen gerust beter zijn, maar voor mijn portemonne voor nu nog even te duur ).
LED: Sony Bravia KD-65XG9505 of Sony KD-65XH9005 ( G95 i.v.m betere HDR weergave en picture quality, de H90 voor HDMI 2.1 implementatie ).

Toelichting TV:
HDMI 2.1 is meer een nice to have, ook al ondersteunen de nextgen consoles 120 fps @ 4K, ik verwacht niet dat de AAA games dit zullen gaan ondersteunen, voorlopig lijkt me
dit meer een gimmick. 4K @60 fps met VRR lijkt me meer dan voldoende. Ik prefereer Sony vanwege de picture quality en Android TV.
Ik heb de LED schermen opgenomen in het rijtje omdat ik nogal hufterig ben voor OLED burn-in i.v.m. mijn wederhelft, deze heeft nogal de neiging om de TV aan te laten staan,
ook als er niemand kijkt...en ik weet nu al dat de termen "burn in" "logo`s inbranden" haar gedrag weinig zal doen veranderen. :P

Toelichting Receiver:
Mijn Denon x2400H bevalt me voor nu nog uitstekend en zal zijn werk voorlopig denk ik nog wel kunnen doen.
Uiteindelijk zal deze vervangen moeten worden voor een exemplaar welke out of the box een Dobly Atmos 5.1.4 opstelling zal moeten aansturen. ( x2400H doet volgens mij max 5.1.2 ).
Eventueel wil ik met de tijd nog een dedicated 2 channel amp aanschaffen voor alleen muziek, maar dit is voor in de toekomst.
Receivers: Denon X4500H / Denon X4700H ( Als iemand andere suggesties heeft, zoals een model van Yamaha of Marantz dan hoor ik dit graag, ik ben zelf niet bekend met die receivers ).

Toelichting Speakers:
Onlangs heb ik een luistersessie gehad bij een audio zaak in de buurt, hier heb ik geluisterd naar de Dali Oberon 7 en de Focal Chora 826, ik ga mogelijk terug om een nieuwe luistersessie te plannen,
en dan neem ik mijn KEF iQ70 mee ter vergelijking.

Dali Oberon 7: In eerste instantie verbaasde mij het geluid wat uit deze speakers komt, ze zijn voor vloerstaanders toch vrij compact, goede center imaging, duidelijk, goede verdeling van de tonen/instrumenten.
Echter bij het laag konden ze mij niet overtuigen, ik werd niet echt "gegrepen".

Focal Chora 826: Andere prijsklasse dan de Dali`s, maar ook hier erg aangenaam verrast, ze klonken wel iets scheller in het hoog dan de Dali`s, maar niet zo erg dat het vermoeiend werd.
Hele goede center imaging, midbass vond ik erg fijn, maar ook hier ontbrak het laag, maar de muziek pakte mij wel meer bij deze speaker.

Opsomming:

- Het zou op papier niet mogen, maar ik heb het idee dat mijn KEF IQ70 in het laag beter klinken dan de Dali/Focal, maar dit zou niet mogen gezien het verschil in prijsklasse en jaartal.
Ik gok dat dit komt door de acoustiek van mijn woonkamer en Audessey EQ afstelling van mijn x2400H? Dit terwijl de reviews over de iQ70 best wel negatief zijn als het over de dynamic en laag gaat.
- De verkoper had later nog een REL subwoofer aangesloten (niet zo gauw gezien welke ) om de Dali`s te complementeren, echter was hij vergeten de Dali`s aan te sluiten en luisterden ik dus naar de Focals.
Dit verpeste mijn "geluidsbeeld", ook nadat hij de wel Dali`s wel aangesloten had ik moeite de speakers nog (eerlijk) te beoordelen, erg jammer..
- De verkoper van de audio zaak was er nogal duidelijk over, niet zijn exacte woorden maar het kwam er op neer: vervang die x2400H aub voor wat fatsoenlijks, een AVR voor 2 channel muziek.. kan echt niet.
- X2400H wordt kielekiele voor de Focal Chora 826, is dit waar?
- Ik heb ooit overwogen om mijn KEF iQ70 te vervangen voor de Klipsch RP-280F, maar door de grote van deze speakers is dit hem toen niet geworden, nu zou ik graag naar de RP-8000F willen luisteren, echter kan ik
bijna geen audio winkel vinden waar deze beluisterd kunnen worden, de audiozaak waar ik was ook hier duidelijk over: Klipsch verkopen ze op de kermis, maar hij gaf toe dat hij al jaren geen Klipsch RP speaker meer had gehoord.
- Onze muziek smaak is: pop, trance, film en game soundtracks, muziek met toch voornamelijk laag, zijn dit dan wel de meest geschikte speakers voor deze muziek genres (Focal)?

Advies en tips over de receiver en TV`s zijn welkom, maar ik ben vooral benieuwd wat men te zeggen heeft over de speakers.
Dali heeft hele mooie oplossingen als het op Dolby Atmos aan komt, en is een iets gunstigere prijsklasse, en voor wat je betaald krijg je heel wat speaker.
De WAF vind zelf de Focal`s het mooist kwa looks en geluid, misschien moet ik hier mijn voordeel mee doen hahaha.. ook al is 1 focal Chora de prijs van bijna 2 Dali Oberon 7 :P

Erg benieuwd naar de reacties!

Beste antwoord (via Kelnarath op 26-03-2021 08:34)

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:01
Met betrekking tot de receiver zou ik nog een jaartje wachten, de huidige HDMI 2.1 receivers werken niet helemaal lekker.
De verkoper van de audio zaak was er nogal duidelijk over, niet zijn exacte woorden maar het kwam er op neer: vervang die x2400H aub voor wat fatsoenlijks, een AVR voor 2 channel muziek.. kan echt niet.
Dit zijn nogal grote woorden. In theorie kan een dedicated 2 channel versterker beter klinken dan een multi channel receiver, echter is dit van veel factoren afhankelijk. Denk aan de bron, kwaliteit van de speakers, kwaliteit van de versterker et cetera. In de praktijk zal dit meevallen, met name voor het door jullie beoogde gebruik. Imo zonde van het geld.

Qua Tv kun je instellen dat deze na een bepaalde tijd vanzelf uitschakelt, ook kun je een screensaver instellen. Met de nieuwe generatie consoles heb je meer aan VRR dan 120Hz @ 4K doordat ze rekenkracht tekort komen en je met laatstgenoemde setting momenteel inlevert op beeldkwaliteit.

Je kan, met het geringe prijsverschil, beter voor de 65XH9505 kiezen in plaats van de 65XG9505. De XH95 biedt o.a. een wat betere HDR weergave en FALD algoritme. De OLED tv's verschillen enkel op detail niveau, LG richt zich meer op de gamer en Sony meer op cinema, de vraag is dus wat voor jullie zwaarder weegt.

Met betrekking tot de speakers is het vooral een kwestie van luisteren, de genoemde Q Acoustics hebben inderdaad een goede prijs/ kwaliteit verhouding. Mijn advies is om bij meerdere winkels een luister sessie te plannen.

Alle reacties

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:14
Geen specifieke suggesties, maar wel wat tips!

Receiver: upgrade naar een Denon die Audyssey XT32 ondersteunt. Dat is echt een upgrade van je huidige x2400h, die alleen Audyssey doet. De resultaten na kalibratie met XT32 zijn meetbaar beter. Een x3600h is al een hele mooie upgrade! Als je naar een ander merk wilt, zorg dan dat de receiver Dirac kalibratie ondersteunt. Volgens een flinke groep liefhebbers of verschillende forums is Dirac nog beter dan XT32. Je kunt je ook verdiepen in third party kalibratie met iets als een UMIK-1 microfoon, REW software en een MiniDSP module.

TV: Een vorige generatie LG OLED C9 is betaalbaarder dan de nieuwere generaties, en doet eigenlijk nog steeds alles wat je wilt. Ik zou dus eerder voor een C9 gaan en wat meer geld in de audio steken. Ik heb zelf een 65" C9 en zie geen enkele reden om te upgraden, in ieder geval.

Speakers: check ook eens Q Acoustics. Hoge WAF factor en de Concept 500 lijn is gruwelijk.

Trouwens, als je wilt dat je nieuwe speakers goed tot hun recht komen, denk dan ook eens aan ruimte akoestiek. Een paar strategisch geplaatste akoestische panelen op de reflectiepunten van je speakers doen al heel veel. Google de "speaker mirror method".

too old, too cold

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:01
Met betrekking tot de receiver zou ik nog een jaartje wachten, de huidige HDMI 2.1 receivers werken niet helemaal lekker.
De verkoper van de audio zaak was er nogal duidelijk over, niet zijn exacte woorden maar het kwam er op neer: vervang die x2400H aub voor wat fatsoenlijks, een AVR voor 2 channel muziek.. kan echt niet.
Dit zijn nogal grote woorden. In theorie kan een dedicated 2 channel versterker beter klinken dan een multi channel receiver, echter is dit van veel factoren afhankelijk. Denk aan de bron, kwaliteit van de speakers, kwaliteit van de versterker et cetera. In de praktijk zal dit meevallen, met name voor het door jullie beoogde gebruik. Imo zonde van het geld.

Qua Tv kun je instellen dat deze na een bepaalde tijd vanzelf uitschakelt, ook kun je een screensaver instellen. Met de nieuwe generatie consoles heb je meer aan VRR dan 120Hz @ 4K doordat ze rekenkracht tekort komen en je met laatstgenoemde setting momenteel inlevert op beeldkwaliteit.

Je kan, met het geringe prijsverschil, beter voor de 65XH9505 kiezen in plaats van de 65XG9505. De XH95 biedt o.a. een wat betere HDR weergave en FALD algoritme. De OLED tv's verschillen enkel op detail niveau, LG richt zich meer op de gamer en Sony meer op cinema, de vraag is dus wat voor jullie zwaarder weegt.

Met betrekking tot de speakers is het vooral een kwestie van luisteren, de genoemde Q Acoustics hebben inderdaad een goede prijs/ kwaliteit verhouding. Mijn advies is om bij meerdere winkels een luister sessie te plannen.

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:00
Kelnarath schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 11:59:
- De verkoper van de audio zaak was er nogal duidelijk over, niet zijn exacte woorden maar het kwam er op neer: vervang die x2400H aub voor wat fatsoenlijks, een AVR voor 2 channel muziek.. kan echt niet.
- X2400H wordt kielekiele voor de Focal Chora 826, is dit waar?
Beetje ver gezocht. Mogelijk dat een "echte audiofiel" (als dat al bestaat), in een perfecte acoustisch ingerichte ruimte een verschil kan horen. Maar die beperken zich dan niet enkel tot de versterker, maar gebruiken een heel gamma aan tweaks (kabels, stroom, FLAC etc) die (misschien) tot een verschil in klank leiden. Maar niemand garandeert dan dat dat "verschil in klank" nu ook daadwerkelijk beter is. Dat hangt van de luisteraar af.
In praktijk zal de X2400H in een gemiddelde woonkamer / zolderkamer / man cave zeker volstaan. Ik stuur zelf 2 Focal Chorus 826W + Focal center aan met Marantz NR1510 en dat gaat prima.
Mijn speakers bieden ook voldoende "body" in het laag. Enkel als je absoluut het laag tussen 20hz en 45hz uit de verf wil laten komen, moet je de speakers aanvullen met een subwoofer.

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:21
Betere kalibratie software is altijd mooi meegenomen bij een upgrade, ik ben van audyssey naar xt32 gegaan en vervolgens naar Dirac. Vooral de stap naar xt32 was erg groot in mijn kamer, Dirac is een stap verder maar vergt ook meer moeite en kennis om het goed te krijgen.

Uiteindelijk luister je voor een groot gedeelte naar de ruimte, goede kalibratie in combinatie met een niet te harde ruimte/akoestiek aanpassingen is bewezen effectief.

Het 'geneuzel' dat het apparaat te weinig power heeft voor de speaker is is mijn inziens echt onzin. Je kunt beter meer geld in speakers stoppen dan je druk maken op wattages, in een gemiddelde huiskamer gebruik je maar een handje vol om door te worden.

Ik zal wat de verkoper zegt met een zak zout nemen, zou mij niet verbazen als hij nog een HDMI kabel van 200 euro probeert aan te smeren zodat de enen en nullen mooier worden:+

[Voor 11% gewijzigd door LuisjeNL op 25-03-2021 18:23]

Lichtpuntje... (xbone: LuisjeNL)

• Kelnarath
Bedankt voor de reacties, en ben het ook met jullie eens.
Ik heb wat reviews gelezen en bekeken van de Q Acoustics 3050i, en volgens mij is dit inderdaad een speaker
welke ik maar eens moet gaan beluisteren in het echt, jammer genoeg is er geen zaak in de buurt welke deze heeft staan...

Nu dat de luistersessie enkele dagen is geleden heb ik even de tijd gehad om erover na te denken en ben toch tot de conclusie gekomen dat ik de Focal Chora 826 het mooiste vond klinken en kwa looks ook de mooiste van de 2 speakers vond.
Dit neemt niet weg dat Dali voor het geld echt een hele mooie speaker neerzet in de Oberon 7.
Dat zeg ik, ik kan een set Oberon 7 kopen voor 800,- dit is 100,- meer dan 1 Focal Chora 826...

Ook ben ik er van overtuigd dat ik niet helemaal eerlijk de luistersessie ben in gegaan, ik had voor de grap alle Audyssey en MultiEQ fufjes uitgezet op de Denon..tja toen hoorde ik de echte KEF iQ70`s en dat was toch een stuk minder aangenaam.

Kwa TV ben ik geneigd te gaan voor de XH9505, maar deze heeft geen VRR.. misschien toch even afwachten waar Sony dit jaar nog mee komt. Misschien toch eerst de sound upgraden :-)

• Kelnarath
Aangezien mijn eigen post al enkele dagen oud is hoop ik dat ik een dubbele post mag doen? :-)

Gisteren voor de tweede keer de Focal Chora 826 en de Dali Oberon 7 beluisterd met een eigen playlist.
Wat nummers om een idee te geven:

- Reinhardt Buhr - Prayer ( Live ) ( Goede instrument separatie, alle lagen worden goed vertegenwoordigd ).
- The Weeknd - I feel it coming ( Bass ).
- Chvrches - Warning Call ( Verspreiding ).
- Charlie Puth - We Dont Talk Anymore ( Bass ).
- Cosmic Gate - Be Your Sound ( Live Acoustic Version )
- Armin van Buuren - Mirage (Assaf Remix) - (Dynamiek, mede door het gebruik van strijkers, gitaren maar ook EDM een heel apart nummer met veel lagen. )

Hieronder opnieuw mijn bevindingen ( deze zullen je verassen ).

Als eerste werd de Focal Chora 826 aangesloten.

- Hele goede verspreiding
- Dynamisch.
- Vooral het hoog en midden zijn goed vertegenwoordigd in deze speaker.
- De speaker kinkt over het algemeen toch wat "schel", heeft niet echt body?
- De bass welke de speaker produceert beschrijf ik meer alsof iemand je met een vlakke hand een klap in het gezicht geeft, i.p.v. een beuk met een vuist.
- De bass is snel, maar de speaker is zeker geen beuker, is dit slecht?.. nee zeker niet!

Ik dacht: nou, dit wordt hem, laat die Dali maar zitten.. vorige keer vond ik de Focal de duidelijke winnaar.

Toen werd de Dali Oberon 7 aangesloten, en ik moet eerlijk zeggen dat ik een glimlach kreeg op mijn gezicht.

Het laatste nummer wat we op de Focal beluisterde was We Dont Talk Anymore van Charlie Puth, dus deze opnieuw aangezet op de Dali, damn wat gaat die speaker laag voor zijn compacte formaat, en wat een impact.
Maar de Dali staat zeker ook zijn mannetje als het op het hoog en midden aankomt, en de verspreiding is ook goed.
Bij bijvoorbeeld het nummer van Cosmic Gate gaat de stem van Emma Hewitt net even wat dieper dan bij de Focal, en lijkt iets dynamischer.
Is de Dali beter dan de focal, nee dat nou ook weer niet.

Maar de Dali heeft de fun factor, welke de Focal mist?

De Focal Chora 826 zou ik omschrijven als een hele goede speaker voor serieuze luisteraars, de speaker doet alles goed, is een lust voor het oog en (technisch?) de betere speaker van de twee.
Maar de Dali is gewoon "fun" en wellicht wat meer EDM vriendelijker dan de Focal.

Nu lijkt het haast een review te worden.. maar nu zitten we met het volgende probleem.

Mijn vrouw en ik zijn erover uit dat we het geluid van de Dali Oberon meer naar onze smaak is, maar het uiterlijk van de Focal Chora heeft ons betoverd.. wat een mooie speakers om te zien.
Dus nu zitten we al sinds gisteren 18:00.. wat gaan we doen?
Beide speakers zijn sublieme speakers en ik kan geen duidelijk winnaar aanwijzen, beiden hebben hun charmes.
Ik heb de aanschaf van nieuwe speakers 5 jaar lang uitgesteld en wil mezelf nu eigenlijk even verwennen, hiermee bedoel ik dat ik echt een goede upgrade wil voor mijn KEF iQ70.

Dan voelt de Focal toch meer upgrade aan dan de Oberon 7?

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02 18:48
Voor de TV kan ik je de 65A89 aanraden, burn-in valt met de nieuwe schermen reuze mee, of je moet ‘m 24 uur op hetzelfde beeld laten staan. Je kan ook een timer op de TV instellen dat ie na bepaalde tijd bij niet gebruik uitschakeld.
Beeld kwaliteit is geweldig met deze TV en Android TV werkt snel en goed.

https://www.smitsarnhem.nl/kd65a89

[Voor 15% gewijzigd door HereIsTom op 31-03-2021 13:32]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maximiliaan7172
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-06-2022
Ik had de KD-65A8 besteld uit 2020, maar kreeg het nieuwste 2021 model de KE-65A8. Prima service dus. Qua techniek identieke modellen, maar energiecijfers schijnen van de KE beter te zijn. Prijs is (nagenoeg) het zelfde. Kan na 3 dagen al zeggen dat het een super tv is, zowel qua beeld als geluid. Moet nog veel gaan ontdekken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee