Toon posts:

advies OLED EVO of Qled

Pagina: 1
Acties:

• no_way_today
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23-02 22:25
Voor ons nieuwe huis zijn we op zoek naar een andere tv, onze huidge, een samsung uit 2010 (ofzo).

Ons nieuwe huis heeft de huiskamer op het zuiden met ramen tegenover de tv en aan de zijkant. Overdag kijken we niet veel tv, maar in ons huidige huis altijd veel last van het zonlicht gehad. Daar staat de tv aan de zijkant bij een raam dat op het zuiden is.

Nu heeft OLED mooie zwartwaarden, maar daar heb je niet veel aan als je het uberhaupt niet kan zien. We zijn geen kijkers die bij schemerlicht tv kijken of de gordijnen dichtgooien.

Kun je dan beter voor de qled (2021) gaan of zal de OLED EVO wel volstaan?

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:07

OMD

Valar dohaeris

OLED heeft in jouw geval 2 nadelen.

- Eventueel direct zonlicht op het scherm. Dit kan oneffenheid in het beeld verzorgen in loop der tijd. (sunburn)
- Reflectie. OLED schermen zijn spiegels. Als je ramen tegenover je toestel hebt en geen gordijnen dichtdoet of iets verduisterd raad ik een OLED scherm sterk af in jouw situatie.

OLED heeft een superieur zwart-niveau/contrast. Het voordeel in jouw situatie wel is dat LCD schermen tegenwoordig een prima contrast/zwart-waardes hebben in een niet volledig verduisterde kamer. Je zal dus niet heel veel last hebben van blooming etc.

De OLED EVO is niet heel veel sterker qua licht dan een C1 of CX. De A90J is op zijn beurt wel wat sterker en produceert al behoorlijk wat meer brightness. De reflectie houd je echter altijd.

Mijn advies: QLED of een Sony LCD (die zijn echter nog niet uit). Vermijd de QN85A, dat is een IPS paneel. Samsung zit een beetje te kloten. Je kan nog beter een Q90R van 2 jaar terug kopen :+

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 16Gb G.Skill Flare C14 // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:30
De kwaliteit van de QLED's wordt steeds slechter. Samsung is in de 2021-modellen overgestapt op IPS-panelen en de eerste geluiden daarover zijn niet positief. Alleen de dure QN90A heeft nog een VA-paneel, maar ook daar zijn mensen niet onverdeeld positief over, die TV schijnt zeer agressief te zijn met dimmen waardoor detail wegvalt.

• OMD

OMD

Valar dohaeris

dmantione schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 09:41:
De kwaliteit van de QLED's wordt steeds slechter. Samsung is in de 2021-modellen overgestapt op IPS-panelen en de eerste geluiden daarover zijn niet positief. Alleen de dure QN90A heeft nog een VA-paneel, maar ook daar zijn mensen niet onverdeelt positief over, die TV schijnt zeer agressief te zijn met dimmen waardoor detail wegvalt.
Holy moly. Zijn alle panelen IPS tot de QN85? Dat is echt heel erg...

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 16Gb G.Skill Flare C14 // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• no_way_today
OMD schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 09:40:
OLED heeft in jouw geval 2 nadelen.

- Eventueel direct zonlicht op het scherm. Dit kan oneffenheid in het beeld verzorgen in loop der tijd. (sunburn)
- Reflectie. OLED schermen zijn spiegels. Als je ramen tegenover je toestel hebt en geen gordijnen dichtdoet of iets verduisterd raad ik een OLED scherm sterk af in jouw situatie.

OLED heeft een superieur zwart-niveau/contrast. Het voordeel in jouw situatie wel is dat LCD schermen tegenwoordig een prima contrast/zwart-waardes hebben in een niet volledig verduisterde kamer. Je zal dus niet heel veel last hebben van blooming etc.

De OLED EVO is niet heel veel sterker qua licht dan een C1 of CX. De A90J is op zijn beurt wel wat sterker en produceert al behoorlijk wat meer brightness. De reflectie houd je echter altijd.

Mijn advies: QLED of een Sony LCD (die zijn echter nog niet uit). Vermijd de QN85A, dat is een IPS paneel. Samsung zit een beetje te kloten. Je kan nog beter een Q90R van 2 jaar terug kopen :+
Oei oei, daar schrik ik wel van! Zat eigelijk te kijken naar zo'n frame tv van samsung (65", '21 model, is lekker dun). Als alternatief dacht ik aan zo'n dunne GX oled. Ik zal de nieuwe van Sony eens opzoeken.

• OMD

OMD

Valar dohaeris

A90J van Sony is goed, erg goed.... maar ook veel geld, heel veel geld. Adviesprijs is 3799. Dat is 1000 euro meer dan de G1.

Je kan eventueel ook nog even wachten op de X90J - X95J van Sony. Dat is gewoon LCD en komt uit in mei/juni voor zover bekend. Heeft wel de laatste technologie aan boord van Sony's topmodellen maar is een stuk vriendelijker geprijsd.

• no_way_today
OMD schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 09:57:
A90J van Sony is goed, erg goed.... maar ook veel geld, heel veel geld. Adviesprijs is 3799. Dat is 1000 euro meer dan de G1.

Je kan eventueel ook nog even wachten op de X90J - X95J van Sony. Dat is gewoon LCD en komt uit in mei/juni voor zover bekend. Heeft wel de laatste technologie aan boord van Sony's topmodellen maar is een stuk vriendelijker geprijsd.
Zat al te kijken naar de XR X95J, alleen is de prijs nog niet bekend. Zijn ook mooi plat, dat plat zijnis wel een vereiste. Dan wacht ik die nog rustig even af!

• OMD

OMD

Valar dohaeris

no_way_today schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 09:59:
[...]

Zat al te kijken naar de XR X95J, alleen is de prijs nog niet bekend. Zijn ook mooi plat, dat plat zijnis wel een vereiste. Dan wacht ik die nog rustig even af!
De X95J is er wel pas vanaf 65 inch. De X90J vanaf 50.
Prijsindicatie:
https://newsabc.net/us-pr...leaked-in-2021-bravia-xr/
Ik gok dat de 65 X95J ongeveer 2499 tot 2699 gaat kosten bij introductie en snel zal zakken.

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-02 18:53
Ik stoor me persoonlijk erg aan de weerspiegeling van m'n BX6 als de lamp van de achterburen 's avonds aan staat (toegegeven, die hebben een halve bouwlamp onze kant op gericht staan). In jouw scenario zou ik een OLED dus niet echt aanraden.

• dmantione
OMD schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 09:43:
[...]

Holy moly. Zijn alle panelen IPS tot de QN85? Dat is echt heel erg...
Het vervelende is dat Samsung soms schimmig doet over specificaties als ze wat te verbergen hebben. Met wat ik nu weet ga ik er vanuit inderdaad alles t/m QN85A IPS heeft, maar het is op basis van onofficiële informatie.

• OMD

OMD

Valar dohaeris

dmantione schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 10:35:
[...]

Het vervelende is dat Samsung soms schimmig doet over specificaties als ze wat te verbergen hebben. Met wat ik nu weet ga ik er vanuit inderdaad alles t/m QN85A IPS heeft, maar het is op basis van onofficiële informatie.
In het topic van Samsung verklaarde mensen mij voor gek dat Samsung niet helemaal lekker bezig is. Elke dag lees ik nieuwe "troep" over de nieuwe modellen. Erg jammer, ben best een Samsung aanhanger qua tv.

• no_way_today
OMD schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 10:13:
[...]

De X95J is er wel pas vanaf 65 inch. De X90J vanaf 50.
Prijsindicatie:
https://newsabc.net/us-pr...leaked-in-2021-bravia-xr/
Ik gok dat de 65 X95J ongeveer 2499 tot 2699 gaat kosten bij introductie en snel zal zakken.
Gaat de x95j-serie worden denk ik, zijn plat en zit ook een antireflectie technologie in. Gekke is dat een vriend van mij gelijk zei: voor dat geld niet eens een OLED? Lijkt wel of dat als de heilige graal wordt gezien.

• OMD

OMD

Valar dohaeris

no_way_today schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:45:
[...]

Gaat de x95j-serie worden denk ik, zijn plat en zit ook een antireflectie technologie in. Gekke is dat een vriend van mij gelijk zei: voor dat geld niet eens een OLED? Lijkt wel of dat als de heilige graal wordt gezien.
OLED is bij veel mensen een soort van heilige graal. OLED is zeker niet vrij van problemen maar hebben 1 sterke troef en dat is contrast/zwartwaardes. Totdat MicroLED er is zal dat niet te evenaren zijn. De nadelen zijn er ook:

- Kans op permanente retentie (zeker als je de brightness altijd voluit hebt staan)
- Reflectie van de tv's
- Brightness.

LCD heeft op zijn beurt ook genoeg nadelen maar de grootste is contrast/zwartwaardes. Indien je niet kijkt in een volledig donkere kamer is er niet veel aan de hand imho. Groot voordeel is brightness. Dat is echt beduidend hoger dan OLED en geen burn-in/sunburn etc. Met kinderen ook geen slecht punt om rekening te houden.

• benbaba
  • Niet online
no_way_today schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:45:
[...]

Is er een specifieke rede waarom het een 2021 model moet zijn? De 2020-series zijn momenteel scherp geprijsd en daardoor interessant. De XH95 heeft een stevige helderheid en ook een bovengemiddeld reflectiefilter, zie hier en hier. Je levert wel 2.1 poorten in, wat dimming zones en een minder geavanceerde (beeld)processor, maar de besparing is ook fors. Let er op dat de 65'' X95J geen 'X-Anti Reflection' krijgt. Hoe het reflectiefilter dan wel presteert is nog onduidelijk. Wellicht gelijk aan de XH95.

De Q90T is gezien de huidige prijs ook het overwegen waard. Valt wat dimming zones betreft tussen de twee in, maar het algoritme en ook de algehele beeldverwerking van Samsung is anders. Welke beter is, is persoonlijke voorkeur. Mocht het nodig zijn is 4K120 ook mogelijk.

Wat diepte betreft. Sony heeft het in hun presentatie over ''up to 10 mm slimmer''. Dat zou beteken overall 6 cm, maar o.a. hier is het nog steeds 7 cm. Het kan dus ook enkel voor andere formaten gelden. De Q90T meet 3.5 cm en de QN9x 2.7 cm. Wat beeldkwaliteit betreft kan je er momenteel nog vrij weinig over zeggen. De QN85A is op het contrast na zo slecht nog niet. De QN90A volgt over enkele dagen en de nieuwe Sony is nog niet verkrijgbaar.

• dmantione
Met een hele grote kanttekening erbij dat ik nog weinig recensies heb gezien van bronnen met autoriteit over de QN85A en dat veel nog afhankelijk is van kleine onafhankelijke bronnen op veelal Youtube:

YouTube: Vile Samsung QN85A Neo Qled Blooming Explained

Wat we hier zien is simpelweg totaal onacceptabel voor een luxetelevisie, zelfs voor een middenmoter. Dat er vanwege IPS wat meer stoorlicht door het paneel stijpelt is tot daar aan toe, dat valt te verwachten, maar wat mij aan het filmpje zwaar tegenvalt is wat er gebeurd onder een hoek: Dat hoort het sterke punt van IPS te zijn, maar de TV valt totaal door te mand, waarbij de FALD-zones één voor één te tellen zijn. Dit is geen hoogwaardig paneel, ook voor IPS niet.

Ik wacht nog even met een definitief oordeel vellen, maar ik zou in ieder geval vooralsnog even voorzichtig zijn met uitspraken als "zo slecht nog niet".

• benbaba
  • Niet online
dmantione schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 17:33:
Met een hele grote kanttekening erbij dat ik nog weinig recensies heb gezien van bronnen met autoriteit over de QN85A en dat veel nog afhankelijk is van kleine onafhankelijke bronnen op veelal Youtube:

YouTube: Vile Samsung QN85A Neo Qled Blooming Explained

Wat we hier zien is simpelweg totaal onacceptabel voor een luxetelevisie, zelfs voor een middenmoter. Dat er vanwege IPS wat meer stoorlicht door het paneel stijpelt is tot daar aan toe, dat valt te verwachten, maar wat mij aan het filmpje zwaar tegenvalt is wat er gebeurd onder een hoek: Dat hoort het sterke punt van IPS te zijn, maar de TV valt totaal door te mand, waarbij de FALD-zones één voor één te tellen zijn. Dit is geen hoogwaardig paneel, ook voor IPS niet.

Ik wacht nog even met een definitief oordeel vellen, maar ik zou in ieder geval vooralsnog even voorzichtig zijn met uitspraken als "zo slecht nog niet".
Zo slecht nog niet voor een IPS tv en t.o.v. alle click-bait YouTube video's. Sterker nog het is overall de best presterende IPS type tv op Rtings. Wel een dure, maar dat terzijde. Blooming is inherent aan lcd's en zeker een dergelijk paneel zal altijd slecht presteren wat uniformiteit van zwart betreft, ook onder een hoek. Als je er dan ook nog eens circa 1200 nits aan helderheid door heen wilt jagen, het licht volledig uit doet, het filmt met een simpele camera en het upload naar YouTube dan krijg je inderdaad een slecht resultaat. Die 'onafhankelijk bron' riep eerst dat de QN85A een betere keuze was dan de QN90A en dat laatste genoemde enkel helderder was. Overigens zeg ik ook nergens dat TS de QN85A moet overwegen. Ik stel juist twee andere tv's voor.
''De kwaliteit van de QLED's wordt steeds slechter'', ''Samsung is in de 2021-modellen overgestapt op IPS-panelen'' en ''Alleen de dure QN90A heeft nog een VA-paneel'' is niet bepaald voorzichtig.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-03 09:20

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Advies mag in het adviesforum, ik verplaats je even! :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• no_way_today
Lees nu dat er in Samsung ongevraagd en niet uitschakelbare reclames in het menu worden getoond? Dat wordt dan dus geen samsung!

• no_way_today
Is LG reclame vrij?

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02 18:48
@no_way_today Sony is in ieder geval reclame vrij!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 29-03 14:58
Geen idee of het in Nederland ook al voorkomt maar in de VS worden wel advertenties getoond.

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:57
benbaba schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 19:49:
[...]

Zo slecht nog niet voor een IPS tv en t.o.v. alle click-bait YouTube video's. Sterker nog het is overall de best presterende IPS type tv op Rtings. Wel een dure, maar dat terzijde. Blooming is inherent aan lcd's en zeker een dergelijk paneel zal altijd slecht presteren wat uniformiteit van zwart betreft, ook onder een hoek. Als je er dan ook nog eens circa 1200 nits aan helderheid door heen wilt jagen, het licht volledig uit doet, het filmt met een simpele camera en het upload naar YouTube dan krijg je inderdaad een slecht resultaat. Die 'onafhankelijk bron' riep eerst dat de QN85A een betere keuze was dan de QN90A en dat laatste genoemde enkel helderder was. Overigens zeg ik ook nergens dat TS de QN85A moet overwegen. Ik stel juist twee andere tv's voor.
''De kwaliteit van de QLED's wordt steeds slechter'', ''Samsung is in de 2021-modellen overgestapt op IPS-panelen'' en ''Alleen de dure QN90A heeft nog een VA-paneel'' is niet bepaald voorzichtig.
Als dit IPS paneel net zo'n kijkhoek heeft als de sony xh8599 van mijn moeder... Dan is het zeer misleidend... Maar ook weer niet. Want Samsung verkoopt het niet als "IPS" paneel.. in hun teksten. Maar mocht iemand ergens wel lezen dat het een IPS paneel is,... dan koopt hij een kat in de zak.. Want ik kocht die sony voor mijn moeder omdat ik prima kijkhoeken verwachte, denkende en lezende dat de 8 serie van sony altijd ips panelen waren.. Later las ik in bronnen wel tegengestelde geluiden... maar is toch behoorlijk tegengevallen..
Kijkhoeken van oled of goede IPS-panelen of een VA met een goed wide screen filter is wel een belangrijk punt..

• dmantione
Wat ik her en der een beetje lees is dat Samsung dit jaar overgeschakeld is op panelen van BOE en dat waarschijnlijk weer een gevolg is dat de eigen LCD-fabrieken afgestoten worden. De 8K-televisies van dit jaar hebben nog wel een Samsung Display-paneel. BOE heeft een ander portofolio aan panelen dan SD en daaruit is de keus gemaakt voor panelen voor de QN85A en QN90A. De QN95A en QN90A delen dezelfde miniled-achtergrondverlichting en het paneel is het onderscheid tussen beide televisies. Dit is een verschil t.o.v. vorig jaar waar de Q85T en Q90T wel een verschil in verlichting hadden. De QN85A heeft het mindere paneel gekregen omdat er nu eenmaal een verschil moet zijn tussen de QN85A en QN90A.

De video van Quantum TV is niet misleidend. Het BOE-paneel blijkt slechtere prestaties onder een hoek te leveren dan bijvoorbeeld de IPS-panelen van LG Display, wat de reden is dat op de video zodra hij maar iets van een hoek neemt de verlichting er totaal doorheen komt. Ik heb ook even bijgelezen wat ADS is, een subvorm van IPS, maar ADS als techniek lijkt niets met deze materie te maken te hebben, ADS-IPS-panelen schijnen prima te kunnen presteren.

De QN90A heeft dus wel een VA-paneel, ook dit paneel schijnt bij BOE vandaan te komen en ook dit paneel presteert slechter dan het paneel van de Q90T, het contrast is achteruit gegaan. Dit wordt evenwel gecompenseerd door de miniledverlichting, want de QN90A heeft nu weer 576 zones, hetwelk een flinke vooruitgang is t.o.v. de Q90T en brengt de QN90A weer op het niveau van de Q90R. Samsung probeert het lagere contrast van het paneel te maskeren door de TV agressief te laten dimmen. Het resultaat is enerzijds dat de zwartprestaties van de QN90A uitstekend lijken te zijn, maar de TV wel kritiek krijgt vanwege het agressief dimmen waarbij detail verloren gaat.

Al bij al is de eerste indruk dat de QN90A wel eens beter kan zijn dan de Q90T, maar je moet wel kunnen leven met de agressieve dimming. Juist hierom blijft de positie van Q90R vooralsnog onaangetast.

De QN85A lijkt een beetje een "wel/niet"-geval te worden: Wat betreft verlichting heeft hij met zijn 576 zones tot nog doe de beste verlichting die een "85" van Samsung ooit had en dat ga je echt wel merken, maar het mindere paneel lijkt zwaar te wegen op hoe de televisie presteert in de nodige situaties.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freshouttheoven
dmantione schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 00:04:
Wat ik her en der een beetje lees is dat Samsung dit jaar overgeschakeld is op panelen van BOE en dat waarschijnlijk weer een gevolg is dat de eigen LCD-fabrieken afgestoten worden. De 8K-televisies van dit jaar hebben nog wel een Samsung Display-paneel. BOE heeft een ander portofolio aan panelen dan SD en daaruit is de keus gemaakt voor panelen voor de QN85A en QN90A. De QN95A en QN90A delen dezelfde miniled-achtergrondverlichting en het paneel is het onderscheid tussen beide televisies. Dit is een verschil t.o.v. vorig jaar waar de Q85T en Q90T wel een verschil in verlichting hadden. De QN85A heeft het mindere paneel gekregen omdat er nu eenmaal een verschil moet zijn tussen de QN85A en QN90A.

De video van Quantum TV is niet misleidend. Het BOE-paneel blijkt slechtere prestaties onder een hoek te leveren dan bijvoorbeeld de IPS-panelen van LG Display, wat de reden is dat op de video zodra hij maar iets van een hoek neemt de verlichting er totaal doorheen komt. Ik heb ook even bijgelezen wat ADS is, een subvorm van IPS, maar ADS als techniek lijkt niets met deze materie te maken te hebben, ADS-IPS-panelen schijnen prima te kunnen presteren.
Zoals benbaba al aanhaalt is QTV een click-bait kanaal zonder kennis van zaken, en hierdoor misleidend.

Dat blooming vanuit een hoek toeneemt is inherent aan de MiniLed implementatie van Samsung, tel de nadelen van IPS (matige uniformiteit en meer lichtdoorlatend) en de hoge helderheid erbij op en je ziet aardig wat blooming vanuit een hoek. Een IPS paneel van LG zal met dezelfde implementatie gelijkwaardig presteren. Waarom ze voor een ADS paneel hebben gekozen is mij een raadsel aangezien Samsung ook over een goede wide angle filter beschikt. Wanneer je redelijk recht voor de tv zit valt het in de praktijk mee.

''It also looks better with actual content than it does with our test pattern because the local dimming works well in real scenes to hide the fact that it’s an ADS panel.''

Meer heb ik er niet aan toe te voegen.
De QN90A heeft dus wel een VA-paneel, ook dit paneel schijnt bij BOE vandaan te komen en ook dit paneel presteert slechter dan het paneel van de Q90T, het contrast is achteruit gegaan. Dit wordt evenwel gecompenseerd door de miniledverlichting, want de QN90A heeft nu weer 576 zones, hetwelk een flinke vooruitgang is t.o.v. de Q90T en brengt de QN90A weer op het niveau van de Q90R. Samsung probeert het lagere contrast van het paneel te maskeren door de TV agressief te laten dimmen. Het resultaat is enerzijds dat de zwartprestaties van de QN90A uitstekend lijken te zijn, maar de TV wel kritiek krijgt vanwege het agressief dimmen waarbij detail verloren gaat.

Al bij al is de eerste indruk dat de QN90A wel eens beter kan zijn dan de Q90T, maar je moet wel kunnen leven met de agressieve dimming. Juist hierom blijft de positie van Q90R vooralsnog onaangetast.

De QN85A lijkt een beetje een "wel/niet"-geval te worden: Wat betreft verlichting heeft hij met zijn 576 zones tot nog doe de beste verlichting die een "85" van Samsung ooit had en dat ga je echt wel merken, maar het mindere paneel lijkt zwaar te wegen op hoe de televisie presteert in de nodige situaties.
Je valt nu wel flink door de mand as self proclaimed expert ;).

Een paar weken geleden was je ook al erg stellig over edge led, en hoe slecht dit was tegenover direct led. Hier bleek niets van te kloppen, en nu kom je weer met ongefundeerde misinformation.

Hoe kom je erbij dat het, al dan niet BOE, paneel uit de QN90A slechter presteert dan de Q90T?

Ten eerste is geen één paneel hetzelfde, zo kan bijv. de QN90A die ik vandaag koop een hogere native contrast hebben dan een QN90A die ik over een maand zou kopen. Dit noemt men panel lottery, en geldt ook met betrekking tot uniformiteit, kleurengamma, piekhelderheid etc.

De Q90T uit de review van fwd haalt een native contrastratio van 4300:1, rtings meet een native contrastratio van 4004:1. Vergeleken met de door jou bejubelde Q90R zou de Q90T, jouw theorie volgend, juist de beter tv moeten zijn aangezien deze over een hogere native contrast beschikt. De door rtings gereviewde Q90R heeft een native contrastratio van 3249:1.

De hoeveelheid zones zegt niet alles, een goede local dimming algoritme is net zo belangrijk en wellicht nog belangrijker.

Zoals je hierboven al hebt gelezen is het verschil in native contrast tussen de Q90R, de Q90T en QN90A te verwaarlozen, een agressievere FALD algoritme implementatie op de QN90A heeft hier dan ook niets mee te maken. Samsung stond altijd al bekend voor zijn agressieve implementatie waarbij (schaduw)details verloren gingen. De T-serie is een uitzondering, waarbij ze voor een minder agressievere implementatie hebben gekozen. De reden waarom de QN90A agressiever wordt gedimd heeft enerzijds ermee te maken dat ze OLED proberen te evenaren en anderzijds door de gebruikte techniek. MiniLed resulteert in kleinere zones en meer helderheid, in tegenstelling tot de Q90T waarbij de zones minder fel zijn en sneller afzwakken.

Zo geweldig was de Q90R overigens niet, naast de agressieve dimming: ''The Q90R has a great local dimming feature. There's very little blooming, but it tends to dim the edges of bright objects, causing a vignetting effect, and small highlights like stars are crushed'', treedt vignetting op wanneer je gebruik wilt maken van de volledige piekhelderheid potentie. Daarnaast week de Q90R ook aardig af van de PQ curve, dit resulteerde in een over all helderder beeld in HDR waardoor heldere details onderdrukt worden en hierdoor minder zichtbaar zijn c.q. verloren gaan.

• dmantione
Een IPS paneel van LG zal met dezelfde implementatie gelijkwaardig presteren. Waarom ze voor een ADS paneel hebben gekozen is mij een raadsel aangezien Samsung ook over een goede wide angle filter beschikt. Wanneer je redelijk recht voor de tv zit valt het in de praktijk mee.
Het gebruik van ADS subtechniek van IPS veroorzaakt voor zover ik lees geen slechtere kijkhoeken. Het paneel van BOE presteert wel slechter dan we gewend zijn van IPS-panelen onder een hoek, dat is waarom dergelijk extreem gedrag niet gezien wordt bij bijvoorbeeld een Nanocell IPS.
Een paar weken geleden was je ook al erg stellig over edge led, en hoe slecht dit was tegenover direct led. Hier bleek niets van te kloppen, en nu kom je weer met ongefundeerde misinformation.
Ik heb vanaf het begin aangegeven in die discussie dat fabrikanten directe verlichting kunnen verknallen, maar ik heb je toen uitgelegd waarom op basis van techniek direct beter is dan randverlichting. Je hebt mij overtuigd met specificaties dat edge-schermen beter kunnen scoren en dat blijkt vaak het geval, dus je hebt mij op dat punt terecht gecorrigeerd, maar is vooral een teken dat fabrikanten er tegenwoordig een potje van maken bij gebruik directe verlichting, niet dat randverlichting wél de superieure technologie is.
Hoe kom je erbij dat het, al dan niet BOE, paneel uit de QN90A slechter presteert dan de Q90T?

Ten eerste is geen één paneel hetzelfde, zo kan bijv. de QN90A die ik vandaag koop een hogere native contrast hebben dan een QN90A die ik over een maand zou kopen. Dit noemt men panel lottery, en geldt ook met betrekking tot uniformiteit, kleurengamma, piekhelderheid etc.
Als je van 1:4000 naar 1:3500 gaat, dan is dat niet meer te verklaren door een verschil van exemplaar tot exemplaar en dus is de conclusie dat het paneel minder goed presteert.
De Q90T uit de review van fwd haalt een native contrastratio van 4300:1, rtings meet een native contrastratio van 4004:1. Vergeleken met de door jou bejubelde Q90R zou de Q90T, jouw theorie volgend, juist de beter tv moeten zijn aangezien deze over een hogere native contrast beschikt. De door rtings gereviewde Q90R heeft een native contrastratio van 3249:1.
Dat is juist, ware het niet dat omlaag gaan van 576 zones nogal grote gevolgen heeft voor het contrast dat je in praktijk ervaart. Maar je stelt dus dat de QN90A wel degelijk goed te vergelijken is met de Q90R is, omdat het contrast van het paneel zelfs nog iets beter is dan de Q90R. Dat is relevant om de QN90A te kunnen duiden. Er wordt momenteel veel geschreven over de QN90A en de commentaren daarover moeten nog geduid worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
dmantione schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 00:04:
De video van Quantum TV is niet misleidend. Het BOE-paneel blijkt slechtere prestaties onder een hoek te leveren dan bijvoorbeeld de IPS-panelen van LG Display, wat de reden is dat op de video zodra hij maar iets van een hoek neemt de verlichting er totaal doorheen komt.
De kijkhoek van de QN85A is breder dan elke IPS lcd van LG tot nu toe. Vergelijk de metingen op Rtings maar. De rede waarom de verlichting erdoorheen komt is simpel. De pixels blokkeren weinig licht en de backlight is 1200 nits sterk. Kijk maar eens naar de beperkte piekhelderheid van de nanocells, dat is niet voor niets. Je weet ook niet op welke instellingen de tv staat en ook kan de exposure level van de camera nogal een verschil tonen. IPS presteert nou eenmaal slecht in het donker. Blooming en een slecht uniformiteit van zwart hoort daarbij. 576 zones maken nog wat goed bij normale content, maar wil je dit beter zie VA en het best zie OLED.

Rtings benoemt overigens ook dat blooming onder een hoek toeneemt.
Unfortunately, the blooming gets worse the more you move off-center.
Maar ze schrijven ook iets positiefs en meten iets unieks:
It also looks better with actual content than it does with our test pattern because the local dimming works well in real scenes to hide the fact that it’s an ADS panel. For instance, in 'Dynamic', we measured a contrast of 9243:1, 9409:1 in 'PC' mode, and 20,019:1 with Game Mode enabled.
De QN90A heeft dus wel een VA-paneel, ook dit paneel schijnt bij BOE vandaan.
BOE maakt helemaal geen VA panelen. De VA panelen zijn waarschijnlijk van AUO of CSOT.
Juist hierom blijft de positie van Q90R vooralsnog onaangetast.
Op basis waarvan? De Q90R had ook een lager native contrast dan de Q90T. Die van de QN90A is hoger dan de Q90R en met local dimming zelfs meer dan het dubbele. Local dimming in game mode is nu geen handicap. De piekhelderheid is ongeëvenaard hoog. De OOTB kleuren lijken vooralsnog zeer accuraat en Tizen werkt soepeler.

Maar goed we dwalen af van de vraag TS. @no_way_today heb je al een keuze kunnen maken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freshouttheoven
dmantione schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 12:33:

Waar heb je het over? Heel jouw beredenering raakt kant noch wal.

Makkelijk discussiëren wanneer je voor het gemak niet ingaat op meerdere onderdelen die er wel toe doen (om zo een punt proberen te maken).
Het gebruik van ADS subtechniek van IPS veroorzaakt voor zover ik lees geen slechtere kijkhoeken. Het paneel van BOE presteert wel slechter dan we gewend zijn van IPS-panelen onder een hoek, dat is waarom dergelijk extreem gedrag niet gezien wordt bij bijvoorbeeld een Nanocell IPS.
Je negeert volledig het eerste gedeelte van mijn uitleg om vervolgens appels met peren te vergelijken. De LG NANO90 kun je niet één op één vergelijken met de Samsung QN85A.

Bij de QN85A maakt Samsung gebruik van Mini LED technologie met, volgens rtings, 576 zones voor de 55'' variant. De 65'' Nano90 heeft 32 zones en maakt gebruik van standaard LED. Alleen al de (piek)helderheid is een verschil van dag en nacht.
Ik heb vanaf het begin aangegeven in die discussie dat fabrikanten directe verlichting kunnen verknallen, maar ik heb je toen uitgelegd waarom op basis van techniek direct beter is dan randverlichting. Je hebt mij overtuigd met specificaties dat edge-schermen beter kunnen scoren en dat blijkt vaak het geval, dus je hebt mij op dat punt terecht gecorrigeerd, maar is vooral een teken dat fabrikanten er tegenwoordig een potje van maken bij gebruik directe verlichting, niet dat randverlichting wél de superieure technologie is.
Niemand beweert dat edge led dè superieure technologie is. Het is helemaal geen teken dat fabrikanten er tegenwoordig een potje van maken, dit is van alle tijden. De ene fabrikant implementeert het beter dan een ander, kennis en kosten(besparing) zijn hierbij leidend.
Als je van 1:4000 naar 1:3500 gaat, dan is dat niet meer te verklaren door een verschil van exemplaar tot exemplaar en dus is de conclusie dat het paneel minder goed presteert.
Que? Een verschil van ~ 1:500 kan wel degelijk met panel lottery te maken hebben. Je ziet toch duidelijk in mijn voorbeeld dat de Q90T uit de review van fwd ~1:300 beter scoort? En dan probeer jij met droge ogen te beweren dat het niets met panel lottery te maken kan hebben. Bekijk maar eens meerdere reviews van een willekeurige LCD tv, ongeacht het merk, relatief hoge contrastverschillen bij hetzelfde model komen regelmatig voor.

Technisch gezien presteert een paneel met 1% contrastverschil al minder goed. Echter is bij een VA paneel het contrastverschil van ~14% in de praktijk te verwaarlozen, dit ga je niet opmerken.
Dat is juist, ware het niet dat omlaag gaan van 576 zones nogal grote gevolgen heeft voor het contrast dat je in praktijk ervaart. Maar je stelt dus dat de QN90A wel degelijk goed te vergelijken is met de Q90R is, omdat het contrast van het paneel zelfs nog iets beter is dan de Q90R. Dat is relevant om de QN90A te kunnen duiden. Er wordt momenteel veel geschreven over de QN90A en de commentaren daarover moeten nog geduid worden.
Qua contrast met local dimming aan is de QN90A zeker niet goed te vergelijken met de Q90R, aangezien de 55QN90A over 576 zones beschikt en de 55Q90R blijft steken op 240 zones.

De 55Q90R (~11000:1) is eerder goed te vergelijken met de 55Q90T (~10500:1), in een pikdonkere ruimte zul je het verschil in zones kunnen opmerken echter zal dit in de gemiddelde thuis setting met redelijk wat omgevingslicht niet zo makkelijk zijn.

Wellicht voortaan minder hoog van de toren blazen en kwalitatieve bronnen raadplegen i.p.v. click-bait YouTubers zonder kennis van zaken voor waarheid aan te nemen ;).

• dmantione
Je bent aanvallend aan het reageren, op posts van speculatieve aard; ik heb er wat mij betreft redelijk mitsen en maren bij vermeld om dat duidelijk te maken. Om even je slotopmerking aan te halen: Ik zit op dit moment wel zoveel mogelijk informatie tot mij te nemen, niet om conclusies te trekken op basis van een losse video van een willekeurige Youtuber, maar juist om zaken te weten te komen. Dat ik kan melden dat Samsung bij BOE is gaan winkelen zul je niet te weten te komen op basis van Rtings. Het hier vermelden van als dusdanig aangeduide speculaties informatie is nuttig, vanwege de collegiale toetsing: Dat Benbaba kan melden dat BOE geen VA-panelen maakt help mij weer verder. Ik vind het dan ook helemaal niet erg om gecorrigeerd te worden, dit is juist bevorderlijk om beter inzicht te verwerven.
Makkelijk discussiëren wanneer je voor het gemak niet ingaat op meerdere onderdelen die er wel toe doen (om zo een punt proberen te maken).

[...]

Je negeert volledig het eerste gedeelte van mijn uitleg om vervolgens appels met peren te vergelijken. De LG NANO90 kun je niet één op één vergelijken met de Samsung QN85A.
Omdat het eerste gedeelte van je uitleg speculatie van jouw zijde is. Althans je vermeld het niet als speculatie, maar ik ga daar wel vanuit, omdat je onmogelijk met zekerheid kunt weten dat de afwijkende verlichting de oorzaak is dat de verlichting er doorheen komt. Nu heb ik ook geen harde feiten om jouw speculatie te verwerpen, maar ik ga er desondanks op dit moment wel vanuit dat het paneel zelf de oorzaak is en niet de verlichting. Ik wil wel even toelichten waarom ik het paneel verdenk en daar ga ik er weer een video voor bijhalen. Deze keer overigens van iemand die positief is over de TV's, ook die video's kijk ik en probeer ik te duiden. Ik spring naar het fragment waar ze onder een hoek bekeken worden:

YouTube: Samsung QN85A Neo QLED - Better than expected? + QN90A

Dit is een situatie waar de verlichting redelijk gelijkmatig brandt en dan ook geen factor van belang hoort te zijn, je ziet dan ook niet de verlichting door het scherm vallen. Wat je wel ziet is dat de QN85A veel meer last heeft van vervaling van het beeld dan de QN90A. Dit is niet wat je bij goede IPS-panelen verwacht (IPS is in beginsel beter in kijkhoek dan VA) en, secundair, als de verlichting de oorzaak was, zou omdat beide precies dezelfde miniledverlichting hebben, de QN90A er ook last van moeten hebben en die heeft er in het geheel geen last van. Dat het paneel in het algemeen niet goed onder een hoek presteert is waarom ik denk (dus geen voldongen feit, maar een analyse) dat niet de verlichting, maar het paneel zelf de meest waarschijnlijke oorzaak is.

We zullen spoedig meer weten te weten komen als miniled-TV's van andere fabrikanten beschikbaar komen, in het bijzonder Hisense (ook BOE) en LG (LGD) zullen hier verheldering kunnen geven.
Bij de QN85A maakt Samsung gebruik van Mini LED technologie met, volgens rtings, 576 zones voor de 55'' variant. De 65'' Nano90 heeft 32 zones en maakt gebruik van standaard LED. Alleen al de (piek)helderheid is een verschil van dag en nacht.
De hoeveelheid zones zou niet van invloed moeten zijn of je de begrenzing van een zone duidelijk kunt zien, helderheid kan inderdaad wel een factor van betekenis zijn.
Niemand beweert dat edge led dè superieure technologie is. Het is helemaal geen teken dat fabrikanten er tegenwoordig een potje van maken, dit is van alle tijden. De ene fabrikant implementeert het beter dan een ander, kennis en kosten(besparing) zijn hierbij leidend.
Dan zijn we het hier grotendeels eens. Ik ga er vanuit dat de slechte resultaten die de betreffende direct verlichte TV's te maken hebben met kostenbesparingen in het segment "wel direct, geen FALD". Het "een potje" is een manier om dit te uiten.
Que? Een verschil van ~ 1:500 kan wel degelijk met panel lottery te maken hebben. Je ziet toch duidelijk in mijn voorbeeld dat de Q90T uit de review van fwd ~1:300 beter scoort? En dan probeer jij met droge ogen te beweren dat het niets met panel lottery te maken kan hebben. Bekijk maar eens meerdere reviews van een willekeurige LCD tv, ongeacht het merk, relatief hoge contrastverschillen bij hetzelfde model komen regelmatig voor.
Er zijn twee vormen van "paneelloterij": De eerste betreft fabrikanten die meerdere paneeltypen gebruiken, of andere revisies van panelen gebruiken binnen hetzelfde model en de tweede betreft panelen van zelfde type en revisie waar variaties van exemplaar tot exemplaar in voorkomen. Zo weet ik dat LG bijvoorbeeld in de 65" Nano90 zowel panelen van LGD als Heesung gebruikt. Op het moment dat verschillende panelen binnen dezelfde televisie worden gebruikt kun je grote afwijkingen krijgen, en dan kan ik mij 14% goed voorstellen.

Als het echter om exact dezelfde panelen gaat, dan zal geen fabrikant afwijkingen tot 14% in zijn productie tolereren. Als er namelijk dusdanig veel variatie tussen exemplaar en exemplaar zit, dan is er hoop aan de uiteindelijke kwaliteit waar je geen controle over hebt. Een basisbeginsel van kwaliteit is dat je elk exemplaar zo identiek mogelijk kunt produceren.

Ik vind een verschil van 7% overigens ook fors, en ik denk dat we vragen kunnen stellen of fwd en Rtings het op dezelfde manier gemeten hebben en of dit wel exemplaren met hetzelfde paneel zijn, maar... die moeite kunnen we ons besparen: Afwijkingen in één cijfer van exemplaar tot exemplaar zijn een stuk geloofwaardiger.
Technisch gezien presteert een paneel met 1% contrastverschil al minder goed. Echter is bij een VA paneel het contrastverschil van ~14% in de praktijk te verwaarlozen, dit ga je niet opmerken.
Dat is een andere discussie: Ik kan me goed voorstellen dat het in de praktijk niet zo op zal vallen.
Qua contrast met local dimming aan is de QN90A zeker niet goed te vergelijken met de Q90R, aangezien de 55QN90A over 576 zones beschikt en de 55Q90R blijft steken op 240 zones.
Dat is een goed punt en je hebt helemaal gelijk: Ik was even vergeten dat de 55"-versie maar 240 zones heeft. Voor 55" is dus sprake van een vooruitgang en ja dit is zeker relevant voor het beoordelen welke TV de betere is.
De 55Q90R (~11000:1) is eerder goed te vergelijken met de 55Q90T (~10500:1), in een pikdonkere ruimte zul je het verschil in zones kunnen opmerken echter zal dit in de gemiddelde thuis setting met redelijk wat omgevingslicht niet zo makkelijk zijn.
De contrastratio's zijn zeker vergelijkbaar, maar zodra je over FALD spreekt, kun je altijd hele indrukwekkende contrastratio's kun opschrijven, onafhankelijk van de hoeveelheid zones die het scherm heeft, omdat het zwart in de meting ver verwijderd kan (zal) zijn van het wit. Voor de praktijkervaring heeft het aantal zones natuurlijk wel gevolgen.

• Freshouttheoven
dmantione schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 20:27:

Omdat het eerste gedeelte van je uitleg speculatie van jouw zijde is. Althans je vermeld het niet als speculatie, maar ik ga daar wel vanuit, omdat je onmogelijk met zekerheid kunt weten dat de afwijkende verlichting de oorzaak is dat de verlichting er doorheen komt. Nu heb ik ook geen harde feiten om jouw speculatie te verwerpen, maar ik ga er desondanks op dit moment wel vanuit dat het paneel zelf de oorzaak is en niet de verlichting. Ik wil wel even toelichten waarom ik het paneel verdenk en daar ga ik er weer een video voor bijhalen. Deze keer overigens van iemand die positief is over de TV's, ook die video's kijk ik en probeer ik te duiden. Ik spring naar het fragment waar ze onder een hoek bekeken worden:

YouTube: Samsung QN85A Neo QLED - Better than expected? + QN90A

Dit is een situatie waar de verlichting redelijk gelijkmatig brandt en dan ook geen factor van belang hoort te zijn, je ziet dan ook niet de verlichting door het scherm vallen. Wat je wel ziet is dat de QN85A veel meer last heeft van vervaling van het beeld dan de QN90A. Dit is niet wat je bij goede IPS-panelen verwacht (IPS is in beginsel beter in kijkhoek dan VA) en, secundair, als de verlichting de oorzaak was, zou omdat beide precies dezelfde miniledverlichting hebben, de QN90A er ook last van moeten hebben en die heeft er in het geheel geen last van. Dat het paneel in het algemeen niet goed onder een hoek presteert is waarom ik denk (dus geen voldongen feit, maar een analyse) dat niet de verlichting, maar het paneel zelf de meest waarschijnlijke oorzaak is.
De door jouw gelinkte YouTuber kalibreert de tv's niet, laat staan dat hij metingen doet en weet waar hij het over heeft. Alleen al dat hij de tv's met elkaar vergelijkt terwijl deze onder elkaar hangen spreekt boekdelen over zijn kennis en kunde ;).

Je kan namelijk geen conclusies trekken aan de hand van dat filmpje/ positie. Je weet niet waar de focuspunt van de camera ligt, daarnaast hangen de tv's onder elkaar en is de hoek waarin je naar de QN85A kijkt anders dan de hoek waarin je naar de QN90A kijkt. Verticale kijkhoeken kunnen minder breed zijn dan horizontale kijkhoeken waarbij verticaal Color shifting/ color washout eerder kan optreden. Je hebt ook IPS panelen waarbij de horizontale en verticale kijkhoeken gelijkwaardig zijn (denk o.a. aan kantelbare monitoren), echter is dit voor een tv van ondergeschikt belang aangezien niemand verticaal tv kijkt.

Wanneer we de metingen van rtings vergelijken scoort de QN85A op zo goed als alle onderdelen m.b.t. de kijkhoeken beter.

Zijn er betere IPS panelen op de markt? Jazeker, echter maakt dat het BOE paneel niet direct slecht.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee