Toon posts:

Ultrabook Ryzen 7 met eventueel OLED

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:04
Ik ben ZZP'er en ben opzoek naar een vervanger van mijn DELL XPS 15 (9550) uit 2016.
Deze had ik toen gekozen met name om de GTX 960m, maar achteraf weinig tot niks mee gedaan.
Hiervoor had ik een 13" Sony Vaio (van 1Kg) en dat beviel altijd wel goed qua gewicht en omvang.

Wat ik dus nu zoek:
  • lichte laptop
  • moet goed te docken zijn via USB-C
  • 13 of 14"
  • OLED scherm
  • goede accu duur
Wat ga je met je laptop doen?
  • Administratie
  • internetten
  • foto bewerking (soms)
  • films/series kijken
  • mits mogelijk gamen op mijn oculus quest 2 (bijv. halflife alyx)
Wat is je budget?
de echte max. is 2000 maar liefst wel wat minder

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Valt mee, maar wel veel meenemen in en rond het huis.
Daarom vind ik het wel fijne dat hij licht is.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Opzich ben ik niet echt merkgebonden, alleen liever geen Macbook.

wensen

Ryzen CPU:
Verder zit ik dus te denken aan een ryzen CPU aangezien die goed uit de testen komen.
Nu weet ik dat de zen 3 (5800, 5600) CPU's er zijn/komen, maar die vind je nog weinig.

Docking:
Tevens wil ik dus dat hij goed kan docken via USB-C met mijn monitor met USB hub (Philips 439P).

gewicht:
Liefst max. 1,5Kg

scherm:
Zelf heb ik dus nu een paar opties gevonden met (AM)OLED scherm.
Lijkt me wel prima werken, maar heb ook gelezen dat het behoorlijk wat impact op de accuduur kan hebben.

Resolutie:
Het liefst UHD (heb ik nu ook) al hoewel ik wel moet zeggen dat de scaling in Windows soms wel te wensen overlaat.
Dus heeft het nut om een UHD scherm te nemen op een 13 a 14" scherm?

Videokaart:
Tja, als het effe kan dan een videokaart die compatible is met 'oculus link'.
Maar dit is meer een nice to have dan een must.

Het lijstje wat ik nu zelf had gevonden is:
https://tweakers.net/pric...;1559706;1649954;1635986/

Ja, er zitten 3 Asus laptops bij en dit is niet dat het persé een Asus moet worden.
Hieronder even de positieve punten van de opties:

Zenbook 14:
  • licht van gewicht
  • Ryzen CPU (helaas geen zen 3)
  • 14"
  • Prijs
Zenbook 13:
  • licht van gewicht
  • Ryzen CPU (helaas geen zen 3)
  • AMOLED
Zenbook Flip S:
  • licht van gewicht
  • AMOLED
  • 4K scherm
  • Thunderbolt 4
HP spectre x360
  • krijgt goede reviews
  • hoge resolutie
  • licht gewicht
Lenovo Yoga slim 14ARE05:
  • 14"
  • Ryzen CPU (maar wel ouder dan de rest)
  • Prijs
Dus ja... wat is wijsheid?
Wie o wie zou mij kunnen adviseren?

Alle reacties

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:09
Je wensenlijst is enigszins bijtend met elkaar. Elk van de opties (OLED, 4k, GPU, licht) snijdt namelijk in de accuduur mogelijkheden. Denk even na wat echt prioriteit voor je heeft.

Overigens heb ik nog geen 5800u of 5600u met OLEDs aangekondigd zien worden. De 5700u is ongeveer gelijkwaardig aan de 4800u, beiden zijn zen2 processors als ik het me goed herinner. De Zen 3 ultrabook processors zijn nog niet 'op de markt'.

Een paar extra alternatieven voor je:

pricewatch: ASUS ROG Flow X13 GV301QH-K6034T

Dat is een 13,3" met een ryzen 7 5800HS en een GTX 1650. Niet genoeg voor Half Life lijkt me helaas en wel zwaarder dan een kilo.

• stimpyrulez
Bonsaiboom schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 11:00:
Je wensenlijst is enigszins bijtend met elkaar. Elk van de opties (OLED, 4k, GPU, licht) snijdt namelijk in de accuduur mogelijkheden. Denk even na wat echt prioriteit voor je heeft.
Mee eens hoor.
Snap dat je zegt dat het elkaar bijt.
De vraag is alleen hoeveel je inlevert bij welke opties op accu duur.
Als ik met de 'max' specs een accu duur over hou van dik 6uur, dikke prima
Overigens heb ik nog geen 5800u of 5600u met OLEDs aangekondigd zien worden. De 5700u is ongeveer gelijkwaardig aan de 4800u, beiden zijn zen2 processors als ik het me goed herinner. De Zen 3 ultrabook processors zijn nog niet 'op de markt'.
Klopt, ik kon ze dus ook niet vinden met zen 3 CPU (alleen dan de echte game Laptops zoals je alternatief).
Zelf had ik wel gezien dat bijv. de zenbook 14 een 5800H CPU gaat krijgen (staat op de site tot 5800H).
Alleen wanneer die beschikbaar komt, dat is de vraag en moet je daar dan op wachten?
Dat is een 13,3" met een ryzen 7 5800HS en een GTX 1650. Niet genoeg voor Half Life lijkt me helaas en wel zwaarder dan een kilo.
Die had ik ook al gezien en daar ga je dit soort games helaas ook niet lekker mee draaien.
Dan heb je de onderstaande laptop nog met GTX3060, maar weet zo ook niet of het daar lekker mee zal draaien.

bijv.:
pricewatch: ASUS ROG Zephyrus G14 GA401QM-HZ024T

alleen de vraag is alleen of zo GTX 3060 voldoende zal zijn?

En wellicht moet ik zelf eens goed beslissen of ik echt wel zo vaak game om daar persé een laptop voor aan te schaffen. 8)7

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:24
stimpyrulez schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 09:54:
Ik ben ZZP'er en ben opzoek naar een vervanger van mijn DELL XPS 15 (9550) uit 2016.
Deze had ik toen gekozen met name om de GTX 960m, maar achteraf weinig tot niks mee gedaan.
Deze inleiding roept bij mij een vraag en een bedenking op:
  • Waarom ben je op zoek naar een vervanger? Is dat omdat de laptop niet meer werkt, omdat hij te traag is, of gewoon omdat je een nieuwe wil?
  • Je geeft aan de je de aparte gpu nauwelijks gebruikt hebt. Dan lijkt het mij verstandig om een laptop zonder aparte gpu te kiezen. Dat heeft meerdere redenen: Hij zal langer mee gaan op accu, minder wegen, minder herrie maken en ook minder kosten.

• stimpyrulez
LievenD schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:55:
[...]

Deze inleiding roept bij mij een vraag en een bedenking op:
  • Waarom ben je op zoek naar een vervanger? Is dat omdat de laptop niet meer werkt, omdat hij te traag is, of gewoon omdat je een nieuwe wil?
Hij wordt trager en de accu wordt stukken minder (vooral de accu is een probleem).

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:09
Je kan voor het gamen ook denken aan de verschillende game streaming diensten. Ook dat zal geen VR zijn maar de meeste games kan je op 1080p aardig spelen daarop heb ik begrepen.

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:24
Dan lijkt het mij beter om de accu te vervangen, dan om een nieuwe laptop te kopen.

Als ik zo rondkijk, kan je voor € 100-150 zeker een vervangaccu halen. Als je het zelf niet ziet zitten om de nieuwe accu erin te plaatsen, vraag je het aan een deftige computerzaak. Dat zal je niet meer dan € 100 kosten. Sowieso ben je dus voor € 250 (waarschijnlijk minder) klaar, en kan je nog 3 jaar met je laptop doen.

Dat is goedkoper en beter voor het milieu ook.

Dat trager worden is iets, maar dat lijkt niet toe te schrijven te zijn aan de individuele onderdelen (tenzij ze defect zijn). Een i7-6700HQ, 16 GB RAM en een 512 SSD zijn zelfs in 2021 behoorlijke specificaties.

Bovendien zal een nieuwe cpu niet zoveel sneller zijn. Om dat trager worden op te lossen heb je twee opties:

Windows 10 opnieuw installeren, en daarna alleen de toepassingen installeren die je effectief gebruikt. Dat zou het allemaal een stuk sneller moeten maken.

Als dat niet het verhoopte resultaat geeft, zou je ook kunnen een dual-boot opzetten met Linux. Dat geeft je de mogelijkheid om naast Windows, ook Linux te gebruiken. Linux werkt meestal vlotter, al kan ik erin komen dat je niet aan Linux wil beginnen.

Uiteindelijk is het jouw beslissing, maar omdat de brandstoftank van je auto leeg is, koop je toch geen nieuwe auto?

• stimpyrulez
LievenD schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 16:22:
Dan lijkt het mij beter om de accu te vervangen, dan om een nieuwe laptop te kopen.
Is een optie, alleen laat ik die dan wel aan een ander over.
snap je punt hoor, maar de laptop is zakelijk afgeschreven (na 3 jaar al).

Tevens als IT'er wil je wel een beetje met de tijd mee en wil je wel eens wat nieuws.

WIN10 opnieuw installeren had ik al gedaan en Linux is niet zo mijn ding.

En de vergelijking met de brandstoftank leeg is niet helemaal juist natuurlijk.
Die vergelijking gaat op als je accu leeg is.
Als je brandstoftank stuk is (zeg maar lek) en je kan nog maar 100Km rijden i.p.v. de 500km, dat is dan meer de vergelijking.
En denk dat menig persoon dan wel gaat afwegen of dat je dat gaat repareren vervangen, of na zoveel jaar toch maar wat nieuws gaat halen (alle lease auto's worden ook na 4 a 5 jaar vervangen, en ook niet omdat ze niet meer rijden).
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee